Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els agricultors, ramaders, viveristes i explotacions forestals afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó, a Castelló, podran accedir a ajudes directes des del 10 d’agost, amb imports que arriben als 6.000 euros per hectàrea de regadiu, 4.000 euros per hectàrea de secà i fins a 15.000 euros per explotació ramadera, a més d’indemnitzacions específiques per la pèrdua d’animals i compensacions per equipament agrari danyat.

Les ajudes agràries establixen una quantia de 6.000 euros per cada hectàrea de regadiu afectada per les flames. Per a les hectàrees de secà, la compensació serà de 4.000 euros. A més, hi haurà fins a 1.500 euros per explotació per a reparar o substituir equipament agrari que haja patit danys.

En el cas dels ramaders, les explotacions podran rebre fins a 15.000 euros. Esta quantitat busca ajudar a mantindre l’activitat i cobrir part dels costos que comporta la reposició del bestiar i la recuperació de les instal·lacions.

Les indemnitzacions per pèrdua d’animals s’han fixat per espècies. Per cada ovella o cabra morta es preveuen 150 euros. En el cas dels porcs, la compensació establida és de 180 euros per animal.

Per al bestiar boví i equí, la quantia puja fins als 1.000 euros per cap. Per a les aus s’han previst 6 euros per animal perdut. A més, cada colmena destruïda donarà dret a una ajuda de 150 euros.

Els viveros afectats per l’incendi podran optar a ajudes de fins a 15.000 euros. Este suport econòmic pretén facilitar que les empreses puguen recuperar les seues instal·lacions, tornar a produir i conservar llocs de treball en el sector ornamental i de planta viva.

En l’àmbit forestal, les explotacions disposaran de 1.500 euros per hectàrea afectada destinada a aprofitaments suberícoles, com ara el suro. Per a la resta d’aprofitaments forestals, la quantia serà d’1.000 euros per hectàrea.

Compromís del Consell amb el terreny cultivat

El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, ha visitat els municipis d’Onda i la Vilavella, molt afectats per l’incendi. Durant la visita ha recordat el paquet global d’ajudes de 67 milions d’euros que el Consell ha activat per a recolzar els veïns i sectors damnificats.

Barrachina ha subratllat el paper clau que ha tingut el camp conreat durant l’emergència. Segons ha explicat, el terreny treballat ha funcionat com a cortafocs natural i ha ajudat a frenar l’avanç de les flames en alguns punts.

L’incendi ha afectat el 12 % del parc natural de la Serra d’Espadà. Davant esta magnitud, el conseller ha reafirmat el compromís de la Generalitat amb agricultors, ramaders, viveros i comunitats de regants afectats, ‘a qui prestarà el suport necessari per a afavorir la recuperació de la seua activitat’, ha afirmat.

En la seua estada a Onda, Barrachina ha detallat que el foc va arribar fins als peus del nucli urbà. Ha indicat que, en eixe punt, el camp cultivat va ajudar a contindre les flames.

‘On hi havia terra treballada, reg i cultiu, el foc va trobar més dificultat per a avançar. Esta és una lliçó que no podem oblidar’, ha assenyalat el conseller, que ha defensat el valor preventiu de l’activitat agrària.

Ha insistit que cada parcel·la cultivada, cada sistema de reg mantingut i cada agricultor que continua treballant la seua terra ‘també formen part de la prevenció front als incendis’. D’esta manera ha volgut vincular la política agrària amb la gestió forestal i la seguretat davant futurs focs.

Assessorament per a tramitar les ajudes

La batlessa d’Onda, Carmina Ballester, ha remarcat que la recuperació del camp requerix una resposta coordinada entre administracions. Ha explicat que des de l’Oficina de Tramitació d’Ajudes municipal oferixen un servici gratuït d’assessorament i gestió.

Segons Ballester, este punt d’atenció facilita que els afectats puguen sol·licitar les ajudes ‘d’una manera àgil i senzilla’. L’objectiu és evitar que la burocràcia siga un obstacle addicional per a les persones que han patit danys al camp o al bestiar.

En la Vilavella, el conseller ha visitat Viveros Esví, un dels tres viveros afectats per l’incendi, junt amb Viveros Vicente i Viveros Adsuara. Estes empreses han vist com el foc ha danyat instal·lacions i produccions, per la qual cosa les ajudes poden resultar decisives per a la seua continuïtat.

Les sol·licituds per a les ajudes de la Generalitat podran presentar-se des del 10 d’agost i durant un termini de tres mesos. Els afectats podran tramitar-les tant en els ajuntaments com de manera telemàtica.

En casos on el foc haja destruït documentació necessària, s’admetrà una declaració responsable per a acreditar els danys. El pagament de les ajudes es realitzarà mitjançant transferència directa a les persones i explotacions beneficiàries, la qual cosa ha de permetre una injecció de liquiditat relativament ràpida per a iniciar la recuperació.

Últimes notícies

Crema de dues vivendes de familiars dels detinguts pel tiroteig mortal d’Alzira

Dues vivendes on viuen familiars dels quatre detinguts pel tiroteig mortal entre dos clans a Alzira han sigut incendiades, sense causar ferits, encara que ha mort un cavall.

Les màximes pugen quasi 4 graus a Castelló i arriben als 34 a l’Alt Maestrat

Les temperatures màximes d’este dilluns han pujat fins a 4 graus en punts de l’interior de Castelló i han assolit els 34 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, segons Aemet i Avamet.

Quatre anys de presó per enganyar un octogenari i traure-li quasi 400.000 euros

Una dona ha sigut condemnada a quatre anys de presó per estafar prop de 400.000 euros a un home octogenari, viudo i amb trastorn afectiu, fent-li creure que eren parella i aprofitant-se de la seua soledat.

El IVC oferix 31 propostes de teatre, dansa i circ a València este primer trimestre

L’Institut Valencià de Cultura ha presentat 31 propostes de teatre, dansa i circ per al primer trimestre de la temporada 2026-2027, repartides entre el Teatre Principal, el Teatre Rialto i l’Espai La Granja, amb protagonisme per a produccions pròpies i companyies valencianes.

Emilio Argüeso s’acull al seu dret a no contestar en la comissió de la DANA al Congrés

L’exdirector de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, Emilio Argüeso, s’ha negat a respondre davant la comissió de la DANA al Congrés per a evitar interferències amb la causa penal oberta contra ell i protegir el seu dret de defensa.

La inversió estrangera directa es dispara en la Comunitat i ja supera els 1.800 milions

La inversió estrangera directa en la Comunitat Valenciana ha augmentat més d’un 400 % fins juliol i ha arribat als 1.846 milions, fet que situa el territori com el tercer que més capital exterior capta a Espanya. València concentra el 80 % del flux i França es consolida com el principal país inversor.

Baldoví veu en la compareixença de Mazón al Congrés un nou insult a les víctimes de la DANA

Joan Baldoví ha qualificat de nou insult a les víctimes de la DANA la compareixença de Carlos Mazón al Congrés, i l ha acusat de no respondre les preguntes sobre la gestió de la catàstrofe.

La defensa de Pradas recorre a l’Audiència per obtindre els missatges de Bernabé sobre la DANA

La defensa de Salomé Pradas ha recorregut davant l’Audiència la decisió de la jutgessa que investiga la DANA de no reclamar a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, els missatges que va intercanviar durant l’emergència del 29 d’octubre de 2024. L’equip legal invoca la igualtat de tracte amb altres responsables i considera “imprescindible” aclarir quina informació va arribar al Cecopi.