Sagunt ha concedit enguany llicències per a construir 1.200 vivendes i preveu aprovar-ne 300 més fins a final d’any. El creixement de l’activitat residencial coincideix amb la construcció de la gigafactoria de PowerCo, de Volkswagen.
L’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) ha recaptat 4,8 milions d’euros fins a setembre. La xifra supera la recaptació de cada exercici complet dels últims tres anys i reflectix l’impuls de la construcció residencial al municipi, segons l’Ajuntament.
Entre gener i setembre, el consistori ha ingressat un 77 % més que en tot 2025, quan va recaptar 2,7 milions d’euros. La quantitat representa un 20 % més que els 4 milions de 2024 i triplica els 1,7 milions de 2023.
Del total de vivendes amb llicència, 1.050 corresponen a edificis col·lectius. Altres 45 formen part de promocions de vivendes unifamiliars múltiples i 26 són vivendes unifamiliars. Les 79 restants provenen de canvis d’ús d’immobles per a destinar-los a vivenda.
El concejal d’Urbanisme, Javier Raro, ha afirmat que les xifres mostren que Sagunt està generant vivenda nova. Segons ha dit, això és una bona notícia per a facilitar l’accés a les persones que ja viuen al municipi i a les que arriben.
Raro ha demanat la implicació de les altres administracions per a construir vivenda en sòl cedit pel consistori amb eixa finalitat pública. També ha reclamat que la Generalitat declare Sagunt zona de mercat residencial tensionat, una petició aprovada dues vegades pel ple municipal.
La petició de zona tensionada
El regidor ha advertit que l’oferta de vivenda augmenta, però ha demanat evitar pujades especulatives dels lloguers per les expectatives vinculades al desenvolupament industrial. Ha defensat que la declaració de zona tensionada és l’instrument previst per la Llei de Vivenda per a frenar increments injustificats i protegir les famílies.
La Llei 12/2023, pel dret a la vivenda, atribuïx a les comunitats autònomes la competència per a declarar estes zones. Es pot fer quan el lloguer o la hipoteca supera el 30 % dels ingressos mitjans de les llars.
L’altre criteri és que els preus hagen augmentat durant els cinc anys anteriors almenys tres punts per damunt de l’IPC. La declaració permet aplicar mesures de contenció de les rendes en els nous contractes de lloguer.
A la zona industrial de Sagunt s’està construint la gigafactoria de cel·les de bateries de PowerCo, empresa de Volkswagen. La companyia preveu crear més de 1.500 llocs de treball directes en la fase inicial dels dos primers blocs productius.




