La reconstrucció de la dana suma prop de 10.000 milions d’euros

Ejemplo de shortcode con estilo
Zulima Pérez destaca que l’Estat ha invertit prop de 10.000 milions d’euros des de la dana de 2024. A Aldaia, l’obra del barranc de la Saleta suma 150 milions.

La reconstrucció després de la dana de 2024 ha rebut prop de 10.000 milions d’euros del Govern d’Espanya en quasi dos anys, segons ha explicat Zulima Pérez. La comissionada del Govern per a la reconstrucció i recuperació ha destacat les obres previstes a Aldaia i les ajudes municipals, amb motiu del segon aniversari de la catàstrofe.

Pérez ha afirmat que Espanya és «un dels països que marca les bones pràctiques» en reconstrucció i que s’ha avançat «moltíssim». La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) ha executat actuacions als llits per valor de 230 milions d’euros.

L’objectiu, segons la comissionada, és «reconstruir millor» i reduir el risc de desbordaments si es repetixen circumstàncies com les del 29 d’octubre de 2024. Entre les actuacions, ha ressaltat la intervenció al barranc de la Saleta, a Aldaia.

L’obra, considerada «fonamental i reivindicada» per Pérez, ja ha eixit a licitació i preveu una inversió d’uns 150 milions d’euros. Inclou una nova conducció soterrada per a millorar la seguretat i una via verda fins a les proximitats del nou llit del Túria.

«En molt breu període de temps podran començar eixes obres. Estarem per a ajudar en este tipus de projectes, finançar-los i, sobretot, perquè esta desgràcia siga una oportunitat», ha assegurat. Pérez ha afegit que el territori afectat quedarà «molt millor preparat» davant de qualsevol risc, gràcies al Govern d’Espanya i al treball dels alcaldes i alcaldesses.

A més, els municipis han presentat més de 1.100 projectes per a recuperar infraestructures locals afectades. El Govern d’Espanya n’ha finançat al 100 % un total de 1.745 milions d’euros.

Pérez ha vinculat estes inversions a la necessitat de «fer una reflexió» i reforçar la resiliència municipal. Les actuacions busquen que les infraestructures locals puguen afrontar millor futures emergències.

Comissió mixta i coordinació institucional

La comissió mixta per a la reconstrucció i recuperació s’ha creat en febrer de 2026. Pérez ha dit que permet visibilitzar la col·laboració entre l’Estat i la Generalitat, que «ha existit des del primer moment», i transmetre més tranquil·litat a la ciutadania.

La comissionada, no obstant això, ha lamentat que no haja sigut «possible» constituir-la abans. Ha considerat que perquè funcione cal «lleialtat institucional» i ha criticat l’aleshores president de la Generalitat, Carlos Mazón.

En referència a Mazón, Pérez ha afirmat que era difícil reunir-se amb «una persona que menteix, que manipula i que no té cap fiabilitat». En canvi, ha qualificat de «molt bona» la relació actual amb el comissionat de la Generalitat per a la recuperació, Raúl Mérida.

Segons Pérez, els dos equips treballen bé de manera conjunta i intercanvien les seues posicions. La coordinació és un dels objectius de la comissió mixta entre les administracions.

Avisos, emergències i vehicles pendents

La comissionada ha considerat que «tant l’anticipació com la informació van fallar» en la dana de 2024. En canvi, ha dit que estos dos aspectes sí que s’han aplicat davant de la dana Adam.

Este episodi ha afectat municipis del litoral sud de València i del nord d’Alacant, i ha causat tres víctimes mortals. Pérez ha recordat el vídeo de l’ensorrament de la passarel·la María Cambrils de Picanya, que conserva «marcat en la retina».

Segons ha explicat, les imatges es van gravar abans que s’alertara la població, mentre l’expresident continuava al Ventorro. Pérez ha dit que entén «el malestar i la indignació de les víctimes» en vore l’expresident assegut en un escó de Les Corts.

També ha reclamat responsabilitat a les persones al capdavant de la Generalitat i una cultura d’emergències «molt més assumida». «El canvi climàtic ens portarà moltes més situacions d’emergència de les que hem tingut fins ara», ha afegit.

El termini per a demanar al Consorci de Compensació d’Assegurances indemnitzacions pels vehicles perduts venç el 29 d’octubre d’enguany, coincidint amb el segon aniversari. Pérez ha confirmat que encara queden alguns vehicles desapareguts, però són «pocs» els casos en situació «anòmala».

«Estem en via de solució per a vore si poden tindre cobertura del Consorci o si ho han de fer les asseguradores. Farem tot el possible perquè en poc de temps estiguen solucionats el 100 % dels vehicles», ha afirmat.

Pérez també ha demanat a la Generalitat que assumisca les competències de neteja de canyes i vegetació als llits. Ha advertit que «no tot el que és riu és competència de la Confederació».

La comissionada ha recordat que va passar huit anys en el govern del Botànic i que aleshores intentaven «assumir totes les competències possibles». Segons la seua valoració, la Generalitat actual «fa just al contrari» i pareix que no tinga competències pròpies.

Recuperació emocional de les víctimes

Pérez ha destacat el «treball excepcional» de les associacions de víctimes, que actuen com a portaveu de les demandes veïnals. Ha remarcat que la seua veu «és fonamental» en el procés de recuperació.

El Govern d’Espanya treballa amb estes associacions en la recuperació emocional, amb el suport de les Unitats de Salut Mental d’Emergències (USME). Pérez ha defensat que el trauma col·lectiu s’ha de superar també col·lectivament.

Últimes notícies

El Valencia continúa sin puntuar tras caer 4-0 ante el Atlético

El Valencia ha perdido 4-0 ante el Atlético de Madrid en la octava jornada de Liga F y continúa sin puntuar. El equipo madrileño ha subido provisionalmente al tercer puesto.

Feijóo demana des de València un vot pel canvi el 29-N

Alberto Núñez Feijóo ha demanat en un míting a València que cap vot pel canvi es quede a casa el 29 de novembre. També ha avançat mesures i ha llançat acusacions contra el Govern de Pedro Sánchez.

Mor un xiquet de 20 mesos ofegat en una piscina de Tous

Un xiquet de 20 mesos ha mort ofegat i un altre, de 3 anys, ha sigut reanimat després de caure en una piscina privada de Tous.

Catalá demana el vot per a una majoria que aparte Sánchez de la Moncloa

María José Catalá ha demanat que cada vot contribuïsca a una majoria ferma per a apartar Pedro Sánchez de la Moncloa. La candidata del PP ha defensat el paper de València en les eleccions generals del 29 de novembre.

Pérez Llorca confia en Feijóo per a resoldre els problemes valencians

Juanfran Pérez Llorca ha acusat Pedro Sánchez de viure alié als problemes ciutadans i ha expressat la seua confiança en Alberto Núñez Feijóo. El president ha participat en un míting del PP a València davant de 1.500 assistents.

Mompó promet omplir la plaça de bous de València abans del 29 de novembre

Vicent Mompó s’ha compromés a omplir la plaça de bous de València en un acte electoral abans del 29 de novembre. Ho ha anunciat en la precampanya del PP, davant d’Alberto Núñez Feijóo i 1.500 persones.

Presó provisional per a l’arrestat per apunyalar l’exparella a Benicarló

El jutjat ha decretat presó provisional sense fiança per a l'home detingut per apunyalar presumptament la seua exparella a Benicarló. La víctima continua ingressada després d'una intervenció d'urgència.

Alliberats dos detinguts a Oliva després de quedar fora de termini judicial

L’Audiència Nacional ha decretat la llibertat provisional de dos fugitius buscats a Turquia, detinguts a Oliva després d’un presumpte robatori. Els arrestats han arribat davant del jutge 72 hores després de la detenció, fora del termini legal de 24 hores.