Alerta sanitària: Estos aliments, típics del Nadal, podrien provocar malalties

Una taula a punt per a un àpat nadalenc

Els crustacis acostumen a estar en tots els menjars de Nadal | Piqsels

 

Queda poc per a Nadal i la majoria de famílies ja tenen, segurament, decidit quins seran els productes que no poden faltar en taula estos dies tan especials. En moltes cases, segurament hi haurà diferents varietats de marisc, però cal anar amb compte amb quins i quina quantitat es consumix, segons una alerta de Sanitat, que recomana «limitar la seua ingesta», sobretot advertint del perill de xuplar els caps. 

 

I és que segons l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) la carn obscura en esta part del cos de certs crustacis conté altes quantitats de cadmi. Advertixen que este mineral, sense cap funció biològica, es pot acumular sent tòxic pels renyons, arribant a produir problemes renals i «a llarg termini càncer». 

 

Perill pels consumidors habituals

L’alerta afecta principalment a crustacis com les gambes o els escamarlans però també aquells de tipo carrac. Els índexs alts de cadmi es troben en l’aparell digestiu d’estos crustacis, situats, per exemple, en els caps dels llagostins o en el cos dels bous de mar. En canvi, este mineral es troba en un nivell molt baix en les potes o pinces d’estos animals. 

 

Diverses varietat de marisc típiques del Nadal

L’AECOSAN desaconsella xuplar el caps de certs mariscs | València Diari

 

La Direcció General de Sanitat i Protecció dels Consumidors (DGSANCO) de la Comissió Europea ja va instar als països a on es mengen molts crustacis a fer recomanacions sobre el seu consum. Per este motiu, l’AECOSAN demanava als consumidors que tingueren present que el «consum habitual» d’estes parts dels crustacis pot provocar una «exposició inacceptable al cadmi». 

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket renova a Pedro Martínez fins a 2028

El València Basket amplia un any més el contracte de Pedro Martínez, artífex de la Lliga Endesa 2016-17, en plena etapa d'èxit esportiu en ACB i Eurolliga.

El rinoceront bebé Kairu es consolida en la sabana de Bioparc València

Kairu, el jove rinoceront nascut fa quasi cinc mesos en Bioparc València, ja es mou amb total soltesa en la sabana del parc i interactua amb zebres i aus.

Pet Shop Boys celebrarà 40 anys d’èxits en el Roig Arena el 23 de juliol

Pet Shop Boys oferirà el 23 de juliol en el Roig Arena de València el seu primer concert a Espanya de 2026, dins de la gira Dreamworld: The Greatest Hits Live i després de 19 anys sense actuar a la ciutat.

Quart dia de busca de l’home desaparegut en un llogaret de Requena

El dispositiu de rescat seguix actiu per quart dia en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, per a localitzar a un home desaparegut el diumenge, amb efectius de Generalitat, Guàrdia Civil i Bombers.

Reoberta la Pista de Silla però es mantenen 13 km de retencions cap a València

La V-31 s'ha reobert al trànsit després de l'avaria d'una grua, però el col·lapse persistix amb 13 quilòmetres de retencions d'accés a València i problemes en vies pròximes.

Els preus industrials cauen un 2,4% al febrer en la Comunitat Valenciana

Els preus industrials van descendir al febrer un 2,4% en la Comunitat Valenciana, en un context de fort abaratiment de l'energia que va portar la caiguda mitjana a Espanya fins al 7% interanual.

Sanitat amplia i reforça el calendari de vacunació de la Comunitat Valenciana per a 2026

La Conselleria de Sanitat actualitza el calendari vacunal de la Comunitat Valenciana per a 2026 amb noves vacunes enfront del VRS en adults, canvis en meningitis i pallola i més protecció enfront de grip i VPH.

Una avaria en una grua col·lapsa la Pista de Silla i provoca 13 quilòmetres d’embossos cap a València

L'avaria d'una grua que treballava de nit en la Pista de Silla obliga a tallar l'eixida de València cap a Alacant i manté 13 quilòmetres de retencions d'entrada a la ciutat.