17.2 C
València
Divendres, 7 novembre, 2025

Oli de gira-sol: altres cinc supermercats denunciats per limitar la compra

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a altres cinc cadenes de supermercats i hipermercats per limitar als consumidors el nombre d’unitats d’oli de gira-sol que poden adquirir en cada compra.

Els establiments són Lidl, Carrefour, El Corte Inglés, Hipercor i Gadis, que han sigut denunciats davant les autoritats competents en matèria de comerç de diferents comunitats autònomes, entre elles les de les seus socials centrals de les cadenes.

Així, les denúncies contra les quatre primeres han sigut interposades davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Comerç de la Junta d’Andalusia i la Direcció General de Comerç i Consum de la Comunitat de Madrid.

Gadis, per part seua, ha sigut denunciada davant la Direcció General de Comerç i Consum de Galícia -en tindre allí la seua seu social- i davant la Direcció General de Comerç i Consum de Castella i Lleó, ja que és l’única una altra comunitat on posseeix establiments.

L’associació ha pogut comprovar que les cinc empreses han col·locat igualment missatges en els quals avisen als seus clients d’aquesta limitació. Carrefour informa que “tots els olis de gira-sol estan limitats a 5 litres per persona i compra”. “Màxim 5 litres per client”, resa el cartell de Lidl, mentre que Gadis assenyala que la compra d’aquest producte “està limitada a 3 unitats per client i dia”.

Per part seua, en intentar realitzar una compra en la web d’El Corte Inglés es mostra un missatge que indica que “la quantitat que ens demanes és superior a la quantitat màxima permesa” si s’afigen més de 3 unitats d’1 litre en la cistella. Mateix advertiment apareix a la botiga en línia d’Hipercor -tenint en compte que totes dos cadenes formen part del mateix grup-, tant si s’afigen més de 3 unitats d’un litre com si es volen comprar dos o més unitats de 5 litres.

Es tracta de la segona bateria de denúncies interposada per FACUA contra cadenes de supermercats i hipermercats per limitar la venda d’aquest producte. Anteriorment, va denunciar a DIA, Mercadona, MAS, El Jamón i Hiperdinoper incórrer en aquesta mateixa pràctica prohibida.

Què diu la llei

En aquest sentit, l’article 9.2 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del Comerç Minorista, estableix que “els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

A més, l’article 63 de la citada llei recull com a labor de les administracions públiques comprovar “el compliment del que es disposa” en la legislació, per a “la fi de la qual podran desenvolupar les actuacions inspectores precises” i podran “sancionar les infraccions comeses“. La competència sancionadora, segons indica la norma, correspon a les comunitats autònomes.

Per això, FACUA insta les diferents autoritats de protecció autonòmiques que realitzen els esbrinaments que siguen oportunes en el seu àmbit territorial i inicien els corresponents expedients sancionadors.

Últimes notícies

La volta de Fornals, principal novetat en una llista amb Grimaldo i Ferran

Fornals torna quasi quatre anys després en la convocatòria de De la Font per als últims partits rumb al Mundial 2026, davant Geòrgia i Turquia. Repetixen Grimaldo i Ferran i tornen de lesió Lamine Yamal, Huijsen, Fabián Ruiz i Fermín López.

Mazón compareixerà en la comissió de la DANA en Les Corts el dimarts a les 16 hores

La Mesa va reordenar la sessió de l'11 de novembre i va situar a Mazón com primer polític a declarar davant la comissió de la DANA. El Govern central ha declinat acudir.

Avís taronja este dissabte a l’interior nord de Castelló per ratxes de 100 km/h

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís taronja a l'interior nord de Castelló per vent del nord-oest amb ratxes de fins a 100 km/h. També hi haurà avisos grocs a l'interior sud de Castelló, l'interior d'Alacant i el litoral nord, a més de fenòmens costaners.

Mazón compareixerà en la comissió de la DANA en Les Corts el dimarts a les 16 hores

La Mesa de la comissió d'investigació ha fixat la compareixença de Carlos Mazón per al dimarts a les 16 hores. El president en funcions explicarà les actuacions després de la riuada.

Rosalía celebra el llançament de ‘Lux’ amb un xou exclusiu en Els 40 Music Awards de València

Rosalía celebra l'estrena del seu àlbum 'Lux' en el Roig Arena de València amb un espectacle creat per a la gala dels 40 Music Awards Santander 2025. L'artista interpreta en directe els nous temes i convertix la cita en la seua gran presentació d'etapa.

Dos detinguts a València amb 4.014 càpsules de pregabalina i 8.200 euros en efectiu

La Policia Nacional ha detingut a València a dos hòmens amb 4.014 càpsules de pregabalina i 8.200 euros. Van ser interceptats al costat de l'Estació d'Autobusos després de mostrar una actitud esquiva.

Una jove mor atropellada a València per un camioner que dona positiu en drogues

Una jove de 20 anys ha mort en ser atropellada en un pas de vianants a València. El conductor del camió de repartiment va donar positiu en cànnabis i cocaïna i està investigat.

Mazón compareixerà en la comissió de la dana en Les Corts el dimarts a les 16 hores

La Mesa de la comissió d'investigació de Les Corts ha fixat per al dimarts a les 16 hores la compareixença de Carlos Mazón, després de la seua sol·licitud per a intervindre. L'orde del dia es modifica i els alts càrrecs del Govern citats ja van confirmar que no acudiran.