Els productors de cítrics de la Comunitat deixen d’ingressar quasi 400 milions d’euros

Els productors de cítrics de la Comunitat Valenciana han experimentat un descens dels ingressos bruts en aquesta campanya 2021-2022 del 31% sobre la campanya anterior, la qual cosa suposa una xifra pròxima als 400 milions d’euros, segons el balanç efectuat per la Unió de Llauradors. Els ingressos bruts d’aquesta campanya han sigut de 884,8 milions d’euros pels 1.277,5 de la passada, és a dir 392,7 milions d’euros menys.

Cal assenyalar que els preus percebuts en origen pels citricultors valencians han sigut molt baixos i de fet en moltes de les varietats tardanes s’han pagat cotitzacions per davall dels 10 cèntims per quilogram, lluny del cost de producció.

El descens dels ingressos bruts entre els citricultors valencians és generalitzat en tots els grups i varietats. Els productors de taronges tipus Navel (Navelina i Lane Late) són els que més han vist baixar els seus ingressos bruts en un 39%.

La producció total de cítrics en la Comunitat Valenciana s’ha estimat en el primer aforament oficial de Conselleria d’Agricultura del passat mes de setembre en 3.188.502 tones, la qual cosa suposa un descens respecte de la campanya anterior del 9%. En el cas que la producció encara siga més baixa, els ingressos bruts també disminuiran. La producció citrícola valenciana ha representat en aquesta campanya el 47,6% de la total espanyola. En taronges ha sigut del 46%, en mandarines el 62%, en llimes el 24%, en aranges el 21% i en altres cítrics el 7%.

Són molts els factors que segons el parer de la Unió influeixen en aquests mals resultats i per això reitera una sèrie de propostes per a revertir aquesta situació. En relació amb els preus de les taronges aquesta campanya per davall dels costos de producció ha demanat a l’Agència d’Informació i Control Alimentaris (AICA) -organisme autònom adscrit al Ministeri d’Agricultura- que investigue si s’ha produït un incompliment de la Llei de la Cadena Agroalimentària.

El consum total de cítrics en l’àmbit de la Unió Europea s’ha reduït de nou un 3% sobre la campanya anterior, per la qual cosa la Unió incideix en la necessitat de realitzar campanyes de promoció dels nostres cítrics per a revertir el descens de consum i exportacions dels últims anys.

En 2007 el consum de taronges a Espanya representava el 15% del total de fruita fresca consumida, mentre que en 2020 ja havia baixat al 12%. En 2020 el consum per càpita de taronges a Espanya va ser de 17,35 kg, la qual cosa suposa un descens del 16% sobre els últims cinc anys. Alvocat, pinya, llimes i plàtans són les que més creixen.

Enfront del descens d’exportacions, creixen sense parar les importacions que han augmentat un 8% fins a aconseguir una xifra de 2,3 milions de tones.

La Unió reclama rigorosos estudis d’impacte en els acords comercials que la UE signe amb tercers països i l’aplicació del principi de reciprocitat perquè es complisquen els mateixos estàndards fitosanitaris, socials, laborals i mediambientals en els cítrics de fora respecte als d’ací.

En aquest sentit, i sobre l’acord de la UE amb Sud-àfrica, la Unió sol·licita que es reduïsquen els períodes d’importació de taronges aprofitant la revisió d’aquest, ja que resulta evident que l’increment de les importacions està distorsionant el mercat.

Es dona per tant una situació de discriminació i competència deslleial permetent que el consumidor europeu compre fruites i hortalisses amb estàndards de producció més baixos que els exigits als productes europeus. Els cítrics han de ser considerats ja com a producte molt sensible enfront de les importacions de tercers països i és necessària una reciprocitat o adopció de clàusules espill.

Per a evitar l’entrada de plagues letals que facen encara més difícil si cap a la producció europea de cítrics, cal imposar el tractament de fred a les produccions importades de tercers països que tinguen risc evident d’infestació.

En aquest últim aspecte, la UE ha d’aprovar ja aquest cold treatment i tant per a taronges com mandarines. “Ja tenim suficient amb el Cotonet importat de Sud-àfrica que estem patint en la major part del territori citrícola valencià i que causa greus pèrdues econòmiques als productors i un major esforç inversor a les diverses Administracions per al seu control i prevenció”, indica Carles Peris, secretari general de la Unió.

Sobre alguns països als quals se’ls intercepten cítrics amb substàncies actives prohibides en l’àmbit comunitari o amb presència de plagues, l’organització exigeix augmentar la freqüència dels controls i acabar amb l’asimetria aranzelària.

Últimes notícies

Presó provisional per a tres dels cinc detinguts per l’homicidi d’un estatunidenc a Sagunt

El Jutjat de Sagunt ordena presó provisional sense fiança per a tres dels cinc jóvens detinguts per l'homicidi d'un ciutadà estatunidenc el cadàver del qual va aparéixer en un edifici abandonat en 2025.

Mor un home de 80 anys en bolcar el seu tractor en una pista agrícola de Figueroles

Un home de 80 anys ha mort en bolcar el seu tractor en una pista forestal del terme municipal de Figueroles. Els bombers i els servicis sanitaris només han pogut certificar la defunció del conductor.

Morant manté la gestora del PSPV a Alacant i la veu amb molta faena per davant

Diana Morant descarta posar fi a curt termini a la gestora del PSPV a Alacant, defén el seu projecte polític i càrrega contra el repartiment de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan.

La confraria de Sagunt que va vetar a les dones inicia les seues processons sense incidents

La Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt celebra la seua primera processó després de votar contra la incorporació de dones, en plena polèmica legal i turística.

El PSPV exigix una comissió d’investigació pel contracte de l’esposa de Pérez Llorca en la Diputació de València

El PSPV-PSOE reclamarà en la Diputació de València una comissió d'investigació sobre la contractació de l'esposa del president Juanfran Pérez Llorca i acusa el PP d'utilitzar les institucions en el seu benefici.

Castelló llança la seua nova marca turística per a un model sense massificacions

L'Ajuntament de Castelló presenta la marca turística 'Castelló, viure l'autèntic' per a posicionar la ciutat com a destí mediterrani de qualitat, pròxim i allunyat de la massificació.

La jutgessa imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a acusar en el cas de VPP d’Alacant

La magistrada de la Plaça 5 del Tribunal d'Instància d'Alacant imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a personar-se com acusacion popular en la causa sobre les VPP de la Platja de Sant Joan.

Sindicats convoquen una vaga educativa en la Comunitat Valenciana el 31 de març

Els sindicats STEPV, CSIF, CCOO i UGT criden a una vaga educativa el 31 de març en la Comunitat Valenciana per a reclamar millores salarials i laborals i desbloquejar la negociació amb la Conselleria d'Educació.