La incidència de càncer de mama a Espanya augmenta i descendeix la mortalitat

La incidència de càncer de mama a Espanya està augmentant i s’estima que en 2022 es diagnosticaran 34.750 nous casos, 144 casos per cada 100.000 dones/any.

Entre 2002 i 2020, la taxa d’incidència anual ajustada per edat per cada 100.000 persones es va incrementar de 106,5 a 126 casos.

El càncer de mama suposa el 28,9% del total de càncers en les dones i la primera causa de mort per càncer a Espanya en elles, segons reflecteix la infografia sobre “Càncer de mama a Espanya” elaborada, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

Encara que uns certs factors de risc no es poden modificar com l’edat o la predisposició genètica, un estil de vida saludable pot ajudar a reduir el risc de càncer de mama. No fumar, reduir el consum d’alcohol, seguir una dieta mediterrània, fer exercici, evitar tindre sobrepés i, en cas de tindre fills, practicar la lactància materna són les recomanacions de SEOM i REDECAN per a previndre aquest tipus de càncer.

Totes dues institucions precisen que aquestes accions només eviten una part dels càncers de mama, per la qual cosa és important també participar en els programes de detecció precoç del càncer de mama de les comunitats autònomes mitjançant mamografies cada dos anys entre els 50 i els 69 anys.

I si en les famílies hi ha antecedents de càncer de mama, SEOM i REDECAN insten a consultar al metge perquè valore si és necessari realitzar alguna acció més.

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones. En els homes és molt infreqüent; per cada 100 càncers de mama en dones es diagnostica un en homes. Per grups d’edat, els nous casos es concentren més en el grup d’edat de 70 i més anys (29%), seguit del grup de 50-59 anys (25%). Els grups d’edat de 0-49 anys i de 60-69 anys acumulen tots dos un 23% dels casos.

Respecte a la mortalitat, el càncer de mama és el tumor més mortal en dones i és responsable d’un 15,1% del total de defuncions per càncer en dones, encara que l’evolució de la mortalitat és descendent, passant d’una taxa ajustada per edat de 29 a 22,8 per cada 100.000 dones entre 2002 i 2020.

Finalment, es pot observar que la supervivència de les pacients amb càncer de mama diagnosticades en el període 2008-2013 és del 96% a un any del diagnòstic, del 90% a tres anys i del 86% a cinc anys. La supervivència del càncer de mama ha millorat del període 2002-2007 al període 2008-2017. En general, la supervivència a 5 anys disminueix a mesura que augmenta l’edat de les dones al diagnòstic.

Sobre SEOM

La Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) és una societat científica d’àmbit nacional, sense ànim de lucre, constituïda per més de 3.100 professionals de l’àmbit de l’Oncologia, amb l’objectiu de millorar la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment del càncer amb un enfocament multidisciplinari. Per a això promou estudis, activitats formatives i d’investigació, divulgació i informació dirigits als seus socis, els pacients i la societat en general.

Sobre REDECAN

La Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) es va crear el novembre de 2010 per a respondre a una sèrie de necessitats. D’una banda, dels mateixos registres de càncer: estandarditzar sistemes de registre, millorar la qualitat de les dades, donar suport als nous registres, etc. I, per un altre, de les autoritats, societats i professionals sanitaris: disposar de dades epidemiològiques sobre incidència, supervivència i prevalença més fiables, actualitzats i amplis, per exemple, estimacions nacionals de la incidència.

REDECAN vol i pot ser útil a les autoritats sanitàries del país convertint-se en la principal eina de vigilància poblacional del càncer a Espanya. Per a això, proporciona de manera periòdica informació vàlida que contribueix a la planificació, vigilància i control del càncer a Espanya mitjançant l’obtenció d’informació de qualitat, fiable i actualitzada de la incidència, supervivència i prevalença.

Anuncios

Últimes notícies

La Fiscalia demana 162 anys de presó a un acusat de gravar i difondre material pedòfil a Alacant

La Fiscalia sol·licita 162 anys de presó per a un home acusat de gravar a menors mitjançant videoconferència i compartir més de 2.000 arxius pedòfils en Internet.

CSIF exigix una rehabilitació urgent del CEIP Rosa Serrano de Paiporta per les humitats després de la dana

CSIF reclama a la Conselleria de Educacion i a l'Ajuntament de Paiporta una actuacion urgent i coordinada per a rehabilitar el CEIP Rosa Serrano, afectat per humitats i deterioració del forjat després de la dana d'octubre de 2024.

Les operacions immobiliàries cauen un 4,6% en la Comunitat Valenciana en l’inici de 2026

Les immobiliàries valencianes detecten una desacceleració del mercat de vivenda en la Comunitat, amb menys operacions i captacions, mentres el lloguer seguix molt tensionado i amb poca oferta.

Tres candidatures es disputen el Col·legi de Farmacèutics de València en les eleccions del diumenge

El Col·legi de Farmacèutics de València celebra este diumenge eleccions per a triar a la nova junta que succeirà a Jaime Giner, amb 5.155 col·legiats cridats a votar i tres candidatures en lliça.

Detingut a Alacant per fer-se passar per policia i parar cotxes per a tirar-se uns riures

Un home de 51 anys ha sigut detingut a Alacant acusat si es fes passar per policia per a detindre vehicles en la via pública amb l'excusa de tirar-se uns riures, utilitzant un cotxe amb rotatiu blau i peces amb emblemes policials.

La Policia incauta dos armes blanques en la perruqueria on va morir acoltellat un jove a València

La Policia Nacional investiga l'homicidi d'un jove de 25 anys acoltellat en una perruqueria de Russafa, on s'han confiscat dos armes blanques i seguix detingut un company com a principal sospitós.

La Comunitat Valenciana revalida el seu lideratge en banderes blaves amb 151 distintius

La Comunitat Valenciana torna a encapçalar el rànquing espanyol de banderes blaves amb 151 distintius, en un any en què Espanya reforça el seu primer lloc mundial en platges guardonades.

Detingut a València després d’atracar una farmàcia amb un ganivet i fugir a peu

La Policia Nacional deté a València a un home de 62 anys després d'atracar una farmàcia armat amb un ganivet i fugir a peu sense aconseguir emportar-se la recaptació.