10.2 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Assegurança obligatòria per a tots els gossos per la Llei de Benestar Animal: Què has de saber?

Comença setembre i amb este mes un important canvi legislatiu que afecta els propietaris de les mascotes. El 28 de març es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) la nova Llei de Benestar Animal que té com a objectiu promoure la protecció i previndre l’abandó animal al nostre país. 

La normativa, que entrarà en vigor el 29 de setembre, estén l’assegurança de responsabilitat civil per a gossos potencialment perillosos (PPP) a tots els tipus de races.

La Nova Llei de Benestar Animal (Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals) és clara sobre això: “En el cas de la tinença de gossos i durant tota la vida de l’animal, la persona titular haurà de contractar i mantindre en vigor una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers, que incloga en la seua cobertura les persones responsables de l’animal, per un import de quantia suficient per a sufragar les possibles despeses derivades, que s’establirà reglamentàriament”. 

Això vol dir que la nostra mascota haurà d’estar coberta per una assegurança que permetia sufragar el veterinari si mossega un altre gos o l’atenció mèdica a persones si colpeja o mossega, per exemple, un xiquet o un adult, i fins i tot operacions al quiròfan en cas que els danys les requerisquen.

Així s’estableix a l’article 30.3 de la norma: “La persona titular haurà de contractar i mantindre en vigor una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers, per un import o quantia suficient per a sufragar les possibles despeses derivades“.

En este sentit, la Llei imposa una cobertura mínima de 120.000 euros per a una assegurança estàndard de responsabilitat civil per a gossos, però fixa que esta quantitat es pot actualitzar en funció de la variació de l’índex de preus al consum (IPC).

La conveniència d’una assegurança d’assistència veterinària

Això no obstant, l’assegurança de responsabilitat civil és el mínim requisit imprescindible i obligatori. Els experts recomanen ampliar-lo a una assegurança d’assistència veterinària que cobreix també eventuals accidents i malalties que puguen afectar la nostra mascota

“El gran avantatge d’una assegurança veterinària és que et pot oferir cobertures per a un gran nombre de consultes rutinàries que fas amb el teu gos, però també pot cobrir en cas de determinats accidents, malalties o malformacions que, segons les races, són molt més freqüents; per exemple, en races com els gossos salsitxa et pot donar cobertura per a intervencions en cas de lesions de columna; al bulldog francés per a afeccions respiratòries o intervencions que impliquen correccions de columna, etc.”, explica un expert.

Les assegurances d’assistència veterinària poden proporcionar, a més, assistència en cas que el gos patisca un accident i necessite ser traslladat a una clínica veterinària o assistència i compensació econòmica en cas de mort del gos; també en cas de robatori o pèrdua del mateix, supòsit en què també ens poden finançar econòmicament les campanyes publicitàries per denunciar la pèrdua o robatori.

Tot i això, a diferència de l’assegurança de responsabilitat civil, que s’ha d’estendre a tots els gossos de qualsevol edat, l’assegurança d’assistència veterinària es concedeix amb determinats criteris. Per exemple, en gossos a partir d’una determinada edat no se’n permet la contractació o es fa a preus molt elevats, per la qual cosa no sol eixir a compte.

Quant costa?

El cost de la pòlissa de responsabilitat civil canviarà en funció de la companyia d’assegurances. En el cas de les races perilloses la cobertura depenia anteriorment dels ajuntaments. Tot i això, els més comuns solen rondar entre els 60 i els 100 euros anuals, amb una responsabilitat civil entre els 150.000 i els 185.000 euros aproximadament.

El preu de les assegurances dependrà a més d’altres factors com la raça, el pes o l’edat del can. A més, es podran assegurar altres animals com ara gats, aus exòtiques o tortugues, entre d’altres. En cas de no complir l’assegurança obligatòria, els propietaris es podran enfrontar a multes que oscil·laran entre els 500 i els 10.000 euros en els casos més greus.

Què passa si m’enxampen sense assegurança?

Les sancions que poden ser aplicades en cas que un o una agent de l’autoritat detecte que no té assegurança de responsabilitat civil per al nostre gos són diverses i varien en funció de la gravetat dels fets, així com de la decisió del o l’esmentada agent de l’autoritat.

Poden anar des d’una advertència informativa en un primer moment fins a una sanció de 500 euros o bé fins a 10.000 si es donara el cas que la detecció tinga lloc després de provocar el gos algun tipus d’incident o accident. En tot cas, l’aplicació de la sanció no ens eximirà de l’obligatorietat de cobrir i pagar les despeses que el nostre gos haja pogut provocar amb l’incident.

Altres canvis

La reforma de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, a matèria de maltractament animal, introdueix una sèrie de canvis rellevants per als propietaris de mascotes. En primer lloc, cal destacar que els que vulguen tindre un gos com a mascota hauran de realitzar un curset obligatori per poder-lo tindre, que consisteix en un senzill test sobre la cura dels animals.

D’altra banda, la Llei de Benestar Animal prohibeix la venda de cadells a les botigues d’animals; obliga a l’esterilització de gossos si l’animal ha sigut adoptat en una societat protectora d’animals; estableix un càstig per als propietaris que deixen sense supervisió un animal de companyia durant més de tres dies seguits i aconsella l’adopció abans que la compra, entre d’altres.

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.