Més de 100 detinguts per estafar un milió d’euros pel mètode del ‘fill en dificultats’

La Guàrdia Civil ha detingut a 102 persones a les províncies d’Alacant, Barcelona, Girona, Granada, Madrid, Màlaga i València, a les quals se’ls atribueix l’estafa de més de 850.000 euros a 238 víctimes. Fent-se passar per un fill en dificultats que els sol·licitava diners, el grup aconseguia que les víctimes realitzaren transferències entre els 800 i els 55.000 euros.

En la seua recerca, la Guàrdia Civil ha localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades pels estafadors per a transferir els diners procedents de les estafes. També s’han analitzat més de 100 línies de telèfon que havien estat donades d’alta emprant identitats falses per a cometre el frau a través de missatgeria mòbil.

Les primeres denúncies es van rebre a la fi de 2022 a la província d’Alacant. En elles, les víctimes relataven que els autors havien obtingut estafar-los grans quantitats de diners fent-se passar per algun familiar i estant en una situació complicada necessitant diners de manera immediata.

Estafa del “fill en dificultats”

Este tipus de frau explota la confiança de les víctimes, a la qual manipulen per a obtenir diners. Primer, estudien el perfil de les potencials persones perjudicades, amb el factor comú de tenir un fill emancipat, estudiant fos o de viatge. A continuació, contacten amb la seua persona objectiva per una coneguda aplicació de missatgeria mòbil, fent-se passar pel seu fill o filla. Per a justificar el número de telèfon des del qual contacten no és l’habitual, apel·len al fet que tenen un problema amb el seu telèfon.
Les converses comencen amb una salutació personal, creant una connexió emocional instantània després de la qual traslladen la urgència amb missatges de desesperació amb el qual provoquen la reacció de protecció dels pares.

Captada l’atenció i establerta la confiança, els relaten que es troben en un problema sobrevingut que han de resoldre immediatament i per al que necessiten un pagament en este mateix moment, però no poden accedir al seu compte bancari. Per este motiu, necessiten que la víctima realitze una transferència urgent al número de compte que els falsos fills els faciliten. És tal el poder de convicció dels estafadors que en la majoria d’ocasions aconsegueixen que el perjudicat els realitze transferències contínues de grans quantitats de diners.

Un milió d’euros estafats per tot el territori nacional

En esta operació policial, de nom ‘Hiwaso’, la Guàrdia Civil ha descobert un entramat que hauria estafat almenys 850.000 euros a 238 persones només a la província d’Alacant.

Les transferències fetes pels perjudicats en este cas anaven des d’una única transferència de 800 euros fins a diverses seguides per un total de 55.000 estafat a una mateixa víctima.

Els autors donaven instruccions clares i específiques per a facilitar la transferència de fons. Empraven el mètode de transferència immediata, sense retorn, la qual cosa permetia aconseguir immediatament els diners. En total, els agents han localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades per a rebre els diners. També s’han analitzat més de 100 línies telefòniques que donaven d’alta usant identitats falses. La Guàrdia Civil ha verificat que el grup criminal blanquejava els diners robats efectuant pagaments en tota mena de comerços i amb retirades d’efectiu en caixers automàtics.
Els autors operaven distribuïts per tota la geografia espanyola. Una vegada situats els sospitosos, es va iniciar l’explotació de l’operació que ha hagut de realitzar-se en diverses fases donada la seua envergadura.

En la primera fase, duta a terme el febrer de 2024 van ser detingudes 12 persones a Granada i 29 a Màlaga. Entre febrer i març, es va detenir a dues persones a Alacant, tres a València i 13 a Madrid. Finalment, en la tercera fase a la fi d’abril han estat detingudes 35 persones a Barcelona i altres vuit a Girona.

L’organització estava formada per 74 homes i 28 dones amb edats compreses entre els 20 i 60 anys. Se’ls imputen els delictes d’estafa, blanqueig de capitals i pertinença a organització criminal. Les diligències han estat posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció de Torrevella, que entén la causa.
La recerca ha estat desenvolupada per l’Equip@ de la Guàrdia Civil d’Alacant, amb la col·laboració de l’Equip de Delictes Telemàtics i l’Equip de Delictes Urbanístics.

Anuncios

Últimes notícies

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.

El Consell fixa com es triarà la llengua base en l’admissió escolar de 2026-2027

El Consell ha ratificat l'informe que regula l'admissió de l'alumnat i l'elecció o canvi de llengua base per al curs 2026-2027, donant preferència a les famílies que ja estan escolaritzades en el mateix centre.