L’abaratiment de l’energia modera l’IPC al 6,8%, però els aliments escalen un 15,3%

Els preus han pujat un 6,8% al novembre, segons ha informat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Això ve a confirmar la dada avançada fa dues setmanes per aquest organisme en què situava la inflació en el 6,8% confirmant la progressiva moderació dels preus, ja que a l’octubre aquests van pujar un 7,3%.

Es tracta de la dada d’inflació més baix des del mes de gener, això és, des d’abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna que va desencadenar l’actual crisi inflacionista.

Amb aquest so ja quatre mesos consecutius de moderació de l’IPC, la qual cosa respon bàsicament a la caiguda dels preus de l’energia, suportada pel descens del cru en els mercats internacionals i per una tardor de molt de vent.

El major descens l’experimenta l’electricitat que al novembre va ser un 22% més barata que en el mateix mes de 2021.

No obstant això, la moderació dels preus de l’energia no ha aconseguit frenar la resta de pressions inflacionistes que porten mesos desencadenades. Això explica que l’IPC subjacent (descomptant energia i aliments frescos) haja pujat una dècima fins al 6,3%.

L’INE va atribuir aquest comportament a la baixada dels preus dels carburants respecte al succeït el novembre de 2021 i a l’electricitat, que va caure més que fa un any.

El gran focus de preocupació ara són els aliments, que mantenien una gran inèrcia de pujada just abans de la campanya nadalenca. Al novembre, el preu dels aliments va pujar un 0,5% respecte a octubre i va mantindre la seua taxa interanual per damunt del 15%. Es tracta de la major pujada del preu de l’alimentació a Espanya des de 1978.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Raig rescata un 1-1 en l’afegit davant el Llevant amb deu

Un gol en el temps afegit de Pathé Ciss va donar un punt al Llamp després de jugar quasi tota la segona part amb deu per l'expulsió de Mendy. El Llevant es va avançar amb Carlos Espí i va deixar escapar una victòria que li acostava a la salvació, encara a cinc punts

1-1. El Raig salva un punt en l’últim sospir davant el Llevant

Pathé Ciss va empatar en el temps afegit i el Llamp va rescatar un 1-1 davant el Llevant després de jugar quasi tota la segona part amb deu. El Llevant va deixar escapar una victòria i seguix a cinc de la salvació.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo i disseny de Daniel Gómez. El podi l'han completat Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i Na Jordana, amb 200.000 i 185.000 euros de pressupost.

Convent Jerusalem, millor falla de 2026 amb la sàtira ‘Redimonis’

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo. La comissió repetix el títol de 2025; Monestir de Poblet i Na Jordana completen el podi.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi de la Secció Especial de les Falles 2026

Amb Redimonis, la comissió ha revalidat el triomf aconseguit en 2025. El jurat també ha reconegut a Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i a Na Jordana.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi d’Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial de les Falles 2026 amb 'Redimonis', de David Sánchez Llongo. La comissió, amb un monument de 260.000 euros dissenyat per Daniel Gómez, revalida el títol; Monestir i Na Jordana completen el podi.

El juí ràpid al regidor d’Altea se celebrarà a Benidorm en les pròximes setmanes

Rafael Ramón Mompó, edil de Compromís, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpta agressió a la seua parella. El cas passa a Benidorm amb un juí ràpid per violència de gènere.

Z, l’artista faller xilé-croat que ha encimbellat la falla infantil d’Esparter

Zvonimir Ostoic, conegut com a Z, s'ha convertit en el primer artista faller estranger amb un ninot indultat infantil i ha portat a Esparter al primer premi infantil de la Secció Especial amb Arca. El viatge de Pepet. La seua trajectòria unix formació musical, escenografia i un taller versàtil que ha sabut traduir il·lustració a volum i apostar per materials més sostenibles.