L’abaratiment de l’energia modera l’IPC al 6,8%, però els aliments escalen un 15,3%

Els preus han pujat un 6,8% al novembre, segons ha informat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Això ve a confirmar la dada avançada fa dues setmanes per aquest organisme en què situava la inflació en el 6,8% confirmant la progressiva moderació dels preus, ja que a l’octubre aquests van pujar un 7,3%.

Es tracta de la dada d’inflació més baix des del mes de gener, això és, des d’abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna que va desencadenar l’actual crisi inflacionista.

Amb aquest so ja quatre mesos consecutius de moderació de l’IPC, la qual cosa respon bàsicament a la caiguda dels preus de l’energia, suportada pel descens del cru en els mercats internacionals i per una tardor de molt de vent.

El major descens l’experimenta l’electricitat que al novembre va ser un 22% més barata que en el mateix mes de 2021.

No obstant això, la moderació dels preus de l’energia no ha aconseguit frenar la resta de pressions inflacionistes que porten mesos desencadenades. Això explica que l’IPC subjacent (descomptant energia i aliments frescos) haja pujat una dècima fins al 6,3%.

L’INE va atribuir aquest comportament a la baixada dels preus dels carburants respecte al succeït el novembre de 2021 i a l’electricitat, que va caure més que fa un any.

El gran focus de preocupació ara són els aliments, que mantenien una gran inèrcia de pujada just abans de la campanya nadalenca. Al novembre, el preu dels aliments va pujar un 0,5% respecte a octubre i va mantindre la seua taxa interanual per damunt del 15%. Es tracta de la major pujada del preu de l’alimentació a Espanya des de 1978.

Últimes notícies

El València Basket es classifica per a la seua primera Final a Quatre després d’atropellar al Panathinaikos

El València Basket va derrotar amb autoritat al Panathinaikos en el quint partit de quarts d'Eurolliga (81-64) i es va classificar per primera vegada per a la Final a Quatre.

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.