L’abaratiment de l’energia modera l’IPC al 6,8%, però els aliments escalen un 15,3%

Els preus han pujat un 6,8% al novembre, segons ha informat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Això ve a confirmar la dada avançada fa dues setmanes per aquest organisme en què situava la inflació en el 6,8% confirmant la progressiva moderació dels preus, ja que a l’octubre aquests van pujar un 7,3%.

Es tracta de la dada d’inflació més baix des del mes de gener, això és, des d’abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna que va desencadenar l’actual crisi inflacionista.

Amb aquest so ja quatre mesos consecutius de moderació de l’IPC, la qual cosa respon bàsicament a la caiguda dels preus de l’energia, suportada pel descens del cru en els mercats internacionals i per una tardor de molt de vent.

El major descens l’experimenta l’electricitat que al novembre va ser un 22% més barata que en el mateix mes de 2021.

No obstant això, la moderació dels preus de l’energia no ha aconseguit frenar la resta de pressions inflacionistes que porten mesos desencadenades. Això explica que l’IPC subjacent (descomptant energia i aliments frescos) haja pujat una dècima fins al 6,3%.

L’INE va atribuir aquest comportament a la baixada dels preus dels carburants respecte al succeït el novembre de 2021 i a l’electricitat, que va caure més que fa un any.

El gran focus de preocupació ara són els aliments, que mantenien una gran inèrcia de pujada just abans de la campanya nadalenca. Al novembre, el preu dels aliments va pujar un 0,5% respecte a octubre i va mantindre la seua taxa interanual per damunt del 15%. Es tracta de la major pujada del preu de l’alimentació a Espanya des de 1978.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Cremà infantil convertix en cendra més de 380 minifallas plenes de jocs, riures i somnis

Més de 380 falles infantils de València han cremat en la Cremà, culminant un any de treball artístic i emocions per a milers de xiquets, amb la secció Especial i la falla municipal com a grans focus.

Emilio de Just curta l’última orella de la fira de Falles en una vesprada amb opcions de major triomf

Emilio de Justo va tallar l'última orella de la fira de Falles de València després d'una seriosa correguda de Núñez del Cuvillo, marcada pel vent i per bous amb opcions de major èxit.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València tanquen hui els seus dies grans amb la mascletà i la Cremà de quasi 760 monuments, en una edició massiva i sense incidents rellevants que deixa diversos debats pendents.

L’Ofrena de València suma més de 114.000 falleres i fallers, un 10% més que en 2025

L'Ofrena de flors a la Verge dels Desemparats reunix enguany 114.275 falleres i fallers, amb un creixement del 10% i més de deu mil participants addicionals.

Identificat un menor per agredir amb un bat de beisbol a una dona a Torrent

La Policia Nacional investiga l'agressió amb un bat de beisbol a una dona de 52 anys en el portal del seu edifici a Torrent i ha identificat a un menor de 17 anys com a presumpte autor.

Dos detinguts a Albatera després d’un control amb metamfetamina i haixix

Dos persones són detingudes a Albatera després de trobar-se metamfetamina, haixix, pastilles i diners en efectiu en un control de trànsit conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local.

Detinguda a Alacant per injectar àcid hialurònic a una menor sense titulació ni permís patern

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona de 40 anys per presumpte intrusisme laboral i lesions després d'injectar àcid hialurònic en els llavis d'una menor sense titulació mèdica ni consentiment dels seus progenitors.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València culminen hui amb la mascletà i la Cremà de prop de 760 monuments, en una edició marcada per l'auge turístic i els reptes de gestió per a pròxims anys.