L’abaratiment de l’energia modera l’IPC al 6,8%, però els aliments escalen un 15,3%

Els preus han pujat un 6,8% al novembre, segons ha informat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Això ve a confirmar la dada avançada fa dues setmanes per aquest organisme en què situava la inflació en el 6,8% confirmant la progressiva moderació dels preus, ja que a l’octubre aquests van pujar un 7,3%.

Es tracta de la dada d’inflació més baix des del mes de gener, això és, des d’abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna que va desencadenar l’actual crisi inflacionista.

Amb aquest so ja quatre mesos consecutius de moderació de l’IPC, la qual cosa respon bàsicament a la caiguda dels preus de l’energia, suportada pel descens del cru en els mercats internacionals i per una tardor de molt de vent.

El major descens l’experimenta l’electricitat que al novembre va ser un 22% més barata que en el mateix mes de 2021.

No obstant això, la moderació dels preus de l’energia no ha aconseguit frenar la resta de pressions inflacionistes que porten mesos desencadenades. Això explica que l’IPC subjacent (descomptant energia i aliments frescos) haja pujat una dècima fins al 6,3%.

L’INE va atribuir aquest comportament a la baixada dels preus dels carburants respecte al succeït el novembre de 2021 i a l’electricitat, que va caure més que fa un any.

El gran focus de preocupació ara són els aliments, que mantenien una gran inèrcia de pujada just abans de la campanya nadalenca. Al novembre, el preu dels aliments va pujar un 0,5% respecte a octubre i va mantindre la seua taxa interanual per damunt del 15%. Es tracta de la major pujada del preu de l’alimentació a Espanya des de 1978.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca reivindica els avanços del poble gitano i reforça l’aposta per les polítiques socials

Juanfran Pérez Llorca subratlla els avanços del poble gitano en la Comunitat Valenciana i reafirma el compromís del Consell amb la inclusió i les polítiques socials.

Aemet activa l’avís groc a Alacant per pluges intenses i a Castelló per vent fort

Aemet activa l'avís groc a l'interior i litoral sud d'Alacant per pluges de fins a 20 l/m² en una hora i en el nord de Castelló per ratxes de vent de 80 km/h.

Cepeda i Dituro rescaten a l’Elx davant un València superior però sense punteria

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació decisiva de Matías Dituro van donar oxigen a l'Elx davant un València que va generar més ocasions però va tornar a fallar en la definició.

Cepeda i Dituro sostenen a l’Elx i castiguen un València que perdona

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació excel·lent de Matías Dituro donen tres punts vitals a l'Elx davant un València amb moltes ocasions però sense punteria.

Empat sense gols al descans entre Elx i València en un derbi molt igualat

Elx i València arriben al descans amb empat sense gols en un derbi autonòmic molt equilibrat, amb fases de domini altern i l'ocasió més clara per a Lucas Beltrán.

Logronyo vibra amb una espectacular mascletà valenciana en la Plaça de l’Ajuntament

Més de 120 quilos de pólvora i milers d'assistents convertixen la Plaça de l'Ajuntament de Logronyo en un escenari faller amb música, pólvora i tradició valenciana.

Logronyo viu la seua primera falla per a acostar-se a la cultura valenciana

Logronyo estrena este cap de setmana la seua pròpia falla, una figura al·legòrica al vi de Rioja que es va plantar el divendres i cremarà el diumenge, acompanyada d'actes típics de la festa valenciana.

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.