La gran amenaça sanitària d’este estiu, a part del coronavirus

 

L’Agència Estatal de Metereologia (Aemet) ha informat que els nivells de radiació ultraviolada són molt elevats quan el cel està completament clar i, per tant, el risc de patir lesions oculars és tremendament elevat. És per això que els experts alerten de la necessitat de protegir els ulls davant l’exposició al sol.

 

Una de les pràctiques més perilloses per als ulls és portar ulleres de sol que no estan homologades o que no tenen la protecció òptima per a protegir els ulls davant els raigs ultraviolats. Els ulls que estan exposats al sol durant un llarg període de temps ‘absorbixen’ la radiació, que pot causar les lesions oculars més nocives, ja que l’ADN cel·lular dels ulls muta i pot generar embalums, úlceres o pigues coneguts com a tumors palpebrals malignes.

 

Este tumor no presenta cap simptomatologia. Ni picor o llagrimeig. A pesar d’això, és molt important acudir a l’oftalmòleg immediatament per a poder previndre el començament d’una malaltia molt més greu.

 

Mutacions en la còrnia

El doctor Óscar Gris, del Departament de Còrnia i Cirurgia Refractiva d’IMO, explica que es poden patir unes alteracions anomenades pterigi i pingüècula que definix com «malalties multifactorials, que solen aparéixer en persones amb certa predisposició genètica i que, a demés, s’exposen al sol o al vent de forma continuada i sense protecció». La solució per a estes alteracions és senzilla si es detecten a temps mentres que en cas contrari, poden exigir l’entrada a quiròfan.

 

Queratitis per la sequedat ocular

Esta alteració suposa una inflamació en la còrnia, causa de la sequedat ocular. Alguns dels seus símptomes són: la còrnia roja, pitjor visió i l’ull no ‘plora’ bé. L’ull també es pot tornar sensible a la llum (fotofòbia). La malaltia compta amb tractament i el pacient no sol experimentar seqüeles.

 

Cataractes, envelliment prematur

L’exposició al sol de la pell provoca el seu envelliment i amb els ulls passa el mateix, és per això que sol ser molt comú l’aparició de les cataractes. El doctor Óscar Gris destaca que «una exposició continuada als rajos ultraviolats, sense la protecció adequada, accelera el procés de degeneració o envelliment del cristal·lí, el que provoca que la cataracta es manifeste abans».

 

El sector de la població que supera els 50 anys sol ser més vulnerable a l’aparició de cataractes i estes són la principal causa de pèrdua de visió en les persones amb més de 65 anys. A pesar d’això, amb la protecció ocular es pot previndre o retardar la seua aparició a pesar de què la seua aparició també pot ser causada per l’alcoholisme, el tabaquisme, l’obesitat, la hipertensió, la diabetis o els antecedents familiars.

 

La sobreexposició al sol també pot causar l’envelliment de la pell de la parpella: «el fotoenvelliment es caracteritza per produir arrugues, sequedat i flacciditat», detalla la doctora Eva Ayala, oftalmòloga del Departament d’Oculoplàstica, Estètica i Rejoveniment Oculofacial d’IMO. Una malaltia que es pot evitar si utilitzem el protector solar més òptim en funció de la nostra pell. A demés, cal recordar que la crema solar ha de posar-se abans de prendre el sol i després d’eixir de l’aigua.

 

Solucions per a evitar patir estes malalties

El primer pas per a protegir els ulls del sol, igual que passa amb la pell, és utilitzar una bona crema. També cal tindre en compte que la radiació ultraviolada varia en funció de les franges horàries del dia. En este sentit, entre les 12 i les 15 hores, la radiació és molt més elevada pel que cal estar molt ben protegits i no estar molt de temps exposats al sol. A demés, són molt importants les revisions periòdiques.

 

Els experts en oftalmologia d’IMO manifesten la necessitat d’utilitzar ulleres de sol homologades CE i amb el filtre oportú per a cada ocasió. Per exemple, si anem al mar o a l’alta muntanya el millor són utilitzar ulleres amb filtres polaritzats que eliminen els reflexos, de manera que la llum no incidix des de diversos angles.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.