La gran amenaça sanitària d’este estiu, a part del coronavirus

 

L’Agència Estatal de Metereologia (Aemet) ha informat que els nivells de radiació ultraviolada són molt elevats quan el cel està completament clar i, per tant, el risc de patir lesions oculars és tremendament elevat. És per això que els experts alerten de la necessitat de protegir els ulls davant l’exposició al sol.

 

Una de les pràctiques més perilloses per als ulls és portar ulleres de sol que no estan homologades o que no tenen la protecció òptima per a protegir els ulls davant els raigs ultraviolats. Els ulls que estan exposats al sol durant un llarg període de temps ‘absorbixen’ la radiació, que pot causar les lesions oculars més nocives, ja que l’ADN cel·lular dels ulls muta i pot generar embalums, úlceres o pigues coneguts com a tumors palpebrals malignes.

 

Este tumor no presenta cap simptomatologia. Ni picor o llagrimeig. A pesar d’això, és molt important acudir a l’oftalmòleg immediatament per a poder previndre el començament d’una malaltia molt més greu.

 

Mutacions en la còrnia

El doctor Óscar Gris, del Departament de Còrnia i Cirurgia Refractiva d’IMO, explica que es poden patir unes alteracions anomenades pterigi i pingüècula que definix com «malalties multifactorials, que solen aparéixer en persones amb certa predisposició genètica i que, a demés, s’exposen al sol o al vent de forma continuada i sense protecció». La solució per a estes alteracions és senzilla si es detecten a temps mentres que en cas contrari, poden exigir l’entrada a quiròfan.

 

Queratitis per la sequedat ocular

Esta alteració suposa una inflamació en la còrnia, causa de la sequedat ocular. Alguns dels seus símptomes són: la còrnia roja, pitjor visió i l’ull no ‘plora’ bé. L’ull també es pot tornar sensible a la llum (fotofòbia). La malaltia compta amb tractament i el pacient no sol experimentar seqüeles.

 

Cataractes, envelliment prematur

L’exposició al sol de la pell provoca el seu envelliment i amb els ulls passa el mateix, és per això que sol ser molt comú l’aparició de les cataractes. El doctor Óscar Gris destaca que «una exposició continuada als rajos ultraviolats, sense la protecció adequada, accelera el procés de degeneració o envelliment del cristal·lí, el que provoca que la cataracta es manifeste abans».

 

El sector de la població que supera els 50 anys sol ser més vulnerable a l’aparició de cataractes i estes són la principal causa de pèrdua de visió en les persones amb més de 65 anys. A pesar d’això, amb la protecció ocular es pot previndre o retardar la seua aparició a pesar de què la seua aparició també pot ser causada per l’alcoholisme, el tabaquisme, l’obesitat, la hipertensió, la diabetis o els antecedents familiars.

 

La sobreexposició al sol també pot causar l’envelliment de la pell de la parpella: «el fotoenvelliment es caracteritza per produir arrugues, sequedat i flacciditat», detalla la doctora Eva Ayala, oftalmòloga del Departament d’Oculoplàstica, Estètica i Rejoveniment Oculofacial d’IMO. Una malaltia que es pot evitar si utilitzem el protector solar més òptim en funció de la nostra pell. A demés, cal recordar que la crema solar ha de posar-se abans de prendre el sol i després d’eixir de l’aigua.

 

Solucions per a evitar patir estes malalties

El primer pas per a protegir els ulls del sol, igual que passa amb la pell, és utilitzar una bona crema. També cal tindre en compte que la radiació ultraviolada varia en funció de les franges horàries del dia. En este sentit, entre les 12 i les 15 hores, la radiació és molt més elevada pel que cal estar molt ben protegits i no estar molt de temps exposats al sol. A demés, són molt importants les revisions periòdiques.

 

Els experts en oftalmologia d’IMO manifesten la necessitat d’utilitzar ulleres de sol homologades CE i amb el filtre oportú per a cada ocasió. Per exemple, si anem al mar o a l’alta muntanya el millor són utilitzar ulleres amb filtres polaritzats que eliminen els reflexos, de manera que la llum no incidix des de diversos angles.

Últimes notícies

Un ninot gegant de Nino Bravo presidirà la falla municipal de València en 2027

La falla municipal de la plaça de l'Ajuntament de València per a les Falles de 2027 tindrà com a figura central un ninot gegant de Nino Bravo de 20 metres, sota el lema 'Vuelvo a mi tierra' i amb materials 100 % ecològics.

La Comunitat Valenciana rebrà 798 milions del Pla Estatal d’Habitatge fins a 2030

El Pla Estatal d’Habitatge 2026-2030 distribuirà 7.000 milions entre autonomies, dels quals 798 milions es destinaran a la Comunitat Valenciana fins a 2030.

Cinc joves detinguts per insults i agressions homòfobes a hòmens al llit del Túria

La Policia Nacional ha detingut cinc joves, dos d’ells menors, per presumptes delictes d’odi i robatori amb violencia i intimidacio contra diversos hòmens al llit del Túria, als quals insultaven i intentaven furtar pel fet de ser homosexuals.

Els missatges per confinar als pisos més alts es van arribar a plantejar a les 19.25 hores pel risc a Forata

Ignacio Grande va informar Susana Camarero que el Cecopi valorava a les 19.25 hores enviar missatges als mòbils perquè la població es confinara als pisos més alts davant el risc sobre la presa de Forata i l impacte en municipis com Montroy i Real de Montroy.

L’últim dia de vaga indefinida del professorat només suma un seguiment del 5,98 %

L’última jornada de la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic no universitari en la Comunitat Valenciana ha tancat amb un seguiment del 5,98 %, amb més suport en la província de València que en Castelló i Alacant.

Un cotxe en flames col·lapsa l’AP-7 a la Vila Joiosa en sentit València

L’incendi d’un vehicle en l’AP-7 a l’altura de la Vila Joiosa ha provocat llargues retencions en sentit València, tot i que no s’han registrat danys personals.

València reforçarà la seguretat al Jardí del Túria després d’agressions homòfobes

L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha condemnat les agressions homòfobes al Jardí del Túria i ha anunciat més coordinació amb la Policia Local i el Servici d’Igualtat per prevenir nous casos.

Una avaria de senyalització obliga a parar uns minuts totes les línies de Metrovalencia

Un problema tècnic de senyalització i comunicacions ha obligat a detindre uns minuts la circulació de totes les línies de Metrovalencia i ha generat retards generalitzats, tot i que el servici ja s’ha restablit amb demores.