La gran amenaça sanitària d’este estiu, a part del coronavirus

 

L’Agència Estatal de Metereologia (Aemet) ha informat que els nivells de radiació ultraviolada són molt elevats quan el cel està completament clar i, per tant, el risc de patir lesions oculars és tremendament elevat. És per això que els experts alerten de la necessitat de protegir els ulls davant l’exposició al sol.

 

Una de les pràctiques més perilloses per als ulls és portar ulleres de sol que no estan homologades o que no tenen la protecció òptima per a protegir els ulls davant els raigs ultraviolats. Els ulls que estan exposats al sol durant un llarg període de temps ‘absorbixen’ la radiació, que pot causar les lesions oculars més nocives, ja que l’ADN cel·lular dels ulls muta i pot generar embalums, úlceres o pigues coneguts com a tumors palpebrals malignes.

 

Este tumor no presenta cap simptomatologia. Ni picor o llagrimeig. A pesar d’això, és molt important acudir a l’oftalmòleg immediatament per a poder previndre el començament d’una malaltia molt més greu.

 

Mutacions en la còrnia

El doctor Óscar Gris, del Departament de Còrnia i Cirurgia Refractiva d’IMO, explica que es poden patir unes alteracions anomenades pterigi i pingüècula que definix com «malalties multifactorials, que solen aparéixer en persones amb certa predisposició genètica i que, a demés, s’exposen al sol o al vent de forma continuada i sense protecció». La solució per a estes alteracions és senzilla si es detecten a temps mentres que en cas contrari, poden exigir l’entrada a quiròfan.

 

Queratitis per la sequedat ocular

Esta alteració suposa una inflamació en la còrnia, causa de la sequedat ocular. Alguns dels seus símptomes són: la còrnia roja, pitjor visió i l’ull no ‘plora’ bé. L’ull també es pot tornar sensible a la llum (fotofòbia). La malaltia compta amb tractament i el pacient no sol experimentar seqüeles.

 

Cataractes, envelliment prematur

L’exposició al sol de la pell provoca el seu envelliment i amb els ulls passa el mateix, és per això que sol ser molt comú l’aparició de les cataractes. El doctor Óscar Gris destaca que «una exposició continuada als rajos ultraviolats, sense la protecció adequada, accelera el procés de degeneració o envelliment del cristal·lí, el que provoca que la cataracta es manifeste abans».

 

El sector de la població que supera els 50 anys sol ser més vulnerable a l’aparició de cataractes i estes són la principal causa de pèrdua de visió en les persones amb més de 65 anys. A pesar d’això, amb la protecció ocular es pot previndre o retardar la seua aparició a pesar de què la seua aparició també pot ser causada per l’alcoholisme, el tabaquisme, l’obesitat, la hipertensió, la diabetis o els antecedents familiars.

 

La sobreexposició al sol també pot causar l’envelliment de la pell de la parpella: «el fotoenvelliment es caracteritza per produir arrugues, sequedat i flacciditat», detalla la doctora Eva Ayala, oftalmòloga del Departament d’Oculoplàstica, Estètica i Rejoveniment Oculofacial d’IMO. Una malaltia que es pot evitar si utilitzem el protector solar més òptim en funció de la nostra pell. A demés, cal recordar que la crema solar ha de posar-se abans de prendre el sol i després d’eixir de l’aigua.

 

Solucions per a evitar patir estes malalties

El primer pas per a protegir els ulls del sol, igual que passa amb la pell, és utilitzar una bona crema. També cal tindre en compte que la radiació ultraviolada varia en funció de les franges horàries del dia. En este sentit, entre les 12 i les 15 hores, la radiació és molt més elevada pel que cal estar molt ben protegits i no estar molt de temps exposats al sol. A demés, són molt importants les revisions periòdiques.

 

Els experts en oftalmologia d’IMO manifesten la necessitat d’utilitzar ulleres de sol homologades CE i amb el filtre oportú per a cada ocasió. Per exemple, si anem al mar o a l’alta muntanya el millor són utilitzar ulleres amb filtres polaritzats que eliminen els reflexos, de manera que la llum no incidix des de diversos angles.

Últimes notícies

Quasi 400 alumnes estrenen el campus xinés de la UPV a Hangzhou

El campus internacional de la Universitat Politècnica de València a Hangzhou ha encetat el seu primer curs amb 383 estudiants i viurà la inauguració institucional el 19 de setembre.

El passeig de les Estreles de l’Alfàs es convertix en passarel·la amb el desfile ‘Sorolla, mar y luz’

El passeig de les Estreles de l’Alfàs del Pi acollirà este dissabte el desfile ‘Sorolla, mar y luz’ de la firma valenciana Cache Croche, dins del 38 Festival de Cine de l’Alfàs. La col·lecció de la dissenyadora Alba García ret homenatge a l’univers mediterrani de Joaquín Sorolla amb peces sostenibles pintades a mà.

València provarà en 2027 noves eines europees contra ciberatacs a servicis essencials

València acollirà en 2027 una prova pilot del projecte europeu GANNDALF que simularà un ciberatac al Centre Integral de Seguretat i Emergències per a testar noves eines de resposta. El programa, finançat al 100 % per la Unió Europea, inclou també accions de formació ciutadana en ciberseguretat.

Cau a València un grup que enviava 172 quilos de droga a mig món per missatgeria

La Guàrdia Civil ha detingut cinc persones a València acusades d’enviar, per paqueteria postal, més de 172 quilos de drogues a tot Espanya i a 45 països. Quatre han ingressat en presó provisional i s’ha desmantellat un laboratori a la Costera i la Canal de Navarrés.

Quatre detinguts en desmantellar una gran plantació de marihuana en una nau d’Elx

La Policia Nacional ha desmantellat a Elx una plantació interior de marihuana amb 255 plantes i ha detingut quatre persones relacionades també amb el tràfic de cocaïna i el frau elèctric.

La jutgessa de la DANA estudia huit possibles víctimes mortals més fins a arribar a 240

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha représ les declaracions de testimonis i valora sumar huit possibles víctimes mortals més, que elevarien el balanç a 240 morts segons els informes forenses.

Dissabte estable a la Comunitat amb fins a 30 graus a la costa

La Comunitat Valenciana viurà este dissabte una jornada d’oratge estable, amb cels poc nuvolosos i màximes de fins a 30 graus a la costa i descens lleu en l’interior de València.

Corberán assume la responsabilitat i busca una reacció del València a Vitòria

Carlos Corberán admet que és el màxim responsable dels mals resultats del València, cuer amb un punt, i apel·la a reaccionar dimarts a Vitòria després de la derrota contra el Sevilla.