La gran amenaça sanitària d’este estiu, a part del coronavirus

 

L’Agència Estatal de Metereologia (Aemet) ha informat que els nivells de radiació ultraviolada són molt elevats quan el cel està completament clar i, per tant, el risc de patir lesions oculars és tremendament elevat. És per això que els experts alerten de la necessitat de protegir els ulls davant l’exposició al sol.

 

Una de les pràctiques més perilloses per als ulls és portar ulleres de sol que no estan homologades o que no tenen la protecció òptima per a protegir els ulls davant els raigs ultraviolats. Els ulls que estan exposats al sol durant un llarg període de temps ‘absorbixen’ la radiació, que pot causar les lesions oculars més nocives, ja que l’ADN cel·lular dels ulls muta i pot generar embalums, úlceres o pigues coneguts com a tumors palpebrals malignes.

 

Este tumor no presenta cap simptomatologia. Ni picor o llagrimeig. A pesar d’això, és molt important acudir a l’oftalmòleg immediatament per a poder previndre el començament d’una malaltia molt més greu.

 

Mutacions en la còrnia

El doctor Óscar Gris, del Departament de Còrnia i Cirurgia Refractiva d’IMO, explica que es poden patir unes alteracions anomenades pterigi i pingüècula que definix com «malalties multifactorials, que solen aparéixer en persones amb certa predisposició genètica i que, a demés, s’exposen al sol o al vent de forma continuada i sense protecció». La solució per a estes alteracions és senzilla si es detecten a temps mentres que en cas contrari, poden exigir l’entrada a quiròfan.

 

Queratitis per la sequedat ocular

Esta alteració suposa una inflamació en la còrnia, causa de la sequedat ocular. Alguns dels seus símptomes són: la còrnia roja, pitjor visió i l’ull no ‘plora’ bé. L’ull també es pot tornar sensible a la llum (fotofòbia). La malaltia compta amb tractament i el pacient no sol experimentar seqüeles.

 

Cataractes, envelliment prematur

L’exposició al sol de la pell provoca el seu envelliment i amb els ulls passa el mateix, és per això que sol ser molt comú l’aparició de les cataractes. El doctor Óscar Gris destaca que «una exposició continuada als rajos ultraviolats, sense la protecció adequada, accelera el procés de degeneració o envelliment del cristal·lí, el que provoca que la cataracta es manifeste abans».

 

El sector de la població que supera els 50 anys sol ser més vulnerable a l’aparició de cataractes i estes són la principal causa de pèrdua de visió en les persones amb més de 65 anys. A pesar d’això, amb la protecció ocular es pot previndre o retardar la seua aparició a pesar de què la seua aparició també pot ser causada per l’alcoholisme, el tabaquisme, l’obesitat, la hipertensió, la diabetis o els antecedents familiars.

 

La sobreexposició al sol també pot causar l’envelliment de la pell de la parpella: «el fotoenvelliment es caracteritza per produir arrugues, sequedat i flacciditat», detalla la doctora Eva Ayala, oftalmòloga del Departament d’Oculoplàstica, Estètica i Rejoveniment Oculofacial d’IMO. Una malaltia que es pot evitar si utilitzem el protector solar més òptim en funció de la nostra pell. A demés, cal recordar que la crema solar ha de posar-se abans de prendre el sol i després d’eixir de l’aigua.

 

Solucions per a evitar patir estes malalties

El primer pas per a protegir els ulls del sol, igual que passa amb la pell, és utilitzar una bona crema. També cal tindre en compte que la radiació ultraviolada varia en funció de les franges horàries del dia. En este sentit, entre les 12 i les 15 hores, la radiació és molt més elevada pel que cal estar molt ben protegits i no estar molt de temps exposats al sol. A demés, són molt importants les revisions periòdiques.

 

Els experts en oftalmologia d’IMO manifesten la necessitat d’utilitzar ulleres de sol homologades CE i amb el filtre oportú per a cada ocasió. Per exemple, si anem al mar o a l’alta muntanya el millor són utilitzar ulleres amb filtres polaritzats que eliminen els reflexos, de manera que la llum no incidix des de diversos angles.

Últimes notícies

Umaru rescata un Elx irregular amb un doblet contra el Còrdova

Dos gols dUmaru Konare en dos minuts han permés a lElx empatar un amistós a Oliva davant un Còrdova superior en la primera part.

Polèmica a Les Corts pel nomenament del xofer de l’oficina de l’expresident Ximo Puig

PP, Vox i Compromís han carregat contra el nomenament del xofer de l’oficina de l’expresident Ximo Puig, presumpte nebot de l’exconsellera Gabriela Bravo, mentre el PSPV n’ha defensat la legitimitat i el treball.

A presó quatre membres de bandes criminals per 17 robatoris en vivendes de València

Quatre membres de dues organitzacions criminals d’origen georgià i croat han ingressat a presó acusats d’almenys 17 robatoris en vivendes de València entre 2025 i 2026.

Desarticulat a Oliva un clan familiar amb gallos de pelea, armes i marihuana

La Guàrdia Civil ha detingut quatre membres d’un mateix clan familiar a Oliva per robatoris amb força, tràfic de marihuana i maltractament animal, després d’incautar dotze gallos de pelea, armes i diverses ferramentes delictives.

La nova llei d’acompanyament tira avant amb PP i Vox i el rebuig de l’esquerra

Les Corts han aprovat la llei d’acompanyament als pressupostos de 2026 amb els vots de PP i Vox, que defensen rebaixes fiscals i 350 milions per a vivenda, mentre PSPV-PSOE i Compromís critiquen que afavorix els rendes altes i un gir ideològic extremista.

El Valencia Basket ja té data per a la pretemporada i confirma tres amistosos

El Valencia Basket iniciarà la pretemporada el 17 d’agost amb revisions mèdiques a València i afrontarà tres amistosos abans de debutar en la Supercopa Endesa el 19 de setembre davant el Barça.

Sueca allarga dos hores el servici de socorrisme en les platges pel eclipsi solar del 12 d’agost

Sueca reforçarà el dispositiu de socorrisme en les seues platges el 12 d’agost, amb dues hores més de vigilància per l’eclipsi solar i la previsió d’una major afluència de banyistes i curiosos.

Puigdemont demana reservar-se la marca ‘Estat del Mon’ per a publicacions a la UE

Carles Puigdemont ha sol·licitat davant la EUIPO, amb seu a Alacant, reservar-se la marca 'Estat del Mon' per a servicis de publicació i periodisme en el mercat de la Unió Europea. La protecció, si s'aprova, abastaria una àmplia gamma d'activitats editorials i digitals durant 10 anys.
FILMOTECA D'ESTIU