Canvi de tarifa en la factura de la llum a partir del juny: com estalviar en electricitat

Una mà agafant una bombeta il·luminada

Aquesta reforma tarifària afecta tots els contractes de subministrament domèstics | Pixabay

 

A partir de l’1 de juny entra en vigor un canvi de tarifa estatal en la factura de l’electricitat que podria suposar un augment de la teua despesa en l’electricitat. Des de l’1 de juny, l’energia consumida es calcularà tenint en compte tres períodes horaris. N’hi haurà un de més car, un amb preu mitjà i un de tarifa més econòmica.

La potència contractada, associada al terme fix de la factura, també podrà variar. En comptes d’una sola potència se’n podran tenir dos per a dos períodes diferents.

 

L’energia es transforma. La factura d’energia elèctrica canvia.

 

Com evitar que t’afecte la pujada de la llum en juny

Esta reforma tarifària, aprovada pel Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic del govern espanyol, conjuntament amb la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), afectarà totes les persones amb un contracte de subministrament domèstic. Si la modalitat de subministrament és amb PVPC (Preu Voluntari per al Petit Consumidor) els canvis s’aplicaran automàticament.

Les persones que tinguen contractada una empresa del mercat lliure i que vulguen beneficiar-se dels canvis hauran de posar-se en contacte amb la seua companyia per a veure si pot oferir esta nova tarifa, o comparar amb altres companyies que l’oferisquen.

Des de l’abril de 2014, els ciutadans, com a consumidors domèstics, és a dir, amb subministraments per baix de 10 kW de potència, tenen la possibilitat de contractar tarifes amb preus de l’electricitat variables segons els horaris en què es consumeix l’energia.

A més a més, des del juny vinent, totes les persones pagaran a les factures uns preus de peatges i càrrecs elèctrics variables en funció del dia i l’hora de consum.

A la factura elèctrica, els consumidors poden trobar diversos conceptes: el terme fix de potència, que depén de la potència contractada; el d’energia, que correspon al consum que es fa en cada moment; el cost del lloguer dels equips de mesura o comptadors; i, finalment, els impostos.

 

Infografia sobre la nova reforma tarifària

Infografia sobre la nova reforma tarifària | Redacció

 

Els nous trams horaris seran els següents:

– Punta (P1): Serà el tram més car quant a peatges i càrrecs, i durarà des de les 10 fins a les 14 hores, i de 18 a 22 hores, de dilluns a divendres.

– Normal (P2): El seu cost serà mitjà i durarà entre les 8 i les 10 hores, així com entre les 14 i les 18 hores, i entre les 22 i les 24 hores, també de dilluns a divendres.

– Vall (P3): L’horari nocturn continuarà sent el més barat, i comprendrà des de les 0 fins a les 8 hores dels dies laborables, i les 0 hores dels dissabtes, diumenges i festius nacionals.

Consells per canviar el patró de consum, estalviar energia i diners

Els nous períodes horaris tenen com a objectiu promoure que el consum d’energia es desplace cap als moments en què les xarxes estan menys congestionades.

Per treure profit econòmic a este canvi, és recomanable, en la mesura del possible, que en períodes més cars es reduïsca l’ús dels aparells que més energia consumeixen, com la calefacció, la vitroceràmica, el rentaplats o l’assecadora. Estos aparells es poden programar per al període pla que potser té horaris més compatibles amb les nostres rutines diàries. Però l’estalvi a la factura serà més gran si els aparells que més consumeixen s’utilitzen en les hores vall o bé els caps de setmana, sempre que les necessitats i condicions comunitàries ho permeten.

Pel que fa a la quantitat fixa de la factura de la llum, la nova reforma tarifària pot ser especialment avantatjosa per a les persones que carreguen el seu vehicle elèctric durant la nit, ja que ho podran fer al preu més econòmic, donat que, amb els dos períodes definits, es podrà contractar més potència de nit.

Per tal de gestionar millor el consum elèctric a la llar, hi ha una sèrie de recursos a tenir en compte. Per exemple, és important conéixer la potència que es necessita contractar, ajustar-la bé a les necessitats de cadascú i saber com es pot optimitzar.

D’altra banda, seguint bons hàbits de consum també es pot estalviar energia i beneficiar, alhora, el medi ambient i la butxaca. Alguns consells són aprofitar la llum natural, utilitzar bombetes de baix consum, fluorescents o LED, aïllar tèrmicament portes i finestres, instal·lar termòstats per regular la temperatura, comprar electrodomèstics eficients adaptats a les nostres necessitats i utilitzar programes ecològics sempre que siga possible, entre d’altres.

Els electrodomèstics que consumeixen més electricitat

Estalviar en la factura de la llum depén en gran manera de l’ús que fem dels nostres electrodomèstics, així com del seu nivell d’eficiència energètica. Normalment l’ús d’estos aparells suposa més del 50 per cent de la facturació mensual i, entre ells, el frigorífic, la rentadora, el forn, el congelador i el rentavaixella són els que més energia consumeixen. També és important saber que els aparells que generen calor, com a assecadors, planxes, torradores, etc. consumeixen molta energia.

A més, cal no oblidar el consum passiu de molts aparells que podríem evitar fàcilment utilitzant interruptors o simplement desendollant-los quan no els estiguem utilitzant. És el cas de carregadors, ordinadors, xicotets electrodomèstics de cuina (com les cafeteres) la televisió, les consoles de videojocs, etc.

Per exemple, només per estar connectat a la xarxa elèctrica, un ordinador de taula consumeix 2,8 watts cada hora. Si està en estat de suspensió, la despesa se’n va a 21,1 watts, i si només té el monitor apagat arriba a 73,9. De la mateixa manera, un portàtil amb el carregador endollat consumeix 8,9 watts per hora, que ascendeixen a 15,7 en estat de suspensió.

Quant a la nevera, és un dels electrodomèstics que més energia consumeixen, amb un 30 per cent del total aproximadament. Per això estan important triar un model amb una elevada eficiència energètica.

El televisor, per part seua, no consumeix excessiva energia, però el fet de mantenir-lo encés durant tota la jornada acaba convertint-lo en un dels electrodomèstics que més despesa generen en les llars espanyoles.

A més, cal no oblidar trucs com un bon aïllament en la teua llar, el reemplaçament de les bombetes tradicionals per bombetes de baix consum, l’ús de teixits i ventilació natural per a regular la temperatura de la teua casa, donar-te dutxes curtes i usar també l’aigua freda quan siga possible, apagar les llums a mesura que canvies d’habitació, rentar la teua roba amb aigua freda quan no estiga molt bruta, reduir la temperatura de l’escalfador d’aigua… Tots ells poden ajudar-te a consumir menys energia i, per consegüent, a reduir la teua factura de la llum de manera senzilla.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Les màximes s’acosten als 30 graus en la Comunitat Valenciana amb 29,2 a Xàtiva

Les màximes d'este dissabte han fregat els 30 graus en diversos municipis valencians, amb 29,2 a Xàtiva i ascensos generalitzats en les capitals de província.

Les màximes en la Comunitat Valenciana es queden a les portes dels 30 graus amb 29,2 a Xàtiva

Les temperatures màximes han fregat els 30 graus en diversos municipis valencians, amb 29,2 a Xàtiva, en una jornada poc nuvolosa i de lleuger ascens tèrmic.

La XI Mostra Parcs Naturals impulsa el producte local i sostenible a Castelló de la Plana

La XI Mostra de la marca Parcs Naturals reunix a Castelló de la Plana a una vintena d'empreses certificades per a promocionar productes locals i sostenibles i reforçar l'economia rural vinculada als parcs naturals de la Comunitat Valenciana.

Camarero destaca el compromís social de Tyrius i el seu defensa dels drets en la Comunitat

Susana Camarero ressalta la labor de l'associació Tyrius en la Comunitat Valenciana, amb més de 50 anys de trajectòria, més de 100.000 afiliades i presència en més de 220 municipis.

Dansa València tanca la seua edició amb una reflexió sobre el temps i el llegat de Mal Pèl

Dansa València conclou amb la peça de Mal Pèl inspirada en John Berger i una jornada final que explora el temps, el llegat i la identitat amb propostes en diversos teatres i espais públics.

Pérez Llorca reclama que Hisenda retorne als afectats per la dana el pagat en la renda de 2024

Juanfran Pérez Llorca reclama a Hisenda que els afectats per la dana recuperen el pagat en la renda 2024 i critica el retard a aplicar deduccions autonòmiques en la Comunitat Valenciana.

El Sevilla domina les seues visites de lliga al Llevant en el Ciutat de València

El Sevilla acumula el doble de triomfs que el Llevant en els seus enfrontaments de Lliga en el Ciutat de València i no cau allí des de 2018. En les seues quatre últimes visites va sumar tres victòries i un empat.

L’Elx arriba al dol davant l’Atlètic amb l’últim precedent a favor en el Martínez Valero

L'Elx afronta la visita de l'Atlètic de Madrid amb el precedent favorable de la seua victòria en la temporada 2022-23, que va trencar la ratxa blanc-i-vermella en el Martínez Valero i va equilibrar el balanç històric en Primera Divisió.