Compte amb el cinturó de seguretat: Noves sancions i excepcions per a no portar-lo

Pot semblar increïble, però encara hi ha conductors i passatgers de tota mena de vehicles que no fan servir el cinturó de seguretat, malgrat que està totalment demostrat que salva vides. En este sentit, un estudi de l’OMS recull que el fet de portar-lo posat redueix entre un 43% i un 65% les possibilitats de morir o tenir lesions greus en cas d’accident. Tot i això, encara hi ha imprudents que no fan cas de la normativa actual, que preveu la seua obligatorietat, excepte en alguns casos excepcionals.
 

 

En este sentit, esta és una de les principals preocupacions que té la Direcció General de Trànsit (DGT), davant les xifres dels darrers balanços de seguretat viària. L’any passat va créixer de manera exponencial la xifra de víctimes mortals en accidents de trànsit que no portaven posat el cinturó. Van ser un 26% de les víctimes totals en esta mena de sinistres per un 22% de l’any anterior. Esta xifra va ser especialment alta durant el primer estat d’alarma, arribant a significar el 36%.

Per tot això, una de les prioritats que s’ha marcat la DGT en la reforma introduïda en el Reglament General de Circulació ha estat endurir les sancions a qui no complisca la normativa d’este i altres dispositius de seguretat.

 

Com queden les sancions per no portar el cinturó?

Un dels objectius de la DGT per este 2021 era realitzar una important reforma en el sistema sancionador, tant pel que fa a les multes econòmiques com a la pèrdua de punts. La voluntat és que s’utilitze de manera correcta el cinturó, però també els sistemes de retenció infantil o el casc, en el cas de les motos. És per això que es considera este tipus d’infraccions com a greus i se sancionen amb 200 euros.

L’altre gran canvi que s’ha introduït en este punt de la normativa té a veure amb els punts del carnet. Perquè els conductors prenguen consciència, s’ha incrementat el nombre de punts que comporta la sanció, passant de 3 a 4.

 

Quan es permet no fer servir el cinturó?

Encara que és un punt de la normativa relativament desconegut, a la pregunta sobre si existeix alguna excepció a l’ús del cinturó de seguretat, la resposta és sí. La majoria d’elles estan relacionades amb serveis professionals però no totes. D’una banda, cal recordar que qualsevol conductor pot no portar el cinturó de seguretat, siga dins d’una via urbana o en una carretera, si està realitzant una maniobra de marxa enrere o si es troba estacionant.

Una altra excepció per a tota mena de conductors és si existeix alguna raó mèdica o discapacitat que aconselle no portar-ho. En tot cas, el conductor o passatger ha de tenir un certificat d’exempció per poder presentar davant qualsevol agent de circulació si li és requerit.

Tampoc és necessari que porten el cinturó de seguretat els taxistes si estan realitzant un servei per vies urbanes. Estos tampoc hauran de tenir un sistema de retenció homologat per a menors que mesuren menys d’1,35 metres, encara que estos hauran de viatjar en els seients posteriors.

Aquells transportistes de mercaderies que facen operacions de càrrega i descàrrega en llocs pròxims de manera seguida tampoc estan obligats a portar el cinturó. A més d’estos, qualsevol conductor o els passatgers d’un vehicle en servei d’urgència o els professors d’autoescola durant les pràctiques o l’examen de conduir, si tenen uns comandaments addicionals del vehicle. Cal recordar també que actualment és obligatori portar el cinturó de seguretat en autobusos, tret que este no dispose d’estos.

Últimes notícies

Un gol de Carlos Espí en el descompte trenca el somni de remuntada de l’Elx

Un gol de Carlos Espí en el temps afegit ha donat el triomf al Real Madrid a Elx per 2-3, després que l’equip franjiverd igualara dos gols en els últims 20 minuts.

Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar que ja ha cremat 690 hectàrees

Dos bombers han resultat ferits lleus en l’incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar, que ha calcinat ja 690 hectàrees i té un perímetre aproximat de 17 quilòmetres.

El Valencia d’Óscar Sánchez estrena triomf i es reivindica a Vitòria

El Valencia ha estrenat el seu caseller de victòries a LaLiga EA Sports davant l’Alavés, en el debut d’Óscar Sánchez com a tècnic interí, que destaca la personalitat i el compromís del vestidor.

Vinícius, Mbappé i Konaté amaguen el missatge de suport a Ceuta abans del partit a Elx

Vinícius, Mbappé i Konaté han eixit al Martínez Valero amb la samarreta de suport a Ceuta enrotllada, tallant el lema, i se l'han llevada abans que la resta de jugadors.

El valencià Aaron Mayol fa història amb el seu debut oficial amb el Valencia CF

El migcentre Aaron Mayol, format més d’una dècada al Levante i ara al planter del Valencia CF, s’ha convertit en el primer jugador nascut en 2008 que debuta en partit oficial amb el club de Mestalla, en el triomf a domicili contra l’Alavés.

El Valencia CF suma la primera victòria del curs a Vitòria amb un gol de Luis Rioja

El Valencia CF ha estrenat el seu caseller de triomfs en esta Lliga EA Sports amb un 0-1 a Vitòria gràcies a un gol de Luis Rioja, en el primer partit amb Óscar Sánchez a la banqueta després de la destitució de Carlos Corberán.

Desallotgen un càmping i diverses granges pel greu incendi de Tuéjar, empitjorat pel vent

L’incendi declarat este dimarts a Tuéjar ha forçat el desallotjament preventiu d’una zona d’acampada i diverses granges, amb els treballs d’extinció dificultats pel vent i la baixa humitat. Els mitjans aeris s’han retirat de nit i les brigades terrestres continuen lluitant contra el foc.

Osorio debuta com a titular en un Elx amb canvis davant el Madrid

Abiel Osorio debutarà com a titular amb l’Elx contra un Reial Madrid ple de rotacions en què repetirà Yan Diomande. Tant Martín Anselmi com José Mourinho introduïxen diversos canvis en els seus onzes.