Compte amb el cinturó de seguretat: Noves sancions i excepcions per a no portar-lo

Pot semblar increïble, però encara hi ha conductors i passatgers de tota mena de vehicles que no fan servir el cinturó de seguretat, malgrat que està totalment demostrat que salva vides. En este sentit, un estudi de l’OMS recull que el fet de portar-lo posat redueix entre un 43% i un 65% les possibilitats de morir o tenir lesions greus en cas d’accident. Tot i això, encara hi ha imprudents que no fan cas de la normativa actual, que preveu la seua obligatorietat, excepte en alguns casos excepcionals.
 

 

En este sentit, esta és una de les principals preocupacions que té la Direcció General de Trànsit (DGT), davant les xifres dels darrers balanços de seguretat viària. L’any passat va créixer de manera exponencial la xifra de víctimes mortals en accidents de trànsit que no portaven posat el cinturó. Van ser un 26% de les víctimes totals en esta mena de sinistres per un 22% de l’any anterior. Esta xifra va ser especialment alta durant el primer estat d’alarma, arribant a significar el 36%.

Per tot això, una de les prioritats que s’ha marcat la DGT en la reforma introduïda en el Reglament General de Circulació ha estat endurir les sancions a qui no complisca la normativa d’este i altres dispositius de seguretat.

 

Com queden les sancions per no portar el cinturó?

Un dels objectius de la DGT per este 2021 era realitzar una important reforma en el sistema sancionador, tant pel que fa a les multes econòmiques com a la pèrdua de punts. La voluntat és que s’utilitze de manera correcta el cinturó, però també els sistemes de retenció infantil o el casc, en el cas de les motos. És per això que es considera este tipus d’infraccions com a greus i se sancionen amb 200 euros.

L’altre gran canvi que s’ha introduït en este punt de la normativa té a veure amb els punts del carnet. Perquè els conductors prenguen consciència, s’ha incrementat el nombre de punts que comporta la sanció, passant de 3 a 4.

 

Quan es permet no fer servir el cinturó?

Encara que és un punt de la normativa relativament desconegut, a la pregunta sobre si existeix alguna excepció a l’ús del cinturó de seguretat, la resposta és sí. La majoria d’elles estan relacionades amb serveis professionals però no totes. D’una banda, cal recordar que qualsevol conductor pot no portar el cinturó de seguretat, siga dins d’una via urbana o en una carretera, si està realitzant una maniobra de marxa enrere o si es troba estacionant.

Una altra excepció per a tota mena de conductors és si existeix alguna raó mèdica o discapacitat que aconselle no portar-ho. En tot cas, el conductor o passatger ha de tenir un certificat d’exempció per poder presentar davant qualsevol agent de circulació si li és requerit.

Tampoc és necessari que porten el cinturó de seguretat els taxistes si estan realitzant un servei per vies urbanes. Estos tampoc hauran de tenir un sistema de retenció homologat per a menors que mesuren menys d’1,35 metres, encara que estos hauran de viatjar en els seients posteriors.

Aquells transportistes de mercaderies que facen operacions de càrrega i descàrrega en llocs pròxims de manera seguida tampoc estan obligats a portar el cinturó. A més d’estos, qualsevol conductor o els passatgers d’un vehicle en servei d’urgència o els professors d’autoescola durant les pràctiques o l’examen de conduir, si tenen uns comandaments addicionals del vehicle. Cal recordar també que actualment és obligatori portar el cinturó de seguretat en autobusos, tret que este no dispose d’estos.

Últimes notícies

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.

Bernabé ressalta la labor humanitària de la Policia Nacional en la carrera solidària Ruta 091

La carrera solidària Ruta 091 reunix 2.000 corredors a València per a fer costat a FEVADIS i visibilitzar el caràcter humanitari i la vocació de servici de la Policia Nacional.