Compte amb el cinturó de seguretat: Noves sancions i excepcions per a no portar-lo

Pot semblar increïble, però encara hi ha conductors i passatgers de tota mena de vehicles que no fan servir el cinturó de seguretat, malgrat que està totalment demostrat que salva vides. En este sentit, un estudi de l’OMS recull que el fet de portar-lo posat redueix entre un 43% i un 65% les possibilitats de morir o tenir lesions greus en cas d’accident. Tot i això, encara hi ha imprudents que no fan cas de la normativa actual, que preveu la seua obligatorietat, excepte en alguns casos excepcionals.
 

 

En este sentit, esta és una de les principals preocupacions que té la Direcció General de Trànsit (DGT), davant les xifres dels darrers balanços de seguretat viària. L’any passat va créixer de manera exponencial la xifra de víctimes mortals en accidents de trànsit que no portaven posat el cinturó. Van ser un 26% de les víctimes totals en esta mena de sinistres per un 22% de l’any anterior. Esta xifra va ser especialment alta durant el primer estat d’alarma, arribant a significar el 36%.

Per tot això, una de les prioritats que s’ha marcat la DGT en la reforma introduïda en el Reglament General de Circulació ha estat endurir les sancions a qui no complisca la normativa d’este i altres dispositius de seguretat.

 

Com queden les sancions per no portar el cinturó?

Un dels objectius de la DGT per este 2021 era realitzar una important reforma en el sistema sancionador, tant pel que fa a les multes econòmiques com a la pèrdua de punts. La voluntat és que s’utilitze de manera correcta el cinturó, però també els sistemes de retenció infantil o el casc, en el cas de les motos. És per això que es considera este tipus d’infraccions com a greus i se sancionen amb 200 euros.

L’altre gran canvi que s’ha introduït en este punt de la normativa té a veure amb els punts del carnet. Perquè els conductors prenguen consciència, s’ha incrementat el nombre de punts que comporta la sanció, passant de 3 a 4.

 

Quan es permet no fer servir el cinturó?

Encara que és un punt de la normativa relativament desconegut, a la pregunta sobre si existeix alguna excepció a l’ús del cinturó de seguretat, la resposta és sí. La majoria d’elles estan relacionades amb serveis professionals però no totes. D’una banda, cal recordar que qualsevol conductor pot no portar el cinturó de seguretat, siga dins d’una via urbana o en una carretera, si està realitzant una maniobra de marxa enrere o si es troba estacionant.

Una altra excepció per a tota mena de conductors és si existeix alguna raó mèdica o discapacitat que aconselle no portar-ho. En tot cas, el conductor o passatger ha de tenir un certificat d’exempció per poder presentar davant qualsevol agent de circulació si li és requerit.

Tampoc és necessari que porten el cinturó de seguretat els taxistes si estan realitzant un servei per vies urbanes. Estos tampoc hauran de tenir un sistema de retenció homologat per a menors que mesuren menys d’1,35 metres, encara que estos hauran de viatjar en els seients posteriors.

Aquells transportistes de mercaderies que facen operacions de càrrega i descàrrega en llocs pròxims de manera seguida tampoc estan obligats a portar el cinturó. A més d’estos, qualsevol conductor o els passatgers d’un vehicle en servei d’urgència o els professors d’autoescola durant les pràctiques o l’examen de conduir, si tenen uns comandaments addicionals del vehicle. Cal recordar també que actualment és obligatori portar el cinturó de seguretat en autobusos, tret que este no dispose d’estos.

Últimes notícies

David Ferrer presenta la nova samarreta de la selecció espanyola de tenis

La selecció espanyola de tenis estrena samarreta per a les pròximes eliminatòries de la Copa Davis, un equipament roig i groc presentada pel capità David Ferrer, que confia en la nova generació de jugadors.

Sanitat reforça l’atenció 24 hores, la salut mental i les teràpies oncològiques en els pressupostos de 2026

La Conselleria de Sanitat destina 9.453 milions en 2026, un 3% més, amb focus en nous centres d'urgències 24 hores, reforç de salut mental i alta tecnologia contra el càncer.

Callosa de Segura es concentra en silenci per Patricia, víctima d’un assassinat masclista

Desenes de veïns de Callosa de Segura es concentren davant l'Ajuntament per a guardar un minut de silenci i condemnar l'assassinat masclista de Patricia a les mans de la seua parella.

El detingut per l’assassinat masclista de Callosa confessa que va escanyar a la seua parella després d’una discussió

L'home detingut per l'assassinat masclista de Patricia, de 48 anys, a Callosa de Segura ha confessat que la va escanyar després d'una discussió i que ja tenia denúncies prèvies d'altres exparelles.

Iñigo Pérez es presenta al Vila-real: un desafiament clau en la seua carrera

Iñigo Pérez s'estrena com a entrenador del Vila-real i definix el repte com un desafiament important en la seua carrera, amb la mirada posada a mantindre el nivell de l'equip en LaLiga i en la Lliga de Campions.

Educació reduïx al 12,62% el seguiment de la vaga docent en el seu moment 17

La Conselleria d'Educació situa en el 12,62% el seguiment de la vaga indefinida del professorat valencià en el seu desseté dia, amb lleugeres diferències entre províncies i coincidència amb les proves d'accés a la universitat.

La Generalitat destina més de 26 milions a obres antiriuades per a blindar els polígons industrials

La Conselleria d'Indústria prioritza en els pressupostos de 2026 la recuperació després de la dana amb més de 26 milions per a obres antiriuades i ajudes a empreses, en un marc de retallada global del departament i crítiques de l'oposició.

Morales s’acomiada del Llevant després de tancar el seu espinita amb l’ascens a Burgos

José Luis Morales s'acomiada del Llevant després de deu temporades, 377 partits i 83 gols, i reconeix que l'ascens reeixit a Burgos li va permetre tancar la espinita del descens de 2022.