Compte amb el cinturó de seguretat: Noves sancions i excepcions per a no portar-lo

Pot semblar increïble, però encara hi ha conductors i passatgers de tota mena de vehicles que no fan servir el cinturó de seguretat, malgrat que està totalment demostrat que salva vides. En este sentit, un estudi de l’OMS recull que el fet de portar-lo posat redueix entre un 43% i un 65% les possibilitats de morir o tenir lesions greus en cas d’accident. Tot i això, encara hi ha imprudents que no fan cas de la normativa actual, que preveu la seua obligatorietat, excepte en alguns casos excepcionals.
 

 

En este sentit, esta és una de les principals preocupacions que té la Direcció General de Trànsit (DGT), davant les xifres dels darrers balanços de seguretat viària. L’any passat va créixer de manera exponencial la xifra de víctimes mortals en accidents de trànsit que no portaven posat el cinturó. Van ser un 26% de les víctimes totals en esta mena de sinistres per un 22% de l’any anterior. Esta xifra va ser especialment alta durant el primer estat d’alarma, arribant a significar el 36%.

Per tot això, una de les prioritats que s’ha marcat la DGT en la reforma introduïda en el Reglament General de Circulació ha estat endurir les sancions a qui no complisca la normativa d’este i altres dispositius de seguretat.

 

Com queden les sancions per no portar el cinturó?

Un dels objectius de la DGT per este 2021 era realitzar una important reforma en el sistema sancionador, tant pel que fa a les multes econòmiques com a la pèrdua de punts. La voluntat és que s’utilitze de manera correcta el cinturó, però també els sistemes de retenció infantil o el casc, en el cas de les motos. És per això que es considera este tipus d’infraccions com a greus i se sancionen amb 200 euros.

L’altre gran canvi que s’ha introduït en este punt de la normativa té a veure amb els punts del carnet. Perquè els conductors prenguen consciència, s’ha incrementat el nombre de punts que comporta la sanció, passant de 3 a 4.

 

Quan es permet no fer servir el cinturó?

Encara que és un punt de la normativa relativament desconegut, a la pregunta sobre si existeix alguna excepció a l’ús del cinturó de seguretat, la resposta és sí. La majoria d’elles estan relacionades amb serveis professionals però no totes. D’una banda, cal recordar que qualsevol conductor pot no portar el cinturó de seguretat, siga dins d’una via urbana o en una carretera, si està realitzant una maniobra de marxa enrere o si es troba estacionant.

Una altra excepció per a tota mena de conductors és si existeix alguna raó mèdica o discapacitat que aconselle no portar-ho. En tot cas, el conductor o passatger ha de tenir un certificat d’exempció per poder presentar davant qualsevol agent de circulació si li és requerit.

Tampoc és necessari que porten el cinturó de seguretat els taxistes si estan realitzant un servei per vies urbanes. Estos tampoc hauran de tenir un sistema de retenció homologat per a menors que mesuren menys d’1,35 metres, encara que estos hauran de viatjar en els seients posteriors.

Aquells transportistes de mercaderies que facen operacions de càrrega i descàrrega en llocs pròxims de manera seguida tampoc estan obligats a portar el cinturó. A més d’estos, qualsevol conductor o els passatgers d’un vehicle en servei d’urgència o els professors d’autoescola durant les pràctiques o l’examen de conduir, si tenen uns comandaments addicionals del vehicle. Cal recordar també que actualment és obligatori portar el cinturó de seguretat en autobusos, tret que este no dispose d’estos.

Últimes notícies

El Vila-real visita Dortmund en Champions amb Foyth descartat i Romero en dubte

El Vila-real arriba al debut en la Lliga de Campions contra el Borussia Dortmund sense haver guanyat encara en lliga i amb la baixa segura de Juan Foyth i el dubte de Carlos Romero.

El nou Valencia Basket de Xavi Albert debuta en pretemporada contra el Casademont Zaragoza

El Valencia Basket d’Xavi Albert disputa dilluns a Benicarló el seu primer amistós oficial de pretemporada contra el Casademont Zaragoza, amb fins a nou fitxatges i algunes baixes destacades.

Cap de setmana amb cels rasos i calor al sud de Castelló i prelitoral de València

El primer cap de setmana de setembre es tanca amb estabilitat, cels poc nuvolosos i temperatures altes a l’interior i prelitoral de València i al sud de Castelló, segons l’Aemet. Les màximes baixen a Castelló però tornen a pujar a València i al sud d’Alacant a l’inici de setmana.

Les obres d’emergència en els col·legis afectats per la dana ja estan acabades

La Generalitat ha conclòs les obres d’emergència en més de 60 centres educatius de la província de València afectats per la dana d’octubre de 2024, amb una inversió superior als 21,5 milions d’euros.

Detingut a Alcoi per empadronar estrangers irregulars per 250 euros

La Policia Nacional ha detingut a Alcoi un home de 59 anys acusat d’empadronar estrangers en situació irregular al seu domicili per 250 euros. L’investigat hauria col·laborat en la permanència il·legal mitjançant empadronaments ficticis per a facilitar tràmits de documentació.

Un avi s’enfronta a 30 anys de presó per abusos sexuals als seus cinc néts a l’Horta Nord

Un home octogenari serà jutjat a València acusat d’abusar sexualment dels seus cinc néts menors durant més d’una dècada. La mateixa setmana, l’Audiència Provincial també jutjarà casos d’agressió sexual, homicidi en grau de temptativa i frau a la Seguretat Social.

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.