Compte amb el cinturó de seguretat: Noves sancions i excepcions per a no portar-lo

Pot semblar increïble, però encara hi ha conductors i passatgers de tota mena de vehicles que no fan servir el cinturó de seguretat, malgrat que està totalment demostrat que salva vides. En este sentit, un estudi de l’OMS recull que el fet de portar-lo posat redueix entre un 43% i un 65% les possibilitats de morir o tenir lesions greus en cas d’accident. Tot i això, encara hi ha imprudents que no fan cas de la normativa actual, que preveu la seua obligatorietat, excepte en alguns casos excepcionals.
 

 

En este sentit, esta és una de les principals preocupacions que té la Direcció General de Trànsit (DGT), davant les xifres dels darrers balanços de seguretat viària. L’any passat va créixer de manera exponencial la xifra de víctimes mortals en accidents de trànsit que no portaven posat el cinturó. Van ser un 26% de les víctimes totals en esta mena de sinistres per un 22% de l’any anterior. Esta xifra va ser especialment alta durant el primer estat d’alarma, arribant a significar el 36%.

Per tot això, una de les prioritats que s’ha marcat la DGT en la reforma introduïda en el Reglament General de Circulació ha estat endurir les sancions a qui no complisca la normativa d’este i altres dispositius de seguretat.

 

Com queden les sancions per no portar el cinturó?

Un dels objectius de la DGT per este 2021 era realitzar una important reforma en el sistema sancionador, tant pel que fa a les multes econòmiques com a la pèrdua de punts. La voluntat és que s’utilitze de manera correcta el cinturó, però també els sistemes de retenció infantil o el casc, en el cas de les motos. És per això que es considera este tipus d’infraccions com a greus i se sancionen amb 200 euros.

L’altre gran canvi que s’ha introduït en este punt de la normativa té a veure amb els punts del carnet. Perquè els conductors prenguen consciència, s’ha incrementat el nombre de punts que comporta la sanció, passant de 3 a 4.

 

Quan es permet no fer servir el cinturó?

Encara que és un punt de la normativa relativament desconegut, a la pregunta sobre si existeix alguna excepció a l’ús del cinturó de seguretat, la resposta és sí. La majoria d’elles estan relacionades amb serveis professionals però no totes. D’una banda, cal recordar que qualsevol conductor pot no portar el cinturó de seguretat, siga dins d’una via urbana o en una carretera, si està realitzant una maniobra de marxa enrere o si es troba estacionant.

Una altra excepció per a tota mena de conductors és si existeix alguna raó mèdica o discapacitat que aconselle no portar-ho. En tot cas, el conductor o passatger ha de tenir un certificat d’exempció per poder presentar davant qualsevol agent de circulació si li és requerit.

Tampoc és necessari que porten el cinturó de seguretat els taxistes si estan realitzant un servei per vies urbanes. Estos tampoc hauran de tenir un sistema de retenció homologat per a menors que mesuren menys d’1,35 metres, encara que estos hauran de viatjar en els seients posteriors.

Aquells transportistes de mercaderies que facen operacions de càrrega i descàrrega en llocs pròxims de manera seguida tampoc estan obligats a portar el cinturó. A més d’estos, qualsevol conductor o els passatgers d’un vehicle en servei d’urgència o els professors d’autoescola durant les pràctiques o l’examen de conduir, si tenen uns comandaments addicionals del vehicle. Cal recordar també que actualment és obligatori portar el cinturó de seguretat en autobusos, tret que este no dispose d’estos.

Últimes notícies

Tall total de la V-21 entre València i Port Saplaya fins, com a mínim, les 21.00 hores

La V-21 està tallada en els dos sentits entre València i Port Saplaya des de les 4.00 hores per la caiguda d’un cable d’alta tensió cremat en un incendi de vegetació a Alboraia. La reobertura està prevista cap a les 21.00 hores, mentres els vehicles es desvien per la CV-311, l’A-7 i la CV-35.

Pérez Llorca assegura que un Govern de Feijóo prioritzarà la Comunitat Valenciana

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, defensa que un futur Govern de Feijóo prioritzaria la Comunitat Valenciana, milloraria infraestructures i garantiria una finançació justa. També promet no negar l'aigua al camp valencià i reconéixer el valencià en totes les institucions.

Elx i Celta busquen confirmar la reacció en un duel clau al Martínez Valero

Elx i Celta es mesuren diumenge al Martínez Valero, tots dos reforçats per la seua primera victòria abans del parèntesi de seleccions i amb l’objectiu d’allunyar-se del descens.

L’acampada per l’habitatge a València compleix una setmana i es prepara per créixer

L’acampada pel dret a l’habitatge a la plaça de l’Ajuntament de València arriba al seu primer cap de setmana amb més de 500 tendes, 1.500 persones i la intenció declarada de continuar creixent després de reordenar-se pels actes del 9 d’Octubre.

Debut exigent de Javier Aguirre en un El Sardinero ferit

El Racing torna a El Sardinero després d’un mes i rep un Valencia colista, que estrena Javier Aguirre a la banqueta i necessita reaccionar prompte.

Ferit un jove de 28 anys en caure cinc metres al barranc de la Maimona

Un home de 28 anys ha resultat ferit en una cama este dissabte en caure des d’uns cinc metres al barranc de la Maimona, a Montanejos. Ha sigut rescatat pel Consorci de Bombers de Castelló i un helicòpter de la Generalitat i traslladat al Centre de Salut.

Aguirre debuta davant el Racing amb un Valencia amb ganes de revancha

Javier Aguirre debutarà este diumenge en el banqueta del Valencia a El Sardinero davant el Racing de Santander, amb un equip que, segons el tècnic, arriba amb ganes de revancha i reforçat anímicament.

Dos ferits per banyades en l’encierro de la Vall d’Uixó, un d’ells regidor

Dos persones han resultat ferides per banyades durant l’encierro d’este dissabte a la Vall d’Uixó, entre elles el regidor d’Urbanisme, Vicente Pitarch. Tots dos han sigut traslladats a l’Hospital La Plana i es troben fora de perill.