27.5 C
València
Dissabte, 12 juliol, 2025

Només el 2,4% dels valencians han passat el coronavirus i tenen anticossos

 

- Advertisement -Telegram València Diari

Només el 2,4% dels valencians ha patit el Covid-19 i presenta anticossos IgG. Este percentatge és inferior al del 5,2% de la mitjana nacional, segons es desprén de l’estudi de seroprevalença, elaborat pel Ministeri Sanitat juntament amb l’Institut de Salut Carles III (ISCIII), l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i la col·laboració de les comunitats autònomes. Per províncies, Alacant és a on més persones tenen anticossos (3%), seguida de Castelló (2,7%) i, per últim, València (2%).

 

L’objectiu del treball, que va començar el passat 27 d’abril i que s’ha fet en tres onades, ha sigut estimar la prevalença d’infecció del nou coronavirus en Espanya amb la determinació d’anticossos enfront del virus per comunitats autònomes, províncies, edat i sexe. Per a això, s’han estudiat en tres onades a 68.296 persones de totes les edats, comunitats i províncies, a les que se’ls ha convidat a participar per telèfon.

 

A demés, 54.858 han participat en les tres onades, s’han fet 186.908 tests ràpids (més 9.755 en l’estudi específic insular) i s’han arreplegat 165.176 mostres de sang (més 9.130 addicionals en l’estudi específic insular).

 

D’altra banda, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia, Marina Pollán, ha informat que entre els professionals sanitaris que treballen en centres sanitaris la taxa de prevalença d’anticossos és del 10% i del 7,7% entre els que treballen en residències d’ancians.

 

El 14% ha «perdut» els anticossos

Una altra de les dades destacades per les expertes de l’informe és que, d’entre els resultats de la primera onada a la tercera, el 14% s’ha seronegativitzat, és a dir, que van tindre anticossos i ja no els tenen. La «pèrdua» dels anticossos va ser més freqüent en persones asimptomàtiques (11% entre les rondes 1 i 2, amb informació més precisa) i molt menys freqüent en els participants amb una PCR positiva (0,5%) i en aquells que van descriure pèrdua sobtada de l’olfacte o del gust (2,6%).

 

Això, segons ha informat la directora de l’Institut de SaluCarlos III, Raquel Yotti, demostra que se seguix «sense conéixer» la malaltia. Precisament per este motiu, tant Yotti com Pollán han enviat un missatge de «prudència» a les persones que han patit el Covid-19 perquè no està confirmat que tinguen una immunitat completa al virus. «El que veem en esta dada és la incertesa que estan evidenciant les dades», ha dit Yotti, al que Pollán ha afegit que un test que no detecte anticossos no significa que no estiguen presents.

 

D’altra banda, s’ha observat una taxa global de seroconversió (persones que no tenien anticossos en la primera onada i que els han desenvolupat al llarg de l’estudi en tindre contacte amb el virus) del 0,9% entre la ronda 1 i la ronda 2, un percentatge un poc menor (0,7%) entre la ronda 2 i la ronda 3. Estes xifres reflectixen la «baixa aparició» de noves infeccions després del confinament.

 

Al mateix temps, mentres el percentatge de simptomàtics ha disminuït substancialment entre la primera i la segona ronda, s’ha observat un lleu increment en l’última ronda, cosa que podria ser fruit de la major mobilitat de la població després del període de confinament, encara que els experts han comentat que també és possible que un percentatge d’estos pacients puguen ser casos de Covid-19 en fase precoç de la malaltia.

 

Xifres molt variables entre comunitats

Com ja es va traslladar en la difusió de les dades preliminars de les primeres onades, existix bastant variabilitat geogràfica en el percentatge de seroprevalença. Algunes províncies se situen en un 2-3%, mentres que unes altres superen al 10%, registrant-se els percentatges més alts en la zona centre de la península. El percentatge també és major en els nuclis de població amb més de 100.000 habitants en comparació amb municipis amb menor població (6% i 4%, respectivament). Estes són les dades per comunitats:

  • Andalusia: 3%
  • Aragó: 4,8%
  • Astúries: 1,9%
  • Balears: 1,4%
  • Canàries 2,3%
  • Cantàbria: 3,7%
  • Castella i Lleó: 7,8%
  • Castella-la Manxa: 9,6 %
  • Catalunya: 5,9%
  • Comunitat Valenciana: 2,4%
  • Extremadura: 3,1%
  • Galícia: 1,9%
  • Madrid: 11,7%
  • Múrcia: 1,6%
  • Navarra: 6,6%
  • País Basc: 3,6%
  • La Rioja: 3,7%
  • Ceuta: 0,7%
  • Melilla: 3,4%

 

Espanya està «molt lluny de conseguir» la immunitat de grup

D’altra banda, Pollán ha informat que no s’observen diferències entre hòmens i dones i, quant a l’edat, la prevalença d’anticossos IgG anti SARS-CoV-2 és lleugerament menor en xiquets i adolescents (al voltant del 3,5%), amb escasses variacions en adults.

 

Amb totes estes dades, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia ha destacat que Espanya està «molt lluny de conseguir» la coneguda com a immunitat de grup i ha avisat que és «molt poc ètic» exposar a la població de manera indiscriminada al nou coronavirus.

Últimes notícies

Kiat Lim i la cúpula del València FC visiten la ciutat esportiva de Paterna per a saludar a la plantilla

El president Kiat Lim al costat de directius del València FC visiten la ciutat esportiva de Paterna per a saludar a l'equip dirigit per Carlos Corberán en pretemporada.

Llancen campanya global per a alertar sobre riscos en salut per pseudoteràpies en xarxes socials

Experts alerten sobre el creixement perillós de consells mèdics sense control en xarxes socials i ús inadequat d'intel·ligència artificial per a consultes sanitàries, exigint una campanya global de conscienciació.

Carlos Mazón complix dos anys com a president de la Generalitat Valenciana i podria unir-se al Consell Jurídic Consultiu

Carlos Mazón celebra dos anys al capdavant de la Generalitat Valenciana, un període marcat per reptes polítics i la catàstrofe de la dana que va transformar la política regional.

Rototom Sunsplash celebra 30 anys de música i compromís social amb focus a Gaza, la dana i el planeta

El festival Rototom Sunsplash celebra tres dècades combinant reggae amb activisme social, impulsant accions solidàries amb Palestina i abordant temes com la dana, medi ambient i interculturalitat.

Govern valencià advertix que reformes judicials podrien impedir la instrucció de causes actuals

La consellera de Justícia valenciana critica les reformes legals que traslladen funcions de jutges a fiscals i canvien l'accés a la carrera judicial, advertint que podrien impedir investigar causes actuals contra l'Executiu.

Desmantellen punt de cultiu i distribució de marihuana que proveïa Elda i Petrer a Alacant

La Policia Nacional desactiva una plantació de marihuana a Monforte del Cid, Alacant, detenint a quatre persones per tràfic de drogues i altres delictes.

Tempestes intenses i breus a Castelló i nord de València deixen fins a 37,4 litres per metre quadrat

Tempestes intenses però de curta duració afecten el litoral i prelitoral de Castelló i Camp de Morvedre a València, acumulant fins a 37,4 litres per metre quadrat a Cabanes.

San Fulgencio convocarà ple extraordinari el 25 de juliol per a debatre moció de censura del PSPV contra el PP

L'Ajuntament de San Fulgencio reunirà un ple el 25 de juliol per a tractar la moció de censura presentada pel PSPV-PSOE contra el PP, després de suspensió al juny.