Entrevista a M. Ángeles Medina, de la SoVaMFiC, que avisa del col·lapse en els ambulatoris

 

La paraula «col·lapse» és la que «definix ara mateixa» l’Atenció Primària, un primer escaló de la Sanitat a on els professionals veuen amb «preocupació» i un «elevadíssim nivell d’estrés i dany moral» com es retarden diagnòstics de malalties greus que no poden retardar-se.

 

D’esta manera ho avisa en una entrevista la presidenta de la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVaMFiC), María Ángeles Medina, qui avisa: amb la «sobrecàrrega» de faena que els ha imposat la pandèmia del coronavirus estan «perdent temps per a fer coses que no han de retardar-se».

 

Una desescalada més lenta

Segons el seu pensar, en acabar l’estat d’alarma, quan la població va fer un gran esforç que va poder «doblegar la corba» de contagis, es va produir una «falsa percepció de normalitat» i es van prendre «decisions precipitades», i considera que la desescalada havia d’haver-se encarat «de manera més lenta».

 

«Va ser molt radical: ‘Tot el món fora de casa, que cal reactivar l’economia!’. Va prevaldre la reactivació de l’economia per damunt de la salut», assegura la també portaveu del Fòrum de Metges d’Atenció Primària de la Comunitat Valenciana.

 

Consultes perdudes en estiu

Confessa que els facultatius pensaven que la segona onada del Covid-19 anava a començar en tardor, però el mes de juliol, quan en Atenció Primària es pensava recuperar les consultes perdudes durant el confinament, «van començar els rebrots».

 

«Pensàvem aprofitar l’estiu per a posar-nos al dia i començar a la tardor amb els deures fets, i no hem tingut el temps ni la capacitat de posar-nos al tall perquè, ràpidament, han aparegut tants rebrots, tan grans i, a demés, sense els reforços ni la dotació necessària per a separar unes faenes d’unes altres», afirma.

 

Segons María Ángeles Medina, «no ens hem posat al dia, ens ha pillat el bou», i explica que els metges d’Atenció Primària actuen com a rastrejadors perquè la dotació ha sigut «molt escassa i insuficient».

 

Diagnòstics amb retard

«La paraula que definix ara mateixa l’Atenció Primària és col·lapse, i amb una preocupació i un nivell d’estrés i de dany moral elevadíssim en tots els sanitaris, en vore el retard en els diagnòstics», assevera.

 

Segons Medina, «comença a haver estudis de quant de retard portem en, per exemple, diagnosticar un càncer; perquè no és el mateix la detecció d’un tumor d’un centímetre que de cinc, quan ja és invasiu i el pronòstic és molt pitjor».

 

Al seu pensar, «estem perdent el temps per a fer coses molt importants, coses que no es poden posposar», i afig que ni el temps ni els recursos «són infinits». «Arribem fins a on arribem i fem el que podem amb un grau de compliment màxim, però no podem vore 80 pacients en un dia», remarca.

 

Segons Medina, «tot ve per la sobrecàrrega que el Covid-19 ens ha imposat» i el tema es fa pitjor perquè, en  no tindre rastrejadors en tots els departaments ni centres de salut (persones que només es dediquen a fer eixa faena), «hem de fer-ho nosaltres mateixos» cosa que se’t menja el 50% de la jornada laboral i, totes les altres urgències, «les has de condensar en l’altre 50%».

 

Els metges de l’ambulatori, malabaristes

«Se’ns han anat sumant faenes sense llevar-nos-en cap i estem eixint de treballar a les cinc o sis de la vesprada a cost zero gràcies a la nostra ètica professional», critica la presidenta de SoVaMFiC, per a qui «no es pot continuar apel·lant a l’ètica professional, perquè no és un moment puntual».

 

Considera que els metges d’Atenció Primària són «malabaristes» perquè intenten mantindre en l’aire moltes boles sense que en caiga cap: pal·liatius, gestió dels crònics, atenció domiciliària, el diagnòstic de malalties greus o el Covid-19.

 

«No som màquines. Quan és un dia darrere d’un altre i mires cap al futur no veus millora, sinó empitjorament…», «no traus forces de flaquesa», explica Medina, qui reclama el pagament d’hores extra per a que hi haja companys que, de manera voluntària, les facen. D’eixa manera es podria fer un seguiment millor de l’evolució de la pandèmia.

 

Reduir la mobilitat per a fer la corba més plana

Per a tornar a aplanar la corba de contagis, aconsella «reduir la mobilitat» i explica que els metges de família no poden «contindre a les persones amb temps de resposta de PCR de deu dies».

 

«A pesar que els toquem per a que es queden en casa i no isquen –lamenta–, per poc que no els toquem cada dia, els tenim al carrer, quan han d’aïllar-se fins a conéixer el resultat». Unes declaracions gens esperançadores de la qui és portaveu dels professionals que ens atenen en els ambulatoris valencians.

 

¿Fins a quan podrà resistir el  sistema sense posar en risc la salut dels valencians? I tot això, quan fa només dos dies que els metges avisen que poden convocar una vaga si no s’atenen les seues peticions per part de la Conselleria de Sanitat.

Últimes notícies

Uns 200 docents acampen en la plaça de la Verge per a reforçar la vaga educativa indefinida

Al voltant de 200 docents han iniciat una acampada indefinida en la plaça de la Verge de València per a pressionar a la Conselleria d'Educació en plena vaga indefinida del professorat.

Hisenda accelera la negociació amb les comunitats per a estrenar el nou model de finançament en 2027

Hisenda inicia reunions bilaterals amb les comunitats per a tancar abans de cap d'any un nou model de finançament autonòmic que entraria en vigor en 2027 i sumaria 20.975 milions als recursos regionals.

L’exdirector d’informatius d’À Punt defén que la dana de 2024 els va agafar previnguts

L'exdirector d'informatius d'À Punt, Iván Esteve, sosté en el Congrés que la dana de 2024 els va agafar previnguts gràcies als avisos meteorològics i defén la seua decisió de no emetre els àudios del Cecopi per raons deontològiques.

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.