Entrevista a M. Ángeles Medina, de la SoVaMFiC, que avisa del col·lapse en els ambulatoris

 

La paraula «col·lapse» és la que «definix ara mateixa» l’Atenció Primària, un primer escaló de la Sanitat a on els professionals veuen amb «preocupació» i un «elevadíssim nivell d’estrés i dany moral» com es retarden diagnòstics de malalties greus que no poden retardar-se.

 

D’esta manera ho avisa en una entrevista la presidenta de la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVaMFiC), María Ángeles Medina, qui avisa: amb la «sobrecàrrega» de faena que els ha imposat la pandèmia del coronavirus estan «perdent temps per a fer coses que no han de retardar-se».

 

Una desescalada més lenta

Segons el seu pensar, en acabar l’estat d’alarma, quan la població va fer un gran esforç que va poder «doblegar la corba» de contagis, es va produir una «falsa percepció de normalitat» i es van prendre «decisions precipitades», i considera que la desescalada havia d’haver-se encarat «de manera més lenta».

 

«Va ser molt radical: ‘Tot el món fora de casa, que cal reactivar l’economia!’. Va prevaldre la reactivació de l’economia per damunt de la salut», assegura la també portaveu del Fòrum de Metges d’Atenció Primària de la Comunitat Valenciana.

 

Consultes perdudes en estiu

Confessa que els facultatius pensaven que la segona onada del Covid-19 anava a començar en tardor, però el mes de juliol, quan en Atenció Primària es pensava recuperar les consultes perdudes durant el confinament, «van començar els rebrots».

 

«Pensàvem aprofitar l’estiu per a posar-nos al dia i començar a la tardor amb els deures fets, i no hem tingut el temps ni la capacitat de posar-nos al tall perquè, ràpidament, han aparegut tants rebrots, tan grans i, a demés, sense els reforços ni la dotació necessària per a separar unes faenes d’unes altres», afirma.

 

Segons María Ángeles Medina, «no ens hem posat al dia, ens ha pillat el bou», i explica que els metges d’Atenció Primària actuen com a rastrejadors perquè la dotació ha sigut «molt escassa i insuficient».

 

Diagnòstics amb retard

«La paraula que definix ara mateixa l’Atenció Primària és col·lapse, i amb una preocupació i un nivell d’estrés i de dany moral elevadíssim en tots els sanitaris, en vore el retard en els diagnòstics», assevera.

 

Segons Medina, «comença a haver estudis de quant de retard portem en, per exemple, diagnosticar un càncer; perquè no és el mateix la detecció d’un tumor d’un centímetre que de cinc, quan ja és invasiu i el pronòstic és molt pitjor».

 

Al seu pensar, «estem perdent el temps per a fer coses molt importants, coses que no es poden posposar», i afig que ni el temps ni els recursos «són infinits». «Arribem fins a on arribem i fem el que podem amb un grau de compliment màxim, però no podem vore 80 pacients en un dia», remarca.

 

Segons Medina, «tot ve per la sobrecàrrega que el Covid-19 ens ha imposat» i el tema es fa pitjor perquè, en  no tindre rastrejadors en tots els departaments ni centres de salut (persones que només es dediquen a fer eixa faena), «hem de fer-ho nosaltres mateixos» cosa que se’t menja el 50% de la jornada laboral i, totes les altres urgències, «les has de condensar en l’altre 50%».

 

Els metges de l’ambulatori, malabaristes

«Se’ns han anat sumant faenes sense llevar-nos-en cap i estem eixint de treballar a les cinc o sis de la vesprada a cost zero gràcies a la nostra ètica professional», critica la presidenta de SoVaMFiC, per a qui «no es pot continuar apel·lant a l’ètica professional, perquè no és un moment puntual».

 

Considera que els metges d’Atenció Primària són «malabaristes» perquè intenten mantindre en l’aire moltes boles sense que en caiga cap: pal·liatius, gestió dels crònics, atenció domiciliària, el diagnòstic de malalties greus o el Covid-19.

 

«No som màquines. Quan és un dia darrere d’un altre i mires cap al futur no veus millora, sinó empitjorament…», «no traus forces de flaquesa», explica Medina, qui reclama el pagament d’hores extra per a que hi haja companys que, de manera voluntària, les facen. D’eixa manera es podria fer un seguiment millor de l’evolució de la pandèmia.

 

Reduir la mobilitat per a fer la corba més plana

Per a tornar a aplanar la corba de contagis, aconsella «reduir la mobilitat» i explica que els metges de família no poden «contindre a les persones amb temps de resposta de PCR de deu dies».

 

«A pesar que els toquem per a que es queden en casa i no isquen –lamenta–, per poc que no els toquem cada dia, els tenim al carrer, quan han d’aïllar-se fins a conéixer el resultat». Unes declaracions gens esperançadores de la qui és portaveu dels professionals que ens atenen en els ambulatoris valencians.

 

¿Fins a quan podrà resistir el  sistema sense posar en risc la salut dels valencians? I tot això, quan fa només dos dies que els metges avisen que poden convocar una vaga si no s’atenen les seues peticions per part de la Conselleria de Sanitat.

Últimes notícies

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.

Dona d’alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El corredor de 33 anys de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro dels Sanfermins ha rebut l’alta. Altres huit corredors continuen ingressats o en observació, un d’ells en estat greu.

Rodríguez alerta que el municipalisme ja no fa gràcia als grans partits i “comença a fer por”

El secretari general d’Ens Uneix, Jorge Rodríguez, defensa a El Palomar que el municipalisme ja no “fa gràcia” als partits tradicionals i reivindica el dret a competir amb igual dignitat. El president d’Unión Municipalista, David García, assegura que este espai supera ja les 60 alcaldies a la Comunitat Valenciana.