Entrevista a M. Ángeles Medina, de la SoVaMFiC, que avisa del col·lapse en els ambulatoris

 

La paraula «col·lapse» és la que «definix ara mateixa» l’Atenció Primària, un primer escaló de la Sanitat a on els professionals veuen amb «preocupació» i un «elevadíssim nivell d’estrés i dany moral» com es retarden diagnòstics de malalties greus que no poden retardar-se.

 

D’esta manera ho avisa en una entrevista la presidenta de la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVaMFiC), María Ángeles Medina, qui avisa: amb la «sobrecàrrega» de faena que els ha imposat la pandèmia del coronavirus estan «perdent temps per a fer coses que no han de retardar-se».

 

Una desescalada més lenta

Segons el seu pensar, en acabar l’estat d’alarma, quan la població va fer un gran esforç que va poder «doblegar la corba» de contagis, es va produir una «falsa percepció de normalitat» i es van prendre «decisions precipitades», i considera que la desescalada havia d’haver-se encarat «de manera més lenta».

 

«Va ser molt radical: ‘Tot el món fora de casa, que cal reactivar l’economia!’. Va prevaldre la reactivació de l’economia per damunt de la salut», assegura la també portaveu del Fòrum de Metges d’Atenció Primària de la Comunitat Valenciana.

 

Consultes perdudes en estiu

Confessa que els facultatius pensaven que la segona onada del Covid-19 anava a començar en tardor, però el mes de juliol, quan en Atenció Primària es pensava recuperar les consultes perdudes durant el confinament, «van començar els rebrots».

 

«Pensàvem aprofitar l’estiu per a posar-nos al dia i començar a la tardor amb els deures fets, i no hem tingut el temps ni la capacitat de posar-nos al tall perquè, ràpidament, han aparegut tants rebrots, tan grans i, a demés, sense els reforços ni la dotació necessària per a separar unes faenes d’unes altres», afirma.

 

Segons María Ángeles Medina, «no ens hem posat al dia, ens ha pillat el bou», i explica que els metges d’Atenció Primària actuen com a rastrejadors perquè la dotació ha sigut «molt escassa i insuficient».

 

Diagnòstics amb retard

«La paraula que definix ara mateixa l’Atenció Primària és col·lapse, i amb una preocupació i un nivell d’estrés i de dany moral elevadíssim en tots els sanitaris, en vore el retard en els diagnòstics», assevera.

 

Segons Medina, «comença a haver estudis de quant de retard portem en, per exemple, diagnosticar un càncer; perquè no és el mateix la detecció d’un tumor d’un centímetre que de cinc, quan ja és invasiu i el pronòstic és molt pitjor».

 

Al seu pensar, «estem perdent el temps per a fer coses molt importants, coses que no es poden posposar», i afig que ni el temps ni els recursos «són infinits». «Arribem fins a on arribem i fem el que podem amb un grau de compliment màxim, però no podem vore 80 pacients en un dia», remarca.

 

Segons Medina, «tot ve per la sobrecàrrega que el Covid-19 ens ha imposat» i el tema es fa pitjor perquè, en  no tindre rastrejadors en tots els departaments ni centres de salut (persones que només es dediquen a fer eixa faena), «hem de fer-ho nosaltres mateixos» cosa que se’t menja el 50% de la jornada laboral i, totes les altres urgències, «les has de condensar en l’altre 50%».

 

Els metges de l’ambulatori, malabaristes

«Se’ns han anat sumant faenes sense llevar-nos-en cap i estem eixint de treballar a les cinc o sis de la vesprada a cost zero gràcies a la nostra ètica professional», critica la presidenta de SoVaMFiC, per a qui «no es pot continuar apel·lant a l’ètica professional, perquè no és un moment puntual».

 

Considera que els metges d’Atenció Primària són «malabaristes» perquè intenten mantindre en l’aire moltes boles sense que en caiga cap: pal·liatius, gestió dels crònics, atenció domiciliària, el diagnòstic de malalties greus o el Covid-19.

 

«No som màquines. Quan és un dia darrere d’un altre i mires cap al futur no veus millora, sinó empitjorament…», «no traus forces de flaquesa», explica Medina, qui reclama el pagament d’hores extra per a que hi haja companys que, de manera voluntària, les facen. D’eixa manera es podria fer un seguiment millor de l’evolució de la pandèmia.

 

Reduir la mobilitat per a fer la corba més plana

Per a tornar a aplanar la corba de contagis, aconsella «reduir la mobilitat» i explica que els metges de família no poden «contindre a les persones amb temps de resposta de PCR de deu dies».

 

«A pesar que els toquem per a que es queden en casa i no isquen –lamenta–, per poc que no els toquem cada dia, els tenim al carrer, quan han d’aïllar-se fins a conéixer el resultat». Unes declaracions gens esperançadores de la qui és portaveu dels professionals que ens atenen en els ambulatoris valencians.

 

¿Fins a quan podrà resistir el  sistema sense posar en risc la salut dels valencians? I tot això, quan fa només dos dies que els metges avisen que poden convocar una vaga si no s’atenen les seues peticions per part de la Conselleria de Sanitat.

Últimes notícies

Alicant tancarà els parcs municipals dijous per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament d’Alacant ha anunciat que clausurarà tots els parcs públics municipals dijous davant l’alerta taronja per pluges i groga per tempestes decretada per Aemet al litoral sud.

Alerta taronja per fortes pluges en tota la província de València i litoral d’Alacant

El Centre de Coordinació d'Emergències ha decretat alerta taronja per fortes pluges este dimecres a l'interior i litoral nord de València i al sud de Castelló, i l'avís s'estendrà dijous al litoral d'Alacant i al litoral sud de València.

Nova campanya de la Generalitat per a deixar de normalitzar la prostitució

La Generalitat ha llançat la campanya 'La prostitución vive aquí' per a conscienciar la ciutadania que la prostitució és violència contra les dones i frenar-ne la demanda en la Comunitat Valenciana.

Sis anys de presó per violar una dona en una vivenda de Vinaròs

La Audiencia Provincial de Castelló ha imposat sis anys de presó a un home per violar una dona en la seua vivenda de Vinaròs en 2021, i tres anys més de presó a un amic seu com a còmplice.

Els plats preparats prenen força: del producte a les solucions en el supermercat

La reducció del tamany de les llars, l’envelliment i la falta de temps han impulsat una nova generació de plats preparats i han transformat el paper del supermercat, que passa de vendre productes a oferir solucions basades en salut, sabor i conveniència.

José Luis Vera nega davant el jutge haver cobrat en negre en el cas Azud

L’advocat José Luis Vera ha tornat a declarar davant el Jutjat d’Instrucció número 13 de València pel cas Azud i ha negat haver cobrat en negre o haver tingut vincles amb el PSPV-PSOE, en una macrocausa que tanca nou anys d’instrucció amb 38 processats.

Arde Bogotá portarà la gira ‘Hervideros’ a València i Alacant en desembre

El grup murcià Arde Bogotá inclou València i Alacant en la seua gira 'Hervideros Vibra Mahou', amb concerts els dies 3 i 4 de desembre i entrades només a taquilla física.

Luis Rioja dona tres punts d’or al València i confia que siga l’inici d’una gran temporada

Luis Rioja, autor del gol del triomf del València a Mendizorrotza, destaca el valor dels tres punts i confia que siguen el punt d’inflexió d’una temporada fins ara molt irregular, malgrat arrossegar una lesió complicada al peu.