A Espanya els animals ja són legalment “éssers dotats de sensibilitat”

 

Per fi els animals tindran els mateixos drets a Espanya que en alguns dels països europeus del nostre entorn. El Congrés ha aprovat hui la Proposició de Llei de modificació del Codi Civil perquè els animals deixen de ser considerats coses i els atorga l’estatus d’“éssers dotats de sensibilitat”.

Al costat d’aquesta llei també es dona llum verda a la modificació de la Llei Hipotecària, per a excloure als animals de companyia de ser part d’una hipoteca, i la Llei d’Enjudiciament Civil, que els declararà “inembargables”, per exemple, en casos de desnonament.

 

A Espanya, la Fundació Affinity, juntament amb altres entitats, va impulsar en 2017 diferents iniciatives per a instar les forces polítiques a escometre aquesta reforma. Aquesta labor va donar els seus fruits i al desembre d’aqueix mateix any el Congrés va admetre a tràmit, amb suport unànime de tots els grups parlamentaris, una proposició de llei per a canviar el règim jurídic dels animals.

No obstant això, no va ser fins a abril de 2021 quan la Cambra Baixa va donar llum verda a tramitar el text legal, que finalment va ser aprovat per la Comissió de Justícia el passat 5 d’octubre. Unes setmanes després, el 17 de novembre, el Senat va debatre i va votar el text, que va ser aprovat i que ara ha sigut ratificat pel Congrés.

“Sens dubte, amb el nou reconeixement jurídic en el Codi Civil, Espanya ha fet un pas essencial i molt important en la defensa dels animals. A partir d’aquest moment el seu benestar cobra importància per damunt d’altres qüestions. Com a societat, protegir els nostres gossos, gats i altres animals és una obligació i és el desig de la majoria que la llei estiga de la seua part. Hui és moment de celebrar, però amb la mirada posada a continuar avançant en pro dels drets dels animals”, explica Isabel Buil, directora de la Fundació Affinity.

“El que fa aquesta llei és reconéixer legalment alguna cosa que la ciència ha demostrat: que els animals són éssers vius dotats de sensibilitat. I això jurídicament és molt important, perquè permet vertebrar el tracte que el dret els dona i per tant, poder proporcionar als jutges aquelles eines que necessiten per a poder decidir i dictaminar tenint en compte la seua condició d’ésser viu. Hem d’estar orgullosos del gran pas que estem donant com a societat, perquè això no es quedarà ací: amb aquesta llei obrim la porta a grans canvis futurs que vindran daus per aquesta nova condició”, afirma Marita Giménez-Candela, Catedràtica i directora del màster de Dret Animal i de l’ICALP de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Espanya, seguint l’exemple de la Unió Europea

 

Amb l’aprovació d’aquesta reforma, Espanya segueix l’exemple de la Unió Europea en la protecció dels drets dels animals.

L’any 2009 la Unió Europea va fer un pas important i va realitzar una modificació en el seu Tractat de Funcionament per a reconéixer als animals com a éssers que tenen sentiments (art.13 TFUE). Abans, altres països europeus ja havien fet el pas per a adequar les seues lleis a la situació dels animals en la societat. És el cas d’Àustria, Alemanya o Suïssa, que des de fa més de dos dècades especifiquen en les seues lleis que els animals no són coses. Més recentment, França i Portugal van modernitzar les seues legislacions en aquesta mateixa direcció.

La modificació del Codi Civil ajudarà també a harmonitzar la legislació sobre els drets dels animals que tenen les diferents Comunitats Autònomes. Així, mentre Catalunya va aprovar en 2003 que els animals són éssers dotats de “sensibilitat psíquica” i per tant mereixedors d’uns drets propis, la resta de les comunitats no tenien cap legislació específica sobre aquest tema.

 

Més d’11 milions de gossos i gats deixen de ser coses

 

Al nostre país, quasi la meitat de les llars (47%) conviu amb un animal. D’aquests, 11 milions són gossos i gats que passaran a ser considerats “éssers vius dotats de sensibilitat per la llei”.

Això vol dir per exemple, que en els casos de divorci o separació la justícia podrà determinar el règim de custòdia del gos o gat sobre la base del que estime millor per a l’animal, i que en processos d’embargament o desnonament els animals de companyia deixaran de ser considerats com a béns immobles i no podran ser embargats.

 

Últimes notícies

Juan Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra evitar el protocol

Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a favor d’Isaac del Toro, però ha destacat que això li permet esquivar les obligacions de protocol.

Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra que s’estalvia el protocol

El xabier Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a mans d’Isaac del Toro, però assegura que el resultat és bo i que així evita el protocol d’entrevistes.

Desallotgen veïns d’Azuébar pel ràpid avanç de l’incendi forestal de Soneja

L’avanç de l’incendi forestal declarat a Soneja i la intensa fumera han obligat a desallotjar preventivament veïns d’Azuébar i a activar la situació 2 del pla d’incendis, amb un ampli desplegament de mitjans aeris, terrestres i de la UME.

L’incendi de Soneja es complica i ja mobilitza 10 mitjans aeris a Castelló

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja ha mobilitzat almenys 10 mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres, i continua amb evolució negativa, segons el Consorci de Bombers de Castelló.

El Villarreal inicia dilluns les revisions mèdiques abans d’alçar la pretemporada

El Villarreal CF ha previst les revisions mèdiques de la plantilla entre dilluns i dimecres, i començarà els entrenaments de pretemporada dijous 9 de juliol a la Ciutat Esportiva.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket: ‘Eternament agraït per tot’

Jean Montero ha trencat el seu contracte amb el Valencia Basket, deixa el club després de dos temporades i es declara ‘eternament agraït’. L’exterior dominicà se’n va amb una ACB, una Supercopa i diversos premis individuals.

Nous mitjans aeris se sumen a l’incendi forestal de Soneja, que empitjora

L’incendi forestal declarat este diumenge a Soneja continua amb evolució negativa. Ja treballen en la zona huit mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres.

El Valencia Basket fitxa Dylan Osetkowski per a reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge del pivot estatunidenc amb passaport alemany Dylan Osetkowski per a les dos pròximes temporades, després de la seua eixida del Partizan de Belgrad i amb experiència prèvia en la Lliga Endesa amb Unicaja.