A Espanya els animals ja són legalment “éssers dotats de sensibilitat”

 

Per fi els animals tindran els mateixos drets a Espanya que en alguns dels països europeus del nostre entorn. El Congrés ha aprovat hui la Proposició de Llei de modificació del Codi Civil perquè els animals deixen de ser considerats coses i els atorga l’estatus d’“éssers dotats de sensibilitat”.

Al costat d’aquesta llei també es dona llum verda a la modificació de la Llei Hipotecària, per a excloure als animals de companyia de ser part d’una hipoteca, i la Llei d’Enjudiciament Civil, que els declararà “inembargables”, per exemple, en casos de desnonament.

 

A Espanya, la Fundació Affinity, juntament amb altres entitats, va impulsar en 2017 diferents iniciatives per a instar les forces polítiques a escometre aquesta reforma. Aquesta labor va donar els seus fruits i al desembre d’aqueix mateix any el Congrés va admetre a tràmit, amb suport unànime de tots els grups parlamentaris, una proposició de llei per a canviar el règim jurídic dels animals.

No obstant això, no va ser fins a abril de 2021 quan la Cambra Baixa va donar llum verda a tramitar el text legal, que finalment va ser aprovat per la Comissió de Justícia el passat 5 d’octubre. Unes setmanes després, el 17 de novembre, el Senat va debatre i va votar el text, que va ser aprovat i que ara ha sigut ratificat pel Congrés.

“Sens dubte, amb el nou reconeixement jurídic en el Codi Civil, Espanya ha fet un pas essencial i molt important en la defensa dels animals. A partir d’aquest moment el seu benestar cobra importància per damunt d’altres qüestions. Com a societat, protegir els nostres gossos, gats i altres animals és una obligació i és el desig de la majoria que la llei estiga de la seua part. Hui és moment de celebrar, però amb la mirada posada a continuar avançant en pro dels drets dels animals”, explica Isabel Buil, directora de la Fundació Affinity.

“El que fa aquesta llei és reconéixer legalment alguna cosa que la ciència ha demostrat: que els animals són éssers vius dotats de sensibilitat. I això jurídicament és molt important, perquè permet vertebrar el tracte que el dret els dona i per tant, poder proporcionar als jutges aquelles eines que necessiten per a poder decidir i dictaminar tenint en compte la seua condició d’ésser viu. Hem d’estar orgullosos del gran pas que estem donant com a societat, perquè això no es quedarà ací: amb aquesta llei obrim la porta a grans canvis futurs que vindran daus per aquesta nova condició”, afirma Marita Giménez-Candela, Catedràtica i directora del màster de Dret Animal i de l’ICALP de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Espanya, seguint l’exemple de la Unió Europea

 

Amb l’aprovació d’aquesta reforma, Espanya segueix l’exemple de la Unió Europea en la protecció dels drets dels animals.

L’any 2009 la Unió Europea va fer un pas important i va realitzar una modificació en el seu Tractat de Funcionament per a reconéixer als animals com a éssers que tenen sentiments (art.13 TFUE). Abans, altres països europeus ja havien fet el pas per a adequar les seues lleis a la situació dels animals en la societat. És el cas d’Àustria, Alemanya o Suïssa, que des de fa més de dos dècades especifiquen en les seues lleis que els animals no són coses. Més recentment, França i Portugal van modernitzar les seues legislacions en aquesta mateixa direcció.

La modificació del Codi Civil ajudarà també a harmonitzar la legislació sobre els drets dels animals que tenen les diferents Comunitats Autònomes. Així, mentre Catalunya va aprovar en 2003 que els animals són éssers dotats de “sensibilitat psíquica” i per tant mereixedors d’uns drets propis, la resta de les comunitats no tenien cap legislació específica sobre aquest tema.

 

Més d’11 milions de gossos i gats deixen de ser coses

 

Al nostre país, quasi la meitat de les llars (47%) conviu amb un animal. D’aquests, 11 milions són gossos i gats que passaran a ser considerats “éssers vius dotats de sensibilitat per la llei”.

Això vol dir per exemple, que en els casos de divorci o separació la justícia podrà determinar el règim de custòdia del gos o gat sobre la base del que estime millor per a l’animal, i que en processos d’embargament o desnonament els animals de companyia deixaran de ser considerats com a béns immobles i no podran ser embargats.

 

Últimes notícies

Dolores es bolca en un emotiu minut de silenci pel crim masclista en la caserna de la Guàrdia Civil

Centenars de veïns de Dolores es concentren davant l'ajuntament per a guardar un minut de silenci pel crim masclista ocorregut en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil i mostrar el seu suport a la família.

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.