A Espanya els animals ja són legalment “éssers dotats de sensibilitat”

 

Per fi els animals tindran els mateixos drets a Espanya que en alguns dels països europeus del nostre entorn. El Congrés ha aprovat hui la Proposició de Llei de modificació del Codi Civil perquè els animals deixen de ser considerats coses i els atorga l’estatus d’“éssers dotats de sensibilitat”.

Al costat d’aquesta llei també es dona llum verda a la modificació de la Llei Hipotecària, per a excloure als animals de companyia de ser part d’una hipoteca, i la Llei d’Enjudiciament Civil, que els declararà “inembargables”, per exemple, en casos de desnonament.

 

A Espanya, la Fundació Affinity, juntament amb altres entitats, va impulsar en 2017 diferents iniciatives per a instar les forces polítiques a escometre aquesta reforma. Aquesta labor va donar els seus fruits i al desembre d’aqueix mateix any el Congrés va admetre a tràmit, amb suport unànime de tots els grups parlamentaris, una proposició de llei per a canviar el règim jurídic dels animals.

No obstant això, no va ser fins a abril de 2021 quan la Cambra Baixa va donar llum verda a tramitar el text legal, que finalment va ser aprovat per la Comissió de Justícia el passat 5 d’octubre. Unes setmanes després, el 17 de novembre, el Senat va debatre i va votar el text, que va ser aprovat i que ara ha sigut ratificat pel Congrés.

“Sens dubte, amb el nou reconeixement jurídic en el Codi Civil, Espanya ha fet un pas essencial i molt important en la defensa dels animals. A partir d’aquest moment el seu benestar cobra importància per damunt d’altres qüestions. Com a societat, protegir els nostres gossos, gats i altres animals és una obligació i és el desig de la majoria que la llei estiga de la seua part. Hui és moment de celebrar, però amb la mirada posada a continuar avançant en pro dels drets dels animals”, explica Isabel Buil, directora de la Fundació Affinity.

“El que fa aquesta llei és reconéixer legalment alguna cosa que la ciència ha demostrat: que els animals són éssers vius dotats de sensibilitat. I això jurídicament és molt important, perquè permet vertebrar el tracte que el dret els dona i per tant, poder proporcionar als jutges aquelles eines que necessiten per a poder decidir i dictaminar tenint en compte la seua condició d’ésser viu. Hem d’estar orgullosos del gran pas que estem donant com a societat, perquè això no es quedarà ací: amb aquesta llei obrim la porta a grans canvis futurs que vindran daus per aquesta nova condició”, afirma Marita Giménez-Candela, Catedràtica i directora del màster de Dret Animal i de l’ICALP de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Espanya, seguint l’exemple de la Unió Europea

 

Amb l’aprovació d’aquesta reforma, Espanya segueix l’exemple de la Unió Europea en la protecció dels drets dels animals.

L’any 2009 la Unió Europea va fer un pas important i va realitzar una modificació en el seu Tractat de Funcionament per a reconéixer als animals com a éssers que tenen sentiments (art.13 TFUE). Abans, altres països europeus ja havien fet el pas per a adequar les seues lleis a la situació dels animals en la societat. És el cas d’Àustria, Alemanya o Suïssa, que des de fa més de dos dècades especifiquen en les seues lleis que els animals no són coses. Més recentment, França i Portugal van modernitzar les seues legislacions en aquesta mateixa direcció.

La modificació del Codi Civil ajudarà també a harmonitzar la legislació sobre els drets dels animals que tenen les diferents Comunitats Autònomes. Així, mentre Catalunya va aprovar en 2003 que els animals són éssers dotats de “sensibilitat psíquica” i per tant mereixedors d’uns drets propis, la resta de les comunitats no tenien cap legislació específica sobre aquest tema.

 

Més d’11 milions de gossos i gats deixen de ser coses

 

Al nostre país, quasi la meitat de les llars (47%) conviu amb un animal. D’aquests, 11 milions són gossos i gats que passaran a ser considerats “éssers vius dotats de sensibilitat per la llei”.

Això vol dir per exemple, que en els casos de divorci o separació la justícia podrà determinar el règim de custòdia del gos o gat sobre la base del que estime millor per a l’animal, i que en processos d’embargament o desnonament els animals de companyia deixaran de ser considerats com a béns immobles i no podran ser embargats.

 

Últimes notícies

Rafa Mir, condemnat a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

La Secció Quarta de l'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions, i ha imposat també dos anys de presó a un segon acusat, també futbolista i amic seu. La sentència no és ferma i fixa indemnitzacions econòmiques per a les víctimes.

Sara Sorribes confia a tornar al seu màxim nivell: encara em queda corda

La tenista castellonenca Sara Sorribes assegura que encara li queda corda per a competir al màxim nivell després de la seua retirada temporal i manté com a objectiu tornar a representar Espanya i ser als Jocs de Los Angeles 2028.

Rafa Mir, condemnat a 8 anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

L'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a 8,5 anys de presó per un delicte d'agressió sexual i un altre de lesions. Un segon acusat ha rebut 2 anys de presó i tots dos hauran d'indemnitzar les víctimes amb més de 70.000 euros.

Rafa Mir és condemnat a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

La Secció Quarta de l'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a huit anys i mig de presó per un delicte d'agressió sexual i un altre de lesions, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

La nova campanya ‘En mi silla mando yo’ reivindica l’autonomia real de les persones amb diversitat funcional

Codifiva presentarà divendres en el MuVIM la campanya 'En mi silla mando yo', que defensa l'autonomia de les persones amb discapacitat més enllà de la mobilitat física i reclama un canvi en la mirada social.

Catalá admet en el Congrés que el pla municipal va fallar el dia de la DANA a València

La alcaldessa de València, María José Catalá, ha reconegut en la comissió del Congrés que investiga la riuada del 29 d’octubre de 2024 que el pla d’actuació municipal va fallar perquè no contemplava risc d’inundació en les pedanies del sud més afectades, on van morir 17 persones.

València Basket inicia la final de la Lliga Endesa amb pista a favor davant el Barcelona

València Basket i Barcelona reediten des de dijous la final de la Lliga Endesa de 2003, però ara amb factor pista taronja i més experiència per als valencians.

CCOO alerta d’un possible control horari al professorat en juliol sense pacte previ

CCOO-PV denuncia que Educacio vol implantar sistemes de control horari al professorat en juliol sense negociacio ni cobertura normativa clara, mentre la Conselleria assegura que no hi ha novetats respecte a altres cursos.