Un estudi valencià planteja una nova formulació que aporta dades més fiables sobre la pandèmia

 

Investigadors de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de València, juntament amb els seus col·laboradors de l’Institut de Física Teòrica (CSIC-UAM) i el Donostia International Physics Center (DIPC), han plantejat una nova formulació dels models epidemiològics clàssics que permet tindre en compte temps d’incubació i contagi del coronavirus realistes. Este treball ha sigut publicat en la prestigiosa revista mèdica PLOS ONE i podria permetre aportar dades més fiables sobre l’evolució de la pandèmia.

 

Els models matemàtics d’epidèmies són una ferramenta «indispensable» per a predir el comportament d’agents infecciosos entre la població. En l’actualitat s’usen per a analitzar l’evolució la pandèmia provocada pel SARS-CoV-2. El treball d’este grup de científics naix del model SEIR (Susceptible-Exposat o preinfecciós-Infecciós-Recuperat).

 

Este model clàssic assumix que el temps que els individus estan exposats (és portador de la malaltia, però no és encara contagiós) o és infecciós (portador i capaç de contagiar) seguix un patró matemàtic molt concret. Segons esta hipòtesi, la majoria dels individus roman infecciós molt pocs dies i la probabilitat de ser infecciosos decau de manera monòtona amb el temps.

 

«El nostre treball també estudia altres hipòtesis»

Eixos supòsits no estan motivats per les dades epidemiològiques, sinó per la necessitat de simplificar el tractament matemàtic del problema. La generalització considerada pels investigadors del CSIC i el DIPC permet incorporar al model clàssic SEIR patrons de temps d’incubació i contagi arbitraris.

 

«El nostre model, que anomenem uSEIR, permet incorporar patrons de temps d’incubació i contagi realistes. Això és crucial, per exemple, per a estudiar l’efecte del confinament dels contagiats d’una forma més rigorosa», ha explicat Pilar Hernández, catedràtica de la Universitat de València. Les comparacions del model uSEIR amb diferents simulacions numèriques confirmen que esta nova formulació descriu de manera més precisa la propagació del virus en la població.

 

«El nostre treball també estudia altres hipòtesis darrere del model clàssic de SEIR com l’homogeneïtat en la propagació d’una epidèmia. Gràcies a les comparacions amb simulacions numèriques hem sigut capaces d’estudiar l’impacte d’eixos supòsits», ha afirmat Alberto Ramos, investigador del IFIC contractat gràcies al programa enT Excel·lència de la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Mor un home de 70 anys en colpejar-se el cap a la platja el Trampolí de Dénia

Un home de 70 anys ha mort este dissabte a la platja el Trampolí de Dénia després de colpejar-se el cap mentre es banyava, segons ha informat el CICU.

Dépor i València busquen a Riazor la seua primera victòria de Lliga

Deportivo i València es retroben huit anys després en Primera a Riazor, on els dos equips necessiten estrenar el seu compte de victòries.

Corberán destaca l’actitud ‘intachable’ del Valencia abans de visitar Riazor

Carlos Corberán destaca l’actitud i el compromís ‘intachables’ del Valencia en este inici de Lliga, tot i la falta de gol i les baixes per lesió de Guido Rodríguez i Pablo Maffeo abans de visitar el Deportivo en Riazor.

Els bombers continuen treballant en la cua de l’incendi de El Saler amb evolució favorable

Els bombers centren este dissabte al matí els treballs en la cua de l’incendi forestal de El Saler, estabilitzat des de dijous, amb una evolució qualificada com a molt favorable. Es manté un important desplegament de mitjans terrestres per assegurar el perímetre i evitar rebrots amb l’augment de temperatures i canvis de vent.

Més vigilància policial a la Devesa de El Saler després d’un incendi intencionat

La Policia Local de València ha reforçat la vigilància a la Devesa de El Saler després de l’incendi forestal declarat dijous, que les investigacions apunten que ha sigut provocat. L’Ajuntament també treballa per ampliar els canons SIDEINFO antiincendis instal·lats al parc natural.

Les tres capitals valencianes baixen de 20 º en la nit més fresca des de juny

València, Castelló i Alacant han registrat esta nit mínimes per davall de 20 graus, cosa que no passava des del 16 de juny, amb valors especialment baixos a l’interior.

L’Hospital Doctor Peset, centre de referència per a regenerar cartílag de genoll i turmell

L’Hospital Universitari Doctor Peset ha sigut designat per Sanitat com a unitat de referència per al trasplantament autòleg de condrocits, una tècnica puntera per a regenerar cartílag de genoll i turmell en pacients joves i actius.

Onze milions per a reforçar el control de la mosca de la fruita en la Comunitat

La Conselleria d'Agricultura ha destinat 11 milions este any al control de la mosca de la fruita mitjançant un pla integral que combina prevenció, vigilància i tractaments en més de 140.000 hectàrees.