Un estudi valencià planteja una nova formulació que aporta dades més fiables sobre la pandèmia

 

Investigadors de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de València, juntament amb els seus col·laboradors de l’Institut de Física Teòrica (CSIC-UAM) i el Donostia International Physics Center (DIPC), han plantejat una nova formulació dels models epidemiològics clàssics que permet tindre en compte temps d’incubació i contagi del coronavirus realistes. Este treball ha sigut publicat en la prestigiosa revista mèdica PLOS ONE i podria permetre aportar dades més fiables sobre l’evolució de la pandèmia.

 

Els models matemàtics d’epidèmies són una ferramenta «indispensable» per a predir el comportament d’agents infecciosos entre la població. En l’actualitat s’usen per a analitzar l’evolució la pandèmia provocada pel SARS-CoV-2. El treball d’este grup de científics naix del model SEIR (Susceptible-Exposat o preinfecciós-Infecciós-Recuperat).

 

Este model clàssic assumix que el temps que els individus estan exposats (és portador de la malaltia, però no és encara contagiós) o és infecciós (portador i capaç de contagiar) seguix un patró matemàtic molt concret. Segons esta hipòtesi, la majoria dels individus roman infecciós molt pocs dies i la probabilitat de ser infecciosos decau de manera monòtona amb el temps.

 

«El nostre treball també estudia altres hipòtesis»

Eixos supòsits no estan motivats per les dades epidemiològiques, sinó per la necessitat de simplificar el tractament matemàtic del problema. La generalització considerada pels investigadors del CSIC i el DIPC permet incorporar al model clàssic SEIR patrons de temps d’incubació i contagi arbitraris.

 

«El nostre model, que anomenem uSEIR, permet incorporar patrons de temps d’incubació i contagi realistes. Això és crucial, per exemple, per a estudiar l’efecte del confinament dels contagiats d’una forma més rigorosa», ha explicat Pilar Hernández, catedràtica de la Universitat de València. Les comparacions del model uSEIR amb diferents simulacions numèriques confirmen que esta nova formulació descriu de manera més precisa la propagació del virus en la població.

 

«El nostre treball també estudia altres hipòtesis darrere del model clàssic de SEIR com l’homogeneïtat en la propagació d’una epidèmia. Gràcies a les comparacions amb simulacions numèriques hem sigut capaces d’estudiar l’impacte d’eixos supòsits», ha afirmat Alberto Ramos, investigador del IFIC contractat gràcies al programa enT Excel·lència de la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Pérez Llorca acudix a la recepció dels reis per la visita del Papa León XIV

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, acudix al Palau Reial a la recepció oferida pels reis Felipe VI i Letizia amb motiu de la primera intervenció oficial del Papa León XIV a Espanya.

Buxadé presenta Vox en València com el nexe de les forces patriotes europees

L’eurodiputat de Vox Jorge Buxadé assegura en una cimera a València que el seu partit torna a ser el punt d’unió de les forces patriòtiques europees i carrega contra la immigració massiva i el Pacte Verd.

Educació defensa que la seua última oferta supera en 1.000 milions les demandes dels sindicats

La Conselleria d'Educació assegura que el seu pla de 3.386 milions en quatre anys per a l'ensenyament públic millora en 1.000 milions les exigències inicials dels sindicats i reclama posar fi a la vaga indefinida del professorat.

Catalá recorda que només un de sis festivals seguix a la Ciutat de les Arts per la sentència acústica

L'alcaldessa de València, María José Catalá, subratlla que només el festival de Les Arts es manté a la Ciutat de les Arts després d'una sentència per contaminació acústica, i atribueix a CACSA i als promotors la decisió de conservar l'emplaçament.

Borja Sémper exigix a Pedro Sánchez eleccions per a posar fi a la degradació política

El portaveu del PP, Borja Sémper, reclama a Pedro Sánchez que dissolga les Corts i convoque eleccions en considerar insostenible la situació política i els casos de corrupció. Ho ha dit a València, on ha afirmat que la degradació política espanyola ha d'acabar donant la paraula als ciutadans.

Elda decreta dol oficial per la mort d’Andrés Molina, fill predilecte de la ciutat

L’Ajuntament d’Elda ha declarat jornada de dol oficial per la mort als 68 anys d’Andrés Molina Giménez, president d’AMFI i fill predilecte, referent en la defensa dels drets de les persones amb discapacitat.

Deting a Beniparrell amb més de 100 grams de marihuana mentre anava en patinet elèctric

La Guàrdia Civil ha detingut a Beniparrell un home de 32 anys que circulava en patinet elèctric amb més de 100 grams de marihuana en cogolls, destinat presumptament al tràfic de droga. L'arrestat, de nacionalitat algeriana i amb antecedents per fets similars, ha passat a disposició del Decanat del Tribunal de Picassent.

‘Nocturnos’, el còmic amb què Laura Pérez s’endinsa en un lloc que no ens pertany

La il·lustradora valenciana Laura Pérez aprofita el còmic ‘Nocturnos’ per explorar la nit com un espai que no ens pertany del tot i que li ha valgut una nominació als premis Eisner 2026. L’obra, reconeguda també per la Biblioteca Pública de Nova York, combina emocions, misteri i experimentació gràfica.