3.000 euros de multa per als quals  prostituïdores de dones

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, ha instat els municipis a adoptar el model d’Ordenança Municipal Abolicionista elaborat en el marc del Fòrum Valencià per a l’Abolició de la Prostitució que protegeix les dones i multa amb fins a 3.000 euros als qui demanden sexe pagat, així com als intermediadors i els locals on s’exercisca aquesta “forma de violència de gènere”.

La consellera ha presentat aquest dijous el model d’ordenança en un acte a Mislata al costat del seu alcalde, Carlos Fernández Bielsa, i el president de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, Rubén Alfaro, i davant una vintena d’alcaldes de tota la Comunitat Valenciana.

Durant la seua intervenció, Gabriela Bravo ha defensat que les corporacions locals tenen “competències i capacitats suficients per a estar en la primera línia de l’erradicació de la prostitució a través de les ordenances municipals, que són un instrument molt potent per a marcar la diferència entre aquells municipis que protegeixen la dignitat de totes les persones i els que, per a la seua vergonya i la nostra, abdiquen d’ella“.

En aquest sentit, ha posat com a exemples els casos d’Albal i Quart de Poblet “que han sigut pioners en l’aprovació d’ordenances abolicionistes” i ha lamentat l’existència de “aqueixa ordenança de la vergonya de l’Ajuntament d’Alacant que criminalitza les dones en prostitució i les fa responsables de la seua situació, sense reparar que és un sistema desigual i injust les que les sotmet i les priva d’una vida digna de drets“.

La consellera ha recordat que els estudis científics elaborats pel Fòrum han revelat que en les tres províncies hi ha entre 10.000 i 13.000 dones en situació de prostitució. “I si l’oferta és així de gran és perquè hi ha homes disposats a pagar per això. Només així s’entén que el 20% dels homes valencians majors de 18 anys -1 de cada 5- admeta que ha pagat per sexe alguna vegada en la seua vida”, ha dit.

Multes de fins a 3.000 euros

El model d’ordenança abolicionista -que s’ha posat a la disposició de tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana- recull en el seu articulat la prohibició de la demanda de prostitució, a la qual considera com a infracció greu, i la sanciona amb multes de fins a 1.500 euros.

A més, si aquesta demanda es produeix a menys de 200 metres d’un centre educatiu, de llocs amb afluència de públic infantil o de la celebració d’un acte festiu o esportiu la considera com a infracció molt greu i la sanciona amb multa de fins a 3.000 euros. D’igual manera podran ser sancionats els qui col·laboren amb els demandants de sexe pagat com a intermediadors (proxenetes) o persones que alerten de la presència d’agents de l’autoritat.

D’altra banda, també prohibeix la publicitat que promoga el consum de prostitució, que considera com a infracció lleu, i la sanciona amb multes de fins a 750 euros. En aquest cas, serà responsable tant qui execute materialment l’acte de publicitat (com repartir fullets) com l’anunciant.

Una part important del model d’ordenança reconeix a les dones en situació de prostitució com a víctimes de violència de gènere. Per aqueix motiu, no se sancionarà en cap cas a les persones prostituïdes i promourà polítiques d’ajuda per a traure-les de la seua situació.

En aquest sentit, el model d’ordenança preveu l’aprovació de plans municipals d’acció integral, que continguen mesures perquè les dones en situació de prostitució accedisquen a serveis i recursos que els permeten eixir del sistema prostitucional. Aquest pla inclourà accions de suport social, laboral, formatiu i residencial.

Segons Bravo, “som la primera comunitat autònoma a posar a la disposició dels municipis un model d’ordenança abolicionista, la qual cosa ens converteix en una referència per a altres territoris compromesos amb la igualtat entre homes i dones, així com amb l’erradicació de tota forma de violència de gènere, inclosa la compra del cos de les dones“.

La consellera ha anunciat que continuarà “reclamant al Govern d’Espanya una Llei Integral per a l’Abolició de la Prostitució“. No obstant això, “des del Consell del Botànic no estarem de braços plegats perquè ja hem posat en marxa la modificació de la Llei d’Espectacles en la Comunitat Valenciana, que es troba actualment en tràmit d’audiència pública“.

Aquesta norma contempla la sanció a aquells establiments que permeten o afavorisquen la prostitució, la prohibició de publicitat que incite o fomente la prostitució o qualsevol forma d’explotació sexual i la sanció administrativa de la demanda de prostitució en locals i establiments públics.

Últimes notícies

Recuperen el cadàver d’un home en una zona rocosa al costat del castell de Sagunt

Bombers i el grup de rescat aeri GERA han recuperat el cadàver d'un home en una zona rocosa i de difícil accés prop del castell de Sagunt, després de l'avís d'una persona que el va albirar des de la distància.

El CSN recolza més de 100 inspeccions nuclears i radiològiques de la Generalitat per a 2026

El Consell de Seguretat Nuclear valguda la planificació de la Generalitat per a 2026, amb més d'un centenar d'inspeccions en instal·lacions radioactives, sanitàries i de transport de material radioactiu.

Pugen les temperatures i s’imposa el temps estable en quasi tota Espanya

Un anticicló sobre Europa manté el temps estable en la major part d'Espanya, amb cels buidats i un ascens generalitzat de les temperatures, notable en el sud-oest i el sud de Galícia.

Troben un dofí mular mort i molt descompost a la platja de Almardá a Sagunt

Un dofí mular, l'espècie de dofí més comú al Mediterrani, apareix mort en avançat estat de descomposició a la platja de Almardá de Sagunt després de l'avís d'un vianant.

Educació fixa fins demà el termini perquè els sindicats docents firmen l’acord

Educació dona de termini fins a este dimecres a les 17.00 hores perquè els sindicats docents accepten l'última oferta, que manté la pujada salarial de 200 euros fins a 2028 i retira canvis sobre valencià i substitucions.

El Gómez Ulla prepara visites segures per als 13 aïllats per hantavirus després de donar de nou negatiu

L'Hospital Gómez Ulla organitza visites escalonades i controlades per als 13 contactes de hantavirus, que han tornat a donar negatiu, mentres l'únic cas positiu evoluciona de manera favorable.

Aagesen veu fonamental que l’ex alt càrrec investigat per l’àudio de Aemet rendisca comptes

Sara Aagesen considera fonamental que el exsubsecretario de Justícia valencià rendisca comptes per la filtració de l'àudio manipulat de Aemet durant la dana de 2024 a València.

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.