Julio Llorca: «En el confinament, la cultura ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament»

Julio Llorca, regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic d'Oliva

Julio Llorca aposta per posposar els actes, però mai suspendre’ls | Cedida

 

«L’estiu es presenta més calmat de l’habitual» en matèria cultural en Oliva, en la comarca de la Safor (València), a causa de la crisi del coronavirus, assegura el seu regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic, Julio Llorca.

 

Llicenciat en Història Antiga, es va dedicar a l’arqueologia en una xicoteta empresa pròpia durant tres anys, fins que va passar a ser el secretari de Grup del seu partit, Compromís. Va estar ocupant el càrrec durant nou anys fent faenes administratives, fins que es va presentar en les llistes l’any 2019. Ara, li toca afrontar una de les crisis més importants dels últims anys.

 

El sector de la cultura ha sigut uns dels més afectats per la crisi, ja que han hagut de suspendre’s grans actuacions i concerts o limitar-se els aforaments. En el cas d’Oliva, ara com ara i de forma preventiva, s’han posposat tots els actes programats.

 

«La cultura és molt important, és un motor econòmic en la societat i beneficiosa per a la salut mental», destaca Llorca, qui afegix que, «en el confinament, ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament». Per això, des de la seua regidoria han apostat per posposar tots els actes fins que la situació ho permeta, però mai suspendre’ls.

 

«L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat»

Pel que fa a la música, el ‘Concert de Primavera’ ja no es va poder celebrar, però encara estan pendents el cicle de concerts ‘Música a la mar’, «un acte en el que participen grupets locals, corals, dolçainers i tabaleters… L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat», afirma el regidor. També estava prevista la celebració dels ‘Concerts de Rock’.

 

Altres esdeveniments pendents en l’agenda de la Regidoria són la quarta edició de ‘Cinema als barris’, «una forma d’oferir oci a la ciutat en la que es fan set sessions, una per cada associació veïnal», i el ‘Poefesta’, el Festival de Poesia d’Oliva que celebra enguany la seua XVI edició i que la Regidoria preveu que es faça de totes formes, ja que s’emet per ‘Tele Safor’.

 

«Posar en valor la cultura valenciana» a través de les biblioteques

Les biblioteques d’Oliva també han hagut d’adaptar-se a la nova normalitat amb «les mesures de seguretat que s’han establit des del Col·legi Oficial de Bibliotecaris de València (COBV) i les directrius del Comité de Seguretat i Salut de l’Ajuntament d’Oliva».

 

En este àmbit, la Regidoria organitza activitats «molt creatives», dirigides especialment als més jóvens, com el taller de cinema ‘Llums, càmera, acció, es roda’. En ell, els xiquets d’entre 3r i 6t de primària graven llegendes dins de la campanya ‘Espanta la por 2020’ amb l’objectiu, segons Llorca, de «posar en valor la cultura valenciana».

 

 

En el marc d’este taller, s’ha gravat el curtmetratge ‘Marieta i el mort’, que s’estrenarà, si la situació ho permet, la vespra de la Nit de les Ànimes, el 30 d’octubre. El curt, dirigit per Ana Canet i Vicent Llodrà, «està inspirat en la rondalla popular que porta el mateix nom».

 

Un «turisme desestacionalitzat» gràcies al patrimoni històric de la ciutat

Quant a l’àmbit de Patrimoni, destaca la programació de l’Any del Palau, ja que enguany s’han complit 100 anys de la declaració com a Monument Històric-Nacional. Una programació que s’ha hagut de posposar fins que la crisi sanitària permeta la seua celebració.

 

Imatge de les obres de restauració de l'Enginy d'Oliva

Les obres de restauració del Palau i l’Enginy es preveu que acaben enguany | Cedida

 

En este sentit, des de l’Ajuntament d’Oliva s’han accelerat les obres de rehabilitació del Palau dels Centelles, gràcies als fons FEDER. És un pla ambiciós que «fa pràcticament 30 anys que va començar», amb l’adquisició de les cases, i que va comptar amb una fita important fa 20 anys, amb la restauració de la torre de la Comare. Però és ara, gràcies a la voluntat de la corporació, que les obres tindran un avanç substancial i es preveu que estiguen acabades entre setembre i octubre d’enguany. A demés, des de la Regidoria de Patrimoni, s’ha elaborat una «maqueta virtual del Palau en 3D». I també està previst que acaben enguany les obres de restauració de l’Enginy, vinculat als Centelles.

 

Amb açò, l’Ajuntament d’Oliva vol potenciar el «turisme desestacionalitzat» en la ciutat aprofitant la seua «oferta museística, el centre històric i el parc natural amb més de 10 quilòmetres de platges de dunes». «El patrimoni històric, el patrimoni mediambiental, la nostra varietat gastronòmica o la possibilitat de fer deport a l’aire lliure, fan d’Oliva un destí cada volta més atractiu», conclou Llorca.

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.