Julio Llorca: «En el confinament, la cultura ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament»

Julio Llorca, regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic d'Oliva

Julio Llorca aposta per posposar els actes, però mai suspendre’ls | Cedida

 

«L’estiu es presenta més calmat de l’habitual» en matèria cultural en Oliva, en la comarca de la Safor (València), a causa de la crisi del coronavirus, assegura el seu regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic, Julio Llorca.

 

Llicenciat en Història Antiga, es va dedicar a l’arqueologia en una xicoteta empresa pròpia durant tres anys, fins que va passar a ser el secretari de Grup del seu partit, Compromís. Va estar ocupant el càrrec durant nou anys fent faenes administratives, fins que es va presentar en les llistes l’any 2019. Ara, li toca afrontar una de les crisis més importants dels últims anys.

 

El sector de la cultura ha sigut uns dels més afectats per la crisi, ja que han hagut de suspendre’s grans actuacions i concerts o limitar-se els aforaments. En el cas d’Oliva, ara com ara i de forma preventiva, s’han posposat tots els actes programats.

 

«La cultura és molt important, és un motor econòmic en la societat i beneficiosa per a la salut mental», destaca Llorca, qui afegix que, «en el confinament, ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament». Per això, des de la seua regidoria han apostat per posposar tots els actes fins que la situació ho permeta, però mai suspendre’ls.

 

«L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat»

Pel que fa a la música, el ‘Concert de Primavera’ ja no es va poder celebrar, però encara estan pendents el cicle de concerts ‘Música a la mar’, «un acte en el que participen grupets locals, corals, dolçainers i tabaleters… L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat», afirma el regidor. També estava prevista la celebració dels ‘Concerts de Rock’.

 

Altres esdeveniments pendents en l’agenda de la Regidoria són la quarta edició de ‘Cinema als barris’, «una forma d’oferir oci a la ciutat en la que es fan set sessions, una per cada associació veïnal», i el ‘Poefesta’, el Festival de Poesia d’Oliva que celebra enguany la seua XVI edició i que la Regidoria preveu que es faça de totes formes, ja que s’emet per ‘Tele Safor’.

 

«Posar en valor la cultura valenciana» a través de les biblioteques

Les biblioteques d’Oliva també han hagut d’adaptar-se a la nova normalitat amb «les mesures de seguretat que s’han establit des del Col·legi Oficial de Bibliotecaris de València (COBV) i les directrius del Comité de Seguretat i Salut de l’Ajuntament d’Oliva».

 

En este àmbit, la Regidoria organitza activitats «molt creatives», dirigides especialment als més jóvens, com el taller de cinema ‘Llums, càmera, acció, es roda’. En ell, els xiquets d’entre 3r i 6t de primària graven llegendes dins de la campanya ‘Espanta la por 2020’ amb l’objectiu, segons Llorca, de «posar en valor la cultura valenciana».

 

 

En el marc d’este taller, s’ha gravat el curtmetratge ‘Marieta i el mort’, que s’estrenarà, si la situació ho permet, la vespra de la Nit de les Ànimes, el 30 d’octubre. El curt, dirigit per Ana Canet i Vicent Llodrà, «està inspirat en la rondalla popular que porta el mateix nom».

 

Un «turisme desestacionalitzat» gràcies al patrimoni històric de la ciutat

Quant a l’àmbit de Patrimoni, destaca la programació de l’Any del Palau, ja que enguany s’han complit 100 anys de la declaració com a Monument Històric-Nacional. Una programació que s’ha hagut de posposar fins que la crisi sanitària permeta la seua celebració.

 

Imatge de les obres de restauració de l'Enginy d'Oliva

Les obres de restauració del Palau i l’Enginy es preveu que acaben enguany | Cedida

 

En este sentit, des de l’Ajuntament d’Oliva s’han accelerat les obres de rehabilitació del Palau dels Centelles, gràcies als fons FEDER. És un pla ambiciós que «fa pràcticament 30 anys que va començar», amb l’adquisició de les cases, i que va comptar amb una fita important fa 20 anys, amb la restauració de la torre de la Comare. Però és ara, gràcies a la voluntat de la corporació, que les obres tindran un avanç substancial i es preveu que estiguen acabades entre setembre i octubre d’enguany. A demés, des de la Regidoria de Patrimoni, s’ha elaborat una «maqueta virtual del Palau en 3D». I també està previst que acaben enguany les obres de restauració de l’Enginy, vinculat als Centelles.

 

Amb açò, l’Ajuntament d’Oliva vol potenciar el «turisme desestacionalitzat» en la ciutat aprofitant la seua «oferta museística, el centre històric i el parc natural amb més de 10 quilòmetres de platges de dunes». «El patrimoni històric, el patrimoni mediambiental, la nostra varietat gastronòmica o la possibilitat de fer deport a l’aire lliure, fan d’Oliva un destí cada volta més atractiu», conclou Llorca.

Últimes notícies

Emergències atén 115 incidents per les pluges a la Comunitat Valenciana, 53 a Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 115 incidències per les pluges i tempestats a la Comunitat Valenciana, amb especial afectació a la província de Castelló. València ha concentrat 51 avisos i Alacant, 11.

Fortes pluges a la Vega Baixa i un llamp calfa una palmera a Torrevella

Una tempesta amb intensa activitat elèctrica ha deixat fins a 33 l/m2 a la Vega Baixa i ha calfat una palmera a les salines de Torrevella. Les precipitacions han sigut moderades però generalitzades en municipis com Oriola i San Miguel de Salinas.

El festival Love to Rock suspén la jornada de divendres per l’alerta taronja a València

Love to Rock ha suspés la jornada de divendres per l’alerta taronja per pluges a València, però manté la programació de dissabte i oferix devolucions i canvis d’entrada.

Asaja alerta que els preus del llima a Alacant cauen malgrat la forta demanda

Asaja Alacant denuncia que la indústria del llima està oferint només 10 cèntims per quilo malgrat la gran demanda de suc, i insten els agricultors a no vendre per davall dels costos de producció.

La tarta de xocolata de Rubén Alan Díaz triomfa com a millor del món a Elx

La tarta de xocolata del pastisser mexicà Rubén Alan Díaz, del grup Puratos México, ha sigut guardonada com la millor del món en el Premi Internacional de Alta Pastelería Paco Torreblanca, celebrat dins del certamen Alicante Gastronómica a Elx.

Morant acusa PP, Vox i Junts de bloquejar els decrets d’habitatge i de “no tindre sentiments”

La ministra Diana Morant critica que PP, Vox i Junts hagen derogat al Congrés dos decrets llei sobre habitatge i els acusa de no representar els interessos del carrer. Pilar Bernabé assegura que, davant el bloqueig de la dreta, els socialistes continuaran impulsant polítiques d’habitatge.

El Fòrum de Compra Pública de València reclama canvis per blindar una alimentació saludable

El Fòrum Internacional de Compra Pública Alimentària de València ha exigit més voluntat política, recursos i canvis normatius per convertir la compra d’aliments en una política pública estable que done suport a l’agricultura familiar i millore l’alimentació ciutadana.

Les pluges alleugen la sequera al camp valencià però colpegen el caqui de la Ribera

L’episodi de pluges ha sigut positiu per al camp valencià en general, però el granís ha arrasat fins al 100% del caqui en algunes finques de la Ribera Alta i ha causat pèrdues de 4 milions d’euros.