10.5 C
València
Dilluns, 23 febrer, 2026

Julio Llorca: «En el confinament, la cultura ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament»

Julio Llorca, regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic d'Oliva

Julio Llorca aposta per posposar els actes, però mai suspendre’ls | Cedida

 

«L’estiu es presenta més calmat de l’habitual» en matèria cultural en Oliva, en la comarca de la Safor (València), a causa de la crisi del coronavirus, assegura el seu regidor de Cultura, Música, Biblioteques i arxius, Museus i Patrimoni Arquitectònic i Artístic, Julio Llorca.

 

Llicenciat en Història Antiga, es va dedicar a l’arqueologia en una xicoteta empresa pròpia durant tres anys, fins que va passar a ser el secretari de Grup del seu partit, Compromís. Va estar ocupant el càrrec durant nou anys fent faenes administratives, fins que es va presentar en les llistes l’any 2019. Ara, li toca afrontar una de les crisis més importants dels últims anys.

 

El sector de la cultura ha sigut uns dels més afectats per la crisi, ja que han hagut de suspendre’s grans actuacions i concerts o limitar-se els aforaments. En el cas d’Oliva, ara com ara i de forma preventiva, s’han posposat tots els actes programats.

 

«La cultura és molt important, és un motor econòmic en la societat i beneficiosa per a la salut mental», destaca Llorca, qui afegix que, «en el confinament, ha patit molt i ha fet molt per entretindre’ns altruistament». Per això, des de la seua regidoria han apostat per posposar tots els actes fins que la situació ho permeta, però mai suspendre’ls.

 

«L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat»

Pel que fa a la música, el ‘Concert de Primavera’ ja no es va poder celebrar, però encara estan pendents el cicle de concerts ‘Música a la mar’, «un acte en el que participen grupets locals, corals, dolçainers i tabaleters… L’objectiu és ajudar a eixir de la crisi als músics de la ciutat», afirma el regidor. També estava prevista la celebració dels ‘Concerts de Rock’.

 

Altres esdeveniments pendents en l’agenda de la Regidoria són la quarta edició de ‘Cinema als barris’, «una forma d’oferir oci a la ciutat en la que es fan set sessions, una per cada associació veïnal», i el ‘Poefesta’, el Festival de Poesia d’Oliva que celebra enguany la seua XVI edició i que la Regidoria preveu que es faça de totes formes, ja que s’emet per ‘Tele Safor’.

 

«Posar en valor la cultura valenciana» a través de les biblioteques

Les biblioteques d’Oliva també han hagut d’adaptar-se a la nova normalitat amb «les mesures de seguretat que s’han establit des del Col·legi Oficial de Bibliotecaris de València (COBV) i les directrius del Comité de Seguretat i Salut de l’Ajuntament d’Oliva».

 

En este àmbit, la Regidoria organitza activitats «molt creatives», dirigides especialment als més jóvens, com el taller de cinema ‘Llums, càmera, acció, es roda’. En ell, els xiquets d’entre 3r i 6t de primària graven llegendes dins de la campanya ‘Espanta la por 2020’ amb l’objectiu, segons Llorca, de «posar en valor la cultura valenciana».

 

 

En el marc d’este taller, s’ha gravat el curtmetratge ‘Marieta i el mort’, que s’estrenarà, si la situació ho permet, la vespra de la Nit de les Ànimes, el 30 d’octubre. El curt, dirigit per Ana Canet i Vicent Llodrà, «està inspirat en la rondalla popular que porta el mateix nom».

 

Un «turisme desestacionalitzat» gràcies al patrimoni històric de la ciutat

Quant a l’àmbit de Patrimoni, destaca la programació de l’Any del Palau, ja que enguany s’han complit 100 anys de la declaració com a Monument Històric-Nacional. Una programació que s’ha hagut de posposar fins que la crisi sanitària permeta la seua celebració.

 

Imatge de les obres de restauració de l'Enginy d'Oliva

Les obres de restauració del Palau i l’Enginy es preveu que acaben enguany | Cedida

 

En este sentit, des de l’Ajuntament d’Oliva s’han accelerat les obres de rehabilitació del Palau dels Centelles, gràcies als fons FEDER. És un pla ambiciós que «fa pràcticament 30 anys que va començar», amb l’adquisició de les cases, i que va comptar amb una fita important fa 20 anys, amb la restauració de la torre de la Comare. Però és ara, gràcies a la voluntat de la corporació, que les obres tindran un avanç substancial i es preveu que estiguen acabades entre setembre i octubre d’enguany. A demés, des de la Regidoria de Patrimoni, s’ha elaborat una «maqueta virtual del Palau en 3D». I també està previst que acaben enguany les obres de restauració de l’Enginy, vinculat als Centelles.

 

Amb açò, l’Ajuntament d’Oliva vol potenciar el «turisme desestacionalitzat» en la ciutat aprofitant la seua «oferta museística, el centre històric i el parc natural amb més de 10 quilòmetres de platges de dunes». «El patrimoni històric, el patrimoni mediambiental, la nostra varietat gastronòmica o la possibilitat de fer deport a l’aire lliure, fan d’Oliva un destí cada volta més atractiu», conclou Llorca.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detenen a un home pel robatori de huit patinets enfront d’un gimnàs de València

La Policia Nacional ha detingut en Patraix a un home de 24 anys després de sorprendre'l quan intentava un nou furt. Se li atribuïxen almenys huit robatoris de patinets elèctrics.

Investiguen a un motorista per anar a 194 km/h en la CV-30 de València

Un conductor de 31 anys ha sigut investigat després de ser captat a 194 km/h en la CV-30, limitada a 80. S'enfronta a penes de l'article 379.1 del Codi Penal.

Vinya Rock confirma la seua desvinculació de KKR i obri nova etapa

Vinya Rock ha confirmat que s'ha deslligat del fons KKR i inicia una etapa sota Orange Alive Art S.L., dirigida per Juan Carlos Gutiérrez. L'organització ha posat el focus en identitat, comunitat, continuïtat i seguretat, i ha ratificat que l'edició del 30 d'abril al 2 de maig se celebrarà amb normalitat.

Tres accidents en la V-31 i V-30 provoquen prop de 13 quilòmetres de retencions

Tres sinistres a primera hora en la V-31 i en la V-30 provoquen embossos de quasi 13 km. Hi ha un xoc múltiple, una pèrdua de càrrega i un accident de camió i moto.

Setmana amb cels poc nuvolosos i temperatures estables en la Comunitat Valenciana

Este dilluns es preveuen cels poc nuvolosos en la Comunitat Valenciana, amb boires al final del dia en el litoral nord. Mínimes a l'alça, màximes sense canvis i vent fluix.

Les víctimes de la DANA compareixeran en Les Corts 482 dies després

Les principals associacions de víctimes de la DANA compareixeran esta setmana en la comissió de Les Corts, 482 dies després del 29 d'octubre de 2024. Serà la quinta sessió, amb Álex Carabal el dilluns i amb Rosa Álvarez i Mariló Gradolí el dimarts, i una protesta prèvia.

2-1. El Vila-real es fa fort davant un València que no escapa del perill

El Vila-real va remuntar el gol inicial de Ramazani i va véncer 2-1 al València amb punts de Comesaña i Gueye, este últim de penal. Els visitants van estrényer després del descans, però Luiz Júnior va sostindre el triomf, que consolida als grocs en la tercera plaça i manté als che prop del descens.

El Vila-real remunta al València en un derbi marcat pel VAR (2-1)

El Vila-real consolida la tercera posició després de véncer 2-1 al València en un derbi intens i polèmic. El VAR va validar dos penals, un per a cada equip.