11 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

L’AVL llança l’aplicació informàtica GRAMÀTIC-ON per a facilitar les consultes gramaticals

¿Estàs preparant un examen de valencià? ¿Estàs redactant un escrit i se t’ha plantejat algun dubte gramatical? Amb estes dos preguntes arranca el tutorial que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha preparat per a donar a conéixer la nova aplicació informàtica anomenada ‘Gramàtiques Normatives Valencianes’ amb l’objectiu de facilitar la consulta de la normativa gramatical i ajudar els usuaris a resoldre qualsevol dubte que se’ls puga suscitar en este camp.

L’aplicació, que es pot consultar en el web de l’AVL, tant des de l’ordinador com des de qualsevol dispositiu mòbil, és una manera còmoda i senzilla d’estar connectat sempre, estigues on estigues, amb el GRAMÀTIC-ON, denominació acurtada amb què es coneix també la nova aplicació acadèmica. Este programa informàtic, que no requerix cap instal·lació, permet consultar fàcilment les dos gramàtiques publicades per la institució normativa: la Gramàtica normativa valenciana i la Gramàtica valenciana bàsica.

El videotutorial que acompanya l’aplicació gramatical (consultable des l’Ajuda) explica a l’usuari, de forma clara i àgil, com utilitzar el GRAMÀTIC-ON per a traure-li el màxim profit. Tot està a l’abast: l’ús de les majúscules, els signes de puntuació, l’accentuació, la dièresi, els apòstrofs, les preposicions, els diacrítics, o les actualitzacions introduïdes en la gramàtica valenciana.

L’aplicació permetrà a l’usuari explorar les gramàtiques normatives valencianes i, com assegura el cap de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Josep Lacreu, “la gramàtica deixarà de tindre secrets”. El GRAMÀTIC-ON mostra per defecte la informació corresponent a la Gramàtica valenciana bàsica, però amb un simple clic o amb un toc de dit també es pot consultar l’apartat corresponent de la Gramàtica normativa valenciana.

Per a fer més completa la consulta, i per tant més accessibles els continguts gramaticals, l’aplicació proporciona diferents modalitats de consulta. No sols es pot buscar qualsevol apartat a través d’un índex, semblant al que es pot trobar en qualsevol gramàtica editada en paper, sinó també per text lliure, fent busques a partir de qualsevol paraula, o per termes gramaticals. Té també una connexió directa amb el Diccionari normatiu valencià (DNV), que permet enllaçar la informació de les gramàtiques amb la del diccionari, així com també uns botons de navegació que permeten desplaçar-se avant i arrere pel propi historial de navegació, i per descomptat la possibilitat de compartir la informació de qualsevol apartat a través de Whatsapp, xarxes socials o correu electrònic.

El GRAMÀTIC-ON és un instrument per a fer més accessibles les normes gramaticals que regulen l’ús del valencià. Amb esta nova ferramenta, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua posa a l’abast de tots els valencians la possibilitat de conéixer la pròpia gramàtica a través de la tecnologia digital més puntera. Si primer va ser el DNV, ara és el torn del GRAMÀTIC-ON. El valencià és cosa de tots.

Últimes notícies

Sara Sorribes torna amb una sòlida victòria després de set mesos d’aturada

La castellonenca va tornar amb un 6-2 i 6-3 davant Gabriela Ce en el WTA 125 de Pujol després d'una aturada de més de set mesos per salut mental. Jugarà octaus el dimecres.

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no prendre's de debò la dana en renunciar a l'escorta i desconnectar-se. Sumar i PSOE han demanat responsabilitats.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.