13.7 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

L’AVL llança l’aplicació informàtica GRAMÀTIC-ON per a facilitar les consultes gramaticals

¿Estàs preparant un examen de valencià? ¿Estàs redactant un escrit i se t’ha plantejat algun dubte gramatical? Amb estes dos preguntes arranca el tutorial que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha preparat per a donar a conéixer la nova aplicació informàtica anomenada ‘Gramàtiques Normatives Valencianes’ amb l’objectiu de facilitar la consulta de la normativa gramatical i ajudar els usuaris a resoldre qualsevol dubte que se’ls puga suscitar en este camp.

L’aplicació, que es pot consultar en el web de l’AVL, tant des de l’ordinador com des de qualsevol dispositiu mòbil, és una manera còmoda i senzilla d’estar connectat sempre, estigues on estigues, amb el GRAMÀTIC-ON, denominació acurtada amb què es coneix també la nova aplicació acadèmica. Este programa informàtic, que no requerix cap instal·lació, permet consultar fàcilment les dos gramàtiques publicades per la institució normativa: la Gramàtica normativa valenciana i la Gramàtica valenciana bàsica.

El videotutorial que acompanya l’aplicació gramatical (consultable des l’Ajuda) explica a l’usuari, de forma clara i àgil, com utilitzar el GRAMÀTIC-ON per a traure-li el màxim profit. Tot està a l’abast: l’ús de les majúscules, els signes de puntuació, l’accentuació, la dièresi, els apòstrofs, les preposicions, els diacrítics, o les actualitzacions introduïdes en la gramàtica valenciana.

L’aplicació permetrà a l’usuari explorar les gramàtiques normatives valencianes i, com assegura el cap de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Josep Lacreu, “la gramàtica deixarà de tindre secrets”. El GRAMÀTIC-ON mostra per defecte la informació corresponent a la Gramàtica valenciana bàsica, però amb un simple clic o amb un toc de dit també es pot consultar l’apartat corresponent de la Gramàtica normativa valenciana.

Per a fer més completa la consulta, i per tant més accessibles els continguts gramaticals, l’aplicació proporciona diferents modalitats de consulta. No sols es pot buscar qualsevol apartat a través d’un índex, semblant al que es pot trobar en qualsevol gramàtica editada en paper, sinó també per text lliure, fent busques a partir de qualsevol paraula, o per termes gramaticals. Té també una connexió directa amb el Diccionari normatiu valencià (DNV), que permet enllaçar la informació de les gramàtiques amb la del diccionari, així com també uns botons de navegació que permeten desplaçar-se avant i arrere pel propi historial de navegació, i per descomptat la possibilitat de compartir la informació de qualsevol apartat a través de Whatsapp, xarxes socials o correu electrònic.

El GRAMÀTIC-ON és un instrument per a fer més accessibles les normes gramaticals que regulen l’ús del valencià. Amb esta nova ferramenta, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua posa a l’abast de tots els valencians la possibilitat de conéixer la pròpia gramàtica a través de la tecnologia digital més puntera. Si primer va ser el DNV, ara és el torn del GRAMÀTIC-ON. El valencià és cosa de tots.

Últimes notícies

Galícia entra en alerta roja per ones de fins a 9 metres i el temporal activa avisos en 13 comunitats

La Aemet manté a catorze comunitats en avís per vent, neu, pluja i mala mar, amb Galícia en roig per onatge extrem. La cota de neu baixarà al final del dia i el perill d'allaus és limitat en Pics d'Europa.

María León i Julia Medina calfen el Benidorm Fest amb una aliança i un avís: ‘No venim a perdre’

Les dos solistes, adobades en concursos, unixen forces per a competir amb 'Les dames i un rodamon'. Defenen Benidorm Fest com a festival propi i recolzen la decisió d'RTVE sobre Eurovisió 2026.

El coordinador de benestar és obligatori en els col·legis, però la seua regulació canvia per comunitats

La figura, vigent des de fa quatre anys, s'aplica de manera dispar entre autonomies. Eduque reclama una norma bàsica i alerta de l'absència en 0-3 anys.

El vent nocturn deixa ratxes de 76 km/h a Vilafranca sense incidents en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent este divendres després d'una nit de ratxes destacades. El màxim, 76 km/h a Vilafranca, no va provocar incidents rellevants.

Febrer arriba en la Comunitat Valenciana amb pluges febles després d’un dissabte ventós

El diumenge, inici de febrer, portarà intervals nuvolosos i pluges febles a l'interior que poden aconseguir el litoral, després d'un dissabte de fort vent d'oest.

CaixaBank guanya 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, i eleva el dividend

CaixaBank va obtindre un benefici net de 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, malgrat la caiguda del marge d'interessos. Hi haurà dividend total de 0,50 €/acció i payout del 59,4%.

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.