11.8 C
València
Dimecres, 25 febrer, 2026

L’AVL llança l’aplicació informàtica GRAMÀTIC-ON per a facilitar les consultes gramaticals

¿Estàs preparant un examen de valencià? ¿Estàs redactant un escrit i se t’ha plantejat algun dubte gramatical? Amb estes dos preguntes arranca el tutorial que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha preparat per a donar a conéixer la nova aplicació informàtica anomenada ‘Gramàtiques Normatives Valencianes’ amb l’objectiu de facilitar la consulta de la normativa gramatical i ajudar els usuaris a resoldre qualsevol dubte que se’ls puga suscitar en este camp.

L’aplicació, que es pot consultar en el web de l’AVL, tant des de l’ordinador com des de qualsevol dispositiu mòbil, és una manera còmoda i senzilla d’estar connectat sempre, estigues on estigues, amb el GRAMÀTIC-ON, denominació acurtada amb què es coneix també la nova aplicació acadèmica. Este programa informàtic, que no requerix cap instal·lació, permet consultar fàcilment les dos gramàtiques publicades per la institució normativa: la Gramàtica normativa valenciana i la Gramàtica valenciana bàsica.

El videotutorial que acompanya l’aplicació gramatical (consultable des l’Ajuda) explica a l’usuari, de forma clara i àgil, com utilitzar el GRAMÀTIC-ON per a traure-li el màxim profit. Tot està a l’abast: l’ús de les majúscules, els signes de puntuació, l’accentuació, la dièresi, els apòstrofs, les preposicions, els diacrítics, o les actualitzacions introduïdes en la gramàtica valenciana.

L’aplicació permetrà a l’usuari explorar les gramàtiques normatives valencianes i, com assegura el cap de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Josep Lacreu, “la gramàtica deixarà de tindre secrets”. El GRAMÀTIC-ON mostra per defecte la informació corresponent a la Gramàtica valenciana bàsica, però amb un simple clic o amb un toc de dit també es pot consultar l’apartat corresponent de la Gramàtica normativa valenciana.

Per a fer més completa la consulta, i per tant més accessibles els continguts gramaticals, l’aplicació proporciona diferents modalitats de consulta. No sols es pot buscar qualsevol apartat a través d’un índex, semblant al que es pot trobar en qualsevol gramàtica editada en paper, sinó també per text lliure, fent busques a partir de qualsevol paraula, o per termes gramaticals. Té també una connexió directa amb el Diccionari normatiu valencià (DNV), que permet enllaçar la informació de les gramàtiques amb la del diccionari, així com també uns botons de navegació que permeten desplaçar-se avant i arrere pel propi historial de navegació, i per descomptat la possibilitat de compartir la informació de qualsevol apartat a través de Whatsapp, xarxes socials o correu electrònic.

El GRAMÀTIC-ON és un instrument per a fer més accessibles les normes gramaticals que regulen l’ús del valencià. Amb esta nova ferramenta, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua posa a l’abast de tots els valencians la possibilitat de conéixer la pròpia gramàtica a través de la tecnologia digital més puntera. Si primer va ser el DNV, ara és el torn del GRAMÀTIC-ON. El valencià és cosa de tots.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.