L’UCO situa a Zaplana al capdavant d’una xarxa corrupta que va obtindre 10,5 milions d’euros

 

La Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil situa a l’expresident de la Generalitat Valenciana i exministre Eduardo Zaplana com a suposat cap i administrador ocult d’una xarxa corrupta que, segons la Fiscalia Anticorrupció, va poder haver-se apropiat d’uns 10,5 milions d’euros procedents del cobrament de comissions.

 

Segons reflecteix la part del secret del sumari del cas Erial el secret del qual s’ha alçat, al qual ha tingut accés EFE, la Guàrdia Civil atribueix a Zaplana un paper d’administrador vetlat d’acord a burxades telefòniques en els quals els seus col·laboradors es refereixen a ell com «el cap».

 

La jutgessa instructora creu així mateix que és «evident que aquesta associació de persones -en referència als investigats- té com a cap a Eduardo Zaplana, que presumptament es va valdre en el seu moment del càrrec que ostentava fent partícips a la resta dels investigats, perquè els necessitava perquè exerciren determinats papers, beneficiant-se al seu torn».

 

Així mateix, els investigadors creuen que Zaplana és actualment beneficiari de béns i fons que tenen el seu origen en els pagaments que diverses societats mercantils del grup Sedesa, entre altres, van realitzar a empreses radicades a Luxemburg després de ser beneficiàries de les adjudicacions en ocasió de la concessió de l’explotació administrativa d’un dels lots de la ITV i dels parcs eòlics de la Comunitat Valenciana.

 

En el cas Erial s’investiga el presumpte cobrament de comissions derivades d’aquestes concessions durant la gestió al capdavant de la Generalitat de Zaplana, que està en llibertat provisional després de més de huit mesos a la presó, i al costat del qual estan processats l’advocat Francisco Grau, l’exdirectiu de Terra Mítica Joaquín Barceló, l’exdirector general de la Policia i expresident de les Corts Juan Cotino; la dona de Zaplana, Rosa Barceló, i la secretària personal de l’expresident, Mitsuko Henríquez.

 

Sobre tots ells pesen acusacions de blanqueig de capitals, suborn, prevaricació, malversació de cabals públics, tràfic d’influències, frau en la contractació, delicte fiscal, falsedat documental, associació il·lícita per a delinquir i pertinença a un grup criminal.

Últimes notícies

L’aeroport de Castelló arranca 2026 amb rècord de passatgers i més rutes internacionals

L’aeroport de Castelló ha tancat el primer semestre de 2026 amb 148.009 passatgers, un 9 % més que l’any anterior, i amb la xifra més alta de rutes regulars des que funciona la infraestructura.

Xavi Albert agafa el timó del Valencia Basket masculí per a dos temporades

El Valencia Basket ha confirmat Xavi Albert com a entrenador principal de la primera plantilla masculina per a les dos pròximes temporades, després de l’eixida de Pedro Martínez al Real Madrid.

Cinc detinguts en desmantellar quatre punts de venda de droga a Sueca i Riola

La Guàrdia Civil ha detingut cinc persones i ha desarticulat quatre punts de venda de cocaïna i marihuana a Sueca i Riola, on la droga es venia fins i tot a menors.

Arresten a Novelda un fugitíu alemany reclamat amb dos ordres europees de detenció

La Guàrdia Civil ha detingut a Novelda un home alemany de 45 anys sobre el qual pesaven dues Ordres Europees de Detenció per alteració de l’ordre públic. El tribunal ha ordenat la seua llibertat amb mesures cautelars i ha intervingut la furgoneta en què circulava, també reclamada per Alemanya.

Detingut a Novelda un fugitiu alemany reclamat amb dues Ordres Europees de Detenció

La Guàrdia Civil ha detingut a Novelda un home alemany de 45 anys amb dues Ordres Europees de Detenció per alteració de l'ordre públic, després d’un control de vehicles on també han intervingut la furgoneta en què viatjava.

Juan Gea alerta que la societat té por de perdre drets i acaba tragant massa coses

L’actor valencià Juan Gea torna al Festival de Teatre Clàssic de Mérida amb una Electra actualitzada i reflexiona sobre la por social a perdre drets, el trencament del diàleg i el valor del pensament humà front a la intel·ligència artificial.

A presó el conductor acusat de causar un accident mortal a la N-332 en Alicante

Un home ha ingressat a presó provisional acusat d’homicidi per imprudència greu i delictes contra la seguretat viària per un accident mortal dissabte a la N-332, a la província d’Alacant.

Presó provisional per al conductor acusat de causar un accident mortal a la N-332 a Alacant

Un home ha ingressat a presó provisional, comunicada i sense fiança, acusat de causar un accident mortal entre un cotxe i una moto a la N-332, a la província d’Alacant, dissabte passat.