18.3 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

El medicament que l’OMS recomana no usar per al coronavirus: «No servix»

 

L’OMS ha comunicat una nova actualització mèdica per a tots els professionals sanitaris en referència a la lluita contra la Covid-19, que consistiria en desaconsellar el fàrmac remdesivir en els tractaments de malalts de coronavirus, perquè afirmen que no hi ha evidència científica de la seua eficàcia.

 

Segons afirmen els experts de l’organització europea: «Els assajos suggerixen que el remdesivir no presenta un efecte significatiu en la reducció de la mortalitat, la ventilació mecànica, el termini de millora clínica ni en altres resultats importants per al pacient».

 

Uns resultats que sorprenen per ser el remdesivir un dels primers medicaments que va demostrar una certa eficàcia contra la Covid-19 reduint en alguns dies el temps de recuperació dels pacients hospitalitzats per coronavirus. A demés, va ser el primer en ser aprovat per l’Agència Europea del Medicament i per l’Administració d’Aliments i Medicaments Estatunidenc.

 

No obstant això, a principis de la pandèmia els resultats de l’assaig clínic ‘Solidarity’ ja apuntaven en esta direcció, en afirmar que este medicament no tenia cap eficàcia en pacients hospitalitzats per Covid-19. I és que la nova recomanació de l’OMS de no usar este medicament es basa en dades d’assajos internacionals en els que han participat més de 7.000 pacients hospitalitzats.

 

L’OMS desaconsella el seu ús

L’OMS ha matisat que encara que les proves no permeten descartar que el remdesivir tinga algun benefici, els danys importants que puga produir i el seu cost elevat i els recursos que implica, fan desaconsellable el seu ús. D’esta manera, esperen que futurs assajos puguen llançar més llum i més certesa sobre la seva efectivitat els pacients.

 

Mentrestant, l’OMS sí que recomana l’ús d’un altre medicament que hauria demostrat reduir la mortalitat per Covid-19 en pacients greus: la dexametasona corticoesteroide. Este medicament és més barat i té més disponibilitat, a demés que compta amb el suport de l’OMS.

 

La companyia Gilead, en desacord

Fins i tot amb les noves directrius de l’OMS, la companyia Gilead, que comercialitza el remdesivir, ha declarat no estar d’acord, reaccionant amb un comunicat: «Veklury (remdesivir) és una de les úniques opcions de tractament que oferix beneficis clínics als pacients hospitalitzats amb Covid-19, com ara una recuperació significativament més ràpida, el que permet alliberar recursos hospitalaris.

 

Les pautes de l’OMS ignoren la sòlida evidència que s’ha generat a través de múltiples estudis controlats, aleatoritzats i revisats per parells que donen suport en l’ús de Veklury com a tractament per a Covid-19, fins i tot quan el nombre de casos augmenta dràsticament a tot el món», han apuntat des de Gilead.

 

«Això fa un mal servici als metges que esperen que les directrius de l’OMS es basen en informació científica recolzada per dades. Veklury està ajudant a tractar a pacients en més de 50 països com a primer tractament autoritzat per a Covid-19», han expressat, apuntant a dubtes metodològics en els assajos.

 

En concret, alguns metges han assenyalat problemes metodològics en este estudi, perquè en ell no es distingix entre pacients greus i molt greus, i que tampoc tenen en compte el nombre de dies que els pacients han mostrat els símptomes.

 

Des d’inicis de la pandèmia este fàrmac va centrar l’atenció a convertir-se en un dels principals recursos per a tractar als malalts greus de Covid-19. La FDA ho va aprovar a principis de maig, que ja comptava amb el beneplàcit de l’Agència Europea del Medicament, convertint-se en el primer antiviral aprovat per al seu ús contra el coronavirus. A demés, va ser el tractament que es va administrar a Donald Trump quan el president americà va contraure el coronavirus.

Últimes notícies

Prop de 200 tractors prenen el centre d’Alacant contra l’acord UE-Mercosur i pel Tajo-Segura

Prop de 200 tractors recorren el centre d'Alacant en una protesta de Asaja contra l'acord UE-Mercosur, les retallades de la PAC i en defensa del transvasament Tajo-Segura. El sector reclama igualtat de condicions i aigua suficient i preveu tancar la jornada amb una concentració i lectura de manifest.

Ábalos anuncia la seua jubilació després de renunciar a l’escó i quedar sense ingressos

José Luis Ábalos ha anunciat que es retira i s'acull a la jubilació després de renunciar a l'escó i quedar sense ingressos i funcions per la seua suspensió. Ho explica en X amb el missatge 'Objectiu aconseguit!' i un retret als 'grans interpretadors'.

Pérez Llorca reconeix el treball de Tragsa després de la dana d’octubre

Pérez Llorca ha reconegut el treball de Tragsa després de la dana del 29 d'octubre de 2024. En una reunió amb Jesús Casas han repassat obres i suport tècnic en la Comunitat.

Rafa Marín demana perdó després del 3-0 i admet que el Vila-real va estar per davall de l’esperat

El central del Vila-real va assumir la derrota 3-0 davant el Bayer Leverkusen i el tancament en la Lliga de Campions amb set derrotes i un empat. Va cridar a centrar-se en LaLiga i a preparar el dol davant Osasuna.

València i la Generalitat acceleren 188 vivendes públiques amb 75 pisos assequibles en Tarongers

Ajuntament i Generalitat impulsen 188 vivendes públiques a la ciutat i ultimen 75 pisos de lloguer assequible en l'avinguda dels Tarongers, amb lliurament previst este estiu.

Unai Núñez confia a canviar la dinàmica del València: queda molt per jugar

El central es va presentar com a nou jugador del València convençut que encara hi ha marge per a revertir la dinàmica. Arriba cedit pel Celta, es veu llest i espera la inscripció.

Sanitat ha posat en marxa un seguiment de tres anys per a mesurar l’impacte mental de la dana

El Ministeri de Sanitat, la Conselleria i el ISCIII han iniciat un estudi pilot de cohort per a avaluar durant tres anys l'impacte de la dana en la salut mental. La investigació mesurarà depressió, ansietat i estrés posttraumàtic segons el nivell d'exposició i servirà per a planificar recursos.

Guido Rodríguez: hauria firmat més de sis mesos, però hi ha temps per a tot

El migcampista argentí, presentat com a nou jugador del València, va explicar que l'acord per sis mesos va respondre a la falta de temps en el mercat i va deixar oberta la seua continuïtat. Va assegurar ambició per a ajudar a mirar cap amunt en la classificació.