Les mesures que hauràs de seguir en els museus i biblioteques en la fase 1

 

La Direcció General de Cultura i Patrimoni, de la Conselleria de Cultura, ha elaborat protocols amb recomanacions per a quan es passe a la fase 1 de desescalada i es puga procedir a l’obertura de les biblioteques i els museus dependents de la Generalitat. El document arreplega les mesures de seguretat i higiene per als empleats, usuaris, visitants, documents i obres d’art.

 

Els dos protocols coincidixen en les normes de seguretat generals relatives a mantindre la distància de dos metres entre persones, planificar i adquirir proteccions individuals i estructurals per als treballadors i els usuaris, desinfectar i tindre higiene personal i d’espais de manera constant i limitar l’aforament en espais públics a un terç. Però cada text té unes normes específiques segons les característiques particulars de cada espai cultural.

 

Protocol per als museus

En els museus, s’instal·laran, si és necessari, mampares divisòries transparents per a taulells o taules de recepció, s’establiran recorreguts marcats i amb sentit únic, es col·locaran dispensadors amb gel hidroalcohòlic per a ús del públic, marques de les distàncies davant de les obres en les que es pot acumular públic i cartelleria amb les noves normes d’ús per als visitants en l’entrada i en lloc visible i, en els museus a on siga necessari, s’habilitarà una porta exclusiva per a l’eixida.

 

A demés, per a evitar el contagi, es retiraran les audioguies i els fullets; els elements museístics tàctils han d’estar fora d’ús o bé ser desinfectats després d’utilitzar-los i les taquilles de guarda-roba han d’estar tancades; en el cas de què siguen utilitzades per a guardar motxilles o paraigües, el centre proporcionarà als visitants bosses individuals.

 

Quant als espais públics i les obres d’art, l’IVCR+i ha elaborat unes recomanacions per als responsables dels centres del depòsit cultural i per al personal responsable de la seua gestió. L’IVCR+i desaconsella una desinfecció generalitzada perquè els espais han estat tancats sense entrar en contacte amb el virus i els béns culturals no s’han de tocar.

 

El que sí que s’aconsella és la desinfecció diària d’espais d’ús comú o de pas, utilitzant paper o draps de microfibra humitejats amb una solució hidroalcohòlica o sabons neutres, evitant sempre les gotes i les polvoritzacions. Si resulta imprescindible actuar directament sobre ells, les accions de neteja sempre les ha de fer una persona experta en conservació i restauració de béns culturals.

 

També aconsella habilitar un espai, preferiblement ventilat, per a la quarantena d’entre 10 i 14 dies de béns de nou ingrés, de béns que tornen per finalització de préstec temporal o de béns que hagen tingut contacte amb personal extern.

 

Protocol per a les biblioteques

Les biblioteques estaran obertes per a oferir el servici de préstec i devolució de materials, però en cap cas es faran activitats culturals (presentacions de llibres, clubs de lectura, etc.) ni activitats d’estudi en sala.

 

Es prioritzarà la petició prèvia, via correus electrònics o telèfon, de manera que quan els usuaris vagen a la biblioteca ja estiguen preparats els préstecs per a arreplegar-los. L’accés a la consulta de la col·lecció per a informar l’usuari del material disponible es facilitarà per guies bibliogràfiques o amb consulta del catàleg de la biblioteca (via Internet), fotocòpies de caràtules de llibres, etc.

 

Els usuaris han de guardar la distància social i complir les normes de senyalització i d’higiene, com portar guants i desinfectar-se les mans amb el gel a la seua disposició. Estarà limitat l’accés lliure a la col·lecció i serà el personal del centre l’encarregat de manipular els materials.

 

Es clausuraran els ordinadors d’ús públic, els catàlegs d’accés públic en línia i altres catàlegs, que només podran ser utilitzats pel personal de la biblioteca.

 

Els materials de la biblioteca retornats passaran un procés de quarantena durant un període mínim de 14 dies. Per tant, es prepararà una zona de devolució segura i s’habilitarà un espai tancat per a emmagatzemar els materials durant el temps requerit, amb contenidors, caixes o bosses necessàries per a aïllar-los correctament. Cada contenidor s’etiquetarà amb la data de devolució i la data de finalització de la quarantena per a facilitar el control dels fons.

Últimes notícies

Un velatori-concentració a València reclama llevar l’aforament a Mazón per la dana

Centenars de persones s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat, en un acte-velatori, per exigir que es retire l’aforament a Carlos Mazón per la seua gestió de la dana que va causar 231 morts fa 21 mesos.

Nit decisiva a la Vall d’Uixó: l’incendi continua actiu i manté el perímetre

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó continua actiu però manté el perímetre de 82 quilòmetres i unes 9.300 hectàrees afectades, mentre els equips d'emergències es preparen per a una nit clau per a la seua possible estabilització. Es mantenen evacuacions, confinaments i recomanacions sanitàries en diversos municipis de Castelló.

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.

Pastor nega que Morant puga aspirar a la Generalitat per avalar indults a afins al PSOE

Fernando Pastor assegura que Diana Morant, com a ministra que ha participat en indults a condemnats afins al Govern de Sánchez, no pot presidir la Generalitat Valenciana. El síndic del PP també critica el debat sobre la nova financació i acusa Compromís de falta de coherència pel seu paper en els incendis forestals.

Morant insta el PP a assumir el canvi climàtic i a pactar mesures d’Estat

La ministra Diana Morant defensa a València que existeixen eines per a frenar el canvi climàtic, reclama al PP que deixe de negar-lo i demana un pacte d’Estat mentre visita els afectats per l’incendi de la Vall d'Uixó.
FILMOTECA D'ESTIU