Una quinzena de municipis costaners vibrarà amb l’espectacle inèdit ‘Torna la Llum’ de suport a la pirotècnia

 

Una quinzena de castells de focs artificials retornaran la llum a municipis costaners valencians en la matinada del dissabte al diumenge, en un històric espectacle pirotècnic organitzat per Piroval baix el nom de ‘Torna la Llum’ i subvencionat per la Diputació de València amb una ajuda de 300.000 euros amb la que la institució pretén contribuir a la reactivació del sector després de la crisi del Covid-19.

 

El president de la Diputació, Toni Gaspar, i la presidenta de l’Associació de Fabricants Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (Piroval), María José Lora, han oferit este dijous els detalls del dispar simultani que se celebrarà la nit del dissabte 18 de juliol en 15 municipis costaners de la província de València. Des d’Alboraia, Puçol, El Puig, la Pobla de Farnals i Pinedo, en L’Horta; fins a Oliva, Daimús, Gandia, Miramar, Xeraco, Tavernes de la Valldigna i Piles, en La Safor; passant per Canet i el Port de Sagunt, en el Camp de Morvedre, i Cullera, en la Ribera.

 

Els 15 castells, que tindran una duració aproximada de 10 minuts i en els que s’utilitzaran més de 7.000 quilos de material pirotècnic, començaran de manera simultània a les 23.59 hores d’este dissabte, 18 de juliol, en els 15 enclavaments de la província seleccionats pels organitzadors, arreplegats en el cartell anunciador de l’esdeveniment, obra de la il·lustradora valenciana Marina Puche.

 

En paraules del president Gaspar, «des de la Diputació hem volgut contribuir a la reactivació de sectors tradicionals valencians afectats per la pandèmia i esta ajuda a la pirotècnia, que se suma a les acordades amb els artistes fallers, els floristes i els indumentaristes, reflectix el compromís amb estos col·lectius, amb un simbolisme molt especial com és retornar la llum als nostres municipis després dels mesos tan foscos que ens ha tocat viure».

 

Gaspar ha recordat que «bona part de la nostra economia es basa en el treball d’estos sectors, que són potència mundial en la seua activitat», i ha desitjat que este esdeveniment simbòlic arribe per a quedar-se: «tant de bo l’any que ve puguem disfrutar-lo sense mascareta i amb castells simultanis en molts més municipis».

 

Per part seua, la presidenta de Piroval, María José Lora, ha agraït la sensibilitat del màxim responsable provincial a l’hora de col·laborar amb un projecte «original i innovador» que mostrarà «la creativitat i el talent dels pirotècnics valencians, que s’han quedat sense poder disparar els muntatges previstos en desenes de festes i esdeveniments suspesos a causa de la crisi sanitària».

 

La responsable de Piroval, que s’ha encarregat de seleccionar els enclavaments definitius després del consentiment dels ajuntaments, ha destacat que este esdeveniment únic, carregat de simbolisme, «servirà per a demostrar que es poden continuar fent espectacles pirotècnics a l’aire lliure amb totes les mesures de seguretat i higiene».

 

Dispar simultani

Un equip multifacètic format per 80 tècnics de Piroval s’encarregarà de garantir les mesures de seguretat de cada emplaçament i controlar la simultaneïtat del tret global en les 15 localitzacions costaneres de la província. Des de l’organització s’ha contactat amb cada un dels consistoris per a coordinar els protocols de seguretat i que estos recorden als ciutadans la seua responsabilitat a l’hora d’aplicar les mesures de protecció.

 

A la presentació en el pati dels Scala de la Diputació han assistit alcaldes dels municipis que acolliran ‘Torna la Llum’ i el destacat empresari pirotècnic Ricardo Caballer, qui anima als valencians a «disfrutar d’este esdeveniment inèdit que ajudarà el nostre sector a treballar de nou, després d’uns mesos molt difícils».

 

El president Gaspar ha agraït la implicació de la Delegació del Govern, que ha centralitzat els permisos de tots els municipis per a agilitar l’organització d’un projecte que s’ha fet realitat en un mes. I com a tancament de l’acte, el responsable provincial ha volgut homenatjar a cada una de les víctimes de la pandèmia: «El litoral valencià tornarà a il·luminar-se per a recordar a tots els que s’han quedat en el camí». 

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.