17.8 C
València
Dissabte, 15 novembre, 2025

Una quinzena de municipis costaners vibrarà amb l’espectacle inèdit ‘Torna la Llum’ de suport a la pirotècnia

 

Una quinzena de castells de focs artificials retornaran la llum a municipis costaners valencians en la matinada del dissabte al diumenge, en un històric espectacle pirotècnic organitzat per Piroval baix el nom de ‘Torna la Llum’ i subvencionat per la Diputació de València amb una ajuda de 300.000 euros amb la que la institució pretén contribuir a la reactivació del sector després de la crisi del Covid-19.

 

El president de la Diputació, Toni Gaspar, i la presidenta de l’Associació de Fabricants Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (Piroval), María José Lora, han oferit este dijous els detalls del dispar simultani que se celebrarà la nit del dissabte 18 de juliol en 15 municipis costaners de la província de València. Des d’Alboraia, Puçol, El Puig, la Pobla de Farnals i Pinedo, en L’Horta; fins a Oliva, Daimús, Gandia, Miramar, Xeraco, Tavernes de la Valldigna i Piles, en La Safor; passant per Canet i el Port de Sagunt, en el Camp de Morvedre, i Cullera, en la Ribera.

 

Els 15 castells, que tindran una duració aproximada de 10 minuts i en els que s’utilitzaran més de 7.000 quilos de material pirotècnic, començaran de manera simultània a les 23.59 hores d’este dissabte, 18 de juliol, en els 15 enclavaments de la província seleccionats pels organitzadors, arreplegats en el cartell anunciador de l’esdeveniment, obra de la il·lustradora valenciana Marina Puche.

 

En paraules del president Gaspar, «des de la Diputació hem volgut contribuir a la reactivació de sectors tradicionals valencians afectats per la pandèmia i esta ajuda a la pirotècnia, que se suma a les acordades amb els artistes fallers, els floristes i els indumentaristes, reflectix el compromís amb estos col·lectius, amb un simbolisme molt especial com és retornar la llum als nostres municipis després dels mesos tan foscos que ens ha tocat viure».

 

Gaspar ha recordat que «bona part de la nostra economia es basa en el treball d’estos sectors, que són potència mundial en la seua activitat», i ha desitjat que este esdeveniment simbòlic arribe per a quedar-se: «tant de bo l’any que ve puguem disfrutar-lo sense mascareta i amb castells simultanis en molts més municipis».

 

Per part seua, la presidenta de Piroval, María José Lora, ha agraït la sensibilitat del màxim responsable provincial a l’hora de col·laborar amb un projecte «original i innovador» que mostrarà «la creativitat i el talent dels pirotècnics valencians, que s’han quedat sense poder disparar els muntatges previstos en desenes de festes i esdeveniments suspesos a causa de la crisi sanitària».

 

La responsable de Piroval, que s’ha encarregat de seleccionar els enclavaments definitius després del consentiment dels ajuntaments, ha destacat que este esdeveniment únic, carregat de simbolisme, «servirà per a demostrar que es poden continuar fent espectacles pirotècnics a l’aire lliure amb totes les mesures de seguretat i higiene».

 

Dispar simultani

Un equip multifacètic format per 80 tècnics de Piroval s’encarregarà de garantir les mesures de seguretat de cada emplaçament i controlar la simultaneïtat del tret global en les 15 localitzacions costaneres de la província. Des de l’organització s’ha contactat amb cada un dels consistoris per a coordinar els protocols de seguretat i que estos recorden als ciutadans la seua responsabilitat a l’hora d’aplicar les mesures de protecció.

 

A la presentació en el pati dels Scala de la Diputació han assistit alcaldes dels municipis que acolliran ‘Torna la Llum’ i el destacat empresari pirotècnic Ricardo Caballer, qui anima als valencians a «disfrutar d’este esdeveniment inèdit que ajudarà el nostre sector a treballar de nou, després d’uns mesos molt difícils».

 

El president Gaspar ha agraït la implicació de la Delegació del Govern, que ha centralitzat els permisos de tots els municipis per a agilitar l’organització d’un projecte que s’ha fet realitat en un mes. I com a tancament de l’acte, el responsable provincial ha volgut homenatjar a cada una de les víctimes de la pandèmia: «El litoral valencià tornarà a il·luminar-se per a recordar a tots els que s’han quedat en el camí». 

Últimes notícies

Un home de 44 anys ha mort després de caure amb el seu parapent en un vessant de Petrer (Alacant)

Un home de 44 anys ha mort este dissabte en caure amb el seu parapent a la muntanya del Palomaret, a Petrer. Els bombers han mobilitzat un helicòpter i un grup de rescat per a accedir a la zona.

Presó provisional per al jove de 21 anys acusat d’agredir a un policia a Vinalesa

Un jutjat de Paterna ha ordenat presó provisional per a un jove de 21 anys per l'agressió que va deixar en coma a un agent anara de servici a Vinalesa. El menor detingut va quedar lliure sense mesures per decisió de la Fiscalia de Menors.

Alex Márquez domina l’esprint de València; ‘poles’ per a Bezzecchi, Folgat i Adrián Fernández

Alex Márquez va guanyar l'esprint de MotoGP a Cheste després d'arrabassar el cap a Bezzecchi, autor de la 'pole'. Acosta i Di Giannantonio van completar el podi.

Urpa de Castelló el veler que tractarà de completar la primera volta al món vertical

L''Alegria Mariners' va partir amb Paula Gonzalvo i Pedro Jiménez per a intentar una ruta inèdita de 35.000 milles pels meridians, amb projectes científics i seguiment en directe.

Controlat l’incendi en un desballestament de motos d’Alboraia després d’una gran fumera

Els bombers han donat per controlat a les 12.49 l'incendi que ha afectat un desballestament de motos i a una nau contigua a Alboraia. No hi ha hagut ferits i tot apunta a un curtcircuit com a origen.

Estabilitzat l’incendi en una nau de desballestament de motocicletes a Alboraia

El foc, originat sobre les 9.45 en un desballestament de motocicletes d'Alboraia, ha sigut estabilitzat al migdia sense ferits. Es mantindrà vigilància 24 hores.

El PSOE avisa a Feijóo i Abascal: no tenen dret a decidir pels valencians

El PSOE ha exigit eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón i ha acusat PP i Vox de voler imposar un relleu amb Juanfran Pérez Llorca. Diana Morant ha advertit a Feijóo i Abascal que no tenen dret a decidir pels valencians.

Un incendi en un desballestament d’Alboraia ha generat una gran columna de fum i ha quedat estabilitzat

Els bombers han donat per estabilitzat l'incendi en un desballestament de motos d'Alboraia al voltant de les 12, sense ferits. Sis dotacions han treballat en la zona.