La normativa laboral nova obliga a tots els treballadors a fitxar

El registre d’entrada i eixida del personal passa a ser obligatori en les empreses | València Diari

 

El registre horari obligatori entra en vigor este diumenge per a totes les empreses i els sindicats confien que ajudarà a fer «aflorar l’economia submergida» d’hores extra i allargaments de jornada laboral que es fan «sense remunerar i sense compensar». «Hi ha moltes empreses temoroses per això», assegura a Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de l’UGT.

 

Des de la patronal han demanat una «moratòria» per al registre i admeten «inquietud» entre els empresaris, especialment de les xicotetes i mitjanes empreses. «Els empresaris ho viuen, per les consultes que he tingut, com un problema, però també com una oportunitat per a anar ordenant casa», explica Tino Pérez, assessor de l’empresa Timenet, que ha creat una aplicació per al registre horari i que, en les últimes setmanes, admet un augment de la demanda.

 

En vigor a partir de diumenge

A partir de diumenge, i segons un decret del govern espanyol, les empreses han de registrar «de manera veraç i eficaç» les entrades i eixides dels treballadors de l’empresa i sumar el temps efectiu de treball, explica Pérez. Han de mantindre els registres durant quatre anys i, en cas d’incompliment, es poden imposar sancions de fins a 6.000 euros. 

 

pensions

Es vol comprovar que el treballador cobre les hores extra que fa de manera fidel | València Diari

 

Per a Gilgado, d’UGT, el registre és «l’única manera» de garantir que els treballadors són remunerats per les hores que treballen davant del que consideren un augment preocupant de les hores extra submergides. «Del total d’extres que es fan en Espanya, prop del 50% no es paguen, ni es remuneren ni es donen descansos», lamenta. De fet, segons els sindicats, amb les hores extra i allargaments de jornada, es podrien crear 16.000 llocs de treball. 

 

Però les empreses i la patronal consideren que el decret és poc clar i que hi ha poca «certesa jurídica» sobre el que han de fer. «És especialment complex en el sector del ‘retail’, on els centres de treball estan dispersos», assegura Joan Carles Calbet, president de Retail.cat. Des d’esta organització, demanen «flexibilitat» per a garantir l’eficiència de les empreses. 

 

«Hem de garantir els drets dels treballadors amb mentalitat del segle XXI», afirma, que creu que davant de la tendència del teletreball i la flexibilització de la jornada, els registres també s’han d’adaptar. «És de veres que el decret s’ha quedat curt i és un poc ambigu en alguns casos; per exemple, no determina com s’ha de fer el registre o quins són els mitjans idonis per a fer-lo», admet Gilgado des de la UGT. 

 

Noves formes de fitxar

Existixen aplicacions per a fitxar encara que no siguen treballadors amb un lloc de treball fixe diari | València Diari

 

En eixe sentit, sindicats i empresaris coincidixen en què no és igual treballar per a una indústria on tot el món està dins del mateix recinte, o el cas dels comerciants o de determinats sectors on els treballadors es mouen. «Ací no servix la targeta de fitxar, s’han de buscar altres fórmules, com una aplicació mòbil… N’hi ha moltes, en l’era de la tecnologia», diu Gilgado.

 

El gerent de Micrològic, empresa propietària de Timenet, una companyia especialitzada en el registre d’hores, explica que el model «té molts avantatges». «No hem d’instal·lar res, tampoc en els dispositius, i permet mobilitat, els treballadors fora de l’empresa ho poden marcar», explica Toni Valle, afirmant que només necessiten «connexió a Internet».

 

La idea els va sorgir fa uns deu anys, quan van crear una aplicació per a ells, i després alguns clients els van demanar que els la instal·laren en l’ordinador. A poc a poc, van vore els beneficis del sistema i van decidir posar l’aplicació en el ‘núvol’. Ara, tenen clients de tot de l’Estat. «Amb el canvi que hi ha hagut hi ha molta demanda, perquè és una aplicació molt econòmica, que no requerix infraestructura, és molt fàcil i intuïtiva», exposa Valle. 

 

Des dels sindicats, i arran de les crítiques d’algunes patronals o empreses per la imposició del registre, destaquen que es tracta de buscar «la millor fórmula per complir amb la normativa i amb els drets dels treballadors sense un gran cost per a l’empresa». De fet, segons Gilgado, la preocupació patronal no és «el cost del sistema del registre sinó el cost que tindrà per a l’empresa pagar les hores extra que ara no està pagant».

Anuncios

Últimes notícies

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del rebuig de Donald Trump al castellà i utilitza eixe episodi per a reflexionar sobre el supremacisme lingüístic i la situació de les llengües minoritzades, especialment el valencià

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.