La normativa laboral nova obliga a tots els treballadors a fitxar

El registre d’entrada i eixida del personal passa a ser obligatori en les empreses | València Diari

 

El registre horari obligatori entra en vigor este diumenge per a totes les empreses i els sindicats confien que ajudarà a fer «aflorar l’economia submergida» d’hores extra i allargaments de jornada laboral que es fan «sense remunerar i sense compensar». «Hi ha moltes empreses temoroses per això», assegura a Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de l’UGT.

 

Des de la patronal han demanat una «moratòria» per al registre i admeten «inquietud» entre els empresaris, especialment de les xicotetes i mitjanes empreses. «Els empresaris ho viuen, per les consultes que he tingut, com un problema, però també com una oportunitat per a anar ordenant casa», explica Tino Pérez, assessor de l’empresa Timenet, que ha creat una aplicació per al registre horari i que, en les últimes setmanes, admet un augment de la demanda.

 

En vigor a partir de diumenge

A partir de diumenge, i segons un decret del govern espanyol, les empreses han de registrar «de manera veraç i eficaç» les entrades i eixides dels treballadors de l’empresa i sumar el temps efectiu de treball, explica Pérez. Han de mantindre els registres durant quatre anys i, en cas d’incompliment, es poden imposar sancions de fins a 6.000 euros. 

 

pensions

Es vol comprovar que el treballador cobre les hores extra que fa de manera fidel | València Diari

 

Per a Gilgado, d’UGT, el registre és «l’única manera» de garantir que els treballadors són remunerats per les hores que treballen davant del que consideren un augment preocupant de les hores extra submergides. «Del total d’extres que es fan en Espanya, prop del 50% no es paguen, ni es remuneren ni es donen descansos», lamenta. De fet, segons els sindicats, amb les hores extra i allargaments de jornada, es podrien crear 16.000 llocs de treball. 

 

Però les empreses i la patronal consideren que el decret és poc clar i que hi ha poca «certesa jurídica» sobre el que han de fer. «És especialment complex en el sector del ‘retail’, on els centres de treball estan dispersos», assegura Joan Carles Calbet, president de Retail.cat. Des d’esta organització, demanen «flexibilitat» per a garantir l’eficiència de les empreses. 

 

«Hem de garantir els drets dels treballadors amb mentalitat del segle XXI», afirma, que creu que davant de la tendència del teletreball i la flexibilització de la jornada, els registres també s’han d’adaptar. «És de veres que el decret s’ha quedat curt i és un poc ambigu en alguns casos; per exemple, no determina com s’ha de fer el registre o quins són els mitjans idonis per a fer-lo», admet Gilgado des de la UGT. 

 

Noves formes de fitxar

Existixen aplicacions per a fitxar encara que no siguen treballadors amb un lloc de treball fixe diari | València Diari

 

En eixe sentit, sindicats i empresaris coincidixen en què no és igual treballar per a una indústria on tot el món està dins del mateix recinte, o el cas dels comerciants o de determinats sectors on els treballadors es mouen. «Ací no servix la targeta de fitxar, s’han de buscar altres fórmules, com una aplicació mòbil… N’hi ha moltes, en l’era de la tecnologia», diu Gilgado.

 

El gerent de Micrològic, empresa propietària de Timenet, una companyia especialitzada en el registre d’hores, explica que el model «té molts avantatges». «No hem d’instal·lar res, tampoc en els dispositius, i permet mobilitat, els treballadors fora de l’empresa ho poden marcar», explica Toni Valle, afirmant que només necessiten «connexió a Internet».

 

La idea els va sorgir fa uns deu anys, quan van crear una aplicació per a ells, i després alguns clients els van demanar que els la instal·laren en l’ordinador. A poc a poc, van vore els beneficis del sistema i van decidir posar l’aplicació en el ‘núvol’. Ara, tenen clients de tot de l’Estat. «Amb el canvi que hi ha hagut hi ha molta demanda, perquè és una aplicació molt econòmica, que no requerix infraestructura, és molt fàcil i intuïtiva», exposa Valle. 

 

Des dels sindicats, i arran de les crítiques d’algunes patronals o empreses per la imposició del registre, destaquen que es tracta de buscar «la millor fórmula per complir amb la normativa i amb els drets dels treballadors sense un gran cost per a l’empresa». De fet, segons Gilgado, la preocupació patronal no és «el cost del sistema del registre sinó el cost que tindrà per a l’empresa pagar les hores extra que ara no està pagant».

Últimes notícies

Empat gris a Mestalla en l’estrena de Lliga entre Valencia i Celta

Valencia CF i Celta de Vigo han inaugurat la seua temporada de Lliga amb un empat sense gols a Mestalla, en un partit gris i escàs d’ocasions, marcat també per la melancolia pel compte arrere cap a l’adéu de l’actual estadi.

Contingut l’incendi de Segorbe, que manté 630 hectàrees cremades però continua actiu

Els bombers han aconseguit contindre l’avanç de l’incendi de Segorbe, que es manté en 630 hectàrees cremades però continua actiu i no està estabilitzat. Gátova seguirà desallotjada almenys fins diumenge per seguretat.

Presó provisional per al jove de 22 anys acusat de matar el seu oncle a Massanassa

El Tribunal de Instància de Catarroja ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al jove de 22 anys detingut per la mort del seu oncle, de 43 anys, apunyalat en la via pública a Massanassa després d’una discussió en un bar.

L’incendi de Segorbe entra esta vesprada en les hores de més risc i manté mil veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dijous a Segorbe ha calcinat més de 600 hectàrees, ha obligat a desallotjar un miler de persones a Gátova i entra esta vesprada en les hores de més risc. Uns 350 efectius i 25 mitjans aeris treballen per contindre un perímetre d’uns 15 quilòmetres.

El Metropolitano jutja Julián Alvarez en un duel clau entre Atlético i Villarreal

Julián Alvarez torna hui al Metropolitano enmig de la polèmica pel seu frustrat fitxatge pel Barcelona, en un partit en què l’Atlético rep un Villarreal que ja el va golejar 5-1 en la passada lliga.

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.

Avís groc per pluges fortes al litoral de Castelló este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc per pluges de fins a 30 litres per metre quadrat i tempestes al litoral de Castelló, dins d’un episodi de fortes precipitacions que afecta també altres comunitats.

Luís Castro alerta que el Levante té menys pressupost que molts equips de Segona

L’entrenador del Levante UD, Luís Castro, admet que hi ha equips de LaLiga Hypermotion amb més pressupost i demana calma per la inscripció de jugadors. El tècnic assegura que el club treballa per sanar la seua situació econòmica i completar la plantilla.