La normativa laboral nova obliga a tots els treballadors a fitxar

El registre d’entrada i eixida del personal passa a ser obligatori en les empreses | València Diari

 

El registre horari obligatori entra en vigor este diumenge per a totes les empreses i els sindicats confien que ajudarà a fer «aflorar l’economia submergida» d’hores extra i allargaments de jornada laboral que es fan «sense remunerar i sense compensar». «Hi ha moltes empreses temoroses per això», assegura a Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de l’UGT.

 

Des de la patronal han demanat una «moratòria» per al registre i admeten «inquietud» entre els empresaris, especialment de les xicotetes i mitjanes empreses. «Els empresaris ho viuen, per les consultes que he tingut, com un problema, però també com una oportunitat per a anar ordenant casa», explica Tino Pérez, assessor de l’empresa Timenet, que ha creat una aplicació per al registre horari i que, en les últimes setmanes, admet un augment de la demanda.

 

En vigor a partir de diumenge

A partir de diumenge, i segons un decret del govern espanyol, les empreses han de registrar «de manera veraç i eficaç» les entrades i eixides dels treballadors de l’empresa i sumar el temps efectiu de treball, explica Pérez. Han de mantindre els registres durant quatre anys i, en cas d’incompliment, es poden imposar sancions de fins a 6.000 euros. 

 

pensions

Es vol comprovar que el treballador cobre les hores extra que fa de manera fidel | València Diari

 

Per a Gilgado, d’UGT, el registre és «l’única manera» de garantir que els treballadors són remunerats per les hores que treballen davant del que consideren un augment preocupant de les hores extra submergides. «Del total d’extres que es fan en Espanya, prop del 50% no es paguen, ni es remuneren ni es donen descansos», lamenta. De fet, segons els sindicats, amb les hores extra i allargaments de jornada, es podrien crear 16.000 llocs de treball. 

 

Però les empreses i la patronal consideren que el decret és poc clar i que hi ha poca «certesa jurídica» sobre el que han de fer. «És especialment complex en el sector del ‘retail’, on els centres de treball estan dispersos», assegura Joan Carles Calbet, president de Retail.cat. Des d’esta organització, demanen «flexibilitat» per a garantir l’eficiència de les empreses. 

 

«Hem de garantir els drets dels treballadors amb mentalitat del segle XXI», afirma, que creu que davant de la tendència del teletreball i la flexibilització de la jornada, els registres també s’han d’adaptar. «És de veres que el decret s’ha quedat curt i és un poc ambigu en alguns casos; per exemple, no determina com s’ha de fer el registre o quins són els mitjans idonis per a fer-lo», admet Gilgado des de la UGT. 

 

Noves formes de fitxar

Existixen aplicacions per a fitxar encara que no siguen treballadors amb un lloc de treball fixe diari | València Diari

 

En eixe sentit, sindicats i empresaris coincidixen en què no és igual treballar per a una indústria on tot el món està dins del mateix recinte, o el cas dels comerciants o de determinats sectors on els treballadors es mouen. «Ací no servix la targeta de fitxar, s’han de buscar altres fórmules, com una aplicació mòbil… N’hi ha moltes, en l’era de la tecnologia», diu Gilgado.

 

El gerent de Micrològic, empresa propietària de Timenet, una companyia especialitzada en el registre d’hores, explica que el model «té molts avantatges». «No hem d’instal·lar res, tampoc en els dispositius, i permet mobilitat, els treballadors fora de l’empresa ho poden marcar», explica Toni Valle, afirmant que només necessiten «connexió a Internet».

 

La idea els va sorgir fa uns deu anys, quan van crear una aplicació per a ells, i després alguns clients els van demanar que els la instal·laren en l’ordinador. A poc a poc, van vore els beneficis del sistema i van decidir posar l’aplicació en el ‘núvol’. Ara, tenen clients de tot de l’Estat. «Amb el canvi que hi ha hagut hi ha molta demanda, perquè és una aplicació molt econòmica, que no requerix infraestructura, és molt fàcil i intuïtiva», exposa Valle. 

 

Des dels sindicats, i arran de les crítiques d’algunes patronals o empreses per la imposició del registre, destaquen que es tracta de buscar «la millor fórmula per complir amb la normativa i amb els drets dels treballadors sense un gran cost per a l’empresa». De fet, segons Gilgado, la preocupació patronal no és «el cost del sistema del registre sinó el cost que tindrà per a l’empresa pagar les hores extra que ara no està pagant».

Anuncios

Últimes notícies

Les màximes superen els 25 graus en nombrosos observatoris de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes han sobrepassat els 25 graus en nombrosos observatoris de la Comunitat Valenciana, amb pics pròxims als 28 graus i tempestes menys intenses en el nord de Castelló.

Una acusació demana un acarament entre Pradas i Suárez pel retard del Es-Alert en la DANA

Una acusació particular sol·licita un acarament entre Salomé Pradas i Jorge Suárez per a esclarir per què es va retardar més d'una hora l'enviament del missatge És-Alert durant la DANA del 29 d'octubre de 2024.

Educació rebaixa els servicis mínims en 2n de Batxillerat i manté només l’avaluació final

Educació proposa uns servicis mínims més flexibles en la vaga del professorat de 2n de Batxillerat, limitats a l'avaluació final, però els sindicats rebutgen l'oferta i anuncien que la impugnaran.

El Govern aprova la licitació del corredor d’autobús Madrid-València, tercer eix del nou mapa concessional

El Govern dona llum verda a la licitació del corredor Madrid-València, que unifica tres concessions d'autobús en 22 rutes, amb 275 parades i previsió de més de mig milió de viatgers anuals des de 2025.

Continua la retirada de pins secs en Serra Gelada i els treballs s’amplien a Benidorm

Medi Ambient manté la retirada de pins secs al parc natural de Serra Gelada i amplia la intervenció al terme municipal de Benidorm, amb tales, desbrossaments i mesures preventives enfront d'incendis i riscos per a la població.

La Universitat d’Alacant i la de Machala impulsen un ecosistema d’emprenedoria i innovació a l’Equador

La Universitat d'Alacant i la Universitat Tècnica de Machala han firmat un conveni per a crear un ecosistema d'emprenedoria i innovació a la província equatoriana de l'Or, basat en el model de quàdruple hèlice.

Medi Ambient retira pins secs en Serra Gelada i amplia els treballs a Benidorm

Medi Ambient continua la retirada de pins secs al parc natural de Serra Gelada i amplia les actuacions al terme municipal de Benidorm per a reduir el risc d'incendis i millorar l'estat de la muntanya.

Cinema Jove homenatja a Greta Gerwig pel seu impacte en el paper de la dona a Hollywood

La 41 edició de Cinema Jove dedicarà un cicle a Greta Gerwig, repassant la seua evolució del cinema independent als grans èxits de taquilla i la seua mirada feminista a Hollywood.