La normativa laboral nova obliga a tots els treballadors a fitxar

El registre d’entrada i eixida del personal passa a ser obligatori en les empreses | València Diari

 

El registre horari obligatori entra en vigor este diumenge per a totes les empreses i els sindicats confien que ajudarà a fer «aflorar l’economia submergida» d’hores extra i allargaments de jornada laboral que es fan «sense remunerar i sense compensar». «Hi ha moltes empreses temoroses per això», assegura a Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de l’UGT.

 

Des de la patronal han demanat una «moratòria» per al registre i admeten «inquietud» entre els empresaris, especialment de les xicotetes i mitjanes empreses. «Els empresaris ho viuen, per les consultes que he tingut, com un problema, però també com una oportunitat per a anar ordenant casa», explica Tino Pérez, assessor de l’empresa Timenet, que ha creat una aplicació per al registre horari i que, en les últimes setmanes, admet un augment de la demanda.

 

En vigor a partir de diumenge

A partir de diumenge, i segons un decret del govern espanyol, les empreses han de registrar «de manera veraç i eficaç» les entrades i eixides dels treballadors de l’empresa i sumar el temps efectiu de treball, explica Pérez. Han de mantindre els registres durant quatre anys i, en cas d’incompliment, es poden imposar sancions de fins a 6.000 euros. 

 

pensions

Es vol comprovar que el treballador cobre les hores extra que fa de manera fidel | València Diari

 

Per a Gilgado, d’UGT, el registre és «l’única manera» de garantir que els treballadors són remunerats per les hores que treballen davant del que consideren un augment preocupant de les hores extra submergides. «Del total d’extres que es fan en Espanya, prop del 50% no es paguen, ni es remuneren ni es donen descansos», lamenta. De fet, segons els sindicats, amb les hores extra i allargaments de jornada, es podrien crear 16.000 llocs de treball. 

 

Però les empreses i la patronal consideren que el decret és poc clar i que hi ha poca «certesa jurídica» sobre el que han de fer. «És especialment complex en el sector del ‘retail’, on els centres de treball estan dispersos», assegura Joan Carles Calbet, president de Retail.cat. Des d’esta organització, demanen «flexibilitat» per a garantir l’eficiència de les empreses. 

 

«Hem de garantir els drets dels treballadors amb mentalitat del segle XXI», afirma, que creu que davant de la tendència del teletreball i la flexibilització de la jornada, els registres també s’han d’adaptar. «És de veres que el decret s’ha quedat curt i és un poc ambigu en alguns casos; per exemple, no determina com s’ha de fer el registre o quins són els mitjans idonis per a fer-lo», admet Gilgado des de la UGT. 

 

Noves formes de fitxar

Existixen aplicacions per a fitxar encara que no siguen treballadors amb un lloc de treball fixe diari | València Diari

 

En eixe sentit, sindicats i empresaris coincidixen en què no és igual treballar per a una indústria on tot el món està dins del mateix recinte, o el cas dels comerciants o de determinats sectors on els treballadors es mouen. «Ací no servix la targeta de fitxar, s’han de buscar altres fórmules, com una aplicació mòbil… N’hi ha moltes, en l’era de la tecnologia», diu Gilgado.

 

El gerent de Micrològic, empresa propietària de Timenet, una companyia especialitzada en el registre d’hores, explica que el model «té molts avantatges». «No hem d’instal·lar res, tampoc en els dispositius, i permet mobilitat, els treballadors fora de l’empresa ho poden marcar», explica Toni Valle, afirmant que només necessiten «connexió a Internet».

 

La idea els va sorgir fa uns deu anys, quan van crear una aplicació per a ells, i després alguns clients els van demanar que els la instal·laren en l’ordinador. A poc a poc, van vore els beneficis del sistema i van decidir posar l’aplicació en el ‘núvol’. Ara, tenen clients de tot de l’Estat. «Amb el canvi que hi ha hagut hi ha molta demanda, perquè és una aplicació molt econòmica, que no requerix infraestructura, és molt fàcil i intuïtiva», exposa Valle. 

 

Des dels sindicats, i arran de les crítiques d’algunes patronals o empreses per la imposició del registre, destaquen que es tracta de buscar «la millor fórmula per complir amb la normativa i amb els drets dels treballadors sense un gran cost per a l’empresa». De fet, segons Gilgado, la preocupació patronal no és «el cost del sistema del registre sinó el cost que tindrà per a l’empresa pagar les hores extra que ara no està pagant».

Últimes notícies

El Palau de Congressos incorpora realitat augmentada sense ulleres en un pla pilot

El Palau de Congressos de València ha posat en marxa un projecte pilot de realitat augmentada sense ulleres per a convertir conferències i presentacions en experiències immersives durant nou mesos de proves.

Deting el gerent d’una empresa per simular un robatori violent de 6.500 euros

La Policia Nacional ha detingut a Alacant el gerent d’una empresa nacional acusat de simular un robatori violent de 6.500 euros i de quedar-se amb diners de la mercantil. Les lesions que presentava eren superficials i compatibles amb autolesions, i ja s’havia produït un altre furt de 2.450 euros en la mateixa empresa.

Un detingut a Monòver per robar quatre motos i diversos objectes en una casa de camp

La Guàrdia Civil ha detingut un home a Monòver acusat de robar amb força quatre motocicletes i diversos objectes en una casa de camp. Tres de les motos i part del material sostret s’han recuperat i s’han tornat al propietari.

Detingut a Chiva amb drogues i dos boligrafs-pistola en plenes festes

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 62 anys a Chiva durant les festes patronals per portar diverses drogues i dos bolígrafs-pistola, a més de munició, i resistir-se greument als agents.

Les víctimes de la DANA tornaran a omplir València per reclamar que Mazón perda l’aforament

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024 i moviments socials han convocat este dissabte una concentració a València per exigir la fi de l’aforament de l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón, quan es complixen 22 mesos de les inundacions que van causar 231 morts a la província de València.

Netflix estrena la sèrie de ‘Tota la veritat de les meues mentires’ d’Elísabet Benavent

La nova miniserie de Netflix basada en la novel·la 'Toda la verdad de mis mentiras' d'Elísabet Benavent s'estrena el 28 d'agost amb cinc episodis que exploren els límits entre amor i amistat durant un viatge en caravana.

Intervals de núvols i algun ruixat aïllat en l’últim dimecres d’agost

L’últim dimecres d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb intervals de núvols, possibilitat de pluja feble i temperatures amb pocs canvis. Dijous s’espera un ambient més estable, amb cels poc nuvolosos i descens de les màximes en l’interior nord de València.

Buñol es prepara per a una Tomatina amb 150 tones de tomates i 22.000 participants

Buñol acollirà hui una nova edició de la Tomatina, amb 150 tones de tomates i 22.000 participants en una hora de batalla festiva. La festa reforça l’accessibilitat i comptarà amb més trens de Cercanies per a facilitar l’arribada de visitants.