14.6 C
València
Dissabte, 13 desembre, 2025

Els parcs d’atraccions demanen tornar a l’activitat per a garantir ocupació

L’Associació Espanyola de Parcs d’Atraccions (AEPA) ha reclamat que el sector puga tornar «urgentment» a l’activitat per a garantir els llocs de treball directes i indirectes que genera i salvaguardar la viabilitat de les empreses després d’un 2020 en el qual els ingressos van caure una mitjana del 80%.

«Vull manifestar la gran preocupació del sector pel manteniment del tancament de les instal·lacions en algunes comunitats autònomes i la incertesa sobre els plans d’obertura i desescalada, que situa en una posició crítica a un dels principals actius turístics del nostre país», ha afirmat el president de l’AEPA, Guillermo Cruz García, en representació dels 10 principals parcs espanyols, units sota esta associació, que reben més de 25 milions de visitants anualment, i dels més de 85.000 treballadors als quals estes empreses donen ús de manera directa i indirecta.

Cruz ha afegit que esta situació posa a més de manifest una «gran disparitat» de criteris dins del territori nacional i la consegüent desigualtat que això representa per a empreses, empleats i ciutadans. Segons l’AEPA, de les sis comunitats en les quals es troben els seus associats, Catalunya és la que manté actualment la prohibició d’obrir les seues instal·lacions, amb el que parcs com PortAventura World o Tibidabo romanen tancats.

Mentrestant, la Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Andalusia, Aragó i Navarra han permés obrir les seues instal·lacions amb les restriccions d’aforament i complint totes les recomanacions de seguretat. Malgrat això, segons l’associació, les limitacions de mobilitat han fet fins al moment inviable l’obertura d’alguns parcs que depenen majoritàriament dels visitants de fora de la seua comunitat, com és el cas de Dinópolis, Terra Mítica o Tívoli Parc.

El president de l’AEPA ha ressaltat que la contribució econòmica al PIB del país és «innegable», tant de manera directa -sol PortAventura World, el primer parc per volum de visitants, supera els 2.48O milions de contribució a l’economia espanyola- com de manera indirecta, ja que els 25 milions de visitants atrets pels parcs suposen una «importantíssima» font d’ingressos per als diferents territoris en els quals es troben les instal·lacions, sent un «motor turístic» en molts punts del territori.

IVA reduït del 10%

Igualment, Cruz ha destacat que els parcs d’atraccions i temàtics són els únics proveïdors d’oci, cultura i turisme que no han estat retornats al tipus d’IVA reduït del 10%, la qual cosa suposa, en la seua opinió, un greuge comparatiu enfront d’uns altres negocis culturals i turístics. «És el moment de solucionar esta situació i retornar l’IVA de les entrades dels parcs d’oci al tipus reduït del 10%, com estaven abans de la pujada aplicada en 2012, i tal com estan fent els nostres socis europeus», ha assenyalat Cruz.

Així mateix, ha subratllat que el sector està «absolutament compromés» amb la seguretat, tant dels seus visitants, com d’empleats i proveïdors, i el demostra la inversió l’any passat de més de 10 milions d’euros a implantar les màximes mesures preventives per a garantir espais segurs, complint «amb escreix» les recomanacions de les autoritats sanitàries.

A més, Cruz ha ressaltat el fet que més del 90% de les activitats d’oci i entreteniment que se celebren als parcs d’atraccions i temàtics tenen lloc a l’aire lliure, amb la important reducció del risc que això comporta i la diferència que suposa respecte a altres activitats culturals o d’oci que es realitzen en interiors i que, «paradoxalment, sí que estan autoritzades a realitzar-se en totes les comunitats autònomes».

Igualment, el president de l’AEPA ha assenyalat que cal tenir en compte que majoritàriament, més del 80%, els visitants dels parcs d’atraccions i temàtics són famílies, que acudeixen en grup tancat i són convivents, per la qual cosa «el risc es minimitza novament».

«Des de l’AEPA creiem que els arguments exposats són prou sòlids i incontestables per a poder superar l’actual situació crítica i de desigualtat en la qual es troba el sector i permetre l’obertura de totes les instal·lacions en l’àmbit nacional», ha ressaltat el president de l’associació. «Un motor econòmic i un atractiu turístic de primer nivell com són els parcs d’atraccions i temàtics no pot veure perillar la seua activitat i la seua continuïtat per la presa de decisions arbitràries i sense base sòlida», ha afegit.

Últimes notícies

Morant demana a Pérez Llorca acceptar la condonació del deute en la seua cita amb Sánchez

Morant ha instat a Pérez Llorca a acceptar la condonació de 11.000 milions en la seua reunió amb Sánchez. També ha reclamat suport al pla de vivenda i al pacte climàtic.

Feijóo, després de ser citat per la dana, ha defés que el seu paper va ser exigir l’emergència nacional

El líder del PP ha afirmat que el 29 d'octubre de 2024 va exigir al Govern l'emergència nacional i ha assegurat que mantindrà eixa posició després de la seua citació com a testimoni.

Cuenca assegura que denunciarà insults i amenaces després de declarar per la DANA

L'excap de gabinet de Carlos Mazón ha afirmat després de declarar com a testimoni per la gestió de la DANA que ha patit insults i amenaces i que presentarà denúncies. També ha demanat respecte i protecció per a la seua família després d'una 'setmana difícil'.

El PSPV demana suspendre a José Vicente Berlanga i la seua dimissió de càrrecs per la trama de Leire Díaz

El PSPV-PSOE ha sol·licitat la suspensió immediata de militància i la dimissió de tots els càrrecs orgànics de José Vicente Berlanga, investigat per la Guàrdia Civil en la trama vinculada a Leire Díaz. També ha demanat l'obertura d'un expedient disciplinari.

Morant insta a Feijóo a aclarir davant la jutgessa si Mazón el va informar en la DANA o va ser mentida

Diana Morant ha instat a Alberto Núñez Feijóo a precisar davant la jutgessa de la DANA si Carlos Mazón li va mantindre informat o si tot va ser mentida. La dirigent socialista ha qualificat de greu mentir en una crisi i ha retret al PP el seu historial de falsedats.

El Govern valencià exigix la destitució immediata de Pilar Bernabé pel cas Salazar

El Consell ha demanat el cessament immediat de la secretària d'Igualtat del PSOE pel cas Salazar. La direcció socialista ha qualificat els fets com falta molt greu i ha oferit suport a les denunciants.

L’Atlètic reinicia la seua Lliga en el Metropolità davant un València amb dubtes

L'Atlètic, a nou punts del lideratge després de dos derrotes, s'agarra a la seua fortalesa a casa per a frenar a un València invicte en quatre jornades però amb baixes i dubtes.

Martínez Mus confia en un canvi del Govern després de la reunió Pérez Llorca-Sánchez

El conseller Vicente Martínez Mus espera que la trobada entre Pérez Llorca i Sánchez impulse la col·laboració del Govern central en la recuperació després de la DANA i desbloquege projectes clau.