Els parcs d’atraccions demanen tornar a l’activitat per a garantir ocupació

L’Associació Espanyola de Parcs d’Atraccions (AEPA) ha reclamat que el sector puga tornar «urgentment» a l’activitat per a garantir els llocs de treball directes i indirectes que genera i salvaguardar la viabilitat de les empreses després d’un 2020 en el qual els ingressos van caure una mitjana del 80%.

«Vull manifestar la gran preocupació del sector pel manteniment del tancament de les instal·lacions en algunes comunitats autònomes i la incertesa sobre els plans d’obertura i desescalada, que situa en una posició crítica a un dels principals actius turístics del nostre país», ha afirmat el president de l’AEPA, Guillermo Cruz García, en representació dels 10 principals parcs espanyols, units sota esta associació, que reben més de 25 milions de visitants anualment, i dels més de 85.000 treballadors als quals estes empreses donen ús de manera directa i indirecta.

Cruz ha afegit que esta situació posa a més de manifest una «gran disparitat» de criteris dins del territori nacional i la consegüent desigualtat que això representa per a empreses, empleats i ciutadans. Segons l’AEPA, de les sis comunitats en les quals es troben els seus associats, Catalunya és la que manté actualment la prohibició d’obrir les seues instal·lacions, amb el que parcs com PortAventura World o Tibidabo romanen tancats.

Mentrestant, la Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Andalusia, Aragó i Navarra han permés obrir les seues instal·lacions amb les restriccions d’aforament i complint totes les recomanacions de seguretat. Malgrat això, segons l’associació, les limitacions de mobilitat han fet fins al moment inviable l’obertura d’alguns parcs que depenen majoritàriament dels visitants de fora de la seua comunitat, com és el cas de Dinópolis, Terra Mítica o Tívoli Parc.

El president de l’AEPA ha ressaltat que la contribució econòmica al PIB del país és «innegable», tant de manera directa -sol PortAventura World, el primer parc per volum de visitants, supera els 2.48O milions de contribució a l’economia espanyola- com de manera indirecta, ja que els 25 milions de visitants atrets pels parcs suposen una «importantíssima» font d’ingressos per als diferents territoris en els quals es troben les instal·lacions, sent un «motor turístic» en molts punts del territori.

IVA reduït del 10%

Igualment, Cruz ha destacat que els parcs d’atraccions i temàtics són els únics proveïdors d’oci, cultura i turisme que no han estat retornats al tipus d’IVA reduït del 10%, la qual cosa suposa, en la seua opinió, un greuge comparatiu enfront d’uns altres negocis culturals i turístics. «És el moment de solucionar esta situació i retornar l’IVA de les entrades dels parcs d’oci al tipus reduït del 10%, com estaven abans de la pujada aplicada en 2012, i tal com estan fent els nostres socis europeus», ha assenyalat Cruz.

Així mateix, ha subratllat que el sector està «absolutament compromés» amb la seguretat, tant dels seus visitants, com d’empleats i proveïdors, i el demostra la inversió l’any passat de més de 10 milions d’euros a implantar les màximes mesures preventives per a garantir espais segurs, complint «amb escreix» les recomanacions de les autoritats sanitàries.

A més, Cruz ha ressaltat el fet que més del 90% de les activitats d’oci i entreteniment que se celebren als parcs d’atraccions i temàtics tenen lloc a l’aire lliure, amb la important reducció del risc que això comporta i la diferència que suposa respecte a altres activitats culturals o d’oci que es realitzen en interiors i que, «paradoxalment, sí que estan autoritzades a realitzar-se en totes les comunitats autònomes».

Igualment, el president de l’AEPA ha assenyalat que cal tenir en compte que majoritàriament, més del 80%, els visitants dels parcs d’atraccions i temàtics són famílies, que acudeixen en grup tancat i són convivents, per la qual cosa «el risc es minimitza novament».

«Des de l’AEPA creiem que els arguments exposats són prou sòlids i incontestables per a poder superar l’actual situació crítica i de desigualtat en la qual es troba el sector i permetre l’obertura de totes les instal·lacions en l’àmbit nacional», ha ressaltat el president de l’associació. «Un motor econòmic i un atractiu turístic de primer nivell com són els parcs d’atraccions i temàtics no pot veure perillar la seua activitat i la seua continuïtat per la presa de decisions arbitràries i sense base sòlida», ha afegit.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.