16 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Els parcs d’atraccions demanen tornar a l’activitat per a garantir ocupació

L’Associació Espanyola de Parcs d’Atraccions (AEPA) ha reclamat que el sector puga tornar «urgentment» a l’activitat per a garantir els llocs de treball directes i indirectes que genera i salvaguardar la viabilitat de les empreses després d’un 2020 en el qual els ingressos van caure una mitjana del 80%.

«Vull manifestar la gran preocupació del sector pel manteniment del tancament de les instal·lacions en algunes comunitats autònomes i la incertesa sobre els plans d’obertura i desescalada, que situa en una posició crítica a un dels principals actius turístics del nostre país», ha afirmat el president de l’AEPA, Guillermo Cruz García, en representació dels 10 principals parcs espanyols, units sota esta associació, que reben més de 25 milions de visitants anualment, i dels més de 85.000 treballadors als quals estes empreses donen ús de manera directa i indirecta.

Cruz ha afegit que esta situació posa a més de manifest una «gran disparitat» de criteris dins del territori nacional i la consegüent desigualtat que això representa per a empreses, empleats i ciutadans. Segons l’AEPA, de les sis comunitats en les quals es troben els seus associats, Catalunya és la que manté actualment la prohibició d’obrir les seues instal·lacions, amb el que parcs com PortAventura World o Tibidabo romanen tancats.

Mentrestant, la Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Andalusia, Aragó i Navarra han permés obrir les seues instal·lacions amb les restriccions d’aforament i complint totes les recomanacions de seguretat. Malgrat això, segons l’associació, les limitacions de mobilitat han fet fins al moment inviable l’obertura d’alguns parcs que depenen majoritàriament dels visitants de fora de la seua comunitat, com és el cas de Dinópolis, Terra Mítica o Tívoli Parc.

El president de l’AEPA ha ressaltat que la contribució econòmica al PIB del país és «innegable», tant de manera directa -sol PortAventura World, el primer parc per volum de visitants, supera els 2.48O milions de contribució a l’economia espanyola- com de manera indirecta, ja que els 25 milions de visitants atrets pels parcs suposen una «importantíssima» font d’ingressos per als diferents territoris en els quals es troben les instal·lacions, sent un «motor turístic» en molts punts del territori.

IVA reduït del 10%

Igualment, Cruz ha destacat que els parcs d’atraccions i temàtics són els únics proveïdors d’oci, cultura i turisme que no han estat retornats al tipus d’IVA reduït del 10%, la qual cosa suposa, en la seua opinió, un greuge comparatiu enfront d’uns altres negocis culturals i turístics. «És el moment de solucionar esta situació i retornar l’IVA de les entrades dels parcs d’oci al tipus reduït del 10%, com estaven abans de la pujada aplicada en 2012, i tal com estan fent els nostres socis europeus», ha assenyalat Cruz.

Així mateix, ha subratllat que el sector està «absolutament compromés» amb la seguretat, tant dels seus visitants, com d’empleats i proveïdors, i el demostra la inversió l’any passat de més de 10 milions d’euros a implantar les màximes mesures preventives per a garantir espais segurs, complint «amb escreix» les recomanacions de les autoritats sanitàries.

A més, Cruz ha ressaltat el fet que més del 90% de les activitats d’oci i entreteniment que se celebren als parcs d’atraccions i temàtics tenen lloc a l’aire lliure, amb la important reducció del risc que això comporta i la diferència que suposa respecte a altres activitats culturals o d’oci que es realitzen en interiors i que, «paradoxalment, sí que estan autoritzades a realitzar-se en totes les comunitats autònomes».

Igualment, el president de l’AEPA ha assenyalat que cal tenir en compte que majoritàriament, més del 80%, els visitants dels parcs d’atraccions i temàtics són famílies, que acudeixen en grup tancat i són convivents, per la qual cosa «el risc es minimitza novament».

«Des de l’AEPA creiem que els arguments exposats són prou sòlids i incontestables per a poder superar l’actual situació crítica i de desigualtat en la qual es troba el sector i permetre l’obertura de totes les instal·lacions en l’àmbit nacional», ha ressaltat el president de l’associació. «Un motor econòmic i un atractiu turístic de primer nivell com són els parcs d’atraccions i temàtics no pot veure perillar la seua activitat i la seua continuïtat per la presa de decisions arbitràries i sense base sòlida», ha afegit.

Últimes notícies

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.

La frase de Mazón que el temporal se n’anava a Conca estava en un informe de Pradas

Missatges incorporats a la instrucció penal van mostrar que la frase que Mazón va pronunciar durant la DANA de 2024 figurava en un resum enviat per Salomé Pradas. El document preveia un desplaçament cap a la regió muntanyenca de Conca i una menor intensitat a partir de les 18.00.

Morant defén que el PSOE ha reaccionat de manera immediata davant els casos d’assetjament

Diana Morant ha assegurat que no es pot demanar més al PSOE davant les denúncies d'assetjament, subratllant mesures en hores i suport a les víctimes. També ha reclamat explicacions a Vox i ha donat per resolta una querella contra Leire Díez.

Kindelán urgix a simplificar la regulació financera per a impulsar el creixement a Europa

La presidenta de la AEB ha reclamat una simplificació reguladora urgent per a reforçar el creixement i la competitivitat d'Europa. CECA i UNACC han demanat un marc més proporcionat i basat en principis, mentres el sector avança en inclusió i digitalització.

La Generalitat retira 18.304 vivendes turístiques del registre en 2025 i activa noves revisions

La Comunitat Valenciana ha donat de baixa 18.304 VUT en 2025 per incomplir el decret llei 9/2024, amb faltes com la referència cadastral o el NIF. Turisme prepara dos fases per a revisar 11.029 ICUS i depurar 3.394 referències duplicades.