La preocupant xifra de contagis que pot arribar a tindre Espanya a la primavera

 

El passat 7 de gener, Espanya arribava als 2 milions de contagis des de l’inici de la pandèmia. Hui, un mes més tard, sobrepassarà els tres milions. L’últim milió de casos, ha vingut acompanyat d’unes 11.000 defuncions, totes elles després de Reis i quan les vacunes ja estaven començant a ser administrades.

 

Este cap de setmana, el Ministeri de Sanitat va afegir 909 noves morts, la xifra més alta de defuncions des de la primera onada. Després d’arribar als 2.989.085 casos des del mes de març, i amb nivells d’hospitalització i UCI disparats, tots ens preguntem si la incidència d’esta pandèmia anirà baixant en algun moment o si tornarà un nou confinament com en la primavera passada.

 

La necessitat de prorrogar les mesures restrictives

«En este moment, amb les mesures restrictives en vigor, el ritme de contagis és decreixent, un fet que significa que la corba de casos totals s’anirà aplanant a poc a poc. Si es manté de manera continuada l’efectivitat de les mesures, es produirà una estabilització a finals de març, arribant a aproximadament tres milions i mig de casos totals», explica al diari ‘El Mundo’ l’expert Antonio Guirao, investigador de la Universitat de Múrcia. «Dit d’una altra manera, en el millor escenari, encara sumarem un altre mig milió de casos», confessa.

 

«Però això serà així si es prorroguen les mesures no només fins a finals de març, en arribar a nivells d’incidència de quasi zero, sinó també després, perquè l’efecte de tallafocs de la vacunació no serà significatiu abans d’abril o maig», apunta Guirao. Si es relaxen les mesures, advertix, «tindrà com a conseqüència un número de casos més gran». La velocitat de transmissió és actualment de 0,85. «Si augmenta lleugerament, a 0,95, sumariem un altre milió de casos fins a finals d’abril».

 

«Em tem que arribarem als quatre milions de casos a la primavera»

Per Nadal, la velocitat de transmissió va superar l’1, la xifra que marca l’alerta dels contagis. «Hem vist que s’han relaxat les mesures cada volta que els contagis han disminuït, això provoca que el ritme de caiguda es frene o fins i tot que hi haja rebrots. Així que em temo que arribarem als quatre milions de casos a la primavera», indica Guirao, a la volta que apunta un problema a la vista: «Si les noves variants del virus es fan dominants, estes xifres seran encara molt pitjors».

 

«L’elevada incidència que encara tenim és el caldo de cultiu perquè les noves variants es propaguen i es facen dominants. En haver-hi molta incidència, encara es produïxen molts contagis i, per tant, estes noves variants, com la britànica, en ser més contagioses es van estenent de pressa», explica Guirao.

 

A més contagis, més mutacions

Les noves variants del coronavirus fan més complicat el control de la pandèmia, i les elevades incidències allarguen les opcions de què sorgisquen noves variants. «Dit simplement, una transmissió més gran produïx una oportunitat més gran per a l’evolució de noves soques», apuntava fa uns dies un grup de científics a la revista ‘Virulence’.

 

«Amb més virus a la població, hi ha una probabilitat més gran que el virus mute i que evolucione en una variable més virulenta», assenyalava al citat mitjà Cock Van Oosterhout, catedràtic de Genètica Evolutiva a la Universitat East Anglia i primer firmant de l’informe mèdic.

 

La velocitat de transmissió, que fixa l’evolució de la pandèmia, està relacionada, segons Van Oosterhout, en tres factors: «la taxa de contacte entre persones infectades, l’eficiència de la transmissió i el temps que el positiu roman infectat».

 

A demés, abans d’arribar a això podrien sorgir problemes com l’expansió total de la variant britànica.

 

«La variant britànica pareix tenir entre un 40% i un 70% més de transmissibilitat, i això implica un número reproductiu major d’1. Els casos de la variant britànica ara mateix estan eclipsats. Però en unes setmanes, si es confirma la tendència, la variant britànica es deixarà vore i podríem tenir l’epidèmia de nou en un creixement accelerat cap a una quarta onada que, donades les taxes de creixement que coneixem, passaria cap a la primavera».

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.