La preocupant xifra de contagis que pot arribar a tindre Espanya a la primavera

 

El passat 7 de gener, Espanya arribava als 2 milions de contagis des de l’inici de la pandèmia. Hui, un mes més tard, sobrepassarà els tres milions. L’últim milió de casos, ha vingut acompanyat d’unes 11.000 defuncions, totes elles després de Reis i quan les vacunes ja estaven començant a ser administrades.

 

Este cap de setmana, el Ministeri de Sanitat va afegir 909 noves morts, la xifra més alta de defuncions des de la primera onada. Després d’arribar als 2.989.085 casos des del mes de març, i amb nivells d’hospitalització i UCI disparats, tots ens preguntem si la incidència d’esta pandèmia anirà baixant en algun moment o si tornarà un nou confinament com en la primavera passada.

 

La necessitat de prorrogar les mesures restrictives

«En este moment, amb les mesures restrictives en vigor, el ritme de contagis és decreixent, un fet que significa que la corba de casos totals s’anirà aplanant a poc a poc. Si es manté de manera continuada l’efectivitat de les mesures, es produirà una estabilització a finals de març, arribant a aproximadament tres milions i mig de casos totals», explica al diari ‘El Mundo’ l’expert Antonio Guirao, investigador de la Universitat de Múrcia. «Dit d’una altra manera, en el millor escenari, encara sumarem un altre mig milió de casos», confessa.

 

«Però això serà així si es prorroguen les mesures no només fins a finals de març, en arribar a nivells d’incidència de quasi zero, sinó també després, perquè l’efecte de tallafocs de la vacunació no serà significatiu abans d’abril o maig», apunta Guirao. Si es relaxen les mesures, advertix, «tindrà com a conseqüència un número de casos més gran». La velocitat de transmissió és actualment de 0,85. «Si augmenta lleugerament, a 0,95, sumariem un altre milió de casos fins a finals d’abril».

 

«Em tem que arribarem als quatre milions de casos a la primavera»

Per Nadal, la velocitat de transmissió va superar l’1, la xifra que marca l’alerta dels contagis. «Hem vist que s’han relaxat les mesures cada volta que els contagis han disminuït, això provoca que el ritme de caiguda es frene o fins i tot que hi haja rebrots. Així que em temo que arribarem als quatre milions de casos a la primavera», indica Guirao, a la volta que apunta un problema a la vista: «Si les noves variants del virus es fan dominants, estes xifres seran encara molt pitjors».

 

«L’elevada incidència que encara tenim és el caldo de cultiu perquè les noves variants es propaguen i es facen dominants. En haver-hi molta incidència, encara es produïxen molts contagis i, per tant, estes noves variants, com la britànica, en ser més contagioses es van estenent de pressa», explica Guirao.

 

A més contagis, més mutacions

Les noves variants del coronavirus fan més complicat el control de la pandèmia, i les elevades incidències allarguen les opcions de què sorgisquen noves variants. «Dit simplement, una transmissió més gran produïx una oportunitat més gran per a l’evolució de noves soques», apuntava fa uns dies un grup de científics a la revista ‘Virulence’.

 

«Amb més virus a la població, hi ha una probabilitat més gran que el virus mute i que evolucione en una variable més virulenta», assenyalava al citat mitjà Cock Van Oosterhout, catedràtic de Genètica Evolutiva a la Universitat East Anglia i primer firmant de l’informe mèdic.

 

La velocitat de transmissió, que fixa l’evolució de la pandèmia, està relacionada, segons Van Oosterhout, en tres factors: «la taxa de contacte entre persones infectades, l’eficiència de la transmissió i el temps que el positiu roman infectat».

 

A demés, abans d’arribar a això podrien sorgir problemes com l’expansió total de la variant britànica.

 

«La variant britànica pareix tenir entre un 40% i un 70% més de transmissibilitat, i això implica un número reproductiu major d’1. Els casos de la variant britànica ara mateix estan eclipsats. Però en unes setmanes, si es confirma la tendència, la variant britànica es deixarà vore i podríem tenir l’epidèmia de nou en un creixement accelerat cap a una quarta onada que, donades les taxes de creixement que coneixem, passaria cap a la primavera».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, la millor de 2026 a València

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi i ha aconseguit el ninot indultat infantil.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026

La infantil 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026. La mateixa creació va aconseguir el ninot indultat infantil i el podi l'han completat Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’alça com la millor de 2026

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil de la Secció Especial 2026. El conjunt ja havia aconseguit el ninot indultat infantil el dissabte

Alejandro Talavante i Juan Ortega van naufragar en un mà a mà sense lluentor a Castelló

Mitja plaça i una correguda de Domingo Hernández sense raça, amb vent molest, van deixar un dol pla. A penes va haver-hi centellejos aïllats i l'espasa va fallar.

Un bou brau de Jandilla i la naturalitat de Pablo Aguado marquen la vesprada a València

Un bravíssim bou de Jandilla, 'Artista', i la temperada naturalitat de Pablo Aguado van centrar la correguda de Falles a València. Castella no va rematar i no va haver-hi trofeus.

L’Exposició del Ninot tanca amb més de 91.000 visitants

La mostra ha finalitzat després de rebre a més de 91.000 persones. En breu es donarà a conéixer el ninot indultat gran de les Falles de 2026.

L’Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada

L'Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada després del 4-1 a Madrid i el 2-1 del Mallorca. És antepenúltim amb 26 punts, a dos d'Alabés i Mallorca.

Sueca-Literat Azorín aconseguix el ninot indultat de 2026 amb una xiqueta que somia amb la pau

Sueca-Literat Azorín ha aconseguit el ninot indultat de les Falles 2026 amb una escena que contraposa guerra i infància. L'obra de Pedro Santaeulalia se salvarà de la Cremà.