Puig exigeix ​​a Europa que faça controls sanitaris als cítrics de Sud-àfrica

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que la reunió mantinguda aquest dimecres a Brussel·les amb la directora general per a la Salut i la Seguretat Alimentària de la Comissió Europea, Sandra Gallina, ha permés fer “un pas important” per aconseguir que s’aplique el tractament en fred als cítrics que importa la UE de Sud-àfrica.

Ximo Puig s’ha pronunciat en aquests termes després de la trobada que, juntament amb una delegació integrada per representants del sector citrícola de la Comunitat Valenciana, ha mantingut a Brussel·les amb la responsable de la Comissió Europea en matèria sanitària.

El president ha subratllat en aquest sentit que la directora general ha sortit de la reunió tenint “més clar que mai” que resulta una “urgència” actuar contra els problemes de plagues generats per la manca de control fitosanitari a les importacions procedents de Sud-àfrica.

La delegació valenciana encapçalada pel president ha comptat a més a més amb la presència de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà; l’ambaixador representant permanent adjunt davant de la UE, Raúl Fuentes, i l’eurodiputada Immaculada Rodríguez-Piñero. Per part del sector citrícola, han acompanyat el president, responsables d’Intercitrus i Comité de Gestió de Cítrics, AVA, Unió de Llauradors, Asaja-Alicante, UPA i cooperatives agroalimentàries.

Tal com ha assenyalat el cap del Consell, tant la Generalitat com el conjunt del sector i el mateix Govern central, a través de la Representació permanent davant de la UE, “han plantejat clarament a la màxima autoritat sanitària europea que aquest és un problema de seguretat alimentària”, i la representant comunitària ha sortit “convençuda” de la necessitat d’actuar de manera “urgent”.

«Tenim una situació en què el camp a la Comunitat Valenciana està patint unes plagues que venen de fora i que la UE ha de frenar de la manera més ràpida que siga possible», ha indicat Puig, que ha insistit que el que està en joc és “garantir la seguretat alimentària dels ciutadans de la UE”.

 

Principi de reciprocitat

 

Ximo Puig ha exigit que s’aplique a més el principi de reciprocitat per establir uns controls que el sector citrícola de la Comunitat Valenciana ja s’està aplicant en les exportacions a mercats com el nord-americà i que, com ha subratllat el president, fins i tot Sud-àfrica accepta per introduir els seus productes allà on se li exigeix.

Per això, ha considerat una “fita important” la trobada celebrada a Brussel·les per reivindicar l’establiment del tractament en fred als productes citrícoles que importe la UE de països tercers. «Hui el sector citrícola europeu ha estat representat per la veu dels productors valencians», ha indicat Puig, que ha remarcat que es tracta, per tant, d’un problema que va més enllà de la Comunitat Valenciana.

A partir d’ara, la Generalitat, de la mà del sector, continuarà insistint amb “total rotunditat”, a l’àmbit tècnic, articulant solucions, i en el pla polític, accelerant “al màxim” la “pressió” per obtenir un ampli acord recolzat pel conjunt dels Estats membres.

Ximo Puig ha defensat que no es pot produir un debat “a dos nivells” en què impere el criteri “econòmic”, d’abaratiment de preus, plantejat per alguns països europeus del Nord, en detriment de la salut de la ciutadania europea.

En aquest sentit, s’ha mostrat convençut que la postura plantejada a Brussel·les per la delegació valenciana, exposada davant Sandra Gallina amb “arguments sòlids i solvents”, representa “un pas endavant important” que podrà tenir efecte abans de l’inici de la propera campanya citrícola sud-africana.

«Cal buscar una solució global, i no només per Sud-àfrica, sinó perquè no compleixen els reglaments fitosanitaris» marcats amb estàndards europeus. «La prioritat és la sanitat», ha insistit.

Últimes notícies

Estabilitzat l’incendi forestal de Llíria en només dues hores

L’incendi forestal declarat esta vesprada en el terme de Llíria ha quedat estabilitzat en unes dues hores després de desallotjar diverses vivendes.

Thiago Fernández reforçarà les bandes del Llevant cedit pel Villarreal

L’extrem argentí Thiago Fernández, de 22 anys i propietat del Villarreal, jugarà esta pròxima temporada al Llevant en qualitat de cedit.

Un incendi forestal en Llíria obliga a desallotjar diverses vivendes

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Llíria ha obligat a desallotjar diverses vivendes i ha mobilitzat importants mitjans terrestres i aeris.

Benidorm destina 8.000 euros per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

L'Ajuntament de Benidorm ha aprovat destinar 8.000 euros a accions humanitàries per a les víctimes del terratrémol de magnitud 7,4 a Colòmbia, que ha causat almenys 240 morts. L'ajuda es canalitzarà a través d'organismes oficials i inclou un missatge especial de suport a la ciutat agermanada de Manizales.

Valencia i Hércules s’enfronten dijous a Paterna en un nou amistós de pretemporada

El Valencia CF jugarà este dijous 13 d’agost un amistós contra l’Hércules al camp Antonio Puchades de Paterna, en una setmana amb dos partits preparatoris abans de l’estrena en LaLiga 2026-27.

Les màximes arriben als 37 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes d’este dimarts han arribat als 37 graus en diversos municipis de la Comunitat Valenciana, amb pics de quasi 38 graus a Elx.

Consells per conduir amb seguretat durant l’eclipsi solar a València

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb recomanacions per evitar desplaçaments innecessaris i reforços de transport públic a València.

Així es podrà vore l’eclipsi solar des de la Comunitat Valenciana

L’eclipsi solar d’este dimecres es vorà amb cel poc nuvolós en gran part de la Comunitat Valenciana, encara que hi haurà més incertesa al nord de Castelló. Aemet preveu temperatures altes, risc extrem d’incendis i recorda que es podrà observar el fenomen des de les ciutats litorals sense desplaçar-se.