14.2 C
València
Divendres, 6 febrer, 2026

Puig exigeix ​​a Europa que faça controls sanitaris als cítrics de Sud-àfrica

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que la reunió mantinguda aquest dimecres a Brussel·les amb la directora general per a la Salut i la Seguretat Alimentària de la Comissió Europea, Sandra Gallina, ha permés fer “un pas important” per aconseguir que s’aplique el tractament en fred als cítrics que importa la UE de Sud-àfrica.

Ximo Puig s’ha pronunciat en aquests termes després de la trobada que, juntament amb una delegació integrada per representants del sector citrícola de la Comunitat Valenciana, ha mantingut a Brussel·les amb la responsable de la Comissió Europea en matèria sanitària.

El president ha subratllat en aquest sentit que la directora general ha sortit de la reunió tenint “més clar que mai” que resulta una “urgència” actuar contra els problemes de plagues generats per la manca de control fitosanitari a les importacions procedents de Sud-àfrica.

La delegació valenciana encapçalada pel president ha comptat a més a més amb la presència de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà; l’ambaixador representant permanent adjunt davant de la UE, Raúl Fuentes, i l’eurodiputada Immaculada Rodríguez-Piñero. Per part del sector citrícola, han acompanyat el president, responsables d’Intercitrus i Comité de Gestió de Cítrics, AVA, Unió de Llauradors, Asaja-Alicante, UPA i cooperatives agroalimentàries.

Tal com ha assenyalat el cap del Consell, tant la Generalitat com el conjunt del sector i el mateix Govern central, a través de la Representació permanent davant de la UE, “han plantejat clarament a la màxima autoritat sanitària europea que aquest és un problema de seguretat alimentària”, i la representant comunitària ha sortit “convençuda” de la necessitat d’actuar de manera “urgent”.

“Tenim una situació en què el camp a la Comunitat Valenciana està patint unes plagues que venen de fora i que la UE ha de frenar de la manera més ràpida que siga possible”, ha indicat Puig, que ha insistit que el que està en joc és “garantir la seguretat alimentària dels ciutadans de la UE”.

 

Principi de reciprocitat

 

Ximo Puig ha exigit que s’aplique a més el principi de reciprocitat per establir uns controls que el sector citrícola de la Comunitat Valenciana ja s’està aplicant en les exportacions a mercats com el nord-americà i que, com ha subratllat el president, fins i tot Sud-àfrica accepta per introduir els seus productes allà on se li exigeix.

Per això, ha considerat una “fita important” la trobada celebrada a Brussel·les per reivindicar l’establiment del tractament en fred als productes citrícoles que importe la UE de països tercers. “Hui el sector citrícola europeu ha estat representat per la veu dels productors valencians”, ha indicat Puig, que ha remarcat que es tracta, per tant, d’un problema que va més enllà de la Comunitat Valenciana.

A partir d’ara, la Generalitat, de la mà del sector, continuarà insistint amb “total rotunditat”, a l’àmbit tècnic, articulant solucions, i en el pla polític, accelerant “al màxim” la “pressió” per obtenir un ampli acord recolzat pel conjunt dels Estats membres.

Ximo Puig ha defensat que no es pot produir un debat “a dos nivells” en què impere el criteri “econòmic”, d’abaratiment de preus, plantejat per alguns països europeus del Nord, en detriment de la salut de la ciutadania europea.

En aquest sentit, s’ha mostrat convençut que la postura plantejada a Brussel·les per la delegació valenciana, exposada davant Sandra Gallina amb “arguments sòlids i solvents”, representa “un pas endavant important” que podrà tenir efecte abans de l’inici de la propera campanya citrícola sud-africana.

“Cal buscar una solució global, i no només per Sud-àfrica, sinó perquè no compleixen els reglaments fitosanitaris” marcats amb estàndards europeus. “La prioritat és la sanitat”, ha insistit.

Últimes notícies

Barcala ha demanat disculpes per l’escàndol de les VPP i ha jurat depurar adjudicacions

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat que depurarà responsabilitats. Ha anunciat una revisió de 140 adjudicacions amb possible retracte si es confirma frau.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de l’alcalde d’Alacant per les VPP

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han demanat que Luis Barcala dimitisca per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari ha augmentat la pressió després de dimissions ja presentades, inclosa la d'Urbanisme.

Un operari ha resultat ferit per un reble després pel vent durant la rehabilitació de l’edifici incendiat de Campanar

Un treballador ha resultat ferit en ser aconseguit per un reble després per una ràfega de vent mentres es rehabilitava l'edifici de Campanar. El casc va esmorteir el colp; va ser traslladat a l'hospital i està en observació

El vent ha deixat ratxes de 150 km/h a Buñol, nombroses incidències i dos ferits a València

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent: Buñol ha registrat 150 km/h i a València s'han produït nombrosos incidents i dos ferits. Les autoritats han activat mesures preventives i restriccions puntuals.

Pérez Llorca destaca el front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l’horta d’Europa

El president de la Generalitat ha subratllat en Fruit Logistica 2026 la coordinació amb Andalusia i Múrcia per a frenar la competència deslleial i ha reclamat controls al Govern.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de Barcala per les VPP a la Platja de Sant Joan

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han exigit la dimissió de l'alcalde Luis Barcala per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari s'ha saldat amb dimissions i obri una crisi en el consistori.

Barcala ha demanat disculpes i ha promés depurar l’adjudicació de les VPP a la Platja de Sant Joan

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat arribar fins al final. L'Ajuntament ha obert una investigació, revisarà les 140 adjudicacions i aplicarà el dret de retracte si detecta frau.

Dimitix el cap de gabinet d’Indústria de la Generalitat per la polèmica de la vivenda a Alacant

Miguel Ángel Sánchez ha presentat la seua renúncia després de la polèmica per presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant. Defén que no va tindre relació amb la promoció ni amb el procediment.