12.8 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

Puig exigeix ​​a Europa que faça controls sanitaris als cítrics de Sud-àfrica

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que la reunió mantinguda aquest dimecres a Brussel·les amb la directora general per a la Salut i la Seguretat Alimentària de la Comissió Europea, Sandra Gallina, ha permés fer “un pas important” per aconseguir que s’aplique el tractament en fred als cítrics que importa la UE de Sud-àfrica.

Ximo Puig s’ha pronunciat en aquests termes després de la trobada que, juntament amb una delegació integrada per representants del sector citrícola de la Comunitat Valenciana, ha mantingut a Brussel·les amb la responsable de la Comissió Europea en matèria sanitària.

El president ha subratllat en aquest sentit que la directora general ha sortit de la reunió tenint “més clar que mai” que resulta una “urgència” actuar contra els problemes de plagues generats per la manca de control fitosanitari a les importacions procedents de Sud-àfrica.

La delegació valenciana encapçalada pel president ha comptat a més a més amb la presència de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà; l’ambaixador representant permanent adjunt davant de la UE, Raúl Fuentes, i l’eurodiputada Immaculada Rodríguez-Piñero. Per part del sector citrícola, han acompanyat el president, responsables d’Intercitrus i Comité de Gestió de Cítrics, AVA, Unió de Llauradors, Asaja-Alicante, UPA i cooperatives agroalimentàries.

Tal com ha assenyalat el cap del Consell, tant la Generalitat com el conjunt del sector i el mateix Govern central, a través de la Representació permanent davant de la UE, “han plantejat clarament a la màxima autoritat sanitària europea que aquest és un problema de seguretat alimentària”, i la representant comunitària ha sortit “convençuda” de la necessitat d’actuar de manera “urgent”.

“Tenim una situació en què el camp a la Comunitat Valenciana està patint unes plagues que venen de fora i que la UE ha de frenar de la manera més ràpida que siga possible”, ha indicat Puig, que ha insistit que el que està en joc és “garantir la seguretat alimentària dels ciutadans de la UE”.

 

Principi de reciprocitat

 

Ximo Puig ha exigit que s’aplique a més el principi de reciprocitat per establir uns controls que el sector citrícola de la Comunitat Valenciana ja s’està aplicant en les exportacions a mercats com el nord-americà i que, com ha subratllat el president, fins i tot Sud-àfrica accepta per introduir els seus productes allà on se li exigeix.

Per això, ha considerat una “fita important” la trobada celebrada a Brussel·les per reivindicar l’establiment del tractament en fred als productes citrícoles que importe la UE de països tercers. “Hui el sector citrícola europeu ha estat representat per la veu dels productors valencians”, ha indicat Puig, que ha remarcat que es tracta, per tant, d’un problema que va més enllà de la Comunitat Valenciana.

A partir d’ara, la Generalitat, de la mà del sector, continuarà insistint amb “total rotunditat”, a l’àmbit tècnic, articulant solucions, i en el pla polític, accelerant “al màxim” la “pressió” per obtenir un ampli acord recolzat pel conjunt dels Estats membres.

Ximo Puig ha defensat que no es pot produir un debat “a dos nivells” en què impere el criteri “econòmic”, d’abaratiment de preus, plantejat per alguns països europeus del Nord, en detriment de la salut de la ciutadania europea.

En aquest sentit, s’ha mostrat convençut que la postura plantejada a Brussel·les per la delegació valenciana, exposada davant Sandra Gallina amb “arguments sòlids i solvents”, representa “un pas endavant important” que podrà tenir efecte abans de l’inici de la propera campanya citrícola sud-africana.

“Cal buscar una solució global, i no només per Sud-àfrica, sinó perquè no compleixen els reglaments fitosanitaris” marcats amb estàndards europeus. “La prioritat és la sanitat”, ha insistit.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detinguts 19 jóvens, 18 menors, per robatoris amb violència i lesions a València

La Policia Nacional ha detingut a 19 jóvens, 18 d'ells menors, per deu robatoris amb violència i dos delictes de lesions en el districte de Trànsits de València. Actuaven en grup amb una violència desmesurada i van arribar a usar armes blanques; la investigació continua oberta.

Desmantellat un punt de venda de drogues al costat d’un saló d’apostes a Guardamar

Un home de 40 anys ha sigut detingut després de desmantellar-se un punt de venda de cocaïna i MDMA al costat d'un saló d'apostes a Guardamar. Es van confiscar drogues, material de tall i útils de dosificat; el jutjat va decretar la seua llibertat amb mesures cautelars.

El vent deixa ratxes de 117 km/h a Alcoi i hi ha avís taronja a Castelló

Les ratxes més intenses s'han mesurat a Alcoi, amb 117 km/h, i s'han registrat valors molt alts a Ayora, Xert, La Torre de les Maçanes i Buñol. Aemet manté avisos per vent este dijous a Castelló, amb nivell taronja a l'interior nord.

Agents dels EUA i el Canadà descobrixen la joia amagada de la Costa Blanca

Una quinzena d'agents dels EUA i el Canadà recorre durant tres dies la Costa Blanca per a conéixer la seua oferta de golf, gastronomia i cultura. L'objectiu és posicionar el destí a Amèrica del Nord i tancar aliances comercials.

Tancament temporal del trànsit de trens entre Catalunya i Comunitat Valenciana per fort vent

El trànsit ferroviari entre Catalunya i la Comunitat Valenciana romandrà tancat d'11.00 a 16.00 per ratxes molt fortes de vent. Adif ha avisat de possibles canvis segons evolucione el temps.

El detingut per l’assassinat de la seua exmuller i filla a Xilxes passarà demà a disposició judicial

L'arrestat, inicialment detingut per infringir una orde d'allunyament, afronta la imputació per dos assassinats. Les diligències seguixen sota secret i s'analitzen les cambres municipals.

Vent protagonista hui en la Comunitat Valenciana, amb baixada de temperatures i cels buidats

Ratxes molt fortes assotaran les tres províncies amb cel poc nuvolós o buidat i un descens de les màximes. Demà pujaran a l'interior i la mar continuarà mogut.

Luís Castro: ‘Si haguérem jugat tota la nit tampoc haguérem marcat’

El tècnic del Llevant va lamentar la falta d'encert després de la derrota davant el Vila-real i va defendre el lliurament de l'equip. Va assenyalar el dol davant el Barça com una final i va explicar la situació de Etta Eyong i la seua clàusula.