7.4 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Puig exigeix ​​a Europa que faça controls sanitaris als cítrics de Sud-àfrica

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que la reunió mantinguda aquest dimecres a Brussel·les amb la directora general per a la Salut i la Seguretat Alimentària de la Comissió Europea, Sandra Gallina, ha permés fer “un pas important” per aconseguir que s’aplique el tractament en fred als cítrics que importa la UE de Sud-àfrica.

Ximo Puig s’ha pronunciat en aquests termes després de la trobada que, juntament amb una delegació integrada per representants del sector citrícola de la Comunitat Valenciana, ha mantingut a Brussel·les amb la responsable de la Comissió Europea en matèria sanitària.

El president ha subratllat en aquest sentit que la directora general ha sortit de la reunió tenint “més clar que mai” que resulta una “urgència” actuar contra els problemes de plagues generats per la manca de control fitosanitari a les importacions procedents de Sud-àfrica.

La delegació valenciana encapçalada pel president ha comptat a més a més amb la presència de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà; l’ambaixador representant permanent adjunt davant de la UE, Raúl Fuentes, i l’eurodiputada Immaculada Rodríguez-Piñero. Per part del sector citrícola, han acompanyat el president, responsables d’Intercitrus i Comité de Gestió de Cítrics, AVA, Unió de Llauradors, Asaja-Alicante, UPA i cooperatives agroalimentàries.

Tal com ha assenyalat el cap del Consell, tant la Generalitat com el conjunt del sector i el mateix Govern central, a través de la Representació permanent davant de la UE, “han plantejat clarament a la màxima autoritat sanitària europea que aquest és un problema de seguretat alimentària”, i la representant comunitària ha sortit “convençuda” de la necessitat d’actuar de manera “urgent”.

“Tenim una situació en què el camp a la Comunitat Valenciana està patint unes plagues que venen de fora i que la UE ha de frenar de la manera més ràpida que siga possible”, ha indicat Puig, que ha insistit que el que està en joc és “garantir la seguretat alimentària dels ciutadans de la UE”.

 

Principi de reciprocitat

 

Ximo Puig ha exigit que s’aplique a més el principi de reciprocitat per establir uns controls que el sector citrícola de la Comunitat Valenciana ja s’està aplicant en les exportacions a mercats com el nord-americà i que, com ha subratllat el president, fins i tot Sud-àfrica accepta per introduir els seus productes allà on se li exigeix.

Per això, ha considerat una “fita important” la trobada celebrada a Brussel·les per reivindicar l’establiment del tractament en fred als productes citrícoles que importe la UE de països tercers. “Hui el sector citrícola europeu ha estat representat per la veu dels productors valencians”, ha indicat Puig, que ha remarcat que es tracta, per tant, d’un problema que va més enllà de la Comunitat Valenciana.

A partir d’ara, la Generalitat, de la mà del sector, continuarà insistint amb “total rotunditat”, a l’àmbit tècnic, articulant solucions, i en el pla polític, accelerant “al màxim” la “pressió” per obtenir un ampli acord recolzat pel conjunt dels Estats membres.

Ximo Puig ha defensat que no es pot produir un debat “a dos nivells” en què impere el criteri “econòmic”, d’abaratiment de preus, plantejat per alguns països europeus del Nord, en detriment de la salut de la ciutadania europea.

En aquest sentit, s’ha mostrat convençut que la postura plantejada a Brussel·les per la delegació valenciana, exposada davant Sandra Gallina amb “arguments sòlids i solvents”, representa “un pas endavant important” que podrà tenir efecte abans de l’inici de la propera campanya citrícola sud-africana.

“Cal buscar una solució global, i no només per Sud-àfrica, sinó perquè no compleixen els reglaments fitosanitaris” marcats amb estàndards europeus. “La prioritat és la sanitat”, ha insistit.

Últimes notícies

Chimy Ávila firma la remuntada del Betis davant l’Elx i ho fica en quarts (2-1)

El Betis va avançar a quarts de la Copa del Rei després de remuntar a l'Elx en La Cartoixa. Chimy Ávila va anotar dos gols en la segona part per a voltejar el 0-1.

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.

El secretari de Presidència va avisar a Mazón a les 19.25: ‘Hi haurà un ou d’afectats’

Cayetano García va informar a Carlos Mazón a les 19.25 de la DANA que hi hauria 'un ou d'afectats' i que ja tenia llest un decret d'ajudes. Els missatges consten en una acta notarial remesa a la jutgessa que investiga la gestió de la catàstrofe del 29 d'octubre de 2024.