Els regants protesten contra els retallaments als cabals del Tajo-Segura

 

Preocupació pel reg, pel camp, per l’agricultura. Este dissabte els regants han convocat nous actes de protesta simultanis en 16 ciutats. El Cercle per l’Aigua, que agrupa diferents organitzacions de regants de les comarques regades pel transvasament Tajo-Segura –ubicades al sud de la Comunitat Valenciana, a Múrcia i Almeria. Estes propostes se sumen a les iniciades el passat mes d’abril, com ja van anunciar que farien.

Es tracta d’unes mobilitzacions en rebuig a l’increment del cabal ecològic al riu Tajo, que proposa el Ministeri de Transició Ecològica, així com al canvi de regles d’explotació del Tajo-Segura que, en la pràctica, suposa la possibilitat de reduir de 38 a 27 els hectòmetres cúbics d’aigua mensualment transvasada del riu Tajo al Segura.

Cal destacar que la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura acaba d’autoritzar per al mes de maig un transvasament de 38 hm³, segons ha informat el Ministeri de Transició Ecològica (Miteco).

Un lema molt significatiu

Les concentracions a la Comunitat Valenciana, amb el lema «En el Llevant, sense transvasament, desert i atur» han començat a la comarca del Baix Segura: a Oriola, Albatera i al Pilar de la Foradada. Els regants d’Elx, al Baix Vinalopó, també han eixit al carrer. Tots i totes regants han eixit este dissabte en defensa d’un transvasament que enguany ha complit 42 anys.

El portaveu del Cercle de l’Aigua i president del Sindicat Central de Regants de l’Aqüeducte Tajo-Segura (Scrats), Lucas Jiménez, ha recordat que el Ministeri «pretén augmentar cabals ecològics en alguns trams del Tajo, que no solucionaran els problemes mediambientals del riu perquè el que es necessita és una millor depuració de les masses d’aigua».

Jiménez també ha afegit que estes retallades suposaran un problema no sols per al sector agrícola, »que tant aporta al PIB amb els seus cultius, sinó també al proveïment perquè no oblidem que el transvasament també porta aigua per al consum humà».

 

<

>

El govern estatal ataca el medi ambient així ho acusa el PP

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha donat suport a la defensa del transvasament del Tajo-Segura en la manifestació dels regants del Camp d’Elx. Mollà ha remarcat que el sector agrari valencià està sent atacat i que ha d’eixir als carrers, estar present en els mitjans i en l’agenda política.

Sense eixir-se’n d’esta mateixa línia, mantenint el seu objectiu, l’alcalde de la capital del Baix Vinalopó, Carlos González, ha manifestat que el seu equip de govern defendrà «a ultrança» allò que el transvasament representa per al municipi.

També hi ha hagut lloc pa les crítiques i així ho ha fet el president de la Diputació d’Alacant i candidat a liderar el PP de la Comunitat Valenciana, Carlos Mazón, ha criticat des d’Oriola les «retallades» del govern estatal en matèria hídrica.

Mazón ha assegurat que la tractorada «històrica» d’este dissabte defensa també «més de 40 milions d’arbres», que considera claus per a lluitar pel «present i futur de la nostra gent» i ha acusat els socialistes i els membres de Podem d’atacar el medi ambient.

En Múrcia i ALmeria

A la Regió de Múrcia, les concentracions han tingut lloc a Cartagena, Santomera, Totana, Alcantarilla, Sangonera la Seca, Alhama, Ceutí, Mula, Llorca, Favanella, Pliego i Fortuna. Mentre que a Almeria se n’ha fet una a Huércal-Overa.

 

 

<

>
No és cosa d’ara esta polèmica i es que el transvasament Tajo-Segura ha estat sempre envoltat de controvèrsia des que va entrar en funcionament l’any 1979. La Generalitat està al seu costat i ha reiterat el seu suport a esta obra hidràulica i ha manifestat un «rebuig frontal» a qualsevol canvi de les regles d’explotació que comprometa el proveïment d’aigua al sud de la Comunitat Valenciana.

 

 

Últimes notícies

El PSPV acusa Feijóo de no avalar Juanfran Pérez Llorca en la seua visita a Sueca

El síndic socialista José Muñoz assegura que la visita d’Alberto Núñez Feijóo a la Comunitat Valenciana ha evidenciat la falta de suport explícit a Juanfran Pérez Llorca i denuncia també el silenci entorn de l’expresident Carlos Mazón.

Feijóo promet acabar amb la discriminació financera de la Comunitat Valenciana

Alberto Núñez Feijóo ha promés en un acte a Sueca impulsar un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana i acabar amb la seua discriminació, mentres Juanfran Pérez Llorca ha garantit el suport del PPCV perquè arribe a la Moncloa.

Mes de maig rècord al TRAM d’Alacant amb més d’1,6 milions de viatgers

La xarxa del TRAM d’Alacant ha transportat 1.654.238 persones en maig, una xifra molt similar a la de 2025, amb la Línia 2 com la més utilitzada i un creixement destacat a la Línia 9.

Un jove quasi quadruplica la taxa d’alcohol mentre circulava amb patinet elèctric a Gandia

La Guàrdia Civil ha denunciat un jove de 25 anys que circulava amb un patinet elèctric al Grau de Gandia amb quasi quatre vegades la taxa d’alcohol permesa i sense haver inscrit el vehicle en el registre obligatori de la DGT.

Nous materials prefabricats sostenibles facilitaran la construcció a la Comunitat Valenciana

La Conselleria dIndustria ha finançat, a través dIvace+i Innovació i amb fons FEDER, el desenvolupament de nous materials ecosostenibles per a elements prefabricats que reduïxen ciment, àrids i petjada de carboni en la construcció.

Feijóo carrega contra el rebuig a la moció per exigir eleccions i parla de degradació màxima del sanchisme

Alberto Núñez Feijóo ha criticat a Sueca que la Mesa del Congrés no haja admés a tràmit una moció per demanar a Pedro Sánchez la convocatòria d’eleccions, i ha afirmat que és la degradació màxima del sanchisme.

Metrovalencia bat rècord en maig amb més de 9 milions de viatges

Metrovalencia ha superat en maig els 9 milions de desplaçaments, un 8,64 % més que en 2025, amb la Línia 3 com a més utilitzada i Xàtiva com l’estació amb més trànsit.

El turisme nàutic en la Comunitat Valenciana aconseguix una nota de 8,6 i una gran despesa diària

Els destinacions nàutics de la Comunitat Valenciana han aconseguit una valoració mitjana de 8,6 sobre 10 i un gasto diari de 129,9 euros per persona, amb un perfil de visitant majoritàriament internacional, de llargues estades i alt poder adquisitiu.