12.2 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

Els regants protesten contra els retallaments als cabals del Tajo-Segura

 

Preocupació pel reg, pel camp, per l’agricultura. Este dissabte els regants han convocat nous actes de protesta simultanis en 16 ciutats. El Cercle per l’Aigua, que agrupa diferents organitzacions de regants de les comarques regades pel transvasament Tajo-Segura –ubicades al sud de la Comunitat Valenciana, a Múrcia i Almeria. Estes propostes se sumen a les iniciades el passat mes d’abril, com ja van anunciar que farien.

Es tracta d’unes mobilitzacions en rebuig a l’increment del cabal ecològic al riu Tajo, que proposa el Ministeri de Transició Ecològica, així com al canvi de regles d’explotació del Tajo-Segura que, en la pràctica, suposa la possibilitat de reduir de 38 a 27 els hectòmetres cúbics d’aigua mensualment transvasada del riu Tajo al Segura.

Cal destacar que la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura acaba d’autoritzar per al mes de maig un transvasament de 38 hm³, segons ha informat el Ministeri de Transició Ecològica (Miteco).

Un lema molt significatiu

Les concentracions a la Comunitat Valenciana, amb el lema “En el Llevant, sense transvasament, desert i atur” han començat a la comarca del Baix Segura: a Oriola, Albatera i al Pilar de la Foradada. Els regants d’Elx, al Baix Vinalopó, també han eixit al carrer. Tots i totes regants han eixit este dissabte en defensa d’un transvasament que enguany ha complit 42 anys.

El portaveu del Cercle de l’Aigua i president del Sindicat Central de Regants de l’Aqüeducte Tajo-Segura (Scrats), Lucas Jiménez, ha recordat que el Ministeri “pretén augmentar cabals ecològics en alguns trams del Tajo, que no solucionaran els problemes mediambientals del riu perquè el que es necessita és una millor depuració de les masses d’aigua”.

Jiménez també ha afegit que estes retallades suposaran un problema no sols per al sector agrícola, ”que tant aporta al PIB amb els seus cultius, sinó també al proveïment perquè no oblidem que el transvasament també porta aigua per al consum humà”.

 

<

>

El govern estatal ataca el medi ambient així ho acusa el PP

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha donat suport a la defensa del transvasament del Tajo-Segura en la manifestació dels regants del Camp d’Elx. Mollà ha remarcat que el sector agrari valencià està sent atacat i que ha d’eixir als carrers, estar present en els mitjans i en l’agenda política.

Sense eixir-se’n d’esta mateixa línia, mantenint el seu objectiu, l’alcalde de la capital del Baix Vinalopó, Carlos González, ha manifestat que el seu equip de govern defendrà “a ultrança” allò que el transvasament representa per al municipi.

També hi ha hagut lloc pa les crítiques i així ho ha fet el president de la Diputació d’Alacant i candidat a liderar el PP de la Comunitat Valenciana, Carlos Mazón, ha criticat des d’Oriola les “retallades” del govern estatal en matèria hídrica.

Mazón ha assegurat que la tractorada “històrica” d’este dissabte defensa també “més de 40 milions d’arbres”, que considera claus per a lluitar pel “present i futur de la nostra gent” i ha acusat els socialistes i els membres de Podem d’atacar el medi ambient.

En Múrcia i ALmeria

A la Regió de Múrcia, les concentracions han tingut lloc a Cartagena, Santomera, Totana, Alcantarilla, Sangonera la Seca, Alhama, Ceutí, Mula, Llorca, Favanella, Pliego i Fortuna. Mentre que a Almeria se n’ha fet una a Huércal-Overa.

 

 

<

>
No és cosa d’ara esta polèmica i es que el transvasament Tajo-Segura ha estat sempre envoltat de controvèrsia des que va entrar en funcionament l’any 1979. La Generalitat està al seu costat i ha reiterat el seu suport a esta obra hidràulica i ha manifestat un “rebuig frontal” a qualsevol canvi de les regles d’explotació que comprometa el proveïment d’aigua al sud de la Comunitat Valenciana.

 

 

Últimes notícies

Pablo Marín rescata a la Real a Elda i segella el passe a octaus

La Reial Societat va guanyar 1-2 al Eldense amb un gol de Pablo Marín en el 95 i va avançar a octaus de Copa del Rei. L'equip va patir malgrat el relleu en la banqueta.

Pablo Marín rescata a la Reial Societat en el 95 i segella la passada a Elda

Un gol de Pablo Marín en el minut 95 va donar a la Reial Societat un patit 1-2 davant el Eldense i el passe a octaus de la Copa del Rei, en una estrena de Ansotegi sense millora de joc.

València mana en El Molinón i elimina al Sporting en la Copa del Rei (0-2)

El València es va imposar 0-2 en El Molinón amb gols primerencs de Beltrán i Raba després de dominar els dos temps. Christian Joel va evitar un marcador més inflat.

92-99: un arreón final del València Basket silencia El Pireu i estira la seua ratxa

El València Basket va remuntar en els últims onze minuts i va véncer 92-99 a Olympiacos. Va igualar la seua millor ratxa històrica en l'Eurolliga i es va afermar en la segona plaça.

92-99: el València Basket firma un arreón final i silencia a Olympiacos al Pireu

El València Basket va remuntar en els minuts finals i va véncer 92-99 a Olympiacos després d'un parcial demolidor. Va encadenar la seua quinta victòria seguida i va consolidar la segona plaça.

0-1 en Ipurua: l’Elx avança amb gol de Boayar i penal detingut per Dituro

L'Elx s'ha classificat per als octaus de la Copa del Rei després de véncer 0-1 a l'Eibar en Ipurua. Boayar va marcar en la primera part i Dituro va detindre un penal.

Un camió bolcat curta l’A-3 a Buñol sentit València i obliga a desviar per la N-3

La bolcada d'un camió ha tallat l'A-3 a Buñol en sentit València i ha obligat a desviar el trànsit per la N-3. A les 18.30 persistixen retencions en la zona.

Marcelino avisa: el Racing és un rival formidable i li guarda carinyo

Marcelino va enaltir al Racing abans de l'encreuament coper i va demanar màxima atenció pel seu lideratge en Segona i la seua ratxa a casa. Va confirmar la baixa de Gerard Moreno i el viatge de Parell.