Els regants protesten contra els retallaments als cabals del Tajo-Segura

 

Preocupació pel reg, pel camp, per l’agricultura. Este dissabte els regants han convocat nous actes de protesta simultanis en 16 ciutats. El Cercle per l’Aigua, que agrupa diferents organitzacions de regants de les comarques regades pel transvasament Tajo-Segura –ubicades al sud de la Comunitat Valenciana, a Múrcia i Almeria. Estes propostes se sumen a les iniciades el passat mes d’abril, com ja van anunciar que farien.

Es tracta d’unes mobilitzacions en rebuig a l’increment del cabal ecològic al riu Tajo, que proposa el Ministeri de Transició Ecològica, així com al canvi de regles d’explotació del Tajo-Segura que, en la pràctica, suposa la possibilitat de reduir de 38 a 27 els hectòmetres cúbics d’aigua mensualment transvasada del riu Tajo al Segura.

Cal destacar que la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura acaba d’autoritzar per al mes de maig un transvasament de 38 hm³, segons ha informat el Ministeri de Transició Ecològica (Miteco).

Un lema molt significatiu

Les concentracions a la Comunitat Valenciana, amb el lema “En el Llevant, sense transvasament, desert i atur” han començat a la comarca del Baix Segura: a Oriola, Albatera i al Pilar de la Foradada. Els regants d’Elx, al Baix Vinalopó, també han eixit al carrer. Tots i totes regants han eixit este dissabte en defensa d’un transvasament que enguany ha complit 42 anys.

El portaveu del Cercle de l’Aigua i president del Sindicat Central de Regants de l’Aqüeducte Tajo-Segura (Scrats), Lucas Jiménez, ha recordat que el Ministeri “pretén augmentar cabals ecològics en alguns trams del Tajo, que no solucionaran els problemes mediambientals del riu perquè el que es necessita és una millor depuració de les masses d’aigua”.

Jiménez també ha afegit que estes retallades suposaran un problema no sols per al sector agrícola, ”que tant aporta al PIB amb els seus cultius, sinó també al proveïment perquè no oblidem que el transvasament també porta aigua per al consum humà”.

 

<

>

El govern estatal ataca el medi ambient així ho acusa el PP

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha donat suport a la defensa del transvasament del Tajo-Segura en la manifestació dels regants del Camp d’Elx. Mollà ha remarcat que el sector agrari valencià està sent atacat i que ha d’eixir als carrers, estar present en els mitjans i en l’agenda política.

Sense eixir-se’n d’esta mateixa línia, mantenint el seu objectiu, l’alcalde de la capital del Baix Vinalopó, Carlos González, ha manifestat que el seu equip de govern defendrà “a ultrança” allò que el transvasament representa per al municipi.

També hi ha hagut lloc pa les crítiques i així ho ha fet el president de la Diputació d’Alacant i candidat a liderar el PP de la Comunitat Valenciana, Carlos Mazón, ha criticat des d’Oriola les “retallades” del govern estatal en matèria hídrica.

Mazón ha assegurat que la tractorada “històrica” d’este dissabte defensa també “més de 40 milions d’arbres”, que considera claus per a lluitar pel “present i futur de la nostra gent” i ha acusat els socialistes i els membres de Podem d’atacar el medi ambient.

En Múrcia i ALmeria

A la Regió de Múrcia, les concentracions han tingut lloc a Cartagena, Santomera, Totana, Alcantarilla, Sangonera la Seca, Alhama, Ceutí, Mula, Llorca, Favanella, Pliego i Fortuna. Mentre que a Almeria se n’ha fet una a Huércal-Overa.

 

 

<

>
No és cosa d’ara esta polèmica i es que el transvasament Tajo-Segura ha estat sempre envoltat de controvèrsia des que va entrar en funcionament l’any 1979. La Generalitat està al seu costat i ha reiterat el seu suport a esta obra hidràulica i ha manifestat un “rebuig frontal” a qualsevol canvi de les regles d’explotació que comprometa el proveïment d’aigua al sud de la Comunitat Valenciana.

 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un vianant atropellat de matinada en l’A-7 al seu pas per Orihuela

Un vianant ha mort de matinada després de ser atropellat per un vehicle en l'A-7, a l'altura del quilòmetre 545 en el terme municipal d'Orihuela.

Temps inestable i ruixats en la Comunitat Valenciana en el primer gran pont de maig

La Comunitat Valenciana afronta el primer cap de setmana llarg de maig amb inestabilitat, ruixats, possibles tempestes, pols en suspensió i temperatures sense grans canvis.

La Comunitat Valenciana lidera la pujada del preu de la vivenda al costat de Cantàbria amb un 17,4% al febrer

El preu de la vivenda en la Comunitat Valenciana va repuntar un 17,4% al febrer, el segon major augment autonòmic, en un context de caiguda de compravendes i encariment general del metre quadrat a Espanya.

CaixaBank eleva el seu benefici trimestral a 1.572 milions, un 7% més per l’estirada comercial

CaixaBank tanca el primer trimestre amb un benefici net de 1.572 milions, un 7% més, impulsat per la major activitat comercial i els ingressos per servicis en un entorn d'incertesa geopolítica.

Hui és el millor dia per a triar on veure l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost

Esta vesprada el Sol estarà quasi en la mateixa posició que durant l'eclipsi total del 12 d'agost, una oportunitat clau per a comprovar si el lloc triat oferix una visió buidada.

Els sindicats convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats d'ensenyança STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida del professorat valencià a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria de docents després d'una consulta interna.

Els sindicats docents convoquen una vaga indefinida en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria del professorat.

Morant exigix al Consell que explique què farà amb els fons no usats per a la reconstrucció

Diana Morant reclama al Consell que aclarisca el destí de més de 1.500 milions d'euros no utilitzats en la reconstrucció i anuncia una nova etapa política des del PSPV-PSOE.