Les seqüeles de la valenciana Irene, una xiqueta de 14 anys, que té Covid-19 persistent

 

Irene, una xiqueta de 14 anys, té Covid-19 persistent, i és que es va contagiar d’esta malaltia a finals de setembre juntament amb sa mare. Després d’estar dos setmanes malalta amb símptomes lleus, la malaltia va començar a remetre en la mare. La filla continuava tenint sensació de fatiga i maldecaps, a demés, de continuar donant positiu en les PCR que des del centre mèdic li continuaven fent. «No podia fer vida normal, estava sempre molt cansada i vaig deixar d’anar a l’institut», explica Irene.

 

Amb només 14 anys, la jove valenciana de la localitat de Requena, en la comarca d’Utiel (València), porta ja uns mesos arrossegant les seqüeles que li ha desencadenat el coronavirus en la seua salut, «En classe em costa concentrar-me i he hagut de deixar de fer ballet perquè em canse i em fa bastant de mal», comenta.

 

«Intente fer vida normal, però el dolor m’ho impedix»

I és que tal com explica la jove, els símptomes li arriben a «onades», alguna cosa que li atabala bastant, ja que, en les diferents visites que fa a l’hospital, els metges no detecten res en les proves que li fan, i al principi assenyalaven que podia ser una classe de resposta psicològica a la malaltia. «La gent no ho entén, ella està malament, no és que exagere els dolors», assegura Mercedes, mare d’Irene.

 

El cas de la valenciana va ser un dels primers casos de Covid-19 entre adolescents. «No se sabia res. Però van començar a aparéixer més afectats entre adults, també entre gent de la seua edat i ja li van diagnosticar Covid-19  persistent», explica sa mare Mercedes.

 

Sense un tractament eficaç de moment i amb el diagnòstic donat per part dels sanitaris corresponents, la menor tracta de recuperar la seua vida, encara que en els últims dies han aparegut per primera volta les enrampades musculars. «No saben el que et passa i no poden fer res. Només em donen uns compostos de medicina natural per a millorar el meu sistema immunitari», lamenta.

 

El virus de manera persistent entre els 12 i els 16 anys

Encara no existixen xifres definitives, però és una realitat que els mateixos pediatres reconeixen que cada volta es detecten més casos de coronavirus persistent en menors d’entre 12 i 16 anys. «A pesar d’haver passat setmanes o mesos, persistixen en el temps símptomes com a cefalees, dolors musculars, problemes de somni o irritabilitat», comenta Fernando García, president de la Societat Espanyola de Pediatria Extrahospitalària i d’Atenció Primària.

 

Esta classe de malaltia requerix en qualsevol cas d’un tractament multidisciplinari que, a demés d’analgèsics com a afegit, requerix en molts pacients l’atenció psicològica i fisioterapèutica. «Afecta al rendiment escolar i a les relacions amb els seus companys, generant problemes en el col·legi. També han d’acudir al fisioterapeuta per a mitigar els dolors musculars», assegura el pediatre.

 

Si fem referència a les mateixes seqüeles desencadenants d’esta classe de malaltia, segons l’opinió d’experts especialitzats en això, estes no estan relacionades directament amb la virulència del Covid-19, ja que hi ha jóvens que les sofrixen tot i haver estat contagiats i ser asimptomàtics al virus o haver passat la malaltia amb molèsties molt lleus. «Afortunadament no hi ha tants casos com en adults, però tenim el mateix problema, no podem tractar-la com voldríem. Al final, és el temps el que el cura», assenyala García.

 

D’altra banda, els afectats, que comencen formar part d’associacions, reclamen la creació d’unitats de seguiment pediàtric. «Entenem que és una malaltia nova, que no hi ha cura, però demanem que hi haja empatia i un acompanyament als pacients», afirma Mercedes.

Últimes notícies

Un velatori-concentració a València reclama llevar l’aforament a Mazón per la dana

Centenars de persones s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat, en un acte-velatori, per exigir que es retire l’aforament a Carlos Mazón per la seua gestió de la dana que va causar 231 morts fa 21 mesos.

Nit decisiva a la Vall d’Uixó: l’incendi continua actiu i manté el perímetre

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó continua actiu però manté el perímetre de 82 quilòmetres i unes 9.300 hectàrees afectades, mentre els equips d'emergències es preparen per a una nit clau per a la seua possible estabilització. Es mantenen evacuacions, confinaments i recomanacions sanitàries en diversos municipis de Castelló.

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.

Pastor nega que Morant puga aspirar a la Generalitat per avalar indults a afins al PSOE

Fernando Pastor assegura que Diana Morant, com a ministra que ha participat en indults a condemnats afins al Govern de Sánchez, no pot presidir la Generalitat Valenciana. El síndic del PP també critica el debat sobre la nova financació i acusa Compromís de falta de coherència pel seu paper en els incendis forestals.

Morant insta el PP a assumir el canvi climàtic i a pactar mesures d’Estat

La ministra Diana Morant defensa a València que existeixen eines per a frenar el canvi climàtic, reclama al PP que deixe de negar-lo i demana un pacte d’Estat mentre visita els afectats per l’incendi de la Vall d'Uixó.
FILMOTECA D'ESTIU