Les seqüeles de la valenciana Irene, una xiqueta de 14 anys, que té Covid-19 persistent

 

Irene, una xiqueta de 14 anys, té Covid-19 persistent, i és que es va contagiar d’esta malaltia a finals de setembre juntament amb sa mare. Després d’estar dos setmanes malalta amb símptomes lleus, la malaltia va començar a remetre en la mare. La filla continuava tenint sensació de fatiga i maldecaps, a demés, de continuar donant positiu en les PCR que des del centre mèdic li continuaven fent. «No podia fer vida normal, estava sempre molt cansada i vaig deixar d’anar a l’institut», explica Irene.

 

Amb només 14 anys, la jove valenciana de la localitat de Requena, en la comarca d’Utiel (València), porta ja uns mesos arrossegant les seqüeles que li ha desencadenat el coronavirus en la seua salut, «En classe em costa concentrar-me i he hagut de deixar de fer ballet perquè em canse i em fa bastant de mal», comenta.

 

«Intente fer vida normal, però el dolor m’ho impedix»

I és que tal com explica la jove, els símptomes li arriben a «onades», alguna cosa que li atabala bastant, ja que, en les diferents visites que fa a l’hospital, els metges no detecten res en les proves que li fan, i al principi assenyalaven que podia ser una classe de resposta psicològica a la malaltia. «La gent no ho entén, ella està malament, no és que exagere els dolors», assegura Mercedes, mare d’Irene.

 

El cas de la valenciana va ser un dels primers casos de Covid-19 entre adolescents. «No se sabia res. Però van començar a aparéixer més afectats entre adults, també entre gent de la seua edat i ja li van diagnosticar Covid-19  persistent», explica sa mare Mercedes.

 

Sense un tractament eficaç de moment i amb el diagnòstic donat per part dels sanitaris corresponents, la menor tracta de recuperar la seua vida, encara que en els últims dies han aparegut per primera volta les enrampades musculars. «No saben el que et passa i no poden fer res. Només em donen uns compostos de medicina natural per a millorar el meu sistema immunitari», lamenta.

 

El virus de manera persistent entre els 12 i els 16 anys

Encara no existixen xifres definitives, però és una realitat que els mateixos pediatres reconeixen que cada volta es detecten més casos de coronavirus persistent en menors d’entre 12 i 16 anys. «A pesar d’haver passat setmanes o mesos, persistixen en el temps símptomes com a cefalees, dolors musculars, problemes de somni o irritabilitat», comenta Fernando García, president de la Societat Espanyola de Pediatria Extrahospitalària i d’Atenció Primària.

 

Esta classe de malaltia requerix en qualsevol cas d’un tractament multidisciplinari que, a demés d’analgèsics com a afegit, requerix en molts pacients l’atenció psicològica i fisioterapèutica. «Afecta al rendiment escolar i a les relacions amb els seus companys, generant problemes en el col·legi. També han d’acudir al fisioterapeuta per a mitigar els dolors musculars», assegura el pediatre.

 

Si fem referència a les mateixes seqüeles desencadenants d’esta classe de malaltia, segons l’opinió d’experts especialitzats en això, estes no estan relacionades directament amb la virulència del Covid-19, ja que hi ha jóvens que les sofrixen tot i haver estat contagiats i ser asimptomàtics al virus o haver passat la malaltia amb molèsties molt lleus. «Afortunadament no hi ha tants casos com en adults, però tenim el mateix problema, no podem tractar-la com voldríem. Al final, és el temps el que el cura», assenyala García.

 

D’altra banda, els afectats, que comencen formar part d’associacions, reclamen la creació d’unitats de seguiment pediàtric. «Entenem que és una malaltia nova, que no hi ha cura, però demanem que hi haja empatia i un acompanyament als pacients», afirma Mercedes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.