Troben un niu amb més de 100 ous de dinosaure

Els dinosaures es movien en ramats i ho feien molt abans del que es pensava fins ara, segons va confirmar un estudi que ha analitzat esquelets parcials d’estes criatures.

Així ho han descobert

Investigadors han trobat un jaciment fòssil amb més de 100 ous de dinosaure al sud de l’Argentina. Este descobriment forma part d’un estudi en el qual s’ha analitzat esquelets parcials d’estos animals prehistòrics amb raigs X.

Els anàlisis també fan referència a l’existència d’un niu comunal

Els resultats s’han donat a conéixer en la publicació científica ‘Scientific Reports’ i la troballa podria provar que els dinosaures es movien en ramats. Segons els experts, este jaciment mostra un niu comunal. En este context, els adults anaven a buscar menjar i cuidaven de les cries.

Vivien en ramats

En el passat, estudis havien demostrat que alguns d’estos animals vivien en ramats. No obstant això, quedava pendent quan i com va aparéixer este comportament. Esta troballa suggereix que els dinosaures podrien haver viscut en ramats fa 193 milions d’anys, 40 abans del que es preveu. A més, els investigadors creuen que este comportament els va donar un avantatge evolutiu.

L’any 2.000 els científics van fer una troballa similar en trobar a la Patagònia, també a l’Argentina, un lloc en el qual hi havia esquelets de dinosaures joves pertanyents a una espècie primitiva i herbívora.

Ous d’una sola espècie

Els ous trobats pertanyen a una sola espècie de dinosaure. «És difícil trobar ous fòssils, i més encara trobar ous fòssils amb embrions dins, ja que es necessiten condicions molt especials per a la seua fossilització«, ha explicat Diego Pol, paleontòleg del Consell Nacional de Recerques Científiques i Tècniques de l’Argentina i director de la recerca.

En concret, les anàlisis fetes a França on es van transportar alguns dels ous, han determinat que pertanyen a l’espècie de Mussaurus. Altres investigadors van analitzar el niu i van deduir que este estava situat en els marges secs d’un llac.

Niu per edats

Els esquelets i els ous trobats en este niu estaven dividits per edats. Les cries eren les que més a prop es trobaven dels nuclis dels nius. En el cas dels adults, es van trobar en parelles o solos però no més lluny d’un quilòmetre quadrat.

Per a determinar l’edat de cada fòssil de dinosaure trobat, s’han sotmés a una tècnica desenvolupada pel MIT que consisteix a tallar una fina làmina i observar el teixit ossi en el microscopi.

«Es va poder determinar que Mussaurus tornava any rere any al mateix lloc per a formar estes colònies. Tenia una estructura de ramat molt organitzada i este treball és el primer registre de comportament social complex en una espècie primitiva de dinosaures«, ha estat una altra de les conclusions revelades per l’investigador Diego Pol.

Últimes notícies

Controlat l’incendi de Jalance i estabilitzat el d’Enguera després d’una evolució favorable

L’incendi forestal declarat a Jalance ja està controlat i el d’Enguera es troba estabilitzat, després d’unes hores de treball intens dels bombers i amb el suport de mitjans aeris.

El fort temporal causa danys materials a l’Alcoià i altres comarques d’Alacant

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant han fet 37 intervencions per forts vents i tempestes, amb Alcoy com a municipi més afectat. El temporal ha causat danys materials en tendals, teulades, cablejats i arbrat, així com problemes de circulació.

Tempestes molt intenses amb pedra i ratxes violentes en l’interior d’Alacant i València

L’interior nord d’Alacant i el sud de València han registrat esta vesprada tempestes molt breus però intenses, amb pedra i ratxes de vent que han arribat als 116 km/h a Villena.

El foc de Tírig queda estabilitzat després de cremar 810 hectàrees

L’incendi forestal declarat divendres a Tírig ha quedat estabilitzat este dilluns de vesprada, després d’afectar 810 hectàrees entre Tírig i Catí. Les persones desallotjades ja poden tornar a casa i la UME comença el repliegue cap a Bétera.

El València CF afegix un amistós contra el Teruel per l’ajornament de LaLiga

El València CF ha programat un nou amistós davant el Teruel este dimecres 12 d’agost a Paterna, després que s’haja retardat una setmana el seu debut en LaLiga davant el Betis. L’equip de Carlos Corberán aprofitarà així per sumar minuts i arribar amb més ritme a l’estrena oficial contra el Celta a Mestalla.

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.

Tancament de tots els parcs naturals valencians durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Generalitat ha decretat el tancament de tots els parcs naturals de la Comunitat Valenciana el 12 d’agost, dia de l’eclipsi solar, per l’alt risc d’incendis i la previsió de tempestes seques. També s’imposen restriccions de pas en terrenys forestals i es recomana observar el fenomen des de punts urbans i oficials.