12.4 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Troben un niu amb més de 100 ous de dinosaure

Els dinosaures es movien en ramats i ho feien molt abans del que es pensava fins ara, segons va confirmar un estudi que ha analitzat esquelets parcials d’estes criatures.

Així ho han descobert

Investigadors han trobat un jaciment fòssil amb més de 100 ous de dinosaure al sud de l’Argentina. Este descobriment forma part d’un estudi en el qual s’ha analitzat esquelets parcials d’estos animals prehistòrics amb raigs X.

Els anàlisis també fan referència a l’existència d’un niu comunal

Els resultats s’han donat a conéixer en la publicació científica ‘Scientific Reports’ i la troballa podria provar que els dinosaures es movien en ramats. Segons els experts, este jaciment mostra un niu comunal. En este context, els adults anaven a buscar menjar i cuidaven de les cries.

Vivien en ramats

En el passat, estudis havien demostrat que alguns d’estos animals vivien en ramats. No obstant això, quedava pendent quan i com va aparéixer este comportament. Esta troballa suggereix que els dinosaures podrien haver viscut en ramats fa 193 milions d’anys, 40 abans del que es preveu. A més, els investigadors creuen que este comportament els va donar un avantatge evolutiu.

L’any 2.000 els científics van fer una troballa similar en trobar a la Patagònia, també a l’Argentina, un lloc en el qual hi havia esquelets de dinosaures joves pertanyents a una espècie primitiva i herbívora.

Ous d’una sola espècie

Els ous trobats pertanyen a una sola espècie de dinosaure. “És difícil trobar ous fòssils, i més encara trobar ous fòssils amb embrions dins, ja que es necessiten condicions molt especials per a la seua fossilització“, ha explicat Diego Pol, paleontòleg del Consell Nacional de Recerques Científiques i Tècniques de l’Argentina i director de la recerca.

En concret, les anàlisis fetes a França on es van transportar alguns dels ous, han determinat que pertanyen a l’espècie de Mussaurus. Altres investigadors van analitzar el niu i van deduir que este estava situat en els marges secs d’un llac.

Niu per edats

Els esquelets i els ous trobats en este niu estaven dividits per edats. Les cries eren les que més a prop es trobaven dels nuclis dels nius. En el cas dels adults, es van trobar en parelles o solos però no més lluny d’un quilòmetre quadrat.

Per a determinar l’edat de cada fòssil de dinosaure trobat, s’han sotmés a una tècnica desenvolupada pel MIT que consisteix a tallar una fina làmina i observar el teixit ossi en el microscopi.

Es va poder determinar que Mussaurus tornava any rere any al mateix lloc per a formar estes colònies. Tenia una estructura de ramat molt organitzada i este treball és el primer registre de comportament social complex en una espècie primitiva de dinosaures“, ha estat una altra de les conclusions revelades per l’investigador Diego Pol.

Últimes notícies

Kenneth encara el Benidorm Fest com a favorit amb ‘Els ulls no mentixen’

L'artista arriba al compte arrere del Benidorm Fest com un dels més votats en reproduccions amb 'Els ulls no mentixen', a punt del milió, i promet un directe explosiu.

Detinguts a València un notari i dos advocats per espoli a una octogenària amb alzheimer

La Policia Nacional ha arrestat a València a un notari, dos advocats i altres dos persones pel presumpte espoli del patrimoni d'una dona de 80 anys amb alzheimer. Les operacions van incloure vendes infravalorades, doble assessorament i un intent de suprimir el seu usdefruit.

Avís groc este dijous per ratxes de 80 km/h a Castelló, València i Alacant

Aemet ha establit avís groc per a este dijous per vent de l'oest amb ratxes de fins a 80 km/h a Castelló, València i Alacant, i per onatge en la costa.

El vent de ponent dispara hui les màximes en la Comunitat fins a 24 graus

Ratxes molt fortes de l'oest impulsen un ascens tèrmic fins a valors primaverals. A última hora baixarà la cota de neu i demà s'espera un descens de temperatures.

Iñaki Williams fica a l’Athletic en semifinals amb un gol en el 96

L'Athletic va guanyar 1-2 a Mestalla i va segellar el seu passe a semifinals. Sadiq Umar es va marcar en pròpia i després va empatar; Dimitrievski va detindre un penal abans del punt final.

Sadiq iguala després d’un error de Padilla i el València-Athletic arriba 1-1 al descans

El davanter nigerià va compensar el seu autogol en aprofitar una fallada del portera Alex Padilla i va deixar el dol de quarts 1-1 a l'intermedi a Mestalla.

Sadiq, novetat al València; Izeta encapçala a l’Athletic en els quarts de Copa

El València introduïx a Sadiq al costat de Lucas Beltrán a Mestalla, mentres l'Athletic confia en Urko Izeta. Els dos busquen el passe a semifinals amb onces ofensius.

La Comissió Mixta per a la DANA a València fixa la seua primera reunió per al 18 de febrer

La Comissió Mixta per a coordinar la recuperació de danys de la DANA del 29 d'octubre a València es reunirà el 18 de febrer. El Consell de Ministres va aprovar la seua creació i composició.