16 C
València
Dimarts, 23 desembre, 2025

L’última advertència de Simón que preocupa: Les UCI podrien col·lapsar-se prompte

 

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES), Fernando Simón, ha advertit que diferents comunitats autònomes es troben per damunt del 40% d’ocupació de les unitats de cures intensives (UCI), el que està posant en «una situació realment molt crítica a algun hospital».

 

«No estem encara en situació de col·lapse, però sí que tenim una pressió molt important, amb una situació realment molt crítica en algun hospital. En alguns hospitals, a demés, s’està posant en qüestió el funcionament rutinari, reduint gran part de l’activitat programada», ha reconegut l’epidemiòleg del Ministeri de Sanitat en roda de premsa este dilluns.

 

En qualsevol cas, ha alertat que, si esta evolució «seguix», resulta «molt possible que a mitjans de novembre, potser en la tercera setmana, hi hagi un número d’UCI significatiu en situació molt complicada». «No sé si arribaran a una situació de col·lapse. Si les mesures que s’apliquen tenen un impacte ràpid, pot ser que conseguim evitar este col·lapse. La possibilitat de col·lapse existix? Per descomptat que sí», ha avançat.

 

Simón ha especificat que l’impacte a l’UCI s’observa entre 10 i 20 dies després del període de transmissió. A demés, ha recordat que l’estada a les UCI «s’allarga sobretot en les persones de risc», per això creu que és imprescindible «conseguir que els grups vulnerables estiguen ben protegits». «Tots hem de ser conscients del risc al que podem exposar als grups vulnerables», ha insistit.

 

En este sentit, ha indicat que hi ha la possibilitat que esta situació «molt crítica» passe també, «en part», per a l’hospitalització general. Segons la seua opinió, el perill és que «s’hauria d’eliminar el funcionament habitual dels hospitals i reduir molt l’activitat programada» per a atendre pacients amb Covid-19.

 

«Evolució ràpida, amb tendència ascendent molt clara»

Simón ha explicat que, després de «tres o quatre setmanes d’estabilització», Espanya en porta «tres més amb un nou increment de la transmissió». «L’evolució està sent ràpida, amb una tendència ascendent molt clara. És molt probable que esta incidència continue incrementant-se ràpidament durant les pròximes setmanes», ha vaticinat.

 

En qualsevol cas, ha defensat que, tot i que Espanya està «pujant ràpidament», no ho fa «tant com en altres països». «La raó és que partíem d’un punt base més alt que els altres, perquè teníem més incidència durant les últimes setmanes de l’estiu», ha afegit.

 

El director del CCAES ha informat que «per damunt» del 45% dels casos són asimptomàtics o presimptomàtics, però ha criticat que «si es detecten, però no guarden l’aïllament, servix de poc», apel·lant a la responsabilitat individual per a controlar la pandèmia. Simón ha afegit que la letalitat seguix sent «comparativament molt baixa», d’un 0,9%, però que el número de casos diagnosticats és «molt elevat».

 

L’epidemiòleg ha assenyalat que l’efecte de les mesures preses en les últimes setmanes «encara no s’està observant», però ha ressaltat, com a bona notícia, que Espanya es troba «en el primer o segon lloc» a nivell europeu que més proves fa, amb «un esforç diagnòstic enorme» i 2.118 proves per 100.000 habitants.

Últimes notícies

Pérez Llorca condiciona el congrés del PPCV a l’avanç de la reconstrucció i apunta a 2026

Pérez Llorca ha supeditat el congrés regional del PPCV a l'avanç de la reconstrucció després de la DANA i ha fixat com a horitzó 2026 si no hi ha contratemps. També ha defés una gestora integradora i ha restat importància a la seua candidatura.

PSPV i EUPV demanen la dimissió de l’alcalde de Jérica imputat per agressió sexual a menors

PSPV-PSOE i EUPV han exigit la dimissió de l'alcalde de Jérica, Jorge Peiró, imputat per una presumpta agressió sexual a dos menors, i han demanat al PP actuar. Reclamen claredat sobre quan es va conéixer la investigació i proposen un ple extraordinari per a abordar la crisi.

PP i Vox aproven el pressupost de Castelló per a 2026: més de 253 milions

El ple municipal ha validat els comptes de 2026, per damunt de 253 milions, amb la majoria de PP i Vox i el rebuig de PSPV-PSOE i Compromís. L'oposició ha qüestionat previsions i implementació.

L’Audiència de València rebutja imputar al president de la CHJ en la causa de la DANA

L'Audiència de València ha confirmat la negativa de la jutgessa a investigar al president de la CHJ en la causa per la DANA. El tribunal centra la responsabilitat en els qui van dirigir l'emergència i en l'ús d'alertes i informació disponible.

El Govern destina 42,6 milions a regenerar platges valencianes

El Miteco finançarà obres per 42.659.244,47 euros per a revertir la regressió costanera en diversos trams del litoral valencià. El contracte ja s'ha firmat.

Dos morts i un ferit greu després d’una pallissa en la pedania de la Marina, a Elx

Dos hòmens han mort i un tercer està greu després de ser apallissats en la pedania il·licitana de la Marina. Els sospitosos seguixen tancats en una vivenda voltada per la Guàrdia Civil.

Víctimes de la dana i entitats entreguen carbó en Les Corts i criden a la protesta contra Mazón i el seu Govern

Col·lectius de víctimes i entitats socials han entregat carbó en Les Corts per a Mazón, Pérez Llorca i el seu Govern i han anomenat a una nova manifestació a València.

Dos morts i un ferit greu després d’una pallissa en la pedania de La Marina (Elx)

Dos hòmens han mort i un tercer està greu després de ser apallissats en La Marina, pedania d'Elx. La Guàrdia Civil a prop una vivenda amb dos sospitosos dins.