La vaga perd força i el 95% dels transportistes ja està treballant

En la tercera setmana de vaga dels transportistes, l’atur comença a perdre força sobretot a causa de l’acord que va aconseguir la patronal del sector, el Comité Nacional del Transport per Carretera (CNTC) amb el Ministeri de Transports la setmana passada.

El pacte, que inclou una bonificació de 20 cèntims per litre de combustible i ajudes directes per 450 milions d’euros, ha satisfet a part dels professionals, que han treballat aquest dilluns amb aparent normalitat.

La vicepresidenta i ministra d’Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, va assegurar que els aturs que es van produir aquest dilluns són «marginals» i que la majoria del sector ja està operatiu.

«Els últims reductes que queden s’aniran desactivant» al llarg de la setmana, va afirmar en declaracions als mitjans després de l’assemblea d’ATA, convençuda que l’acord al qual es va arribar és «molt positiu» per al sector, amb mesures que arriben als 1.000 milions d’euros.

L’associació d’autònoms va confirmar que el 95% dels 207.000 professionals del transport ja estan treballant. El president d’ATA, Lorenzo Amor, va instar els que continuen protestant que «deixen treballar als que volen treballar». Amor va valorar l’acord amb el Govern i va destacar que les organitzacions no estan per a «desgastar governs», sinó per a «parlar, dialogar i acordar» amb ells.

Es tracta d’un acord que «permet respirar» al sector, va destacar el secretari general d’UGT, Pepe Álvarez, encara que va assegurar que «no és suficient» perquè el problema no ha sigut només l’alça del preu del carburant sinó altres qüestions de fons que «cal arreglar».

En declaracions als mitjans, va recalcar que no és una vaga sinó un «atur patronal» i va mostrar el seu descontentament per l’«intent de paralitzar el país» encara que opine que hi ha una «situació d’injustícia» en el sector del transport.

Per això, va exigir «respecte» per als treballadors per compte d’altri del sector, als quals «no queda un altre remei que treballar». Va reclamar que cessament «aquesta situació de coacció i agressions físiques» als treballadors i que les forces de l’ordre permeten que puguen desenvolupar la seua labor amb seguretat. Álvarez confia que aquesta setmana la situació es vaja normalitzant.

No obstant això, aquesta ajuda no convenç a Manuel Hernández, president de la Plataforma per a la Defensa del Transport de Mercaderies per Carretera, qui considera que és una simple «almoina» i sosté que la vaga es desconvocarà quan hi haja un decret que impedisca contractar per davall de costos, fins que s’aprove una llei que el garantisca de manera estructural.

Així mateix, va animar als transportistes a «no tirar la tovallola en l’última espenta» després de la seua reunió amb la ministra de Transports Raquel Sánchez, per la qual cosa, fins a un altre avís, continuaran amb els aturs.

«Necessitem una mesura abans de començar a treballar que garantisca que això serà així ja. I si es tarda tres mesos a fer la llei que hi haja un decret que de manera provisional cobrisca aqueixa necessitat i no puguen continuar explotant-nos«, va reclamar Hernández després d’aquesta trobada.

Les paraules del representant de la plataforma convocant de la vaga naixen de la reunió mantinguda amb Sánchez, on la ministra es va comprometre al fet que en dos o tres mesos no es pot aprovar un decret llei transitori per a garantir el cobrament per damunt de costos. Segons ha apuntat la Plataforma des de les seues xarxes socials, «l’administració sí o sí que ha de donar-nos una solució perquè tampoc poden aguantar molt més aquest panorama«.

Què demanen els transportistes?

La seua principal reivindicació és prohibir per llei el pagament per davall de costos d’explotació dels serveis de transport de mercaderies per carretera, utilitzant l’observatori de costos dissenyat pel Ministeri de Transports, sent aquest d’obligat compliment sense possibilitat de pacte en contra.

Són preus en molts casos que estan entre un 30 i un 40% per davall del qual serien els corresponents, situació agreujada actualment per l’alça dels combustibles que ha vingut derivada de la invasió russa d’Ucraïna.

La Plataforma explica que no parla de regulació ni d’imposició de preus que eliminen la lliure competència, sinó de protecció i seguretat jurídica quant a la viabilitat econòmica de les empreses de transport i poder repercutir de manera automàtica la pujada de qualsevol cost necessari per al desenvolupament de l’activitat.

Entre moltes altres reivindicacions, també sol·liciten:

Limitar la intermediació en el contracte de transport a un sol contractista.
Prohibir per llei la càrrega i descàrrega per part dels conductors i autònoms que realitzen la conducció dels seus vehicles, sense possibilitat d’acords ni pactes amb carregadors ni destinataris.
Un decret llei que obligue a limitar les labors de càrrega i descàrrega dels camions en un temps màxim d’1 hora des de la seua arribada, o des de l’hora pactada.
Jubilació als 60 anys per als conductors professionals, per ser una professió classificada d’alt risc, aplicant els coeficients reductors.

Últimes notícies

Les comarques d’interior de València arriben als 39 graus abans del pic de la nova ona de calor

Zarra ha arribat este dimecres als 39,1 graus i altres municipis d’interior de València s’han acostat als 38, a les portes del pic de l’ona de calor previst per a la vesprada de dijous, quan la Aemet espera fins a 40 graus i ha activat l’avís taronja a València i Alacant.

Peter Lim torna a València quasi set anys després per a vore el Nou Mestalla

Peter Lim ha tornat a València després de quasi set anys per a reunir-se amb la direcció del club, visitar el Nou Mestalla i interessar-se per l’estat de salut de la directora financera.

Peter Lim torna a València quasi set anys després per a vore el Nou Mestalla

Peter Lim ha viatjat a València després de quasi set anys d’absència per a visitar el Nou Mestalla, reunir-se amb la cúpula del club i analitzar el mercat d’estiu.

Risc extrem d’incendis este dijous: nivell 3 de preemergència a tota la Comunitat

La Generalitat ha activat per a este dijous 23 de juliol el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals en tota la Comunitat Valenciana i ha demanat màxima precaució per l’onada de calor.

La Coordinadora Feminista d’Elx denuncia a Govern i Consell la prohibició de xiquetes al Misteri

La Coordinadora Feminista d’Elx ha denunciat davant el Govern central i la Generalitat que les xiquetes continuen excloses de l’Escolania i de les representacions del Misteri d’Elx, i reclama la seua incorporació immediata.

Unes obres en un col·lector provoquen un abocament que tanca platges a La Pobla de Farnals

La Pobla de Farnals ha atribuït a unes obres de reparació en un col·lector de l’EPSAR l’abocament d’aigües residuals que ha obligat a tancar temporalment la Platja Nord al bany, mentres es vigila l’evolució de la taca i s’esperen analítiques.

Almussafes veu en l’aliança de Ford amb Geely una oportunitat per a reforçar el seu futur

L’Ajuntament d’Almussafes celebra l’acord de Ford amb Geely i considera que pot reforçar la càrrega de treball, la competitivitat i l’ocupació de la planta valenciana.

Alicant tanca parcs per vent fort i activa el CAUS per alerta roja per calor extrema

L'Ajuntament d'Alacant tancarà este dijous parcs, Castillo de Santa Bárbara, veladors i instal·lacions esportives a l'aire lliure per fortes ratxes de vent i calor extrema, i obrirà el CAUS per atendre persones vulnerables.