Virunga, la goril·la nascuda en BIOPARC València, compleix 5 anys

 

Aquesta setmana s’han complit cinc anys des que, en les selves i boscos d’Àfrica equatorial que recrea BIOPARC ValènciaNalani es posava de part a la vista del públic. La preciosa Virunga naixia dins d’un important programa europeu de conservació ex situ (EEP) d’aquesta espècie, en el qual participen els BIOPARC, tant de València com de Fuengirola.

 

La implicació dels BIOPARC ha donat grans alegries en els últims anys, amb els naixements de tres mascles a València, Ebo, Pepe i Félix; i un mascle en Fuengirola, Ekan. Tots ells són motiu d’esperança per al Goril·la occidental de costa (Gorilla gorilla gorilla), catalogat en “perill crític” d’extinció per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (IUCN).  

 

La caça furtiva, la fragmentació dels ecosistemes, la destrucció dels hàbitats i la inseguretat regnant als països africans són les principals causes del descens de les poblacions de goril·les. Ara cal sumar la pandèmia de la COVID-19, una nova amenaça per la seua limitada capacitat de defensa davant un virus i per l’impacte del descens del turisme cap als països on habiten, la qual cosa suposa també menys ingressos destinats a la seua protecció. 

 

Virunga, l’homenatge a Dian Fossey 

La conservació de la biodiversitat fa necessari integrar actuacions ex situ i in situ, desenvolupades en els seus hàbitats de origen. El compromís de BIOPARC integra totes dues estratègies i en aquest últim cas ho fa a través de Fundació BIOPARC. Amb el que respecta als goril·les, participa en el Projecte Ebo (Ebo Forest Research Project) que treballa per a preservar un xicotet i valuós bosc de Camerun on habita un grup de goril·les que es troben de debò risc de desaparéixer.  

 

La xicoteta goril·la Virunga ha celebrat aquest passat dimarts el seu 5é aniversari envoltada de la seua família formada per el seu pare Mambie i les altres femelles Ali, mare d’Ebo i Félix, i Fossey amb la seua cria Pepe. Virunga va rebre el seu nom com a homenatge a una dona que va treballar per a estudiar i protegir aquests grans primatsDian Fossey. L’emblemàtica i lluitadora conservacionista va desenvolupar el seu treball a les muntanyes Virunga, hui convertides en un santuari per als goril·les. La seua història ens recorda que la salvació d’aquesta espècie i la preservació de la naturalesa és a les nostres mans, per la qual cosa és necessari un canvi d’actitud i un ferm compromís de tots amb la protecció del planeta

Últimes notícies

Dos hòmens rescatats en helicòpter a Petrer per un colp de calor en plena ona de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de l'Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d'ells patira un colp de calor i quedara en estat greu.

Rescaten dos senderistes a Petrer per un colp de calor en plena onada de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de la Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d’ells patira un colp de calor greu en plena onada de calor.

La ramaderia extensiva es reforça com a barrera contra incendis després del foc de Soneja

Miguel Barrachina defensa la ramaderia extensiva com a eina clau contra els incendis forestals després del foc de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees, i destaca les ajudes i incentius per a mantindre esta activitat en el món rural.

La ramaderia extensiva es reivindica com a clau contra els incendis després del foc de Soneja

El conseller Miguel Barrachina ha defensat la ramaderia extensiva com el cortafoc més eficaç després de l’incendi de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees a l’Alt Palància.

Ecologistes porten a jutjat l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions mediambientals

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València i els dragats a València i Sagunt, que consideren il·legals per falta d’avaluació ambiental actualitzada.

El Marató València guarda les últimes estreles però assegura compromisos, no promeses

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, ha avançat que encara queden atletes d’elit per confirmar per a la carrera del 6 de desembre i ha defés que només anuncien acords tancats. També ha explicat les dificultats econòmiques actuals de l’atletisme i el nou patrocini amb el Valencia Club de Atletismo.

El Marató València guarda encara alguna estrella però només anuncia compromisos ferms

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, avança que queden atletes d’elit per confirmar el 6 de desembre i defensa una política d’anuncis basada en compromisos tancats, en un context de fortes dificultats econòmiques per a l’atletisme.

Ecologistes porten a judici l’ampliació nord del port de València per infringir la normativa ambiental

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions ambientals en els dragats de València i Sagunt.