7.6 C
València
Dissabte, 22 novembre, 2025

Apagons y apagades

El passat 28 del passat mes d’abril a tota Espanya vam patir una apagada o un apagó que ens deixà sense llum elèctrica unes quantes hores, en uns llocs més, en altres menys, sense trens, sense ascensors i sense poder traure diners dels caixers dels bancs. Les autoritats ja esbrinaran les causes i exigiran les possibles responsabilitats, si cal, esperem. És la primera vegada que passa un fet aixina en la península Ibèrica. És un esdeveniment verdaderament històric. Però, com que esta columneta va més de qüestions lingüístiques, ens centrarem més en els noms que rep eixe succés i els seus possibles significats.

L’‘acció d’apagar-se les llums a causa d’una interrupció en el subministrament elèctric’, ‘interrupció passatgera del subministrament d’energia elèctrica’, la majoria de diccionaris del valencià-català la denominen apagada. Recorde haver-li sentit dir a ma mare “Ahir vam tindre una apagà de llum en totes les cases”, o frase semblant, però la veu apagó és la més utilitzada actualment en el llenguatge oral. I és normativa i registrada en el Diccionari normatiu valencià. Algú, des de dilluns, quan se’n va anar la llum, s’ha afanyat a aclarir que apagó és un castellanisme i que la paraula més correcta és apagada. Possiblement, l’ús de l’apagó procedix del castellà, però morfològicament és una veu ben valencianocatalana, com  dragó, tragó, vagó i altres de pareguda terminació com baló, baró, barracó, batalló, blasó, canaló, cartabó, escalafó, escaló, pantaló, saló, tacó, taló, tots estos vocables acabats en -ón en castellà. 

I tenim l’apagada informativa o apagó informatiu, també denominat silenci informatiu, que es referix a la censura de notícies relatives a un determinat assumpte per part dels mitjans de comunicació de masses. Apagada de premsa és una expressió similar, però referida únicament als mitjans de caràcter imprés.

Una apagada informativa o apagó informatiu pot ser voluntari i acceptat pels mateixos mitjans o pot ser forçat pel govern i/o Estat, el qual finança l’empresa i impedix que es convertisca en autònoma. Este suport condiciona els continguts dels mitjans de comunicació de masses i exercix una censura, oferint solucions pròpies a les necessitats comunicatives dels sectors populars.​

El tema és objecte de controvèrsia, especialment en temps de pau, ja que alguns ho consideren un mètode vàlid de desinformació i altres, una violació dels drets humans i repressió de la llibertat d’expressió.

I a vore si no tenim més apagons o apagades de llum. Ni tampoc de cap tipus d’interrupció d’informació, que en realitat siga censura, que de quan en quan, haver-n’hi, n’hi ha. I no cal bandejar apagó, que és ben normatiu. I tampoc apagada, òbviament.

Últimes notícies

76-73: València Basket resistix el desplegament físic de l’Estrella Roja

València Basket va véncer 76-73 a Estrella Roja en un partit molt físic. La major rotació local i els robatoris en primera línia van decidir un final atapeït.

La xilena d’Hugo Duro decidix el derbi per al València

El València va véncer 1-0 al Llevant amb una xilena d'Hugo Duro en el 79 després d'un centre de Gayà. Ryan va sostindre als visitants i el VAR va anul·lar un gol previ.

Un home ha resultat ferit en una deflagració de gas per una estufa a Benicarló

Una possible acumulació de gas derivat d'una estufa ha provocat una deflagració en una vivenda de Benicarló que ha deixat ferit a un home de 71 anys. Les finestres han col·lapsat i han caigut sobre vehicles, sense incendi.

El Jutjat d’Alzira investiga la mort d’una xiqueta després d’un tractament dental

El Jutjat d'Instrucció 5 d'Alzira ha obert diligències per la defunció d'una xiqueta de 6 anys després d'un tractament dental. Una altra menor atesa en la mateixa clínica seguix en UCI.

Pérez Llorca defén que va ser una coincidència parlar amb Pradas i Mazón en plena DANA

El dirigent del PP valencià ha declarat com a testimoni que l'encreuament de crides amb Pradas i Mazón el dia de la DANA va ser casual i sense intermediacions.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental i una altra de 4 roman en l’UCI

Una menor de 6 anys ha mort hores després de ser atesa en una clínica d'Alzira; una altra de 4 va ser traslladada a l'UCI pediàtrica del Clínic de València. Sanitat ha obert un expedient i ha suspés cautelarment l'activitat del centre.

Ciutadans veu en el testimoniatge de Pérez Llorca la prova que Mazón sí que estava informat de la dana

Ciutadans sosté que la declaració de Juanfran Pérez Llorca davant el Jutjat de Catarroja demostra que Carlos Mazón coneixia la riuada del 29 d'octubre. La formació seguirà personada per a exigir transparència.

Vox avisa al PP: tibarà al màxim les negociacions i no tem repetir eleccions

Vox ha endurit la seua postura davant el PP i ha advertit que forçarà les negociacions per a imposar el seu programa, sense descartar repetir eleccions. Abascal ha confiat a tancar un acord a València que incloga infraestructures hidràuliques.