Apagons y apagades

El passat 28 del passat mes d’abril a tota Espanya vam patir una apagada o un apagó que ens deixà sense llum elèctrica unes quantes hores, en uns llocs més, en altres menys, sense trens, sense ascensors i sense poder traure diners dels caixers dels bancs. Les autoritats ja esbrinaran les causes i exigiran les possibles responsabilitats, si cal, esperem. És la primera vegada que passa un fet aixina en la península Ibèrica. És un esdeveniment verdaderament històric. Però, com que esta columneta va més de qüestions lingüístiques, ens centrarem més en els noms que rep eixe succés i els seus possibles significats.

L’‘acció d’apagar-se les llums a causa d’una interrupció en el subministrament elèctric’, ‘interrupció passatgera del subministrament d’energia elèctrica’, la majoria de diccionaris del valencià-català la denominen apagada. Recorde haver-li sentit dir a ma mare “Ahir vam tindre una apagà de llum en totes les cases”, o frase semblant, però la veu apagó és la més utilitzada actualment en el llenguatge oral. I és normativa i registrada en el Diccionari normatiu valencià. Algú, des de dilluns, quan se’n va anar la llum, s’ha afanyat a aclarir que apagó és un castellanisme i que la paraula més correcta és apagada. Possiblement, l’ús de l’apagó procedix del castellà, però morfològicament és una veu ben valencianocatalana, com  dragó, tragó, vagó i altres de pareguda terminació com baló, baró, barracó, batalló, blasó, canaló, cartabó, escalafó, escaló, pantaló, saló, tacó, taló, tots estos vocables acabats en -ón en castellà. 

I tenim l’apagada informativa o apagó informatiu, també denominat silenci informatiu, que es referix a la censura de notícies relatives a un determinat assumpte per part dels mitjans de comunicació de masses. Apagada de premsa és una expressió similar, però referida únicament als mitjans de caràcter imprés.

Una apagada informativa o apagó informatiu pot ser voluntari i acceptat pels mateixos mitjans o pot ser forçat pel govern i/o Estat, el qual finança l’empresa i impedix que es convertisca en autònoma. Este suport condiciona els continguts dels mitjans de comunicació de masses i exercix una censura, oferint solucions pròpies a les necessitats comunicatives dels sectors populars.​

El tema és objecte de controvèrsia, especialment en temps de pau, ja que alguns ho consideren un mètode vàlid de desinformació i altres, una violació dels drets humans i repressió de la llibertat d’expressió.

I a vore si no tenim més apagons o apagades de llum. Ni tampoc de cap tipus d’interrupció d’informació, que en realitat siga censura, que de quan en quan, haver-n’hi, n’hi ha. I no cal bandejar apagó, que és ben normatiu. I tampoc apagada, òbviament.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.