Apagons y apagades

El passat 28 del passat mes d’abril a tota Espanya vam patir una apagada o un apagó que ens deixà sense llum elèctrica unes quantes hores, en uns llocs més, en altres menys, sense trens, sense ascensors i sense poder traure diners dels caixers dels bancs. Les autoritats ja esbrinaran les causes i exigiran les possibles responsabilitats, si cal, esperem. És la primera vegada que passa un fet aixina en la península Ibèrica. És un esdeveniment verdaderament històric. Però, com que esta columneta va més de qüestions lingüístiques, ens centrarem més en els noms que rep eixe succés i els seus possibles significats.

L’‘acció d’apagar-se les llums a causa d’una interrupció en el subministrament elèctric’, ‘interrupció passatgera del subministrament d’energia elèctrica’, la majoria de diccionaris del valencià-català la denominen apagada. Recorde haver-li sentit dir a ma mare “Ahir vam tindre una apagà de llum en totes les cases”, o frase semblant, però la veu apagó és la més utilitzada actualment en el llenguatge oral. I és normativa i registrada en el Diccionari normatiu valencià. Algú, des de dilluns, quan se’n va anar la llum, s’ha afanyat a aclarir que apagó és un castellanisme i que la paraula més correcta és apagada. Possiblement, l’ús de l’apagó procedix del castellà, però morfològicament és una veu ben valencianocatalana, com  dragó, tragó, vagó i altres de pareguda terminació com baló, baró, barracó, batalló, blasó, canaló, cartabó, escalafó, escaló, pantaló, saló, tacó, taló, tots estos vocables acabats en -ón en castellà. 

I tenim l’apagada informativa o apagó informatiu, també denominat silenci informatiu, que es referix a la censura de notícies relatives a un determinat assumpte per part dels mitjans de comunicació de masses. Apagada de premsa és una expressió similar, però referida únicament als mitjans de caràcter imprés.

Una apagada informativa o apagó informatiu pot ser voluntari i acceptat pels mateixos mitjans o pot ser forçat pel govern i/o Estat, el qual finança l’empresa i impedix que es convertisca en autònoma. Este suport condiciona els continguts dels mitjans de comunicació de masses i exercix una censura, oferint solucions pròpies a les necessitats comunicatives dels sectors populars.​

El tema és objecte de controvèrsia, especialment en temps de pau, ja que alguns ho consideren un mètode vàlid de desinformació i altres, una violació dels drets humans i repressió de la llibertat d’expressió.

I a vore si no tenim més apagons o apagades de llum. Ni tampoc de cap tipus d’interrupció d’informació, que en realitat siga censura, que de quan en quan, haver-n’hi, n’hi ha. I no cal bandejar apagó, que és ben normatiu. I tampoc apagada, òbviament.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana farà obligatòria la formació en emergències en tots els centres educatius des de 2026-2027

La Conselleria d'Educació implantarà un pla obligatori de formació en emergències de protecció civil en tots els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana a partir del curs 2026-2027, amb hores mínimes anuals per a l'alumnat i un ampli programa de capacitació docent.

El València Basket blinda a Brancou Badio amb un nou contracte fins a 2029

El València Basket ha millorat i ampliat el contracte de l'escorta senegalés Brancou Badio fins a 2029, consolidant-li com a peça clau del projecte i jugador amb el vincle més llarg del club.

Un tècnic municipal qüestiona la rapidesa i canvis en la promoció pública Els Naus a Alacant

Un tècnic jurídic jubilat de l'Ajuntament d'Alacant ha mostrat la seua sorpresa per la rapidesa amb la qual l'empresa adjudicatària va presentar la seua oferta per a les vivendes públiques Els Naus i per les diferències entre els plecs publicats i els inicials.

Adif designa a Joan Calabuig com a nou coordinador del Corredor Mediterrani

Adif ha nomenat a Joan Calabuig nou coordinador del Corredor Mediterrani, un lloc clau per a impulsar l'execució, el seguiment i la interlocució institucional d'esta infraestructura estratègica.

El Palau de les Arts estrena el drama coreogràfic Les filles de Bernarda el 17 d’abril

El Palau de les Arts acollirà el 17 d'abril l'estrena absoluta de Les filles de Bernarda, una coproducció de dansa que reinterpreta l'univers de Bernarda Alba des de la coreografia, la música en directe i el llenguatge documental.

Dansa València alça el teló amb Ultimàtum de Led Silhouette en el Teatre Principal

Dansa València inaugura la seua nova edició en el Teatre Principal amb Ultimàtum de Led Silhouette i una jornada que combina estrenes, flamenc contemporani, pensament i divulgació.

Pradas recorre la prova cal·ligràfica sobre la nota del missatge És-Alert

La defensa de Salomé Pradas apel·la la decisió judicial de mantindre una prova cal·ligràfica sobre una nota manuscrita amb indicacions per al missatge És-Alert durant la DANA.

Catalá, investigada per prevaricació, defén la legalitat de l’actuació de l’Ajuntament de València

María José Catalá assegura que l'actuació de l'Ajuntament de València va ser legal i transparent després de conéixer-se que Anticorrupció la investiga per presumpta prevaricació i tràfic d'influències en la recol·locació de personal.