Apagons y apagades

El passat 28 del passat mes d’abril a tota Espanya vam patir una apagada o un apagó que ens deixà sense llum elèctrica unes quantes hores, en uns llocs més, en altres menys, sense trens, sense ascensors i sense poder traure diners dels caixers dels bancs. Les autoritats ja esbrinaran les causes i exigiran les possibles responsabilitats, si cal, esperem. És la primera vegada que passa un fet aixina en la península Ibèrica. És un esdeveniment verdaderament històric. Però, com que esta columneta va més de qüestions lingüístiques, ens centrarem més en els noms que rep eixe succés i els seus possibles significats.

L’‘acció d’apagar-se les llums a causa d’una interrupció en el subministrament elèctric’, ‘interrupció passatgera del subministrament d’energia elèctrica’, la majoria de diccionaris del valencià-català la denominen apagada. Recorde haver-li sentit dir a ma mare “Ahir vam tindre una apagà de llum en totes les cases”, o frase semblant, però la veu apagó és la més utilitzada actualment en el llenguatge oral. I és normativa i registrada en el Diccionari normatiu valencià. Algú, des de dilluns, quan se’n va anar la llum, s’ha afanyat a aclarir que apagó és un castellanisme i que la paraula més correcta és apagada. Possiblement, l’ús de l’apagó procedix del castellà, però morfològicament és una veu ben valencianocatalana, com  dragó, tragó, vagó i altres de pareguda terminació com baló, baró, barracó, batalló, blasó, canaló, cartabó, escalafó, escaló, pantaló, saló, tacó, taló, tots estos vocables acabats en -ón en castellà. 

I tenim l’apagada informativa o apagó informatiu, també denominat silenci informatiu, que es referix a la censura de notícies relatives a un determinat assumpte per part dels mitjans de comunicació de masses. Apagada de premsa és una expressió similar, però referida únicament als mitjans de caràcter imprés.

Una apagada informativa o apagó informatiu pot ser voluntari i acceptat pels mateixos mitjans o pot ser forçat pel govern i/o Estat, el qual finança l’empresa i impedix que es convertisca en autònoma. Este suport condiciona els continguts dels mitjans de comunicació de masses i exercix una censura, oferint solucions pròpies a les necessitats comunicatives dels sectors populars.​

El tema és objecte de controvèrsia, especialment en temps de pau, ja que alguns ho consideren un mètode vàlid de desinformació i altres, una violació dels drets humans i repressió de la llibertat d’expressió.

I a vore si no tenim més apagons o apagades de llum. Ni tampoc de cap tipus d’interrupció d’informació, que en realitat siga censura, que de quan en quan, haver-n’hi, n’hi ha. I no cal bandejar apagó, que és ben normatiu. I tampoc apagada, òbviament.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.