Què és el ‘basuco’, la droga coneguda com a ‘lladre de cervells’?


Agents dels Mossos d’Esquadra van anunciar el diumenge haver desmantellat un punt de venda i consum de ‘basuco‘ en L’Hospitalet del Llobregat, municipi a Barcelona. La substància es tracta de cocaïna adulterada coneguda a Llatinoamèrica com a «lladre de cervells» en ser extremadament virulenta i provocar danys irreversibles en el sistema nerviós. Les autoritats han detingut a quatre presumptes traficants, dos homes i dos dones, per subministrar el derivat de baix cost, molt addictiu i amb un efecte curt.

El ‘basuco’ també és conegut com a «paco» o teke» (pasta de cocaïna), és considerada com una de les drogues més nocives i tòxiques que existeixen. Es consumeix per via respiratòria i estimula durant no més de cinc minuts el sistema nerviós central. Malgrat el seu curt efecte, provoca trastorns psicòtics i problemes cardíacs, pulmonars i cardiovasculars.


És un residu químic, que sorgeix després de mesclar fulles seques de coca amb productes intermedis com l’àcid sulfúric o el querosé. A la pasta de cocaïna se li afigen adulterants com a àcids, cafeïna, plom, herbicides, solvents o hidrocarburs.

Es consumeix sobretot a Llatinoamèrica i en zones marginals. Provoca agressivitat, angoixa, depressió, al·lucinacions i esgotament. El seu consum pot provocar la mort cerebral en un període de sis mesos a dos anys.

Droga ‘4-CMC’

Una altra de les últimes drogues tan perilloses és la ‘4-CMC’, la Policia ha intervingut 20 quilos d’aquesta substància a Burgos sota el marc d’una operació internacional. Es tracta de la primera vegada que es confisca aquesta substància a Espanya. És molt nociva, similar a l’èxtasi i pot provocar taquicàrdies, agitació i espasmes. Pot fins i tot a arribar a causar fallades cardíaques i psicosi.


Les autoritats han explicat que la droga ‘4-CMC’ augmenta la concentració neuronal del neurotransmissor dopamina. En l’operació policial es van detindre tres persones.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.