7.3 C
València
Dilluns, 5 gener, 2026

Què és el ‘basuco’, la droga coneguda com a ‘lladre de cervells’?


Agents dels Mossos d’Esquadra van anunciar el diumenge haver desmantellat un punt de venda i consum de ‘basuco‘ en L’Hospitalet del Llobregat, municipi a Barcelona. La substància es tracta de cocaïna adulterada coneguda a Llatinoamèrica com a “lladre de cervells” en ser extremadament virulenta i provocar danys irreversibles en el sistema nerviós. Les autoritats han detingut a quatre presumptes traficants, dos homes i dos dones, per subministrar el derivat de baix cost, molt addictiu i amb un efecte curt.

El ‘basuco’ també és conegut com a “paco” o teke” (pasta de cocaïna), és considerada com una de les drogues més nocives i tòxiques que existeixen. Es consumeix per via respiratòria i estimula durant no més de cinc minuts el sistema nerviós central. Malgrat el seu curt efecte, provoca trastorns psicòtics i problemes cardíacs, pulmonars i cardiovasculars.


És un residu químic, que sorgeix després de mesclar fulles seques de coca amb productes intermedis com l’àcid sulfúric o el querosé. A la pasta de cocaïna se li afigen adulterants com a àcids, cafeïna, plom, herbicides, solvents o hidrocarburs.

Es consumeix sobretot a Llatinoamèrica i en zones marginals. Provoca agressivitat, angoixa, depressió, al·lucinacions i esgotament. El seu consum pot provocar la mort cerebral en un període de sis mesos a dos anys.

Droga ‘4-CMC’

Una altra de les últimes drogues tan perilloses és la ‘4-CMC’, la Policia ha intervingut 20 quilos d’aquesta substància a Burgos sota el marc d’una operació internacional. Es tracta de la primera vegada que es confisca aquesta substància a Espanya. És molt nociva, similar a l’èxtasi i pot provocar taquicàrdies, agitació i espasmes. Pot fins i tot a arribar a causar fallades cardíaques i psicosi.


Les autoritats han explicat que la droga ‘4-CMC’ augmenta la concentració neuronal del neurotransmissor dopamina. En l’operació policial es van detindre tres persones.

Últimes notícies

Luís Castro, quart tècnic del Llevant que venç en el seu debut en Primera

El Llevant es va imposar 0-3 al Sevilla en l'estrena de Luís Castro en LaLiga EA Sports. El tècnic portugués va tallar la sequera de lliga que es prolongava des d'octubre de 2025.

El València firma els seus pitjors números defensius fora de casa en una lliga de 20 equips

L'equip de Carlos Corberán ha encaixat 22 gols en 9 eixides i és el més golejat lluny de Mestalla. No ha guanyat fora i només suma 6 punts a favor.

Marc Aguado fixa el focus a Mestalla després del 1-3 davant el Vila-real

El migcampista de l'Elx va cridar a passar pàgina del 1-3 davant el Vila-real i va assegurar que el vestuari ja pensa a visitar al València a Mestalla. Va recalcar que aniran amb tot.

La Policia Nacional desarticula un laboratori d’èxtasi en un pis de Castelló

Dos persones han sigut detingudes i una ha ingressat a la presó després de desmantellar un laboratori d'èxtasi en una vivenda de Castelló; la investigació es va iniciar per una anomenada al 091. Els agents van confiscar 101,83 g d'èxtasi, 394 g de cocaïna, armes i 4.262 euros en efectiu.

El Llevant congrega a tres mil aficionats en un entrenament obert sota la pluja

L'equip granota va obrir l'entrenament en el Ciutat i va reunir uns tres mil aficionats malgrat la pluja. Va haver-hi ovació a Luís Castro i celebració de l'aniversari de Kervin Arriaga.

La Comunitat registrarà demà una temperatura mitjana de 2,9 graus, la més baixa des de 1997

La Comunitat Valenciana registrarà este dimarts una mitjana de 2,98 graus, cinc per davall del normal. Es mantenen avisos per fred i neu a l'interior.

La Comunitat Valenciana tanca 2025 com tercera en ofegaments, amb 65 morts

La Comunitat Valenciana ha registrat 65 morts per ofegament en 2025 i se situa com la tercera autonomia amb més víctimes. Espanya tanca amb 472 morts, el segon pitjor dada des de 2015.

València paga més de 46 milions en expropiacions pregades després d’11 anys de moratòria

Després de la fi de la moratòria autonòmica, València ha abonat més de 46 milions en expropiacions pregades entre 2024 i 2025. El consistori avisa de possibles pagaments addicionals per noves resolucions.