‘Botifarra’ enaltix el paper de la dona en ‘la supervivència’ de la música tradicional en el seu nou espectacle

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El músic Pep Gimeno ‘Botifarra’ enaltix el paper de les dones en «la supervivència» de la música tradicional valenciana amb el seu nou espectacle, ‘Les veus secretes’, que visitarà 15 municipis de la província de Valencia.

La presentació ha tingut lloc hui dimecres en la seu de la Diputació de València i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix; i la productora del projecte, Neus Albert, a més del propi ‘Botifarra’.

Per a l’artista, este projecte «homenatja a estes dones custodies de veus arrelades, d’estes veus secretes. La Tia Teresa de La Llosa de Ranes, la Tia María ‘la fornera’ de la Torre d’en Lloris de Xàtiva, la Tia Emilieta i la seua filla Meliues… Gràcies a estes dones que han conservat tan ben la cançó popular estic hui ací», ha assegurat.

«El que veurem en l’escenari és un espectacle dividit en quatre actes, que poden ser les estacions però també el pas del temps», ha apuntat.

Per la seua banda, Albert ha assenyalat que es tracta d’un espectacle de música popular des d'»una perspectiva de gènere que posa en valor el paper de la dona en la supervivència de la música tradicional valenciana com a principals transmisores i conservadores de les cançons i de les tradicions».

Així mateix, ha comentat que el muntatge s’acompanyarà de documents audiovisuals creats per Barret Film i comptarà amb una nova escenografia.

RECUPERACIÓ DEL PATRIMONI IMMATERIAL

«Serà una oportunitat renovada de gaudir de l’estil inconfusible del cantant de Xàtiva i d’un repertori de cançons que unix la tradició oral, el folklore i la recuperació del patrimoni immaterial que ens identifica i ens definix», ha apuntat la productora al mateix temps que ha ressaltat el caràcter «intergeneracional» de la tradició oral.

Segons ha explicat, la il·lustració dissenyada per Núria Riaza en la qual apareix una jove que porta una trena en el pèl i està cantant, utilitza «alguns elements tradicionals»: «La trena que representa un poc l’infinit, esta transmissió que mai acaba i que sempre va evolucionant», ha sostingut.

D’altra banda, la vicepresidenta de la Diputació, ha assegurat que ‘Les veus secretes’ no és «només un títol», és «una promesa que, cada nota, cada lletra, revelen els secrets que han estat guardats en el cor de la nostra cultura popular a través de les dones en les nostres cases, guardianes de la tradició que han anat transmetent de generació en generació de manera oral».

«Just ahir clausurem un Feminario en el qual hem escoltat la veu de dones referents que lluiten per millorar una societat amb les arrels del patriarcat; hui iniciem el recorregut d’una iniciativa cultural que reivindica les veus de dones de diferents generacions en la supervivència de la nostra música i la nostra cultura en general», ha destacat Enguix.

GIRA PER 15 MUNICIPIS

‘Les veus secretes’ iniciarà la gira musical el dissabte a l’Auditori d’Olocau; el 21 de desembre arribarà al local social Vicente Ruiz de Bicorb; el 28 de desembre, Pep Gimeno farà parada en el saló d’actes del Centre Cívic de Massalfassar; i un dia després, el diumenge 29, acomiadarà l’any en el Teatre Ideal de Torís.

Al gener del 2025 hi ha programats dos concerts: el diumenge 12 en l’Auditori d’Aielo de Malferit; i el diumenge 26 en la Casa de Cultura de La Font d’en Carròs.

Al febrer hi haurà tres cites amb ‘Les veus secretes’. La primera en el centre cultural Mario Monreal de Sagunt, el dissabte 8; la segona a l’Auditori Monterrey de La Pobla Llarga, el divendres 14; i la tercera en el centre cultural Papa Calixto III de Canals, el divendres 28.

La ruta musical de Pep Gimeno i la Diputació continuarà el dissabte 1 de març a la Casa de la Cultura d’Albalat de la Ribera; el diumenge 9 de març al Cinema Teatre Ricardo Ceba de Corbera; el divendres 21 de març en la casa de cultura Alcalde José Blay Espí de Real de Gandia; i el divendres 28 de març en el Centre Cívic de Barxeta. Els dos últims espectacles els acollirà el Teatre Principal de València, el diumenge 30 de març; i el ja esmentat Teatre Echegaray d’Ontinyent, el divendres 4 d’abril.

Sobre l’escenari es projectaran videos que explicaran les cançons interpretades per Botifarra, així com uns altres audiovisuals, efectes sonors i imatges d’arxiu que serviran per a transitar entre els diferents actes de cada lliurament de ‘Les veus secretes’, una gira totalment gratuïta els concerts de la qual organitzarà cada municipi, amb la possibilitat que decidisquen habilitar una fila zero per als damnificats per la dana.

Últimes notícies

Baldoví acusa Mazón de prioritzar la imatge davant la gestió en la DANA del 29-O

Joan Baldoví acusa Carlos Mazón i el seu Consell de preocupar-se més per la imatge que per la gestió durant la DANA del 29 d octubre de 2024, en la qual van morir 230 persones.

Pérez Llorca demana al professorat que pare la vaga i negocie amb la Generalitat

Juanfran Pérez Llorca insta el professorat en vaga indefinida a reflexionar, acceptar la proposta educativa de la Generalitat i treballar conjuntament per millorar el sistema.

Els missatges de Mazón en la dana: instrucció als consellers per a “inundar de dades” els mitjans

Carlos Mazón va ordenar als seus consellers el dia de la dana del 29 d’octubre de 2024 que inundaren de dades els mitjans per a, segons ell, transmetre sensació d’alerta i calma a la ciutadania. Els missatges de Whatsapp han arribat al jutjat de Catarroja a través de la declaració com a testimoni de Susana Camarero.

La rebaixa d’impostos facilita el relleu en l’empresa familiar però l’IVEFA reclama suport al reemprenedor

La reforma fiscal del Consell ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a empreses familiars fins al quart grau, però l’IVEFA reclama un autèntic xec relleu i més suport al reemprenedor per a garantir la continuïtat dels negocis.

El professorat valencià es decanta per suspendre la vaga indefinida i mantindre la pressió

STEPV, CCOO PV i UGT-PV aposten per suspendre la vaga indefinida del professorat valencià i continuar la negociació amb Educació, mentre la base sindical vota en consulta fins a les 20 hores.

L’empresa familiar valenciana reclama un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor

La reforma fiscal de la Generalitat ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a facilitar el relleu de l’empresa familiar, que demana ara un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor.

Més ajudes i menys burocràcia per al camp valencià en els Premis Agrovalor

La Generalitat ha reforçat el suport al sector agroalimentari valencià amb més de 100 milions en ajudes, destacats durant la segona edició dels Premis Agrovalor, que reconeixen la feina de professionals i entitats del camp, la mar i l’aigua.

Benidorm reforça la seguretat pel Mundial davant l’augment de vols des del Regne Unit

Benidorm ha posat en marxa un dispositiu especial de seguretat pel Mundial després de detectar un augment del 18 % dels vols des del Regne Unit cap a l’Aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández en les dates del campionat.