‘Botifarra’ enaltix el paper de la dona en ‘la supervivència’ de la música tradicional en el seu nou espectacle

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El músic Pep Gimeno ‘Botifarra’ enaltix el paper de les dones en «la supervivència» de la música tradicional valenciana amb el seu nou espectacle, ‘Les veus secretes’, que visitarà 15 municipis de la província de Valencia.

La presentació ha tingut lloc hui dimecres en la seu de la Diputació de València i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix; i la productora del projecte, Neus Albert, a més del propi ‘Botifarra’.

Per a l’artista, este projecte «homenatja a estes dones custodies de veus arrelades, d’estes veus secretes. La Tia Teresa de La Llosa de Ranes, la Tia María ‘la fornera’ de la Torre d’en Lloris de Xàtiva, la Tia Emilieta i la seua filla Meliues… Gràcies a estes dones que han conservat tan ben la cançó popular estic hui ací», ha assegurat.

«El que veurem en l’escenari és un espectacle dividit en quatre actes, que poden ser les estacions però també el pas del temps», ha apuntat.

Per la seua banda, Albert ha assenyalat que es tracta d’un espectacle de música popular des d'»una perspectiva de gènere que posa en valor el paper de la dona en la supervivència de la música tradicional valenciana com a principals transmisores i conservadores de les cançons i de les tradicions».

Així mateix, ha comentat que el muntatge s’acompanyarà de documents audiovisuals creats per Barret Film i comptarà amb una nova escenografia.

RECUPERACIÓ DEL PATRIMONI IMMATERIAL

«Serà una oportunitat renovada de gaudir de l’estil inconfusible del cantant de Xàtiva i d’un repertori de cançons que unix la tradició oral, el folklore i la recuperació del patrimoni immaterial que ens identifica i ens definix», ha apuntat la productora al mateix temps que ha ressaltat el caràcter «intergeneracional» de la tradició oral.

Segons ha explicat, la il·lustració dissenyada per Núria Riaza en la qual apareix una jove que porta una trena en el pèl i està cantant, utilitza «alguns elements tradicionals»: «La trena que representa un poc l’infinit, esta transmissió que mai acaba i que sempre va evolucionant», ha sostingut.

D’altra banda, la vicepresidenta de la Diputació, ha assegurat que ‘Les veus secretes’ no és «només un títol», és «una promesa que, cada nota, cada lletra, revelen els secrets que han estat guardats en el cor de la nostra cultura popular a través de les dones en les nostres cases, guardianes de la tradició que han anat transmetent de generació en generació de manera oral».

«Just ahir clausurem un Feminario en el qual hem escoltat la veu de dones referents que lluiten per millorar una societat amb les arrels del patriarcat; hui iniciem el recorregut d’una iniciativa cultural que reivindica les veus de dones de diferents generacions en la supervivència de la nostra música i la nostra cultura en general», ha destacat Enguix.

GIRA PER 15 MUNICIPIS

‘Les veus secretes’ iniciarà la gira musical el dissabte a l’Auditori d’Olocau; el 21 de desembre arribarà al local social Vicente Ruiz de Bicorb; el 28 de desembre, Pep Gimeno farà parada en el saló d’actes del Centre Cívic de Massalfassar; i un dia després, el diumenge 29, acomiadarà l’any en el Teatre Ideal de Torís.

Al gener del 2025 hi ha programats dos concerts: el diumenge 12 en l’Auditori d’Aielo de Malferit; i el diumenge 26 en la Casa de Cultura de La Font d’en Carròs.

Al febrer hi haurà tres cites amb ‘Les veus secretes’. La primera en el centre cultural Mario Monreal de Sagunt, el dissabte 8; la segona a l’Auditori Monterrey de La Pobla Llarga, el divendres 14; i la tercera en el centre cultural Papa Calixto III de Canals, el divendres 28.

La ruta musical de Pep Gimeno i la Diputació continuarà el dissabte 1 de març a la Casa de la Cultura d’Albalat de la Ribera; el diumenge 9 de març al Cinema Teatre Ricardo Ceba de Corbera; el divendres 21 de març en la casa de cultura Alcalde José Blay Espí de Real de Gandia; i el divendres 28 de març en el Centre Cívic de Barxeta. Els dos últims espectacles els acollirà el Teatre Principal de València, el diumenge 30 de març; i el ja esmentat Teatre Echegaray d’Ontinyent, el divendres 4 d’abril.

Sobre l’escenari es projectaran videos que explicaran les cançons interpretades per Botifarra, així com uns altres audiovisuals, efectes sonors i imatges d’arxiu que serviran per a transitar entre els diferents actes de cada lliurament de ‘Les veus secretes’, una gira totalment gratuïta els concerts de la qual organitzarà cada municipi, amb la possibilitat que decidisquen habilitar una fila zero per als damnificats per la dana.

Últimes notícies

Greus cogides als banderillers Fernando Sánchez i Andrés Revuelta a la Fira de Fogueres d’Alacant

Els banderillers de la quadrilla de Tomás Rufo, Fernando Sánchez i Andrés Revuelta, han sigut cogits pel sisé bou de la quarta de abonament de la Fira de Fogueres d’Alacant, durant el terç de banderilles.

Sis orelles i porta gran a Alacant per a Borja Jiménez, De Miranda i Tomás Rufo

Borja Jiménez, David de Miranda i Tomás Rufo han eixit a muscles a la quarta de la Feria de Hogueras d'Alacant amb sis orelles en una corrida de Victoriano del Río noble però desraçada i amb diversos sustos per als toreros de plata.

Caràcter i talent donen avantatge al València Basket en la final de la Liga Endesa

El València Basket ha guanyat el tercer partit de la final de la Liga Endesa al Palau Blaugrana (80-88) i s’ha posat 2-1 davant el Barça, en una victòria que Pedro Martínez atribuïx al caràcter i al talent del vestidor.

El Valencia Basket colpeja el Barça al Palau i acarona el títol de la Lliga Endesa

El Valencia Basket, liderat per un brillant Jean Montero amb 29 punts, ha derrotat el Barça per 80-88 al tercer partit de la final de la Lliga Endesa al Palau Blaugrana i es posa 2-1 en l’eliminatòria, a una sola victòria del títol.

Diverses persones, també menors, ateses després d’un greu incendi en una vivenda d’Aldaia

Un incendi declarat de matinada en un dúplex d’un edifici d’Aldaia ha obligat a rescatar diversos veïns, alguns menors, que han hagut de ser atesos pels servicis sanitaris.

L’exdirector d’Emergències de la Generalitat es desmarca de la gestió de la dana mortal

Alberto Javier Martín Moratilla assegura al Congrés que el dia de la dana amb 230 morts no tenia competències operatives i defensa que va fer tot el que va poder amb els mitjans disponibles.

Castelló obri una nova ruta xàrter amb l’arribada de turistes d’Eslovàquia

L’aeroport de Castelló ha estrenat una operativa xàrter que connecta amb Bratislava durant quinze setmanes i que pot portar fins a 2.700 turistes eslovacs, mentre prepara una altra programació per a rebre 11.000 visitants austríacs entre 2027 i 2028.

Les empreses valencianes busquen reforçar el seu negoci a l’Àfrica amb una aliança amb el Marroc

Quasi 3.000 empreses valencianes exporten ja al Marroc, principal soci comercial en Àfrica, i institucions i empresariat han defensat una nova aliança industrial, tecnològica i logística per a guanyar competitivitat i obrir més negoci al continent africà.