9.5 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

‘Botifarra’ enaltix el paper de la dona en ‘la supervivència’ de la música tradicional en el seu nou espectacle

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El músic Pep Gimeno ‘Botifarra’ enaltix el paper de les dones en “la supervivència” de la música tradicional valenciana amb el seu nou espectacle, ‘Les veus secretes’, que visitarà 15 municipis de la província de Valencia.

La presentació ha tingut lloc hui dimecres en la seu de la Diputació de València i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix; i la productora del projecte, Neus Albert, a més del propi ‘Botifarra’.

Per a l’artista, este projecte “homenatja a estes dones custodies de veus arrelades, d’estes veus secretes. La Tia Teresa de La Llosa de Ranes, la Tia María ‘la fornera’ de la Torre d’en Lloris de Xàtiva, la Tia Emilieta i la seua filla Meliues… Gràcies a estes dones que han conservat tan ben la cançó popular estic hui ací”, ha assegurat.

“El que veurem en l’escenari és un espectacle dividit en quatre actes, que poden ser les estacions però també el pas del temps”, ha apuntat.

Per la seua banda, Albert ha assenyalat que es tracta d’un espectacle de música popular des d'”una perspectiva de gènere que posa en valor el paper de la dona en la supervivència de la música tradicional valenciana com a principals transmisores i conservadores de les cançons i de les tradicions”.

Així mateix, ha comentat que el muntatge s’acompanyarà de documents audiovisuals creats per Barret Film i comptarà amb una nova escenografia.

RECUPERACIÓ DEL PATRIMONI IMMATERIAL

“Serà una oportunitat renovada de gaudir de l’estil inconfusible del cantant de Xàtiva i d’un repertori de cançons que unix la tradició oral, el folklore i la recuperació del patrimoni immaterial que ens identifica i ens definix”, ha apuntat la productora al mateix temps que ha ressaltat el caràcter “intergeneracional” de la tradició oral.

Segons ha explicat, la il·lustració dissenyada per Núria Riaza en la qual apareix una jove que porta una trena en el pèl i està cantant, utilitza “alguns elements tradicionals”: “La trena que representa un poc l’infinit, esta transmissió que mai acaba i que sempre va evolucionant”, ha sostingut.

D’altra banda, la vicepresidenta de la Diputació, ha assegurat que ‘Les veus secretes’ no és “només un títol”, és “una promesa que, cada nota, cada lletra, revelen els secrets que han estat guardats en el cor de la nostra cultura popular a través de les dones en les nostres cases, guardianes de la tradició que han anat transmetent de generació en generació de manera oral”.

“Just ahir clausurem un Feminario en el qual hem escoltat la veu de dones referents que lluiten per millorar una societat amb les arrels del patriarcat; hui iniciem el recorregut d’una iniciativa cultural que reivindica les veus de dones de diferents generacions en la supervivència de la nostra música i la nostra cultura en general”, ha destacat Enguix.

GIRA PER 15 MUNICIPIS

‘Les veus secretes’ iniciarà la gira musical el dissabte a l’Auditori d’Olocau; el 21 de desembre arribarà al local social Vicente Ruiz de Bicorb; el 28 de desembre, Pep Gimeno farà parada en el saló d’actes del Centre Cívic de Massalfassar; i un dia després, el diumenge 29, acomiadarà l’any en el Teatre Ideal de Torís.

Al gener del 2025 hi ha programats dos concerts: el diumenge 12 en l’Auditori d’Aielo de Malferit; i el diumenge 26 en la Casa de Cultura de La Font d’en Carròs.

Al febrer hi haurà tres cites amb ‘Les veus secretes’. La primera en el centre cultural Mario Monreal de Sagunt, el dissabte 8; la segona a l’Auditori Monterrey de La Pobla Llarga, el divendres 14; i la tercera en el centre cultural Papa Calixto III de Canals, el divendres 28.

La ruta musical de Pep Gimeno i la Diputació continuarà el dissabte 1 de març a la Casa de la Cultura d’Albalat de la Ribera; el diumenge 9 de març al Cinema Teatre Ricardo Ceba de Corbera; el divendres 21 de març en la casa de cultura Alcalde José Blay Espí de Real de Gandia; i el divendres 28 de març en el Centre Cívic de Barxeta. Els dos últims espectacles els acollirà el Teatre Principal de València, el diumenge 30 de març; i el ja esmentat Teatre Echegaray d’Ontinyent, el divendres 4 d’abril.

Sobre l’escenari es projectaran videos que explicaran les cançons interpretades per Botifarra, així com uns altres audiovisuals, efectes sonors i imatges d’arxiu que serviran per a transitar entre els diferents actes de cada lliurament de ‘Les veus secretes’, una gira totalment gratuïta els concerts de la qual organitzarà cada municipi, amb la possibilitat que decidisquen habilitar una fila zero per als damnificats per la dana.

Últimes notícies

Banalitzar el tractament de l’obesitat augmenta el risc d’altres patologies

L'auge dels fàrmacs per a aprimar ha disparat el seu ús i, amb ell, els efectes adversos i els rebots de pes. Experts reclamen avaluació prèvia i canvis d'hàbits.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu provisional per a les obres de Sorolla

Generalitat i Ajuntament de València han acordat buscar una seu provisional, previsiblement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla. Avancen l'arribada dels quadres mentres es resol el recurs i abans del seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la dana

Pérez Llorca ha reiterat que el congrés del PPCV no es convocarà fins que concloga la reconstrucció després de la dana i ha assegurat que hi ha temps suficient. Els militants decidiran el futur del partit quan finalitze eixa fase, mentres un gestor integra totes les sensibilitats.

Pérez Llorca continuarà intentant pactes amb l’oposició malgrat el no de Morant

Pérez Llorca ha ratificat que continuarà buscant acords amb l'oposició malgrat el no de Diana Morant. Reivindica diàleg per a rebaixar la crispació i apel·la a donar exemple després de la DANA.

Llorca defén la col·laboració del PP en la investigació de la dana

Pérez Llorca ha sostingut que els dirigents del PP estan col·laborant amb la justícia en la causa per la dana del 29 d'octubre de 2024 i ha contrastat eixa actitud amb la del Govern d'Espanya. També ha dit que compten amb la presència de Edmundo González i María Corina Machado per als premis de la Fundació Broseta.

El Decret de Convivència valencià ha entrat en vigor amb més protecció a l’alumnat

La nova norma ha entrat en vigor per a reforçar la protecció de l'alumnat, previndre la violència i el ciberassetjament i consolidar entorns segurs i inclusius. Inclou una coordinació de benestar, límits al mòbil i procediments disciplinaris més àgils.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu temporal per al museu de Sorolla

Generalitat i Ajuntament van acordar buscar una seu provisional, probablement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla de la Hispanic Society fins al seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la DANA

Pérez Llorca ha reafirmat que el congrés del PPCV es convocarà quan acabe la reconstrucció després de la DANA i sosté que hi ha temps suficient.