‘Botifarra’ enaltix el paper de la dona en ‘la supervivència’ de la música tradicional en el seu nou espectacle

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El músic Pep Gimeno ‘Botifarra’ enaltix el paper de les dones en «la supervivència» de la música tradicional valenciana amb el seu nou espectacle, ‘Les veus secretes’, que visitarà 15 municipis de la província de Valencia.

La presentació ha tingut lloc hui dimecres en la seu de la Diputació de València i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix; i la productora del projecte, Neus Albert, a més del propi ‘Botifarra’.

Per a l’artista, este projecte «homenatja a estes dones custodies de veus arrelades, d’estes veus secretes. La Tia Teresa de La Llosa de Ranes, la Tia María ‘la fornera’ de la Torre d’en Lloris de Xàtiva, la Tia Emilieta i la seua filla Meliues… Gràcies a estes dones que han conservat tan ben la cançó popular estic hui ací», ha assegurat.

«El que veurem en l’escenari és un espectacle dividit en quatre actes, que poden ser les estacions però també el pas del temps», ha apuntat.

Per la seua banda, Albert ha assenyalat que es tracta d’un espectacle de música popular des d'»una perspectiva de gènere que posa en valor el paper de la dona en la supervivència de la música tradicional valenciana com a principals transmisores i conservadores de les cançons i de les tradicions».

Així mateix, ha comentat que el muntatge s’acompanyarà de documents audiovisuals creats per Barret Film i comptarà amb una nova escenografia.

RECUPERACIÓ DEL PATRIMONI IMMATERIAL

«Serà una oportunitat renovada de gaudir de l’estil inconfusible del cantant de Xàtiva i d’un repertori de cançons que unix la tradició oral, el folklore i la recuperació del patrimoni immaterial que ens identifica i ens definix», ha apuntat la productora al mateix temps que ha ressaltat el caràcter «intergeneracional» de la tradició oral.

Segons ha explicat, la il·lustració dissenyada per Núria Riaza en la qual apareix una jove que porta una trena en el pèl i està cantant, utilitza «alguns elements tradicionals»: «La trena que representa un poc l’infinit, esta transmissió que mai acaba i que sempre va evolucionant», ha sostingut.

D’altra banda, la vicepresidenta de la Diputació, ha assegurat que ‘Les veus secretes’ no és «només un títol», és «una promesa que, cada nota, cada lletra, revelen els secrets que han estat guardats en el cor de la nostra cultura popular a través de les dones en les nostres cases, guardianes de la tradició que han anat transmetent de generació en generació de manera oral».

«Just ahir clausurem un Feminario en el qual hem escoltat la veu de dones referents que lluiten per millorar una societat amb les arrels del patriarcat; hui iniciem el recorregut d’una iniciativa cultural que reivindica les veus de dones de diferents generacions en la supervivència de la nostra música i la nostra cultura en general», ha destacat Enguix.

GIRA PER 15 MUNICIPIS

‘Les veus secretes’ iniciarà la gira musical el dissabte a l’Auditori d’Olocau; el 21 de desembre arribarà al local social Vicente Ruiz de Bicorb; el 28 de desembre, Pep Gimeno farà parada en el saló d’actes del Centre Cívic de Massalfassar; i un dia després, el diumenge 29, acomiadarà l’any en el Teatre Ideal de Torís.

Al gener del 2025 hi ha programats dos concerts: el diumenge 12 en l’Auditori d’Aielo de Malferit; i el diumenge 26 en la Casa de Cultura de La Font d’en Carròs.

Al febrer hi haurà tres cites amb ‘Les veus secretes’. La primera en el centre cultural Mario Monreal de Sagunt, el dissabte 8; la segona a l’Auditori Monterrey de La Pobla Llarga, el divendres 14; i la tercera en el centre cultural Papa Calixto III de Canals, el divendres 28.

La ruta musical de Pep Gimeno i la Diputació continuarà el dissabte 1 de març a la Casa de la Cultura d’Albalat de la Ribera; el diumenge 9 de març al Cinema Teatre Ricardo Ceba de Corbera; el divendres 21 de març en la casa de cultura Alcalde José Blay Espí de Real de Gandia; i el divendres 28 de març en el Centre Cívic de Barxeta. Els dos últims espectacles els acollirà el Teatre Principal de València, el diumenge 30 de març; i el ja esmentat Teatre Echegaray d’Ontinyent, el divendres 4 d’abril.

Sobre l’escenari es projectaran videos que explicaran les cançons interpretades per Botifarra, així com uns altres audiovisuals, efectes sonors i imatges d’arxiu que serviran per a transitar entre els diferents actes de cada lliurament de ‘Les veus secretes’, una gira totalment gratuïta els concerts de la qual organitzarà cada municipi, amb la possibilitat que decidisquen habilitar una fila zero per als damnificats per la dana.

Últimes notícies

Tunde deixa el Levante i fitxa pel West Brom per tres milions

El Levante ha venut l’extrem Kareem Tunde, de 21 anys i format en la pedrera granota, al West Bromwich Albion per una quantitat pròxima als tres milions d’euros.

Oriol Rey ressalta el canvi d’actitud del Llevant després del 3-0 contra l’Espanyol

El centrecampista del Llevant Oriol Rey ha posat en valor el canvi d’actitud de l’equip després del 3-0 encaixat davant l’Espanyol i ha destacat la unió del vestuari en el seu partit número cent com a granota.

Racing i Elx es juguen tres punts vitals en la lluita per la salvació

Racing de Santander i Elx, tots dos amb només un punt, obrin divendres la tercera jornada de LALIGA en un duel directe per la permanència a El Sardinero, on l’equip il·licità no ha puntuat mai en Primera.

El Villarreal busca a Mendizorrotza el primer triomf de Lliga contra un Alabés invicte

El Villarreal visita este divendres Mendizorrotza per a aconseguir la primera victòria del curs davant un Alabés que encara no ha perdut i que ha començat LaLiga amb quatre punts.

Anselmi aposta per la constància de l’Elx abans de visitar El Sardinero

Martín Anselmi assegura que no es preocupa per victòries o derrotes en este inici de LALIGA, sinó per mantindre la idea de joc i la constància de l’Elx abans de visitar el Racing de Santander a El Sardinero.

Íñigo Pérez busca a Vitòria la seua primera victòria amb el Vila-real

Íñigo Pérez afronta la visita del Vila-real a Mendizorrotza amb el repte d’estrenar-se amb triomf en Lliga, després de dos empats a domicili i amb tota la plantilla disponible.

Ordenen evacuar El Saler pel ràpid avanç del foc a la Devesa

L’Ajuntament de València ha ordenat des del Cecopal evacuar el poble d’El Saler per l’avenç de l’incendi declarat a la Gola de Pujol, dins de la Devesa.

El PSPV arranca el curs polític amb reunió a Les Corts i executiva clau per a 2027

El PSPV arrancarà dilluns 31 d’agost el curs polític amb una reunió del grup de Les Corts amb Diana Morant i, de vesprada, una executiva que tancarà la Conferència Política de setembre i el calendari de primàries per a 2027.