‘Botifarra’ enaltix el paper de la dona en ‘la supervivència’ de la música tradicional en el seu nou espectacle

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El músic Pep Gimeno ‘Botifarra’ enaltix el paper de les dones en «la supervivència» de la música tradicional valenciana amb el seu nou espectacle, ‘Les veus secretes’, que visitarà 15 municipis de la província de Valencia.

La presentació ha tingut lloc hui dimecres en la seu de la Diputació de València i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix; i la productora del projecte, Neus Albert, a més del propi ‘Botifarra’.

Per a l’artista, este projecte «homenatja a estes dones custodies de veus arrelades, d’estes veus secretes. La Tia Teresa de La Llosa de Ranes, la Tia María ‘la fornera’ de la Torre d’en Lloris de Xàtiva, la Tia Emilieta i la seua filla Meliues… Gràcies a estes dones que han conservat tan ben la cançó popular estic hui ací», ha assegurat.

«El que veurem en l’escenari és un espectacle dividit en quatre actes, que poden ser les estacions però també el pas del temps», ha apuntat.

Per la seua banda, Albert ha assenyalat que es tracta d’un espectacle de música popular des d'»una perspectiva de gènere que posa en valor el paper de la dona en la supervivència de la música tradicional valenciana com a principals transmisores i conservadores de les cançons i de les tradicions».

Així mateix, ha comentat que el muntatge s’acompanyarà de documents audiovisuals creats per Barret Film i comptarà amb una nova escenografia.

RECUPERACIÓ DEL PATRIMONI IMMATERIAL

«Serà una oportunitat renovada de gaudir de l’estil inconfusible del cantant de Xàtiva i d’un repertori de cançons que unix la tradició oral, el folklore i la recuperació del patrimoni immaterial que ens identifica i ens definix», ha apuntat la productora al mateix temps que ha ressaltat el caràcter «intergeneracional» de la tradició oral.

Segons ha explicat, la il·lustració dissenyada per Núria Riaza en la qual apareix una jove que porta una trena en el pèl i està cantant, utilitza «alguns elements tradicionals»: «La trena que representa un poc l’infinit, esta transmissió que mai acaba i que sempre va evolucionant», ha sostingut.

D’altra banda, la vicepresidenta de la Diputació, ha assegurat que ‘Les veus secretes’ no és «només un títol», és «una promesa que, cada nota, cada lletra, revelen els secrets que han estat guardats en el cor de la nostra cultura popular a través de les dones en les nostres cases, guardianes de la tradició que han anat transmetent de generació en generació de manera oral».

«Just ahir clausurem un Feminario en el qual hem escoltat la veu de dones referents que lluiten per millorar una societat amb les arrels del patriarcat; hui iniciem el recorregut d’una iniciativa cultural que reivindica les veus de dones de diferents generacions en la supervivència de la nostra música i la nostra cultura en general», ha destacat Enguix.

GIRA PER 15 MUNICIPIS

‘Les veus secretes’ iniciarà la gira musical el dissabte a l’Auditori d’Olocau; el 21 de desembre arribarà al local social Vicente Ruiz de Bicorb; el 28 de desembre, Pep Gimeno farà parada en el saló d’actes del Centre Cívic de Massalfassar; i un dia després, el diumenge 29, acomiadarà l’any en el Teatre Ideal de Torís.

Al gener del 2025 hi ha programats dos concerts: el diumenge 12 en l’Auditori d’Aielo de Malferit; i el diumenge 26 en la Casa de Cultura de La Font d’en Carròs.

Al febrer hi haurà tres cites amb ‘Les veus secretes’. La primera en el centre cultural Mario Monreal de Sagunt, el dissabte 8; la segona a l’Auditori Monterrey de La Pobla Llarga, el divendres 14; i la tercera en el centre cultural Papa Calixto III de Canals, el divendres 28.

La ruta musical de Pep Gimeno i la Diputació continuarà el dissabte 1 de març a la Casa de la Cultura d’Albalat de la Ribera; el diumenge 9 de març al Cinema Teatre Ricardo Ceba de Corbera; el divendres 21 de març en la casa de cultura Alcalde José Blay Espí de Real de Gandia; i el divendres 28 de març en el Centre Cívic de Barxeta. Els dos últims espectacles els acollirà el Teatre Principal de València, el diumenge 30 de març; i el ja esmentat Teatre Echegaray d’Ontinyent, el divendres 4 d’abril.

Sobre l’escenari es projectaran videos que explicaran les cançons interpretades per Botifarra, així com uns altres audiovisuals, efectes sonors i imatges d’arxiu que serviran per a transitar entre els diferents actes de cada lliurament de ‘Les veus secretes’, una gira totalment gratuïta els concerts de la qual organitzarà cada municipi, amb la possibilitat que decidisquen habilitar una fila zero per als damnificats per la dana.

Últimes notícies

Estabilitzat l’incendi forestal de Llíria en només dues hores

L’incendi forestal declarat esta vesprada en el terme de Llíria ha quedat estabilitzat en unes dues hores després de desallotjar diverses vivendes.

Thiago Fernández reforçarà les bandes del Llevant cedit pel Villarreal

L’extrem argentí Thiago Fernández, de 22 anys i propietat del Villarreal, jugarà esta pròxima temporada al Llevant en qualitat de cedit.

Un incendi forestal en Llíria obliga a desallotjar diverses vivendes

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Llíria ha obligat a desallotjar diverses vivendes i ha mobilitzat importants mitjans terrestres i aeris.

Benidorm destina 8.000 euros per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

L'Ajuntament de Benidorm ha aprovat destinar 8.000 euros a accions humanitàries per a les víctimes del terratrémol de magnitud 7,4 a Colòmbia, que ha causat almenys 240 morts. L'ajuda es canalitzarà a través d'organismes oficials i inclou un missatge especial de suport a la ciutat agermanada de Manizales.

Valencia i Hércules s’enfronten dijous a Paterna en un nou amistós de pretemporada

El Valencia CF jugarà este dijous 13 d’agost un amistós contra l’Hércules al camp Antonio Puchades de Paterna, en una setmana amb dos partits preparatoris abans de l’estrena en LaLiga 2026-27.

Les màximes arriben als 37 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes d’este dimarts han arribat als 37 graus en diversos municipis de la Comunitat Valenciana, amb pics de quasi 38 graus a Elx.

Consells per conduir amb seguretat durant l’eclipsi solar a València

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb recomanacions per evitar desplaçaments innecessaris i reforços de transport públic a València.

Així es podrà vore l’eclipsi solar des de la Comunitat Valenciana

L’eclipsi solar d’este dimecres es vorà amb cel poc nuvolós en gran part de la Comunitat Valenciana, encara que hi haurà més incertesa al nord de Castelló. Aemet preveu temperatures altes, risc extrem d’incendis i recorda que es podrà observar el fenomen des de les ciutats litorals sense desplaçar-se.