12.9 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

La cocaïna saca distància al cànnabis en el tractament d’addiccions

L’addicció a la cocaïna va augmentar notablement respecte al consum addictiu del cànnabis en 2021 segons l’última memòria de la Fundació Patim. Així, amb un 27% d’usuaris atesos l’any passat respecte un 17% en 2020 va traure distància al consum de cànnabis que va descendir d’un 11% a un 6%.

De fet les addiccions per cocaïna o cocaïna unida a alcohol o altres substàncies suposen més del 50% de les causes per les quals els usuaris acudeixen a Patim. La segona raó és l’alcohol, amb un 28%, seguida de les addiccions no lúdiques.

Respecte a aquestes últimes, com a novetat, la memòria de Patim que recull en xifres les atencions rebudes per les 1173 persones amb les quals va treballar, indica que “per primera vegada el joc en línia, i especialment el de les apostes esportives, supera al presencial”.

Aquests són algunes de les dades més significatives en l’àrea assistencial, un dels vessants en les quals es desenvolupen els 30 programes que es van dur a terme aquest últim any, dos més que l’any anterior.

Del total de persones ateses, 415 se situen l’àrea de prevenció, 22 en assessorament, 342 en l’àrea assistencial i 194 en integració sociolaboral.

Quant al pressupost, en 2021 Patim va comptar amb un pressupost de 648.011 euros -el que suposa un augment del 6,31% respecte a l’any anterior- del qual el 52% correspon a finançament públic, un 41% a ingressos per activitat, un 5% a finançament privat i un 1% a ingressos propis i donacions.

42 anys, la mitjana d’edat dels usuaris

Un altre de les dades significatives que es desprén d’aquest informe és el de l’augment de la mitjana d’edat dels usuaris que atén Patim. Un perfil que ha pujat als 42 anys i que continua sent el d’un home actiu laboralment i en molts casos amb estudis.

En el cas de les addiccions al joc, el perfil mitjà correspon a un home, de 30 anys, amb estudis, amb treball i una vida normalitzada. I quant a les raons que en aquest apartat apunten a l’augment d’addiccions a les apostes esportives es deu, al fet que “aquesta modalitat s’ha normalitzat com una eixida d’oci”, segons ha indicat el psicòleg de Patim Saúl D’Oleo,

Patologies duals i assessorament jurídic unit a les addiccions

Una altra dada rellevant d’aquest informe, és que el 23% de persones ateses pateix patologia dual, és a dir, un trastorn per addicció i un trastorn psiquiàtric; mentre que el total de dones usuàries va descendir un 10% respecte a 2020, encara que va haver-hi més dones que van completar els programes.

Respecte a l’àrea d’assessoria jurídica, Carolina de Mingo ha indicat que es registren 22 casos, i ha destacat l’apartat de conductes violentes, on va haver-hi intervencions amb homes en les dos presons de la província, tallers per a conductes violentes en homes dins i fora dels centres penitenciaris, apoderament de la dona també dins i fora de les presons i el taller Regenerar per a aconseguir relacions de parella igualitàries.

Últimes notícies

Catalá assegura que el franquisme va tindre aspectes positius i negatius i el definix com a etapa negra

L'alcaldessa de València ha assenyalat en la ràdio que el franquisme va tindre aspectes positius i negatius i després ha subratllat que va ser una etapa negra que Espanya ha de superar.

Gomis confirma que va oferir agents per a mesurar llits en la DANA i nega haver manat a casa als efectius

El director general Luis Gomis ha declarat com a testimoni i ha ratificat que va posar a disposició entre 16 i 20 agents per a mesurar llits durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'oferiment va arribar a Emergències però no es va atendre, segons altres declaracions, i ell nega que s'ordenara als agents tornar a casa.

Juan Roig ha insistit: encara que no hi haja túnel passant, urgix avançar en el Corredor Mediterrani

Juan Roig ha expressat la seua insatisfacció amb el ritme del Corredor Mediterrani i ha demanat prioritzar la connexió entre València, Alacant i Barcelona encara que no s'execute encara el túnel passant. L'empresariat ha mantingut la pressió amb l'acte #QuieroCorredor, mentres el Govern i el sector fixen 2027 com a horitzó per a tancar la primera fase amb ample internacional.

Felipe Orts inicia la Copa del Món en Tabor amb l’armada belga com a favorita

La Copa del Món de ciclocrós arranca en Tabor després de l'Europeu guanyat per Toon Aerts. Les absències de Van der Poel, Van Aert i Pidcock obrin opcions per a Felipe Orts.

El PP demana calma en el pacte amb Vox i confia a tancar suports abans de la investidura de Pérez Llorca

El PP ha defés no tindre pressa en el pacte amb Vox per a investir a Juanfran Pérez Llorca, mentres Vox manté la negociació i descarta sorpreses. El ple serà el 27 de novembre.

David Navarro ressalta la rivalitat i la igualtat en el derbi València-Llevant

El exdefensa va assenyalar que el derbi del divendres a Mestalla arriba amb molta rivalitat i molta igualtat per la proximitat en la taula, i que el València ha de portar la iniciativa. Va considerar que un triomf seria un punt d'inflexió després de set partits sense guanyar i que el suport de l'afició pot ser determinant.

Tretze detinguts i desmantellades dos fàbriques clandestines de tabac a Toledo i València

La Policia Nacional i l'Agència Tributària han desmantellat dos fàbriques clandestines de tabac a Toledo i València i han detingut a tretze persones. S'han confiscat quinze tones de picada i 180.000 paquets falsificats destinades al mercat nacional.

El ple d’investidura de Pérez Llorca serà el 27 de novembre a les 11.00

Les Corts celebraran el 27 de novembre a les 11.00 el ple per a investir a Juanfran Pérez Llorca com president de la Generalitat. Vox té la clau de la votació.