25.1 C
València
Dissabte, 25 octubre, 2025

Alerta sanitària: Estos aliments, típics del Nadal, podrien provocar malalties

Una taula a punt per a un àpat nadalenc

Els crustacis acostumen a estar en tots els menjars de Nadal | Piqsels

 

Queda poc per a Nadal i la majoria de famílies ja tenen, segurament, decidit quins seran els productes que no poden faltar en taula estos dies tan especials. En moltes cases, segurament hi haurà diferents varietats de marisc, però cal anar amb compte amb quins i quina quantitat es consumix, segons una alerta de Sanitat, que recomana «limitar la seua ingesta», sobretot advertint del perill de xuplar els caps. 

 

I és que segons l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) la carn obscura en esta part del cos de certs crustacis conté altes quantitats de cadmi. Advertixen que este mineral, sense cap funció biològica, es pot acumular sent tòxic pels renyons, arribant a produir problemes renals i «a llarg termini càncer». 

 

Perill pels consumidors habituals

L’alerta afecta principalment a crustacis com les gambes o els escamarlans però també aquells de tipo carrac. Els índexs alts de cadmi es troben en l’aparell digestiu d’estos crustacis, situats, per exemple, en els caps dels llagostins o en el cos dels bous de mar. En canvi, este mineral es troba en un nivell molt baix en les potes o pinces d’estos animals. 

 

Diverses varietat de marisc típiques del Nadal

L’AECOSAN desaconsella xuplar el caps de certs mariscs | València Diari

 

La Direcció General de Sanitat i Protecció dels Consumidors (DGSANCO) de la Comissió Europea ja va instar als països a on es mengen molts crustacis a fer recomanacions sobre el seu consum. Per este motiu, l’AECOSAN demanava als consumidors que tingueren present que el «consum habitual» d’estes parts dels crustacis pot provocar una «exposició inacceptable al cadmi». 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Espanyol i Elx mesuren la seua condició d’equips revelació en el RCDE Stadium

Espanyol, sext, i Elx, sèptim, s'enfronten en el RCDE Stadium en plena lluita per Europa després del seu retorn a Primera. Dol de ratxes, baixes i retorns a les 16.15.

Dol autonòmic a Mestalla amb urgències per a València i Vila-real

València i Vila-real arriben amb ratxes negatives i necessitat de victòria. Els locals miren al descens; els grocs volen sostindre's en la part alta.

Antonio Tejero rep l’alta hospitalària

Antonio Tejero, de 93 anys, ha rebut l'alta hospitalària i es troba en situació d'estabilitat clínica. La seua família afirma que seguirà 'la seua recuperació en l'entorn familiar'.

València inicia la neteja del barranc del Palmaret i critica la inacció de la CHJ

L'Ajuntament ha començat a netejar el barranc del Palmaret en Carpesa i Massarrojos i retrau a la CHJ no assumir la seua competència. Els treballs podrien acabar la primera setmana de novembre.

La Fiscalia rebutja la petició de sobreseïment de la exconsellera Salomé Pradas

La Fiscalia de València ha informat en contra del recurs de la exconsellera i la causa s'eleva a l'Audiència Provincial. El procediment continua obert.

Detenen al lladre de Benimaclet la cara del qual va acabar en samarretes i xapes

La Policia Nacional ha detingut al presumpte autor de 19 robatoris en comerços i locals de restauració de Benimaclet. El seu rostre dibuixat es va estampar en samarretes i xapes que es van esgotar en hores.

Generalitat, patronal i sindicats destaquen el dinamisme de l’ocupació en la Comunitat Valenciana en el tercer trimestre

La Comunitat Valenciana ha sumat 37.400 ocupats en el tercer trimestre, fins a 2.451.000, mentres l'atur ha repuntat en 11.500 persones, fins a 325.600 i una taxa del 11,73%. Indústria i jóvens van liderar l'avanç, segons Generalitat, CEV i sindicats, que reclamen millorar la qualitat de l'ocupació.

Sanitat estudiarà vies jurídiques per a obligar comunitats del PP a publicar les dades dels seus cribratges

Mónica García ha avisat que activarà totes les vies legals per a forçar a les autonomies del PP a entregar les dades de cribratges. El plançó dels consellers populars ha impedit aprovar 2 milions per a vigilància del càncer i altres mesures.