Alerta sanitària: Estos aliments, típics del Nadal, podrien provocar malalties

Una taula a punt per a un àpat nadalenc

Els crustacis acostumen a estar en tots els menjars de Nadal | Piqsels

 

Queda poc per a Nadal i la majoria de famílies ja tenen, segurament, decidit quins seran els productes que no poden faltar en taula estos dies tan especials. En moltes cases, segurament hi haurà diferents varietats de marisc, però cal anar amb compte amb quins i quina quantitat es consumix, segons una alerta de Sanitat, que recomana «limitar la seua ingesta», sobretot advertint del perill de xuplar els caps. 

 

I és que segons l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) la carn obscura en esta part del cos de certs crustacis conté altes quantitats de cadmi. Advertixen que este mineral, sense cap funció biològica, es pot acumular sent tòxic pels renyons, arribant a produir problemes renals i «a llarg termini càncer». 

 

Perill pels consumidors habituals

L’alerta afecta principalment a crustacis com les gambes o els escamarlans però també aquells de tipo carrac. Els índexs alts de cadmi es troben en l’aparell digestiu d’estos crustacis, situats, per exemple, en els caps dels llagostins o en el cos dels bous de mar. En canvi, este mineral es troba en un nivell molt baix en les potes o pinces d’estos animals. 

 

Diverses varietat de marisc típiques del Nadal

L’AECOSAN desaconsella xuplar el caps de certs mariscs | València Diari

 

La Direcció General de Sanitat i Protecció dels Consumidors (DGSANCO) de la Comissió Europea ja va instar als països a on es mengen molts crustacis a fer recomanacions sobre el seu consum. Per este motiu, l’AECOSAN demanava als consumidors que tingueren present que el «consum habitual» d’estes parts dels crustacis pot provocar una «exposició inacceptable al cadmi». 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Un alt càrrec assenyala que Presidència va demanar la crida de Aemet filtrada de forma manipulada

El subdirector d'Emergències de la Generalitat declara davant el jutge que Presidència va sol·licitar la còpia de la crida entre Aemet i el 112 sobre la dana, la versió retallada de la qual es va filtrar després a la premsa, i detalla un procediment intern sense rastre documental formal.

L’oposició titlla de negoci el decret per a portar a València 220 obres de Sorolla

PSPV i Compromís critiquen la urgència del decret que permet a la Generalitat arrendar col·leccions culturals per a portar 220 obres de Sorolla, mentres PP i Vox ho defenen com una aposta per la cultura.

El Vila-real manté el seu ple de victòries de lliga en Montilivi davant el Girona

El Vila-real arriba a Montilivi amb un ple de cinc triomfs de lliga en les seues visites al Girona, inclosa l'última per 0-1 amb gol decisiu de Etta Eyong en el tram final.

Mazón reclama saber si seguix investigat en la causa judicial sobre la dana

Carlos Mazón defén que té dret a conéixer si continua sent investigat en la causa per la gestió de la dana en un jutjat de Catarroja i explica per què ha demanat personar-se en el procediment.

Alerta groga a Castelló per ratxes de vent de fins a 80 km/h

La Aemet activa l'avís groc en tota la província de Castelló per fortes ratxes de vent del nord-oest i per fenòmens costaners durant la matinada del dimecres.

AMDComVal aposta per créixer més enllà de l’àmbit digital després de la celebració de la seua Assemblea General a Alacant

Així mateix, es va presentar la proposta econòmica per a 2026 i els seus pressupostos, i es va consultar els associats sobre la possible incorporació de nous membres de diferents segments, així com sobre una futura reforma dels estatuts

Vandalitzen el mural de l’IES Cabanyal dedicat a la científica Eva Nogales amb la frase ‘Oltra encobridora’

El mural de l'IES Cabanyal dedicat a la biofísica Eva Nogales apareix amb la pintada 'Oltra encobridora', un atac que la UPV condemna com a acte vandàlic contra la cultura i la ciència.

Cau a València una xarxa de robatoris de coure a empreses del transport ferroviari

Sis detinguts, cinc d'ells a la presó, per una sèrie de robatoris de cable de coure en la xarxa ferroviària de València que van afectar més de 700 trens i van causar importants danys econòmics.