12.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Alerta sanitària: Estos aliments, típics del Nadal, podrien provocar malalties

Una taula a punt per a un àpat nadalenc

Els crustacis acostumen a estar en tots els menjars de Nadal | Piqsels

 

Queda poc per a Nadal i la majoria de famílies ja tenen, segurament, decidit quins seran els productes que no poden faltar en taula estos dies tan especials. En moltes cases, segurament hi haurà diferents varietats de marisc, però cal anar amb compte amb quins i quina quantitat es consumix, segons una alerta de Sanitat, que recomana «limitar la seua ingesta», sobretot advertint del perill de xuplar els caps. 

 

I és que segons l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) la carn obscura en esta part del cos de certs crustacis conté altes quantitats de cadmi. Advertixen que este mineral, sense cap funció biològica, es pot acumular sent tòxic pels renyons, arribant a produir problemes renals i «a llarg termini càncer». 

 

Perill pels consumidors habituals

L’alerta afecta principalment a crustacis com les gambes o els escamarlans però també aquells de tipo carrac. Els índexs alts de cadmi es troben en l’aparell digestiu d’estos crustacis, situats, per exemple, en els caps dels llagostins o en el cos dels bous de mar. En canvi, este mineral es troba en un nivell molt baix en les potes o pinces d’estos animals. 

 

Diverses varietat de marisc típiques del Nadal

L’AECOSAN desaconsella xuplar el caps de certs mariscs | València Diari

 

La Direcció General de Sanitat i Protecció dels Consumidors (DGSANCO) de la Comissió Europea ja va instar als països a on es mengen molts crustacis a fer recomanacions sobre el seu consum. Per este motiu, l’AECOSAN demanava als consumidors que tingueren present que el «consum habitual» d’estes parts dels crustacis pot provocar una «exposició inacceptable al cadmi». 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Reial Madrid 2-0 Llevant: triomf en el caos amb gols de Mbappé i Asencio

El Reial Madrid es va imposar 2-0 al Llevant després d'un primer temps de xiulets i dubtes. L'entrada de Güler i Mastantuono va canviar el guió i l'equip va reaccionar.

València atorgarà la Medalla d’Or a la Real Germanor de Sant Antoni Abad

L'Ajuntament concedirà la seua màxima distinció a la Real Germanor de Sant Antoni Abad. El lliurament serà el 9 d'Octubre, després de rebre el títol de 'Real' i a les portes del seu 75 aniversari.

Mor un jove de 19 anys en ennuegar-se amb un grilló de mandarina a Alacant

Un jove de 19 anys ha mort a la Platja de Sant Joan després d'ennuegar-se amb un grilló de mandarina mentres estava amb amics. Els equips d'emergència no han aconseguit reanimar-ho i s'ha ordenat l'autòpsia.

Corberán crida a rebel·lar-se en Lliga davant el Getafe

El tècnic del València apel·la a caràcter i determinació per a competir en el Coliseum després de menys de 72 hores de descans. Assenyala pilota parada, transicions i defensa com a claus.

Final per la supervivència: Getafe i València es juguen aire en el Coliseum

Getafe i València disputen un dol directe per la permanència. Els azulones arriben en mala ratxa i amb tres reforços, mentres els che busquen el seu primer triomf fora.

Alliberat un octogenari explotat per una xarxa de Bizkaia per a estafes per internet

La Guàrdia Civil ha alliberat un home de més de 80 anys utilitzat per una xarxa assentada en Bizkaia per a estafes en línia. Hi ha 19 detinguts, 121 víctimes identificades i 57 comptes bloquejats.

Montero critica als barons del PP per parlar sense propostes sobre finançament autonòmic

La vicepresidenta primera ha retret al PP que convoque un cim per a debatre sense plantejar alternatives i ha defés una proposta de 21.000 milions.

La família del naufragi a Indonèsia s’acomiada entre dolor i pau i demana justícia

L'única supervivent adulta del naufragi a Indonèsia ha agraït el suport en el funeral a València i ha reclamat una justícia sense odi ni rancor. La família demana a la societat que no s'oblide i recorda que seguix desaparegut un xiquet.