Factura de la llum: la guerra a Ucraïna pot provocar fortes pujades

D’acord amb els càlculs duts a terme per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) la factura de llum el mes de febrer per a una llar mitjana ha sigut de 110,27 €. El preu de l’electricitat s’ha mantingut pràcticament igual al del mes de gener en 200,2 MW/h si bé OCU adverteix que el conflicte a Ucraïna podria elevar considerablement el cost de l’energia en els pròxims mesos.

Malgrat els increments dels últims dies del mes de febrer per l’efecte del conflicte a Ucraïna, el preu majorista de l’electricitat ha sigut de 200,2 € MW/h, només 1,5 € més car que el preu del mes de gener.

Aquest preu majorista i el manteniment de les rebaixes d’impostos aprovades al llarg de 2021 fan que la factura del mes de febrer siga lleument més baixa que la del mes de gener. Una llar mitjana (amb una potència contractada 4.6 kW i un consum mensual de 292 kWh) amb el PVPC pagarà al febrer 110,2 € només 1,7 € menys que el mes de gener.

Aquesta xicoteta baixada contrasta amb l’espectacular pujada interanual de la factura si es compara amb el que es pague el febrer de 2021 (un mes de preus de baixos). Els consumidors pagaran 55 euros més que l’any passat.

A més, OCU adverteix que en el mercat lliure s’estan produint importantíssimes pujades que incorporen els increments dels últims mesos i els traslladen als pròxims 12 mesos. Per això OCU recomana als consumidors que estiguen molt atents a les comunicacions que reben per part de les comercialitzadores d’energia i valoren la tarifes per a triar la més adequada.

En aquest sentit posa a la disposició dels consumidors el seu comparador de tarifes perquè els consumidors poden triar la tarifa més adequada a les seues necessitats, ara com ara, l’única possibilitat de reduir la factura de la llum.

En els últims dies l’efecte del conflicte a Ucraïna ha sigut notable. OCU ha dut a terme un estudi sobre l’impacte que tindrà en la factura energètica de les llars aquest increment la pujada del preu de l’electricitat.

Per a això ha considerat tres escenaris diferents:

  • En el primer d’ells es manté en els nivells actuals, la qual cosa implica continuar pagant uns preus extraordinàriament elevats.
  • En el segon els preus s’eleven fins als màxims històrics coneguts que, en el cas del gas i electricitat, van tindre lloc durant el mes de desembre passat.
  • Finalment, l’escenari més desfavorable considera que s’aconseguiran en els mercats majoristes preus desconeguts fins al moment o que s’han aconseguit en dies o hores puntuals.

En qualsevol cas, es tracta d’escenaris molt difícils de predir, on l’evolució del preu dependrà de la intensitat i duració del conflicte i de diversos factors que podrien suavitzar o agreujar la situació.

El subministrament elèctric, el preu del qual està fortament determinat pel preu del gas, sens dubte va patir igualment les conseqüències d’aquesta guerra. Només en els primers dies del conflicte el preu majorista s’ha incrementat ja en un 30%.

OCU adverteix per a una llar mitjana, la ja elevada factura de l’electricitat de 2021 (79 € al mes), podria incrementar-se fins als 112 €/mes (33 euros extres) amb el simple fet de mantindre’s els preus mitjans actuals (200 € /MWh).

En un escenari de preus màxims (els 240 €/MWh del mes de desembre), la factura mensual mitjana aconseguiria els 127 € en l’escenari de preus actuals, i en un escenari de preus mensuals desconeguts (380 €/MWh), la factura es dispararia fins a 165 € al mes

En cas de prolongar-se les conseqüències d’aquest conflicte durant tot l’any 2022, la factura anual de llum d’aquesta llar mitjana passaria dels 949 euros a l’any (en 2021), a 1339 € (+41%), 1524 € (+61%) i 1980 € (+109%) per a cadascun dels tres escenaris.

Davant aquesta situació, OCU adverteix dels forts increments que es pot produir en la factura elèctrica de les llars, ja de per si bastant castigats en 2021 on s’han elevat de manera important el preu de les diferents energies. 

Aquestes pujades són una pèssima notícia per a l’economia de les famílies, que als exagerats preus de l’electricitat i el gas sumen els de la gasolina. Un sobreesforç molt important. A més, OCU denuncia la doble factura que suposa aquests increments del cost de l’energia a través de la repercussió en el preu de diferents béns i serveis.

Per tot això OCU demana al Govern que estudie l’adopció de mesures que suavitzen els possibles increments del preu de l’energia especialment en el cas de les llars més vulnerables.  Aquestes mesures han de passar entre altres, per convertir en permanents la rebaixa de l’IVA i Impostos d’Electricitat i estendre mesures similars al subministrament del gas.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Ull Gargot transforma el dibuix en solitari en una comunitat creativa a l’aire lliure a València

Ull Gargot ha convertit l'acte íntim de dibuixar en una trobada mensual i gratuïta en espais públics de València, on professionals i aficionats compartixen quaderns, processos i idees a l'aire lliure.

Cel nuvolós i lleuger repunt de temperatures a l’interior per a tancar abril en la Comunitat

La Comunitat Valenciana afronta l'últim dissabte d'abril amb cel nuvolós, possibilitat de pluges en l'extrem sud, temperatures quasi sense canvis i vent fluix de component este.

La majoria del professorat valencià recolza una vaga indefinida des de l’11 de maig

Quasi deu mil docents valencians participen en una consulta sindical i s'inclinen majoritàriament per iniciar una vaga indefinida l'11 de maig, amb un ampli suport a mantindre-la el temps que siga necessari.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’anteposar l’agenda de Vox a les prioritats dels valencians

Diana Morant critica que el Govern valencià de Juanfran Pérez Llorca seguix l'agenda pactada amb Vox, amb privatització de servicis públics i falta de celebració del 25 d’Abril.

TastArròs 2026 plena d’arròs i tradició la plaça de l’Ajuntament de València

La plaça de l'Ajuntament de València celebra la primera jornada de TastArròs 2026, una trobada popular que reivindica l'arròs amb propostes gastronòmiques, activitats culturals i tradició local.

El Real Oviedo s’agarra a la seua última opció davant un Elx encara sense guanyar fora de casa

El Real Oviedo, cuer de Primera Divisió, es juga gran part de les seues opcions de permanència davant un Elx que encara no ha guanyat a domicili però arriba llançat en resultats recents.

Bernabé contraposa la prioritat veïnal del PSPV a l’abandó de Catalá en Orriols

Pilar Bernabé reivindica en Orriols la prioritat veïnal del PSPV i acusa el govern de María José Catalá d'abandonar el barri i retallar inversions i servicis bàsics.

Màxim Quiles domina de nou a Jerez i passa a la Q2 amb el millor temps en Moto3

Màxim Quiles torna a marcar la referència en Moto3 en el Gran Premi d'Espanya, lidera la segona jornada de lliures a Jerez sobre asfalt mullat i accedix a la Q2 amb solvència.