18.1 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

Adverteixen d’ingredients potencialment tòxics a cosmètics

Si hi ha un etiquetatge d’ingredients confús, inundat de noms en anglés o en llatí, aquest és el dels cosmètics. No obstant això, alguns convé apuntar-los, com ara la llista de nou ingredients que, estant permesos, comparteixen un risc mitjà/alt de toxicitat.

Així ho adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a partir dels informes del Comité Científic de Seguretat dels Consumidors (SCCS), una de les principals fonts d’informació de la Comissió Europea a l’hora d’introduir canvis a la Directiva de Cosmètics.

Encara que cada vegada es fan servir menys, encara és possible trobar significatives concentracions de fins a 40 ingredients diferents potencialment tòxics en cosmètics, normalment com a conseqüència d’uns mecanismes reglamentaris lents i laboriosos.

D’aquests ingredients, nou reuneixen un risc mitjà/alt, sobretot quan són presents en cosmètics que no necessiten aclarit, com les cremes i els desodorants; i amb més motiu quan els usen embarassades i nens petits. Es tracta, en concret, de quatre conservants, quatre filtres UV i una fragància.

Triclosan. Aquest conservant pot contribuir a l’aparició de resistències bacterianes, a més d’alterar el sistema hormonal.

Butylated hidroxyanisole (BHA). Un conservant classificat com a possible carcinogen, més habitual en barres de llavis i cremes hidratants.

Butilparabé i Propilparaben. També conservants són dos tipus de parabens que poden alterar l’equilibri hormonal.

Benzofenona-1 i Benzofenona-3. Dos filtres solars UV amb potencial al·lergènic i fotoal·lèrgic; i possibles efectes com a disruptors endocrins.

Metoxicinamat d’etilhexil. A aquest filtre UV, en concentracions altes, també se’l relaciona amb possibles efectes com a disruptor endocrí.

Homosalat. Igual que en el cas anterior, en concentracions altes, se’l relaciona amb possibles alteracions endocrines.

Butylphenyl methylpropional (o lilial). Fragància que se sospita que pot afectar la fertilitat i induir problemes de sensibilització de la pell.

A més, tal com s’explica a la revista OCU Salut de febrer, convé estar atent a la presència d’una altra fragància recentment prohibida pel risc de desencadenar al·lèrgiesl’hidroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldhyde, que encara es podria trobar en algun cosmètic a la venda.

En definitiva, OCU recomana no fer servir productes que porten aquest tipus d’ingredients, sobretot si es troben en cosmètics que, com els desodorants i les cremes, no s’aclareixen després amb aigua. I en cas d’observar-hi alguna reacció, acudir al dermatòleg; així com notificar qualsevol efecte no desitjat al sistema de cosmetovigilància de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Últimes notícies

El Burgos somia i el València s’aferra a la Copa en un dol inèdit

El València arriba al Plantio en plena crisi i busca en la Copa del Rei el passe a quarts i un reforç anímic. El Burgos apunta a una nit històrica davant la seua aficion.

La jutgessa convoca per quarta vegada a l’excap de gabinet de Mazón per a analitzar el seu mòbil

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha citat per quarta vegada a José Manuel Cuenca per a revisar el telèfon que va usar el 29 d'octubre de 2024. Un tècnic de la Generalitat participarà en la inserció de la seua SIM per a intentar recuperar i acarar missatges.

Seguiment dispar de la vaga de metges en la Comunitat: 80% per als convocants i 3,09% per a Sanitat

El Sindicat Mèdic Avanza ha situat el seguiment entre el 70 i el 80%, mentres que la Conselleria de Sanitat l'ha xifrat en un 3,09%. La protesta reclama un estatut propi i millores laborals i retributives.

Més de 270 víctimes de violència sobre la dona han accedit a ocupació amb els itineraris de la Generalitat

Més de 270 víctimes de violència sobre la dona han accedit en 2025 a un lloc de treball gràcies a itineraris d'inserció de la Generalitat. La iniciativa, activa des de mitjan 2024, ha atés a més de 900 dones en les tres províncies.

El poal LED de Callao repetix com a aparador de la Costa Blanca en Fitur

La Costa Blanca tornarà a promocionar-se en Fitur amb un poal de pantalles LED 360 graus en Callao i un programa que integra esport, cultura i gastronomia. Hi haurà més de 60 presentacions, 25 showcookings i presència en espais temàtics de la fira.

Ortí destaca 39 candidatures valencianes als Premis Goya

La consellera Carmen Ortí ha subratllat el gran moment de l'audiovisual valencià amb 39 nominacions en la 40 edició dels Goya, 19 d'elles amb ajudes del IVC.

Detecten una microalga productora de ciguatoxinas en el Mediterrani peninsular

Han confirmat per primera vegada la presència de Gambierdiscus australs en aigües enfront de Dénia i Xàbia, amb abundàncies de 20-140 cèl·lules per litre. El risc per al consumidor es considera baix i es manté la vigilància científica.

El cim sobre finançament autonòmic se salda amb el rebuig de quasi totes les comunitats

El cim sobre el nou sistema de finançament autonòmic ha acabat amb el rebuig de quasi totes les comunitats, excepte Catalunya. El malestar per l'anunci previ d'Oriol Junqueras i l'exigència de majoria absoluta en el Congrés han anticipat un tràmit difícil