Adverteixen d’ingredients potencialment tòxics a cosmètics

Si hi ha un etiquetatge d’ingredients confús, inundat de noms en anglés o en llatí, aquest és el dels cosmètics. No obstant això, alguns convé apuntar-los, com ara la llista de nou ingredients que, estant permesos, comparteixen un risc mitjà/alt de toxicitat.

Així ho adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a partir dels informes del Comité Científic de Seguretat dels Consumidors (SCCS), una de les principals fonts d’informació de la Comissió Europea a l’hora d’introduir canvis a la Directiva de Cosmètics.

Encara que cada vegada es fan servir menys, encara és possible trobar significatives concentracions de fins a 40 ingredients diferents potencialment tòxics en cosmètics, normalment com a conseqüència d’uns mecanismes reglamentaris lents i laboriosos.

D’aquests ingredients, nou reuneixen un risc mitjà/alt, sobretot quan són presents en cosmètics que no necessiten aclarit, com les cremes i els desodorants; i amb més motiu quan els usen embarassades i nens petits. Es tracta, en concret, de quatre conservants, quatre filtres UV i una fragància.

Triclosan. Aquest conservant pot contribuir a l’aparició de resistències bacterianes, a més d’alterar el sistema hormonal.

Butylated hidroxyanisole (BHA). Un conservant classificat com a possible carcinogen, més habitual en barres de llavis i cremes hidratants.

Butilparabé i Propilparaben. També conservants són dos tipus de parabens que poden alterar l’equilibri hormonal.

Benzofenona-1 i Benzofenona-3. Dos filtres solars UV amb potencial al·lergènic i fotoal·lèrgic; i possibles efectes com a disruptors endocrins.

Metoxicinamat d’etilhexil. A aquest filtre UV, en concentracions altes, també se’l relaciona amb possibles efectes com a disruptor endocrí.

Homosalat. Igual que en el cas anterior, en concentracions altes, se’l relaciona amb possibles alteracions endocrines.

Butylphenyl methylpropional (o lilial). Fragància que se sospita que pot afectar la fertilitat i induir problemes de sensibilització de la pell.

A més, tal com s’explica a la revista OCU Salut de febrer, convé estar atent a la presència d’una altra fragància recentment prohibida pel risc de desencadenar al·lèrgiesl’hidroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldhyde, que encara es podria trobar en algun cosmètic a la venda.

En definitiva, OCU recomana no fer servir productes que porten aquest tipus d’ingredients, sobretot si es troben en cosmètics que, com els desodorants i les cremes, no s’aclareixen després amb aigua. I en cas d’observar-hi alguna reacció, acudir al dermatòleg; així com notificar qualsevol efecte no desitjat al sistema de cosmetovigilància de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket tomba al Olympiacos amb dos tirs lliures finals de De Larrea (85-84)

Dos tirs lliures de Sergio De Larrea a 2,9 segons del final donen al València Basket una agònica victòria davant el Olympiacos i reforcen les seues opcions de passada directa a quarts de l'Eurolliga.

Morant acusa a Azcón de masclisme pel seu comentari sobre Montero i Alegria

Diana Morant acusa a Jorge Azcón d'evidenciar el masclisme que, al seu juí, persistix en el PP després de comparar físicament a Pilar Alegría i María Jesús Montero, i vincula este tipus de discursos amb el retrocés en igualtat i la violència de gènere.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons destinats a la investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta ferma del Govern i col·laboració total amb la justícia.

Tercer dia de busca de l’home desaparegut en un llogaret de Requena

L'operatiu per a localitzar a l'home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, continua actiu per tercer dia amb reforços de Castella-la Manxa i ampli desplegament d'efectius.

Diana Morant qualifica d’intolerable el veto a les dones en una confraria de Sagunt

Diana Morant considera intolerable el rebuig d'una confraria de Sagunt a la participació de dones i defén que la Setmana Santa ha d'incorporar plenament la seua presència.

Morant veu molt apropiat que la jutgessa de la dana cite a Mazón com a testimoni

Diana Morant considera clau la declaració de Carlos Mazón en la causa penal sobre la gestió de la dana i reclama a l'actual president que ho aparte i li retire l'escó.

Diana Morant agraïx el treball de María Jesús Montero en Hisenda i li desitja sort en el seu salt a Andalusia

Diana Morant reconeix la gestió de María Jesús Montero al capdavant d'Hisenda, subratlla el seu paper en diverses crisis i li desitja sort com a candidata del PSOE en les eleccions andaluses.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons d'investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta contundent del Govern i reivindica la col·laboració amb la justícia per a aclarir les irregularitats.