9.2 C
València
Dimarts, 23 desembre, 2025

Adverteixen d’ingredients potencialment tòxics a cosmètics

Si hi ha un etiquetatge d’ingredients confús, inundat de noms en anglés o en llatí, aquest és el dels cosmètics. No obstant això, alguns convé apuntar-los, com ara la llista de nou ingredients que, estant permesos, comparteixen un risc mitjà/alt de toxicitat.

Així ho adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a partir dels informes del Comité Científic de Seguretat dels Consumidors (SCCS), una de les principals fonts d’informació de la Comissió Europea a l’hora d’introduir canvis a la Directiva de Cosmètics.

Encara que cada vegada es fan servir menys, encara és possible trobar significatives concentracions de fins a 40 ingredients diferents potencialment tòxics en cosmètics, normalment com a conseqüència d’uns mecanismes reglamentaris lents i laboriosos.

D’aquests ingredients, nou reuneixen un risc mitjà/alt, sobretot quan són presents en cosmètics que no necessiten aclarit, com les cremes i els desodorants; i amb més motiu quan els usen embarassades i nens petits. Es tracta, en concret, de quatre conservants, quatre filtres UV i una fragància.

Triclosan. Aquest conservant pot contribuir a l’aparició de resistències bacterianes, a més d’alterar el sistema hormonal.

Butylated hidroxyanisole (BHA). Un conservant classificat com a possible carcinogen, més habitual en barres de llavis i cremes hidratants.

Butilparabé i Propilparaben. També conservants són dos tipus de parabens que poden alterar l’equilibri hormonal.

Benzofenona-1 i Benzofenona-3. Dos filtres solars UV amb potencial al·lergènic i fotoal·lèrgic; i possibles efectes com a disruptors endocrins.

Metoxicinamat d’etilhexil. A aquest filtre UV, en concentracions altes, també se’l relaciona amb possibles efectes com a disruptor endocrí.

Homosalat. Igual que en el cas anterior, en concentracions altes, se’l relaciona amb possibles alteracions endocrines.

Butylphenyl methylpropional (o lilial). Fragància que se sospita que pot afectar la fertilitat i induir problemes de sensibilització de la pell.

A més, tal com s’explica a la revista OCU Salut de febrer, convé estar atent a la presència d’una altra fragància recentment prohibida pel risc de desencadenar al·lèrgiesl’hidroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldhyde, que encara es podria trobar en algun cosmètic a la venda.

En definitiva, OCU recomana no fer servir productes que porten aquest tipus d’ingredients, sobretot si es troben en cosmètics que, com els desodorants i les cremes, no s’aclareixen després amb aigua. I en cas d’observar-hi alguna reacció, acudir al dermatòleg; així com notificar qualsevol efecte no desitjat al sistema de cosmetovigilància de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Últimes notícies

Pérez Llorca demana negociar noves normes del transvasament Tajo-Segura i exigix inversions clau

El president ha reclamat al Govern reobrir la negociació sobre les regles del Tajo-Segura amb criteris tècnics i tracte igual per als regants. Ha lligat la petició a un paquet de mesures en finançament, aigua, infraestructures, vivenda, sanitat i fiscalitat per a la província d'Alacant i la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca demana negociar noves normes d’explotació del transvasament Tajo-Segura

El president ha sol·licitat al Govern obrir una negociació amb comunitats i regants per a revisar les regles del transvasament amb criteris tècnics. També ha reclamat modernitzar regadius del Tajo i ha anunciat avanços en simplificació administrativa i sanitat.

Cauen les màximes en la Comunitat Valenciana i el topall queda en 14,7 a Torreblanca

Les màximes han baixat de forma generalitzada respecte al diumenge: cap observatori ha aconseguit els 15 graus i el valor més alt ha sigut 14,7 a Torreblanca.

El Marq exposa per primera vegada restes de canibalisme ritual trobats en una cova d’Alacant

El Museu Arqueològic d'Alacant ha inaugurat la mostra 'Rituals de pastors' amb els resultats de les excavacions en la Cova del Randero, primer indici de canibalisme ritual neolític del Llevant. Les restes, interpretats com un ritu funerari no violent, s'han vinculat al dol en comunitats pastorals.

La Sindicatura de Comptes avala l’infrafinançament de la Generalitat en la seua auditoria

La Sindicatura de Comptes assenyala que els ingressos del sistema autonòmic són inferiors als d'un model equitatiu i recolza la reforma del finançament. L'informe afig dèficit estatal en dependència, gastos sanitaris no compensats i l'impacte de la DANA amb crèdits reembossables.

PP i Vox rebutgen activar la Zona de Baixes Emissions a València

El ple municipal ha rebutjat implantar immediatament la ZBE i ha aprovat demanar el cessament de Pilar Bernabé. L'oposició ha vist caure les seues mocions de mobilitat.

Quatre persones ateses per fum i cremades en un incendi de vivenda a València

Quatre persones han resultat ferides lleus per inhalació de fum i cremades en un incendi al carrer Rodríguez de Cepeda de València. Van ser assistides i traslladades a l'Hospital Clínic de València.

La Comunitat Valenciana s’emporta 47,35 milions en la Loteria de Nadal, només l’11% del gastat

La Comunitat Valenciana ha obtingut 47,35 milions en el sorteig de Nadal, a penes el 11,13% del gastat. L'absència de la Grossa ha limitat el retorn.