14.8 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

Adverteixen d’ingredients potencialment tòxics a cosmètics

Si hi ha un etiquetatge d’ingredients confús, inundat de noms en anglés o en llatí, aquest és el dels cosmètics. No obstant això, alguns convé apuntar-los, com ara la llista de nou ingredients que, estant permesos, comparteixen un risc mitjà/alt de toxicitat.

Així ho adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a partir dels informes del Comité Científic de Seguretat dels Consumidors (SCCS), una de les principals fonts d’informació de la Comissió Europea a l’hora d’introduir canvis a la Directiva de Cosmètics.

Encara que cada vegada es fan servir menys, encara és possible trobar significatives concentracions de fins a 40 ingredients diferents potencialment tòxics en cosmètics, normalment com a conseqüència d’uns mecanismes reglamentaris lents i laboriosos.

D’aquests ingredients, nou reuneixen un risc mitjà/alt, sobretot quan són presents en cosmètics que no necessiten aclarit, com les cremes i els desodorants; i amb més motiu quan els usen embarassades i nens petits. Es tracta, en concret, de quatre conservants, quatre filtres UV i una fragància.

Triclosan. Aquest conservant pot contribuir a l’aparició de resistències bacterianes, a més d’alterar el sistema hormonal.

Butylated hidroxyanisole (BHA). Un conservant classificat com a possible carcinogen, més habitual en barres de llavis i cremes hidratants.

Butilparabé i Propilparaben. També conservants són dos tipus de parabens que poden alterar l’equilibri hormonal.

Benzofenona-1 i Benzofenona-3. Dos filtres solars UV amb potencial al·lergènic i fotoal·lèrgic; i possibles efectes com a disruptors endocrins.

Metoxicinamat d’etilhexil. A aquest filtre UV, en concentracions altes, també se’l relaciona amb possibles efectes com a disruptor endocrí.

Homosalat. Igual que en el cas anterior, en concentracions altes, se’l relaciona amb possibles alteracions endocrines.

Butylphenyl methylpropional (o lilial). Fragància que se sospita que pot afectar la fertilitat i induir problemes de sensibilització de la pell.

A més, tal com s’explica a la revista OCU Salut de febrer, convé estar atent a la presència d’una altra fragància recentment prohibida pel risc de desencadenar al·lèrgiesl’hidroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldhyde, que encara es podria trobar en algun cosmètic a la venda.

En definitiva, OCU recomana no fer servir productes que porten aquest tipus d’ingredients, sobretot si es troben en cosmètics que, com els desodorants i les cremes, no s’aclareixen després amb aigua. I en cas d’observar-hi alguna reacció, acudir al dermatòleg; així com notificar qualsevol efecte no desitjat al sistema de cosmetovigilància de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Últimes notícies

Thompson guia un gran València Basket per a assaltar el OAKA (79-89)

València Basket va remuntar a Atenes i va véncer 79-89 al Panathinaikos amb un Darius Thompson excel·lent. El triomf li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Thompson lidera l’assalt del València al OAKA: 79-89

El València Basket va remuntar a Atenes amb una segona part excel·lent i es va imposar 79-89 al Panathinaikos, guiat per Darius Thompson i l'encert exterior. El triomf, nové del curs, li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts presenta el 10 de desembre Luisa Miller de Verdi, amb el debut operístic de sir Mark Elder i direcció escènica de Valentina Carrasco. La producció forma part del 20 aniversari del coliseu valencià.

El sector hoteler de la Comunitat Valenciana preveu una ocupació del 77% en el pont

La Comunitat Valenciana anticipa una ocupació mitjana del 77% en el pont de la Constitució i la Immaculada. València frega el 'ple tècnic' per la Marató i l'interior registra bones xifres.

Jorge Suárez entrega a la jutgessa notes manuscrites seues i de Pradas del Cecopi

El subdirector d'Emergències ha aportat a la instrucció els seus apunts i les notes manuscrites de Salomé Pradas de la reunió del Cecopi del 29 d'octubre. Els documents reflectixen recomanacions considerades per a l'És-Alert que no van arribar a l'avís final.