Adverteixen d’ingredients potencialment tòxics a cosmètics

Si hi ha un etiquetatge d’ingredients confús, inundat de noms en anglés o en llatí, aquest és el dels cosmètics. No obstant això, alguns convé apuntar-los, com ara la llista de nou ingredients que, estant permesos, comparteixen un risc mitjà/alt de toxicitat.

Així ho adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a partir dels informes del Comité Científic de Seguretat dels Consumidors (SCCS), una de les principals fonts d’informació de la Comissió Europea a l’hora d’introduir canvis a la Directiva de Cosmètics.

Encara que cada vegada es fan servir menys, encara és possible trobar significatives concentracions de fins a 40 ingredients diferents potencialment tòxics en cosmètics, normalment com a conseqüència d’uns mecanismes reglamentaris lents i laboriosos.

D’aquests ingredients, nou reuneixen un risc mitjà/alt, sobretot quan són presents en cosmètics que no necessiten aclarit, com les cremes i els desodorants; i amb més motiu quan els usen embarassades i nens petits. Es tracta, en concret, de quatre conservants, quatre filtres UV i una fragància.

Triclosan. Aquest conservant pot contribuir a l’aparició de resistències bacterianes, a més d’alterar el sistema hormonal.

Butylated hidroxyanisole (BHA). Un conservant classificat com a possible carcinogen, més habitual en barres de llavis i cremes hidratants.

Butilparabé i Propilparaben. També conservants són dos tipus de parabens que poden alterar l’equilibri hormonal.

Benzofenona-1 i Benzofenona-3. Dos filtres solars UV amb potencial al·lergènic i fotoal·lèrgic; i possibles efectes com a disruptors endocrins.

Metoxicinamat d’etilhexil. A aquest filtre UV, en concentracions altes, també se’l relaciona amb possibles efectes com a disruptor endocrí.

Homosalat. Igual que en el cas anterior, en concentracions altes, se’l relaciona amb possibles alteracions endocrines.

Butylphenyl methylpropional (o lilial). Fragància que se sospita que pot afectar la fertilitat i induir problemes de sensibilització de la pell.

A més, tal com s’explica a la revista OCU Salut de febrer, convé estar atent a la presència d’una altra fragància recentment prohibida pel risc de desencadenar al·lèrgiesl’hidroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldhyde, que encara es podria trobar en algun cosmètic a la venda.

En definitiva, OCU recomana no fer servir productes que porten aquest tipus d’ingredients, sobretot si es troben en cosmètics que, com els desodorants i les cremes, no s’aclareixen després amb aigua. I en cas d’observar-hi alguna reacció, acudir al dermatòleg; així com notificar qualsevol efecte no desitjat al sistema de cosmetovigilància de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.