L’OCU adverteix d’una pujada anual de la factura de la llum del 25%

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix de l’efecte que la important pujada del preu de l’electricitat durant el mes d’agost tindrà en la factura dels consumidors, i que suposa un increment del 25% anual en la factura fins al mes d’agost. 

 

Preu mitjà

OCU alerta de l’espectacular increment dels preus de l’electricitat en el mercat majorista durant la primera quinzena del mes d’agost que ha portat el preu fins als 102,11 euros, la qual cosa suposa un 9,6% més que el mes de juliol que era, fins ara el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Aquest preu suposa triplicar quasi el preu que es va aconseguir a l’agost de 2020 (36,2 euros /MWh) i molt lluny també (un 67% més elevat) del qual fins ara havia sigut el mes d’agost més car (2018) amb un preu de 64,33 euros/MWh. 

 

Màxims

OCU assenyala que el 73% dels dies el preu de l’electricitat en el mercat majorista ha superat els 100 euros/MWh i amb 5 dies consecutius de preus màxims fins a aconseguir els 117,29 euros el divendres 13. Un fet absolutament insòlit i sense precedents en l’evolució del mercat majorista. 

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris adverteix que, si es mantenen al llarg de tot el mes d’agost els elevats preus, alguna cosa que ja ha succeït en els mesos anteriors, la factura mensual per a una llar mitjana (amb una potència de 4.6 kW i 292 kWh de consum mensual) s’elevarà fins als 76,6 €. Aquest increment suposa un 35% més que la factura d’agost de 2020. Són en total 20 euros més per un consum equivalent i 4,4 € més que l’última factura de juliol (72,2 €). I tot això amb la rebaixa de l’IVA del 21% al 10%. Sense aqueixa mesura, que té caràcter temporal, la factura d’agost s’hauria elevat fins als 84,3 €.

 

OCU denuncia que la desorbitada pujada del preu de l’electricitat suposa un greu perjudici per als consumidors. La factura acumulada durant aquests primers mesos de 2021 serà de 546,25 € enfront dels 437.85 € que es van pagar l’any passat 2020 fins al mes d’agost. Es tracta d’un sobrecost de 108,4 €. És a dir, fins al moment els consumidors han pagat per la factura de la llum un 24.8% per cent més que en 2021. 

 

Aquest increment de factura impacta de manera directa a les llars que tenen contractada la tarifa regulada PVPC, i a altres tarifes indexades al mercat majorista, però OCU adverteix de les importants pujades de preus que s’estan produint en el mercat lliure que exigeix extremar la cautela tant a l’hora de contractar alguna d’aquestes ofertes com en les comunicacions que facen les companyies quan toc la revisió de tarifes. Moltes de les tarifes en el mercat lliure inclouen ja en els seus contractes la possibilitat d’actualitzar els preus trimestralment o en qualsevol moment depenent de l’evolució del mercat, per la qual cosa el risc de patir un fort increment del preu és molt elevat.

 

Raons i respostes

OCU recorda que aquesta pujada de preus està directament relacionada amb l’increment del preu del gas i els drets de CO₂ que s’han de pagar per fer ús d’aquest combustible per a generar electricitat. Però adverteix de nou que són les concessions hidràuliques les que estan aprofitant aquests elevats costos de les plantes de cicle combinat que generen electricitat amb gas, per a oferir la seua energia a preus sol lleugerament inferiors. D’aquesta manera aprofiten l’oportunitat que els ofereix l’actual sistema de preus marginalista per a encarir molt per damunt del raonable la factura elèctrica dels consumidors, sabent que cap planta de generació podrà competir forçant-li a aplicar preus més reduïts. 

 

OCU demana una vegada més que tant el Govern com la CNMC que de manera immediata prenguen mesures eficaces que reduïsquen el preu de l’electricitat per a alleujar la situació de les llars, especialment els més vulnerables.

 

Aquestes mesures han de centrar-se en l’eliminació dels beneficis extraordinaris que genera l’actual sistema de fixació de preus de l’electricitat a costa de la butxaca dels consumidors. OCU ha posat en marxa una campanya per a recaptar el suport dels ciutadans per a exigir al Govern modificacions per a aconseguir un mercat de l’electricitat més just per als consumidors.

Últimes notícies

Awa Fam deixa el València Basket al juny rumb a la nova lliga privada Project B

Awa Fam abandona el València Basket al final de la temporada després d'executar-se la seua clàusula de rescissió per a incorporar-se a Project B, la nova lliga privada que tindrà una seu en el Roig Arena.

Diangana es lesiona amb el Congo i apunta a baixa davant el Raig

Grady Diangana torna lesionat de la concentració amb el Congo i quasi segur es perdrà el partit de l'Elx enfront del Rayo Vallecano, pendent encara del comunicat mèdic definitiu.

Les Corts reclamen prorrogar la vida útil de la central nuclear de Cofrentes més enllà de 2030

El ple de Les Corts Valencianes aprova, amb el suport de PP i Vox, instar el Govern a ampliar la vida útil de la central nuclear de Cofrentes més enllà de 2030 i tomba totes les iniciatives de l'oposició.

L’oposició acusa a Pérez Llorca d’endollar a la seua parella i el PSPV exigix la seua dimissió

PSPV i Compromís acusen a Juanfran Pérez Llorca d'afavorir a la seua parella en la Diputació de València i els socialistes li reclamen que dimitisca i convoque eleccions, mentres el president defén la legalitat de la seua trajectòria funcionarial.

El PPCV denuncia un nou atac amb pintades a la seua seu regional a València

El PPCV denuncia un nou atac vandàlic amb pintades en la seua seu regional de València i l'atribuïx a sectors de l'independentisme català, al qual acusa de fomentar la confrontació.

Les reserves d’última hora disparen l’ocupació hotelera al 82% en la Setmana Santa valenciana

Les reserves d'última hora impulsen l'ocupació hotelera en la Comunitat Valenciana fins al 82,4% en els dies centrals de Setmana Santa, amb Benidorm, València i Peníscola al capdavant.

La CHJ encara la recta final de la reconstrucció del barranc de Poio després de la dana

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer ultima la reconstrucció del barranc de Poio, danyat per la dana d'octubre de 2024, amb una inversió de 20 milions i noves defenses enfront d'inundacions.

Les Corts avalen el canvi legal que aplana l’arribada de quadres de Sorolla a València

Les Corts Valencianes han validat el decret llei que modifica la llei de Patrimoni cultural per a facilitar la seu a València de la Hispanic Society i l'arribada de 220 obres de Sorolla, en una votació dividida per blocs.