10.5 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

L’OCU adverteix d’una pujada anual de la factura de la llum del 25%

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix de l’efecte que la important pujada del preu de l’electricitat durant el mes d’agost tindrà en la factura dels consumidors, i que suposa un increment del 25% anual en la factura fins al mes d’agost. 

 

Preu mitjà

OCU alerta de l’espectacular increment dels preus de l’electricitat en el mercat majorista durant la primera quinzena del mes d’agost que ha portat el preu fins als 102,11 euros, la qual cosa suposa un 9,6% més que el mes de juliol que era, fins ara el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Aquest preu suposa triplicar quasi el preu que es va aconseguir a l’agost de 2020 (36,2 euros /MWh) i molt lluny també (un 67% més elevat) del qual fins ara havia sigut el mes d’agost més car (2018) amb un preu de 64,33 euros/MWh. 

 

Màxims

OCU assenyala que el 73% dels dies el preu de l’electricitat en el mercat majorista ha superat els 100 euros/MWh i amb 5 dies consecutius de preus màxims fins a aconseguir els 117,29 euros el divendres 13. Un fet absolutament insòlit i sense precedents en l’evolució del mercat majorista. 

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris adverteix que, si es mantenen al llarg de tot el mes d’agost els elevats preus, alguna cosa que ja ha succeït en els mesos anteriors, la factura mensual per a una llar mitjana (amb una potència de 4.6 kW i 292 kWh de consum mensual) s’elevarà fins als 76,6 €. Aquest increment suposa un 35% més que la factura d’agost de 2020. Són en total 20 euros més per un consum equivalent i 4,4 € més que l’última factura de juliol (72,2 €). I tot això amb la rebaixa de l’IVA del 21% al 10%. Sense aqueixa mesura, que té caràcter temporal, la factura d’agost s’hauria elevat fins als 84,3 €.

 

OCU denuncia que la desorbitada pujada del preu de l’electricitat suposa un greu perjudici per als consumidors. La factura acumulada durant aquests primers mesos de 2021 serà de 546,25 € enfront dels 437.85 € que es van pagar l’any passat 2020 fins al mes d’agost. Es tracta d’un sobrecost de 108,4 €. És a dir, fins al moment els consumidors han pagat per la factura de la llum un 24.8% per cent més que en 2021. 

 

Aquest increment de factura impacta de manera directa a les llars que tenen contractada la tarifa regulada PVPC, i a altres tarifes indexades al mercat majorista, però OCU adverteix de les importants pujades de preus que s’estan produint en el mercat lliure que exigeix extremar la cautela tant a l’hora de contractar alguna d’aquestes ofertes com en les comunicacions que facen les companyies quan toc la revisió de tarifes. Moltes de les tarifes en el mercat lliure inclouen ja en els seus contractes la possibilitat d’actualitzar els preus trimestralment o en qualsevol moment depenent de l’evolució del mercat, per la qual cosa el risc de patir un fort increment del preu és molt elevat.

 

Raons i respostes

OCU recorda que aquesta pujada de preus està directament relacionada amb l’increment del preu del gas i els drets de CO₂ que s’han de pagar per fer ús d’aquest combustible per a generar electricitat. Però adverteix de nou que són les concessions hidràuliques les que estan aprofitant aquests elevats costos de les plantes de cicle combinat que generen electricitat amb gas, per a oferir la seua energia a preus sol lleugerament inferiors. D’aquesta manera aprofiten l’oportunitat que els ofereix l’actual sistema de preus marginalista per a encarir molt per damunt del raonable la factura elèctrica dels consumidors, sabent que cap planta de generació podrà competir forçant-li a aplicar preus més reduïts. 

 

OCU demana una vegada més que tant el Govern com la CNMC que de manera immediata prenguen mesures eficaces que reduïsquen el preu de l’electricitat per a alleujar la situació de les llars, especialment els més vulnerables.

 

Aquestes mesures han de centrar-se en l’eliminació dels beneficis extraordinaris que genera l’actual sistema de fixació de preus de l’electricitat a costa de la butxaca dels consumidors. OCU ha posat en marxa una campanya per a recaptar el suport dels ciutadans per a exigir al Govern modificacions per a aconseguir un mercat de l’electricitat més just per als consumidors.

Últimes notícies

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.