L’OCU adverteix d’una pujada anual de la factura de la llum del 25%

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix de l’efecte que la important pujada del preu de l’electricitat durant el mes d’agost tindrà en la factura dels consumidors, i que suposa un increment del 25% anual en la factura fins al mes d’agost. 

 

Preu mitjà

OCU alerta de l’espectacular increment dels preus de l’electricitat en el mercat majorista durant la primera quinzena del mes d’agost que ha portat el preu fins als 102,11 euros, la qual cosa suposa un 9,6% més que el mes de juliol que era, fins ara el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Aquest preu suposa triplicar quasi el preu que es va aconseguir a l’agost de 2020 (36,2 euros /MWh) i molt lluny també (un 67% més elevat) del qual fins ara havia sigut el mes d’agost més car (2018) amb un preu de 64,33 euros/MWh. 

 

Màxims

OCU assenyala que el 73% dels dies el preu de l’electricitat en el mercat majorista ha superat els 100 euros/MWh i amb 5 dies consecutius de preus màxims fins a aconseguir els 117,29 euros el divendres 13. Un fet absolutament insòlit i sense precedents en l’evolució del mercat majorista. 

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris adverteix que, si es mantenen al llarg de tot el mes d’agost els elevats preus, alguna cosa que ja ha succeït en els mesos anteriors, la factura mensual per a una llar mitjana (amb una potència de 4.6 kW i 292 kWh de consum mensual) s’elevarà fins als 76,6 €. Aquest increment suposa un 35% més que la factura d’agost de 2020. Són en total 20 euros més per un consum equivalent i 4,4 € més que l’última factura de juliol (72,2 €). I tot això amb la rebaixa de l’IVA del 21% al 10%. Sense aqueixa mesura, que té caràcter temporal, la factura d’agost s’hauria elevat fins als 84,3 €.

 

OCU denuncia que la desorbitada pujada del preu de l’electricitat suposa un greu perjudici per als consumidors. La factura acumulada durant aquests primers mesos de 2021 serà de 546,25 € enfront dels 437.85 € que es van pagar l’any passat 2020 fins al mes d’agost. Es tracta d’un sobrecost de 108,4 €. És a dir, fins al moment els consumidors han pagat per la factura de la llum un 24.8% per cent més que en 2021. 

 

Aquest increment de factura impacta de manera directa a les llars que tenen contractada la tarifa regulada PVPC, i a altres tarifes indexades al mercat majorista, però OCU adverteix de les importants pujades de preus que s’estan produint en el mercat lliure que exigeix extremar la cautela tant a l’hora de contractar alguna d’aquestes ofertes com en les comunicacions que facen les companyies quan toc la revisió de tarifes. Moltes de les tarifes en el mercat lliure inclouen ja en els seus contractes la possibilitat d’actualitzar els preus trimestralment o en qualsevol moment depenent de l’evolució del mercat, per la qual cosa el risc de patir un fort increment del preu és molt elevat.

 

Raons i respostes

OCU recorda que aquesta pujada de preus està directament relacionada amb l’increment del preu del gas i els drets de CO₂ que s’han de pagar per fer ús d’aquest combustible per a generar electricitat. Però adverteix de nou que són les concessions hidràuliques les que estan aprofitant aquests elevats costos de les plantes de cicle combinat que generen electricitat amb gas, per a oferir la seua energia a preus sol lleugerament inferiors. D’aquesta manera aprofiten l’oportunitat que els ofereix l’actual sistema de preus marginalista per a encarir molt per damunt del raonable la factura elèctrica dels consumidors, sabent que cap planta de generació podrà competir forçant-li a aplicar preus més reduïts. 

 

OCU demana una vegada més que tant el Govern com la CNMC que de manera immediata prenguen mesures eficaces que reduïsquen el preu de l’electricitat per a alleujar la situació de les llars, especialment els més vulnerables.

 

Aquestes mesures han de centrar-se en l’eliminació dels beneficis extraordinaris que genera l’actual sistema de fixació de preus de l’electricitat a costa de la butxaca dels consumidors. OCU ha posat en marxa una campanya per a recaptar el suport dels ciutadans per a exigir al Govern modificacions per a aconseguir un mercat de l’electricitat més just per als consumidors.

Últimes notícies

Dani Parejo s’acomiada del Vila-real després de sis anys que qualifica de meravellosos

Dani Parejo va disputar el seu últim partit amb el Vila-real, es va mostrar orgullós dels seus sis anys en el club i va confessar que vol continuar jugant mentres decidix el seu futur amb calma.

El Vila-real castiga l’Atlètic amb una primera part letal (4-1)

El Vila-real marxa al descans amb un contundent 4-1 davant l'Atlètic gràcies a la seua eficàcia al contraatac, amb gols de Parell, Ayoze, Mikautadze i Pape Gueye.

El Fertiberia Port de Sagunt ascendix a Asobal després d’un agònic 18-17 davant Agustins

El Fertiberia Port de Sagunt torna a la Lliga Asobal dos anys després en imposar-se per 18-17 a la Fundació Agustins Alacant en una final igualada marcada per les parades decisives de Dani Martínez.

Els sindicats ultimen un document per a desbloquejar la vaga del professorat

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT elaboren un document de proposta d'acord per a la Conselleria d'Educació i mantenen les concentracions convocades en plena vaga indefinida del professorat.

Diego López el seu lesiona el lligament creuat i s’acomiada de l’inici de la pròxima temporada

Diego López patix una lesió en el lligament creuat anterior del genoll dret i el València perdrà al seu davanter per a l'inici de la pròxima temporada.

Un tribunal d’Indonèsia dictarà el dilluns sentencia pel naufragi del KM Putri Sakinah

Un tribunal indonesi fixarà este dilluns la sentència contra el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat en Komodo, on van morir quatre membres d'una família valenciana i només van sobreviure una mare i la seua filla.

Rescaten a dos persones després de caure el seu cotxe al riu Millars a Vila-real

Dos persones han sigut rescatades del llit del riu Millars a Vila-real després d'eixir-se de la via el seu vehicle en el Camí Vora Riu. Els dos van ser evacuats a l'Hospital de la Plana.

Compromís denuncia més de dos anys de retard en la restauració del tritó de Ponzanelli

Compromís acusa el govern municipal de València de mantindre bloquejada des de fa més de dos anys la restauració del tritó de Ponzanelli i les dos rèpliques previstes.