L’OCU adverteix d’una pujada anual de la factura de la llum del 25%

Ejemplo de shortcode con estilo
  L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix de l’efecte que la important pujada del preu de l’electricitat durant el mes d’agost tindrà en la factura dels consumidors, i que suposa un increment del 25% anual en la factura fins al mes d’agost.    Preu mitjà OCU alerta de l’espectacular increment dels preus de l’electricitat […]

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix de l’efecte que la important pujada del preu de l’electricitat durant el mes d’agost tindrà en la factura dels consumidors, i que suposa un increment del 25% anual en la factura fins al mes d’agost. 

 

Preu mitjà

OCU alerta de l’espectacular increment dels preus de l’electricitat en el mercat majorista durant la primera quinzena del mes d’agost que ha portat el preu fins als 102,11 euros, la qual cosa suposa un 9,6% més que el mes de juliol que era, fins ara el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Aquest preu suposa triplicar quasi el preu que es va aconseguir a l’agost de 2020 (36,2 euros /MWh) i molt lluny també (un 67% més elevat) del qual fins ara havia sigut el mes d’agost més car (2018) amb un preu de 64,33 euros/MWh. 

 

Màxims

OCU assenyala que el 73% dels dies el preu de l’electricitat en el mercat majorista ha superat els 100 euros/MWh i amb 5 dies consecutius de preus màxims fins a aconseguir els 117,29 euros el divendres 13. Un fet absolutament insòlit i sense precedents en l’evolució del mercat majorista. 

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris adverteix que, si es mantenen al llarg de tot el mes d’agost els elevats preus, alguna cosa que ja ha succeït en els mesos anteriors, la factura mensual per a una llar mitjana (amb una potència de 4.6 kW i 292 kWh de consum mensual) s’elevarà fins als 76,6 €. Aquest increment suposa un 35% més que la factura d’agost de 2020. Són en total 20 euros més per un consum equivalent i 4,4 € més que l’última factura de juliol (72,2 €). I tot això amb la rebaixa de l’IVA del 21% al 10%. Sense aqueixa mesura, que té caràcter temporal, la factura d’agost s’hauria elevat fins als 84,3 €.

 

OCU denuncia que la desorbitada pujada del preu de l’electricitat suposa un greu perjudici per als consumidors. La factura acumulada durant aquests primers mesos de 2021 serà de 546,25 € enfront dels 437.85 € que es van pagar l’any passat 2020 fins al mes d’agost. Es tracta d’un sobrecost de 108,4 €. És a dir, fins al moment els consumidors han pagat per la factura de la llum un 24.8% per cent més que en 2021. 

 

Aquest increment de factura impacta de manera directa a les llars que tenen contractada la tarifa regulada PVPC, i a altres tarifes indexades al mercat majorista, però OCU adverteix de les importants pujades de preus que s’estan produint en el mercat lliure que exigeix extremar la cautela tant a l’hora de contractar alguna d’aquestes ofertes com en les comunicacions que facen les companyies quan toc la revisió de tarifes. Moltes de les tarifes en el mercat lliure inclouen ja en els seus contractes la possibilitat d’actualitzar els preus trimestralment o en qualsevol moment depenent de l’evolució del mercat, per la qual cosa el risc de patir un fort increment del preu és molt elevat.

 

Raons i respostes

OCU recorda que aquesta pujada de preus està directament relacionada amb l’increment del preu del gas i els drets de CO₂ que s’han de pagar per fer ús d’aquest combustible per a generar electricitat. Però adverteix de nou que són les concessions hidràuliques les que estan aprofitant aquests elevats costos de les plantes de cicle combinat que generen electricitat amb gas, per a oferir la seua energia a preus sol lleugerament inferiors. D’aquesta manera aprofiten l’oportunitat que els ofereix l’actual sistema de preus marginalista per a encarir molt per damunt del raonable la factura elèctrica dels consumidors, sabent que cap planta de generació podrà competir forçant-li a aplicar preus més reduïts. 

 

OCU demana una vegada més que tant el Govern com la CNMC que de manera immediata prenguen mesures eficaces que reduïsquen el preu de l’electricitat per a alleujar la situació de les llars, especialment els més vulnerables.

 

Aquestes mesures han de centrar-se en l’eliminació dels beneficis extraordinaris que genera l’actual sistema de fixació de preus de l’electricitat a costa de la butxaca dels consumidors. OCU ha posat en marxa una campanya per a recaptar el suport dels ciutadans per a exigir al Govern modificacions per a aconseguir un mercat de l’electricitat més just per als consumidors.

Últimes notícies

Iñigo Pérez assenyala la falta de contundència després del 4-3 a Liverpool

Iñigo Pérez ha atribuït la derrota del Villarreal per 4-3 a Anfield a una nova falta de contundència defensiva en moments clau. El tècnic ha lamentat especialment l’empat del Liverpool just abans del descans.

Comesaña admet que l’empat del Liverpool abans del descans va ser clau

Santi Comesaña ha reconegut que l’empat del Liverpool en l’última jugada abans del descans i el tercer gol a l’inici de la represa han sigut decisius en la derrota 4-3 del Villarreal en Champions.

El Villarreal acaricia l’empat però cau 4-3 davant el Liverpool a la Champions

El Villarreal ha encadenat la segona derrota en la Lliga de Campions després de deixar escapar un 0-2 a Anfield i perdre 4-3 contra el Liverpool.

Ajuda inicial de 23,5 milions per a les víctimes de la dana Adam

La Generalitat ha aprovat un primer paquet d’ajudes directes de 23,5 milions d’euros per a reparar vivendes, reposar estris i facilitar el reallotjament de les persones que han perdut la seua casa per la dana Adam.

Set canvis de Iñigo Pérez en el Villarreal per a visitar el Liverpool amb Araújo de titular

Iñigo Pérez ha renovat l’onze del Villarreal amb set canvis respecte a la Lliga per a enfrontar-se al Liverpool, que ix amb Ronald Araújo en la defensa.

Argentina i Suècia, grans favorites en la Nacra Cup València de Nacra 17

La Nacra Cup València reunirà del 21 al 24 d’octubre 24 tripulacions de 17 països, amb Argentina i Suècia com a grans favorites en la classe olímpica Nacra 17.

El Rally Ciutat de València arriba amb Fuster buscant el seu seté títol d’Espanya

El Rally Ciutat de València-Memorial Javi Sanz afronta la seua 26a edició el pròxim cap de setmana, amb Miguel Fuster jugant-se el seu seté títol nacional. La prova compta amb un fort suport institucional i un programa que combina projecció estatal i arrelament als municipis valencians.

Chloe Bibby apuntala el joc interior del Valencia Basket amb un contracte de dos mesos

El Valencia Basket ha tancat la incorporació temporal de l’ala-pívot australiana Chloe Bibby per dos mesos, pendent de la revisió mèdica. La jugadora arriba després de brillar amb el Spar Girona i de passar per la WNBA amb Minnesota Lynx.