L’OCU denuncia la falta de recursos humans i econòmics en salut mental

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat la falta de recursos humans i econòmics en salut mental, per la qual cosa ha reclamat al Ministeri de Sanitat augmentar la dotació pressupostària destinada a aquesta matèria «amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia».

 

A través d’un comunicat, l’organització ressalta que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves «adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia».

 

Invertir en salut mental disminueix costos

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc. «En reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells», justifica l’OCU.

 

La pandèmia ha desencadenat una crisi sanitària sense precedents, incloent seqüeles psicoemocionals. Ja abans del coronavirus, un 39% dels espanyols enquestats per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) patien un nivell de malestar psicològic i emocional alt o molt alt. I ara trastorns mentals comuns com la depressió, l’ansietat o l’estrés no han fet sinó augmentar. Fins al punt que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) vaticina que la pròxima pandèmia serà de salut mental.

 

La realitat és que als centres d’atenció primària acudeix cada vegada més gent amb problemes psicoemocionals, a vegades amb manifestacions físiques derivades com a dolors diversos, molèsties digestives, alteracions del somni o de l’alimentació. Els metges fan el que és a la seua mà amb l’escàs temps disponible per pacient: receptar fàrmacs. Una solució transitòria que no fa sinó promoure la sobre medicalització. De fet, Espanya se situa entre els països de l’OCDE amb major consum de psicofàrmacs.

 

Per contra, l’abordatge psicoterapèutic, que tracta d’atallar l’arrel d’aquesta mena de problemes, és molt escàs: a Espanya el nombre de psicòlegs clínics és de tot just 6 per cada 100.000 habitants, enfront de 18 per cada 100.000 habitants que hi ha de mitjana en la resta dels països europeus. I són poques les comunitats autònomes que compten amb ells, com Astúries, Catalunya o Madrid, la qual cosa aboca a molts afectats a pagar entre 50 i 100 euros l’hora d’un servei de psicologia privat, que lamentablement resulta inassolible per a moltes llars, tal com s’adverteix en la revista OCU Salut d’agost.

 

En definitiva, OCU sol·licita augmentar la dotació pressupostària que es destina a salut mental amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia. És més, considera que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia. Segons l’OMS, per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc; i és que, en reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells. 

Últimes notícies

Alicant tornarà a confiar en Espadero i Gómez per a les fogueres oficials de 2027

Les maquetes de Pedro Espadero i Sergio Gómez han sigut triades com a foguera oficial adulta i infantil dAlicant per a 2027, en la seua vintena i catorzena plantà davant lAjuntament.

Barrachina evita pronunciar-se sobre si un avís Es-Alert abans hauria salvat vides el 29-O

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, admet que no sap si un Es-Alert més prompte el 29 d’octubre de 2024 hauria evitat morts per la dana i remeta el debat als tècnics, en línia amb la defensa de Carlos Mazón en la causa oberta a Catarroja.

Un episodi de calor molt anòmal portarà temperatures de rècord en setembre

A partir de divendres, la Comunitat Valenciana viurà un episodi de calor molt anòmal per a setembre, amb màximes de fins a 34 graus en el litoral i nits de fort oratge de bochor.

Deu tortugues babaues nascudes a Almassora tornen a la mar després d’un any de cures

Deu tortugues babaues nascudes en 2025 a la platja de Benafelí, a Almassora, han sigut alliberades al Mediterrani després d’un any en el programa de conservació ‘Head Starting’. El projecte, impulsat per la Fundació Oceanogràfic i la Fundació Azul Marino, busca augmentar la supervivència d’esta espècie amenaçada.

Agost de 2026 bat tots els rècords de calor a la Comunitat Valenciana

Agost de 2026 ha sigut el més calorós registrat a la Comunitat Valenciana, amb una anomalia tèrmica de 2,1 graus i nits sufocants. Les pluges han sigut globalment normals, però molt irregulars i amb reventons que han deixat ratxes de vent de més de 100 km/h.

El Consell se suma a la petició de dimissió de Pedro Sánchez per la crisi de Ceuta

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha afirmat que el Govern valencià dona suport a la petició de dimissió de Pedro Sánchez per la crisi migratòria de Ceuta i ha exigit la convocatòria d’eleccions generals. També ha defensat les mobilitzacions multitudinàries en diverses ciutats i ha remarcat que la Comunitat Valenciana no ha rebut cap proposta per a l’acollida de menors no acompanyats.

Pérez Llorca insta la nova presidenta de l’AVL a reforçar el diàleg i el consens

Juanfran Pérez Llorca ha demanat a Maria Àngels Francés que la nova etapa de l’AVL es base en el diàleg, el rigor i el consens, i ella s’ha compromés a impulsar el valencià amb independència i objectivitat.

Bamba acosta als lectors valencians ‘La vida en la escritura’ d’Annie Dillard

'La vida en la escritura', clàssic contemporani sobre l'ofici d'escriure d'Annie Dillard, es publica per primera vegada a Espanya de la mà de l'editorial valenciana Bamba, que continua així el seu projecte de recuperació de l'autora.