L’OCU denuncia la falta de recursos humans i econòmics en salut mental

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat la falta de recursos humans i econòmics en salut mental, per la qual cosa ha reclamat al Ministeri de Sanitat augmentar la dotació pressupostària destinada a aquesta matèria «amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia».

 

A través d’un comunicat, l’organització ressalta que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves «adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia».

 

Invertir en salut mental disminueix costos

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc. «En reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells», justifica l’OCU.

 

La pandèmia ha desencadenat una crisi sanitària sense precedents, incloent seqüeles psicoemocionals. Ja abans del coronavirus, un 39% dels espanyols enquestats per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) patien un nivell de malestar psicològic i emocional alt o molt alt. I ara trastorns mentals comuns com la depressió, l’ansietat o l’estrés no han fet sinó augmentar. Fins al punt que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) vaticina que la pròxima pandèmia serà de salut mental.

 

La realitat és que als centres d’atenció primària acudeix cada vegada més gent amb problemes psicoemocionals, a vegades amb manifestacions físiques derivades com a dolors diversos, molèsties digestives, alteracions del somni o de l’alimentació. Els metges fan el que és a la seua mà amb l’escàs temps disponible per pacient: receptar fàrmacs. Una solució transitòria que no fa sinó promoure la sobre medicalització. De fet, Espanya se situa entre els països de l’OCDE amb major consum de psicofàrmacs.

 

Per contra, l’abordatge psicoterapèutic, que tracta d’atallar l’arrel d’aquesta mena de problemes, és molt escàs: a Espanya el nombre de psicòlegs clínics és de tot just 6 per cada 100.000 habitants, enfront de 18 per cada 100.000 habitants que hi ha de mitjana en la resta dels països europeus. I són poques les comunitats autònomes que compten amb ells, com Astúries, Catalunya o Madrid, la qual cosa aboca a molts afectats a pagar entre 50 i 100 euros l’hora d’un servei de psicologia privat, que lamentablement resulta inassolible per a moltes llars, tal com s’adverteix en la revista OCU Salut d’agost.

 

En definitiva, OCU sol·licita augmentar la dotació pressupostària que es destina a salut mental amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia. És més, considera que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia. Segons l’OMS, per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc; i és que, en reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells. 

Últimes notícies

Nit tranquil·la a la Vall d’Uixó però l’incendi continua actiu i ja ha arrasat 8.500 hectàrees

La nit ha sigut meteorològicament tranquil·la a la zona de l'incendi de la Vall d'Uixó, però el foc continua actiu en el seu quart dia i ja ha cremat unes 8.500 hectàrees, amb centenars de veïns encara evacuats.

S’alça parcialment el confinament per l’incendi de la Vall d’Uixó en quatre barris

La Generalitat mantindrà fins a les 23.59 hores les evacuacions i confinaments per l’incendi de la Vall d’Uixó, però permet tornar a casa als veïns de quatre barris concrets.

Ferit un xiquet en caure un carret de golf des d’un pont a Rojales

Un xiquet ha resultat ferit en eixir-se de la via un carret de golf i caure d’un pont d’uns tres metres d’alçària en un camp de Rojales (Alacant). El menor ha patit diversos colps i ha sigut atés per personal sanitari al lloc.

La Vilavella queda buida després del desallotjament pel greu incendi de la Vall d’Uixó

La Vilavella, municipi de quasi 3.000 habitants a l'interior de Castelló, ha sigut desallotjada pel gran incendi forestal de la Vall d'Uixó i espera l'autorització per a tornar a les vivendes.

Onda alça totes les restriccions d’aigua després de l’incendi forestal

L’Ajuntament d’Onda ha informat que ja ha deixat sense efecte totes les restriccions d’ús d’aigua de la xarxa imposades pel recent incendi forestal, després de la nova valoració del Departament de Salut Pública de Castellón.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa ja 8.500 hectàrees i arriba als 72 km de perímetre

L’incendi forestal iniciat dissabte a la Vall d’Uixó ha cremat unes 8.500 hectàrees i té ja 72 quilòmetres de perímetre. S’ha alçat el confinament en quatre barris i este dimarts es decidirà si s’estén la mesura a la resta de zones afectades.

Apunyala l’home que va defensar la seua ex parella en un carrer d’Alacant

Un home de 54 anys ha sigut detingut a Alacant acusat d’intentar matar amb un ganivet l’home que havia defensat la seua ex parella hores abans.

Els afectats pels incendis de La Vall d’Uixó no hauran d’anar als jutjats si tenen dificultats

El TSJ de la Comunitat Valenciana ha acordat eximir fins al 29 de juliol les persones afectades per evacuacions i restriccions de mobilitat per l’incendi de La Vall d'Uixó de l’obligació d’acudir als jutjats si tenen dificultats per desplaçar-se.
FILMOTECA D'ESTIU