L’OCU denuncia la falta de recursos humans i econòmics en salut mental

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat la falta de recursos humans i econòmics en salut mental, per la qual cosa ha reclamat al Ministeri de Sanitat augmentar la dotació pressupostària destinada a aquesta matèria «amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia».

 

A través d’un comunicat, l’organització ressalta que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves «adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia».

 

Invertir en salut mental disminueix costos

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc. «En reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells», justifica l’OCU.

 

La pandèmia ha desencadenat una crisi sanitària sense precedents, incloent seqüeles psicoemocionals. Ja abans del coronavirus, un 39% dels espanyols enquestats per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) patien un nivell de malestar psicològic i emocional alt o molt alt. I ara trastorns mentals comuns com la depressió, l’ansietat o l’estrés no han fet sinó augmentar. Fins al punt que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) vaticina que la pròxima pandèmia serà de salut mental.

 

La realitat és que als centres d’atenció primària acudeix cada vegada més gent amb problemes psicoemocionals, a vegades amb manifestacions físiques derivades com a dolors diversos, molèsties digestives, alteracions del somni o de l’alimentació. Els metges fan el que és a la seua mà amb l’escàs temps disponible per pacient: receptar fàrmacs. Una solució transitòria que no fa sinó promoure la sobre medicalització. De fet, Espanya se situa entre els països de l’OCDE amb major consum de psicofàrmacs.

 

Per contra, l’abordatge psicoterapèutic, que tracta d’atallar l’arrel d’aquesta mena de problemes, és molt escàs: a Espanya el nombre de psicòlegs clínics és de tot just 6 per cada 100.000 habitants, enfront de 18 per cada 100.000 habitants que hi ha de mitjana en la resta dels països europeus. I són poques les comunitats autònomes que compten amb ells, com Astúries, Catalunya o Madrid, la qual cosa aboca a molts afectats a pagar entre 50 i 100 euros l’hora d’un servei de psicologia privat, que lamentablement resulta inassolible per a moltes llars, tal com s’adverteix en la revista OCU Salut d’agost.

 

En definitiva, OCU sol·licita augmentar la dotació pressupostària que es destina a salut mental amb la finalitat de garantir l’accés universal i gratuït a les seues cures, reduint la sobre medicalització en favor de la psicoteràpia. És més, considera que hauria d’incidir-se en la psicoeducació perquè els xiquets i joves adquirisquen coneixements i eines que els ajuden a manejar el malestar psicoemocional i les dificultats quotidianes del dia a dia. Segons l’OMS, per cada dòlar invertit en salut mental es recuperen cinc; i és que, en reduir la incidència d’aquests trastorns, disminuirien els costos econòmics i socials associats a ells. 

Últimes notícies

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.