Avisen del perill de minerals tòxics trobats en productes alimentaris

 

Un estudi que han elaborat diferents investigadors de la Universitat de Granada ha trobat minerals tòxics en diferents productes per a aprimar. Estos productes funcionen com a substituts alimentaris, i es venen en les farmàcies. Es tracta de barretes energètiques, galletes d’arròs i batuts.

 

José Ángel Rufián Henares, catedràtic del Departament de Nutrició i Bromatologia de la Universitat de Granada i membre de l’Institut de Nutrició i Tecnologia dels Aliments del Centre d’Investigació Biomèdica està al capdavant de la investigació. Este estudi s’ha publicat en la revista ‘Food Chemistry’.

 

Este estudi explica que hi ha minerals tòxics com poden ser el níquel, l’urani, l’arsènic o el plom i, en molts casos, el nivell excedix els límits permesos per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA).

 

Este estudi ha analitzat una gran varietat de productes que són fàcils de trobar en el nostre país, i cada volta són més consumits. Molts de nosaltres tenim estos articles en la nostra cuina, ja que són barretes energètiques, galletes d’arròs i batuts de diferents sabors. A voltes, consumim este tipus d’aliments per a evitar menjar productes ultraprocessats o per a baixar el nostre pes.

 

És saludable consumir estos productes?

«En l’actualitat no existix un consens sobre quin seria el seu paper en una dieta saludable ni tampoc la freqüència d’ingesta recomanada» expliquen en l’estudi. Per això, els científics han volgut saber si són perillosos, quantificant tots els minerals que han trobat: tant tòxics com necessaris.

 

Entre els minerals ‘tòxics’ trobem els que són més perjudicials per als humans. Estos poden acabar en els aliments a causa de l‘agricultura mecanitzada o a l’ús de productes químics durant el processament. En l’estudi, s’han analitzat un total de 73 productes que es troben en farmàcies: barretes, galletes d’arròs i batuts.

 

Com a conclusió, el grup d’investigadors ha destacat que, dins dels nivells màxims que estan permesos, substàncies com el tal·li, el zinc o el tori tenen una major concentració en els batuts. Per la seua banda, la major part d’arsènic es troba en les galletes d’arròs.

 

Un nivell alt de minerals tòxics

Ana Zurita Ortega, una de les autores de l’estudi, ha explicat que, concretament en les barretes de civada, podem trobar una gran quantitat d’antimoni, bismut i bari. «En el cas del coure, els seus nivells eren bastant alts, de manera que la ingesta de dos barretes substitutives podria ser potencialment tòxica», ha explicat.

 

Pel que fa a cadmi, plom o arsènic, els experts van concloure que van trobar un nivell alt en totes les mostres que van analitzar; arribant, alguns, a superar els límits permesos. Ana Zurita també ha volgut esmentar els productes enriquits amb cacau: «una menció especial mereixen els substitutius enriquits amb cacau, ja que este, per si sol, acumula diferents metalls, de manera que s’incrementa la concentració d’estos minerals tòxics si s’afegix als substitutius, arribant fins i tot a nivells de toxicitat».

 

Com conclusió, els autors de la investigació expliquen que, encara que estos substitutius alimentaris poden ser una bona font de minerals essencials, a causa d’esta presència de minerals tòxics, en alguns casos podria arribar a ser arriscat.

Últimes notícies

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.

Alicant trau a concurs la rehabilitació de 192 vivendes a Verge del Remei per 5 milions

L’Ajuntament d’Alacant ha tret a licitació la rehabilitació de 192 vivendes al barri de Verge del Remei, amb una inversió de 5 milions cofinançada amb fons europeus. El projecte inclou millores energètiques, d’accessibilitat i seguretat, així com la reurbanització de l’entorn amb 3,6 milions addicionals.

Vals de 100 a 220 euros a Alacant per a comprar menjar i productes bàsics

L Ajuntament d Alacant ha habilitat més de 140.000 euros en vals de compra per a aliments i productes de primera necessitat, gestionats per Creu Roja, dirigits a persones i famílies vulnerables en situació d emergència.

Més de 12 milions en ajudes valencianes a crisis humanitàries en 2026

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 12,38 milions d’euros a acció humanitària en 2026, amb especial implicació en Veneçuela i altres països en conflicte o davant desastres naturals.

Els jubilats podran tornar a viatjar amb l’Imserso per 50 euros i amb mascota en 2026-27

L’Imserso obrirà el 14 de setembre les reserves per a la temporada 2026-2027, amb quasi 900.000 places, 7.447 a 50 euros per a pensionistes amb menys recursos i opcions per a viatjar amb animals de companyia.

Més de 300 bombers es mobilitzen a València pel risc extrem d’incendis

El Consorci Provincial de Bombers de València reforçarà fins al divendres 21 el dispositiu forestal amb uns 340 efectius davant l'avís roig per temperatures extremes i risc màxim d'incendis.

Mig punt de valor per a l’Elx en el debut a Riazor 50 anys després

L’Elx ha estrenat LaLiga 2026-27 amb un empat a Riazor davant el Deportivo de La Coruña, un resultat que trenca 50 anys sense puntuar fora en la primera jornada de Primera Divisió.