18.9 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

El preu de la bombona de butà aconsegueix un màxim històric

La crisi energètica i l’ona de pujades desorbitades dels preus es trasllada també al cost de la bombona de butà, que encara continuen utilitzant a Espanya prop de huit milions de llars i xicotetes empreses malgrat anys de contínues caigudes del nombre d’usuaris.

El preu màxim de la bombona de 12,5 quilos es dispara des d’aquest dimarts un 4,96%, fins a situar-se en els 18,63 euros, nou màxim històric, segons es recull en una resolució del Ministeri per a la Transició Ecològica publicada en el BOE.

El del butà és un altre colp més en plena onada d’alces de tots els subministraments energètics, que ja s’estan traslladant a tota mena de productes de la cistella de consum, amb la inflació marcant màxims de les últimes tres dècades després d’aconseguir el 7,6% el febrer passat.

El Govern revisa cada dos mesos el preu de les bombones en funció de l’evolució del preu de la matèria primera (butà o propà) en els mercats internacionals, del cost dels nolis de transport i de l’evolució del tipus de canvi de l’euro i el dòlar.

Facua recorda que en la passada revisió de gener es va superar el, fins llavors, màxim de la bombona, 17,50 euros que van haver d’abonar els usuaris durant quasi la meitat de la desena legislatura, entre el 14 de maig del 2013 i el 16 de març del 2015 (672 dies), amb Mariano Rajoy al capdavant de l’Executiu.

El preu més alt durant els governs de José Luis Rodríguez Zapatero van ser els 15,19 euros vigents des de l’1 d’octubre del 2011 (a 81 dies de la fi de la seua segona legislatura) i que Rajoy va mantindre fins al 31 de març del 2012. En els últims quinze anys, el preu més sota del butà va ser 9,38 euros, fixat l’abril del 2005.

Impressionant pujada del preu

Per a contindre les pujades que s’aveïnaven, l’Executiu va establir un topall màxim del 5% a l’alça de la bombona. Sense aquest límit, la pujada per als pròxims dos mesos hauria sigut del 7,15%. A més, el Govern també va aprovar a l’octubre una millora del bo social tèrmic amb càrrec als pressupostos de 2021, amb 100 milions d’euros addicionals, fins als a 202,5 milions.

El bo social tèrmic serveix perquè les llars vulnerables acollides al bo social de la llum puguen afrontar el pagament d’altres subministraments diferents de l’elèctric, entre ells el gas natural o el butà. Després de la pujada del pressupost d’aquest programa d’ajudes, la compensació per als consumidors vulnerables, que depén de la zona climàtica espanyola en què visquen, ha augmentat d’un mínim de 25 euros a 35 euros (l’equivalent a unes dues bombones) i un màxim de 123 euros a 370 euros.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El levantinismo rep a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua cara

L'afició del Llevant va rebre a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua imatge en el seu primer retorn al Ciutat de València amb el València. El migcampista és titular.

Dimitrievski frena al Llevant i manté viu al València en el derbi (0-0)

El Llevant va tindre l'ocasió més clara amb una cabotada d'Iván Romero que Stole Dimitrievski va traure en el 16; el València, sense connectar amb Pepelu i Ugrinic, a penes va inquietar a Ryan.

El vent marca l’obertura de temporada en el Ricardo Tormo

El Circuit Ricardo Tormo ha obert la temporada amb nou carreres concentrades en diumenge pel fort vent. Van Langendonck, Ruta, Bearman, Kräling i els GT i GT4 repartixen triomfs; Stromsted domina en prototips.

La DGT alça les restriccions de velocitat a Castelló pel vent

La DGT ha alçat el límit de 80 km/h en l'AP-7 de Castelló pel vent. Seguixen restriccions per a pesats en l'A-33 i en l'AP-7, amb alerta groga.

El Ciutat de València va rebre a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua cara

L'afició del Llevant va corejar 'Pepelu és una rata' i va mostrar bitllets amb el seu rostre en el seu retorn al Ciutat. Els càntics, amb el lema 'Pepelu judas', van començar en els limítrofs i es van repetir durant el calfament.

El Vila-real encadena tres eixides sense guanyar més d’un any després

El Vila-real va perdre 2-1 davant el Getafe i encadena tres eixides sense guanyar. L'última victòria fora va ser 1-3 davant l'Elx el 3 de gener.

Demi Vollering conquista la Setmana Ciclista de la Comunitat Valenciana amb victòria al sprint a València

Demi Vollering es va imposar en l'última etapa a València i va assegurar la general de la dècima Setmana Ciclista. Va sumar el seu segon títol i el mallot de punts.

La Generalitat destaca el Benidorm Fest com a motor de turisme i economia

La Generalitat ha reforçat el seu suport al Benidorm Fest pel seu impacte turístic i econòmic. L'esdeveniment ha mobilitzat visitants i negocis amb una setmana de gales i activitats.