El preu de la bombona de butà aconsegueix un màxim històric

La crisi energètica i l’ona de pujades desorbitades dels preus es trasllada també al cost de la bombona de butà, que encara continuen utilitzant a Espanya prop de huit milions de llars i xicotetes empreses malgrat anys de contínues caigudes del nombre d’usuaris.

El preu màxim de la bombona de 12,5 quilos es dispara des d’aquest dimarts un 4,96%, fins a situar-se en els 18,63 euros, nou màxim històric, segons es recull en una resolució del Ministeri per a la Transició Ecològica publicada en el BOE.

El del butà és un altre colp més en plena onada d’alces de tots els subministraments energètics, que ja s’estan traslladant a tota mena de productes de la cistella de consum, amb la inflació marcant màxims de les últimes tres dècades després d’aconseguir el 7,6% el febrer passat.

El Govern revisa cada dos mesos el preu de les bombones en funció de l’evolució del preu de la matèria primera (butà o propà) en els mercats internacionals, del cost dels nolis de transport i de l’evolució del tipus de canvi de l’euro i el dòlar.

Facua recorda que en la passada revisió de gener es va superar el, fins llavors, màxim de la bombona, 17,50 euros que van haver d’abonar els usuaris durant quasi la meitat de la desena legislatura, entre el 14 de maig del 2013 i el 16 de març del 2015 (672 dies), amb Mariano Rajoy al capdavant de l’Executiu.

El preu més alt durant els governs de José Luis Rodríguez Zapatero van ser els 15,19 euros vigents des de l’1 d’octubre del 2011 (a 81 dies de la fi de la seua segona legislatura) i que Rajoy va mantindre fins al 31 de març del 2012. En els últims quinze anys, el preu més sota del butà va ser 9,38 euros, fixat l’abril del 2005.

Impressionant pujada del preu

Per a contindre les pujades que s’aveïnaven, l’Executiu va establir un topall màxim del 5% a l’alça de la bombona. Sense aquest límit, la pujada per als pròxims dos mesos hauria sigut del 7,15%. A més, el Govern també va aprovar a l’octubre una millora del bo social tèrmic amb càrrec als pressupostos de 2021, amb 100 milions d’euros addicionals, fins als a 202,5 milions.

El bo social tèrmic serveix perquè les llars vulnerables acollides al bo social de la llum puguen afrontar el pagament d’altres subministraments diferents de l’elèctric, entre ells el gas natural o el butà. Després de la pujada del pressupost d’aquest programa d’ajudes, la compensació per als consumidors vulnerables, que depén de la zona climàtica espanyola en què visquen, ha augmentat d’un mínim de 25 euros a 35 euros (l’equivalent a unes dues bombones) i un màxim de 123 euros a 370 euros.

Últimes notícies

El València Basket es classifica per a la seua primera Final a Quatre després d’atropellar al Panathinaikos

El València Basket va derrotar amb autoritat al Panathinaikos en el quint partit de quarts d'Eurolliga (81-64) i es va classificar per primera vegada per a la Final a Quatre.

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.