11 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

El preu de la bombona de butà aconsegueix un màxim històric

La crisi energètica i l’ona de pujades desorbitades dels preus es trasllada també al cost de la bombona de butà, que encara continuen utilitzant a Espanya prop de huit milions de llars i xicotetes empreses malgrat anys de contínues caigudes del nombre d’usuaris.

El preu màxim de la bombona de 12,5 quilos es dispara des d’aquest dimarts un 4,96%, fins a situar-se en els 18,63 euros, nou màxim històric, segons es recull en una resolució del Ministeri per a la Transició Ecològica publicada en el BOE.

El del butà és un altre colp més en plena onada d’alces de tots els subministraments energètics, que ja s’estan traslladant a tota mena de productes de la cistella de consum, amb la inflació marcant màxims de les últimes tres dècades després d’aconseguir el 7,6% el febrer passat.

El Govern revisa cada dos mesos el preu de les bombones en funció de l’evolució del preu de la matèria primera (butà o propà) en els mercats internacionals, del cost dels nolis de transport i de l’evolució del tipus de canvi de l’euro i el dòlar.

Facua recorda que en la passada revisió de gener es va superar el, fins llavors, màxim de la bombona, 17,50 euros que van haver d’abonar els usuaris durant quasi la meitat de la desena legislatura, entre el 14 de maig del 2013 i el 16 de març del 2015 (672 dies), amb Mariano Rajoy al capdavant de l’Executiu.

El preu més alt durant els governs de José Luis Rodríguez Zapatero van ser els 15,19 euros vigents des de l’1 d’octubre del 2011 (a 81 dies de la fi de la seua segona legislatura) i que Rajoy va mantindre fins al 31 de març del 2012. En els últims quinze anys, el preu més sota del butà va ser 9,38 euros, fixat l’abril del 2005.

Impressionant pujada del preu

Per a contindre les pujades que s’aveïnaven, l’Executiu va establir un topall màxim del 5% a l’alça de la bombona. Sense aquest límit, la pujada per als pròxims dos mesos hauria sigut del 7,15%. A més, el Govern també va aprovar a l’octubre una millora del bo social tèrmic amb càrrec als pressupostos de 2021, amb 100 milions d’euros addicionals, fins als a 202,5 milions.

El bo social tèrmic serveix perquè les llars vulnerables acollides al bo social de la llum puguen afrontar el pagament d’altres subministraments diferents de l’elèctric, entre ells el gas natural o el butà. Després de la pujada del pressupost d’aquest programa d’ajudes, la compensació per als consumidors vulnerables, que depén de la zona climàtica espanyola en què visquen, ha augmentat d’un mínim de 25 euros a 35 euros (l’equivalent a unes dues bombones) i un màxim de 123 euros a 370 euros.

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.