18.4 C
València
Dimarts, 4 novembre, 2025

El preu de la bombona de butà aconsegueix un màxim històric

La crisi energètica i l’ona de pujades desorbitades dels preus es trasllada també al cost de la bombona de butà, que encara continuen utilitzant a Espanya prop de huit milions de llars i xicotetes empreses malgrat anys de contínues caigudes del nombre d’usuaris.

El preu màxim de la bombona de 12,5 quilos es dispara des d’aquest dimarts un 4,96%, fins a situar-se en els 18,63 euros, nou màxim històric, segons es recull en una resolució del Ministeri per a la Transició Ecològica publicada en el BOE.

El del butà és un altre colp més en plena onada d’alces de tots els subministraments energètics, que ja s’estan traslladant a tota mena de productes de la cistella de consum, amb la inflació marcant màxims de les últimes tres dècades després d’aconseguir el 7,6% el febrer passat.

El Govern revisa cada dos mesos el preu de les bombones en funció de l’evolució del preu de la matèria primera (butà o propà) en els mercats internacionals, del cost dels nolis de transport i de l’evolució del tipus de canvi de l’euro i el dòlar.

Facua recorda que en la passada revisió de gener es va superar el, fins llavors, màxim de la bombona, 17,50 euros que van haver d’abonar els usuaris durant quasi la meitat de la desena legislatura, entre el 14 de maig del 2013 i el 16 de març del 2015 (672 dies), amb Mariano Rajoy al capdavant de l’Executiu.

El preu més alt durant els governs de José Luis Rodríguez Zapatero van ser els 15,19 euros vigents des de l’1 d’octubre del 2011 (a 81 dies de la fi de la seua segona legislatura) i que Rajoy va mantindre fins al 31 de març del 2012. En els últims quinze anys, el preu més sota del butà va ser 9,38 euros, fixat l’abril del 2005.

Impressionant pujada del preu

Per a contindre les pujades que s’aveïnaven, l’Executiu va establir un topall màxim del 5% a l’alça de la bombona. Sense aquest límit, la pujada per als pròxims dos mesos hauria sigut del 7,15%. A més, el Govern també va aprovar a l’octubre una millora del bo social tèrmic amb càrrec als pressupostos de 2021, amb 100 milions d’euros addicionals, fins als a 202,5 milions.

El bo social tèrmic serveix perquè les llars vulnerables acollides al bo social de la llum puguen afrontar el pagament d’altres subministraments diferents de l’elèctric, entre ells el gas natural o el butà. Després de la pujada del pressupost d’aquest programa d’ajudes, la compensació per als consumidors vulnerables, que depén de la zona climàtica espanyola en què visquen, ha augmentat d’un mínim de 25 euros a 35 euros (l’equivalent a unes dues bombones) i un màxim de 123 euros a 370 euros.

Últimes notícies

Mazón dirigix a Alacant el primer ple del Consell després de la seua dimissió

El president en funcions ha acudit a Ciutat de la Llum per a encapçalar el primer ple després de la seua renúncia. El Consell preveu formalitzar l'eixida de Gan Pampols i Camarero informarà a les 13.00.

La grip cau un 75% i la covid quasi un 38% en la Comunitat Valenciana, però la incidència total d’IRA puja

La grip ha baixat a 4,4 casos per 100.000 i la covid a 21,8 en la Comunitat Valenciana, però el total d'IRA ha pujat a 622 per 100.000. El VRS inicia circulació i els menors de 4 anys concentren el major increment.

Aagesen tatxa d’insuficient la dimissió de Mazón i reclama eleccions

Sara Aagesen va qualificar de tardana i insuficient la dimissió de Carlos Mazón i va reclamar un avançament electoral. També va criticar que s'assenyale a organismes públics.

Els taxis inicien una marxa lenta de quatre hores a València rumb a la Conselleria

Més de 2.000 taxis han arrancat a les 8.30 una marxa lenta en dos columnes que està tallant vies a València. La protesta pel 'intrusisme' de les VTC preveu acabar davant la Conselleria.

Sergio García substituirà al lesionat Darryn Binder en Gresini per al GP de Portugal de Moto2

Binder, operat del cúbit esquerre, és baixa i obri un debut avançat per a Sergio García amb Gresini. El valencià compartirà box amb Albert Arenas.

Les Corts suspenen els plens fins a la investidura del substitut de Mazón

Les Corts Valencianes no celebraran plens fins al debat d'investidura del nou president. Arranca un termini de 12 dies per a candidatures i seguix la comissió de la DANA.

Óscar López demana eleccions a la Comunitat Valenciana després de la dimissió de Mazón

Óscar López va reclamar eleccions a la Comunitat Valenciana després de la dimissió de Carlos Mazón, a qui va criticar per un muntatge esperpèntic. L'eixida del líder del PP valencià va arribar al cap d'un any de protestes per la gestió de les inundacions de 2024.

Detinguts dos hòmens per robar caixers automàtics itinerants en la Regió muntanyenca de València

La Guàrdia Civil ha detingut a dos hòmens, de 20 i 52 anys, per assalts a caixers mòbils en diversos municipis de la Regió muntanyenca de València. Els robatoris van deixar sense servici d'efectiu a pobles sense sucursal bancària.