La Universitat de València investiga les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp

Imagen de un móvil con el símbolo de 'WhatsApp' sin derechos de autor

Un estudi analitza les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp | Pixabay

 

El grup d’investigació ScienceFlows de la Universitat de València (UV) ha posat en marxa un estudi sobre les característiques de les mentides i les ‘fake news‘ sobre la pandèmia del coronavirus que arriben a través de WhastApp.

 

Les notícies falses poden fer referència a teories de la conspiració sobre el Covid-19, persones que diuen saber què és el que es fa dins dels hospitals o notícies que no estan basades en l’evidència científica.

 

Alguns exemples són la difusió de què l’ibuprofeno era perjudicial per a la infecció per coronavirus o que els metges italians estan practicant l’eutanàsia als pacients infectats. També seran objecte d’estudi notícies sobre multes, bàndols municipals o decrets autonòmics falsos.

 

La gent pot participar enviant les mentides que els han arribat

Amb l’anàlisi d’este material, ScienceFlows vol conéixer quins patrons discursius hi ha en vídeos (estudi del llenguatge verbal i del no verbal), àudios (identificació de l’emissor, to del missatge i ús de lèxic) i cadenes de text (anàlisi terminològica i elements de ficció), detalla la Universitat en un comunicat.

 

L‘estudi se centra en les cadenes de text, els vídeos i els àudios sobre el coronavirus. «No estudiarem ‘memes’, ni fotos, ni vídeos, ni muntatges humorístics, perquè l’objectiu és arribar a aquelles falses notícies que es reben com si foren veraces», ha destacat Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme de la UV i investigadora principal.

 

Dins del projecte europeu ‘No rumour health’, dirigit al fet que la ciutadania puga diferenciar si les notícies que rep via xarxes socials són vertaderes o falses, en el treball participen l’Agència SINC, Maleïda Ciència, Salut Sense Faules i l’Associació per a protegir al malalt de Teràpies Pseudocientíficas (APETP).

 

Des que el Govern anunciara el 14 de març l’estat d’alarma s’han difós i propagat a través de la ‘app’ de missatgeria instantània diferents notícies falses sobre el Covid-19. Per a estudiar-los, el grup d’investigadors en comprensió pública, percepció social i divulgació de la ciència ha habilitat un compte de correu electrònic (coronavirus.scienceflows@gmail.com) i un número de telèfon (623037376) als que es poden enviar notícies falses o mentides rebudes. El període d’anàlisi està obert fins que acabe la quarantena.

Últimes notícies

Castelló concentra 46 projectes renovables amb 19 milions en ajudes estatals

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha concedit 19,36 milions d’euros a 46 projectes d’energies renovables i emmagatzematge a la província de Castelló, majoritàriament d’autoconsum col·lectiu amb participació de consumidors vulnerables.

Quasi una de cada tres persones és estrangera a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha concentrat el 18,2 % de les més de 530.000 persones nascudes a l’estranger arribades a Espanya en l’últim any, i ja té un 26,2 % de població estrangera resident.

El PPCV reclama al Govern un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana al setembre

El PPCV considera que l’ajornament del Consell de Política Fiscal i Financera dona temps al Govern per a presentar en setembre una proposta de nou finançament autonòmic que siga justa per a la Comunitat Valenciana, amb fons de nivellació i abordatge del deute històric.

El PSPV acusa Pérez Llorca d’“alta traïció política” si frena el nou finançament autonòmic

El PSPV adverteix que Juanfran Pérez Llorca cometrà un “delicte polític d’alta traïció” si la Comunitat Valenciana no se suma al nou model de finançament autonòmic, que segons Fedea corregiria en 2027 l’infrafinançament històric dels valencians.

Aemet activa alerta groga per tempestes amb granís a l’interior de Castelló i del nord de València

Aemet ha activat per a este dijous i divendres l’alerta groga per tempestes amb granís i ratxes de vent fortes a l’interior de Castelló i al nord de la província de València, i per calor al litoral sud valencià.

El nou portacontenidors ecològic de JSV reduïx a la mitat el consum entre Alacant i Canàries

JSV ha posat en servici al port d’Alacant el MilaGreen, el seu primer vaixell portacontenidors propi, que reduïx a la mitat el consum de combustible en la ruta de provisió de la península a les illes Canàries. El buc, de 38 milions d’euros, està preparat per a usar metanol verd i connectar-se a la xarxa elèctrica durant les operacions en port.

Consell per a vore l’eclipsi solar: ulleres homologades i sempre posades

El Ministeri de Consum recorda que l’eclipsi solar del 12 d’agost només s’ha de mirar amb ulleres certificades ISO 12312-2:2015, comprades en canals oficials i sense llevar-se-les en cap moment.

La Policia registra el bar on un home ha matat un jove a València

La Policia Nacional ha registrat este dijous el bar de València on un home de 62 anys va matar dimecres un jove de 20 anys amb un objecte metàl·lic. L’home, propietari del local i de nacionalitat colombiana com la víctima, ha sigut traslladat al registre però encara no ha passat a disposició judicial.
FILMOTECA D'ESTIU