La Universitat de València investiga les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp

Imagen de un móvil con el símbolo de 'WhatsApp' sin derechos de autor

Un estudi analitza les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp | Pixabay

 

El grup d’investigació ScienceFlows de la Universitat de València (UV) ha posat en marxa un estudi sobre les característiques de les mentides i les ‘fake news‘ sobre la pandèmia del coronavirus que arriben a través de WhastApp.

 

Les notícies falses poden fer referència a teories de la conspiració sobre el Covid-19, persones que diuen saber què és el que es fa dins dels hospitals o notícies que no estan basades en l’evidència científica.

 

Alguns exemples són la difusió de què l’ibuprofeno era perjudicial per a la infecció per coronavirus o que els metges italians estan practicant l’eutanàsia als pacients infectats. També seran objecte d’estudi notícies sobre multes, bàndols municipals o decrets autonòmics falsos.

 

La gent pot participar enviant les mentides que els han arribat

Amb l’anàlisi d’este material, ScienceFlows vol conéixer quins patrons discursius hi ha en vídeos (estudi del llenguatge verbal i del no verbal), àudios (identificació de l’emissor, to del missatge i ús de lèxic) i cadenes de text (anàlisi terminològica i elements de ficció), detalla la Universitat en un comunicat.

 

L‘estudi se centra en les cadenes de text, els vídeos i els àudios sobre el coronavirus. «No estudiarem ‘memes’, ni fotos, ni vídeos, ni muntatges humorístics, perquè l’objectiu és arribar a aquelles falses notícies que es reben com si foren veraces», ha destacat Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme de la UV i investigadora principal.

 

Dins del projecte europeu ‘No rumour health’, dirigit al fet que la ciutadania puga diferenciar si les notícies que rep via xarxes socials són vertaderes o falses, en el treball participen l’Agència SINC, Maleïda Ciència, Salut Sense Faules i l’Associació per a protegir al malalt de Teràpies Pseudocientíficas (APETP).

 

Des que el Govern anunciara el 14 de març l’estat d’alarma s’han difós i propagat a través de la ‘app’ de missatgeria instantània diferents notícies falses sobre el Covid-19. Per a estudiar-los, el grup d’investigadors en comprensió pública, percepció social i divulgació de la ciència ha habilitat un compte de correu electrònic (coronavirus.scienceflows@gmail.com) i un número de telèfon (623037376) als que es poden enviar notícies falses o mentides rebudes. El període d’anàlisi està obert fins que acabe la quarantena.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València i Múrcia s’alineen en defensa del transvasament Tajo-Segura per considerar que a Espanya sobra aigua

Els governs de la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia reivindiquen la continuïtat del transvasament Tajo-Segura al·legant que a Espanya es genera més aigua de la que es consumix i que és possible compatibilitzar el subministrament amb la protecció ambiental.

L’UCO situa a Ábalos com a peça clau en la trama de màscares però apunta a Aldama com a verdader cap

Agents de l'UCO descriuen en el Suprem a José Luis Ábalos com a peça fonamental de la suposada organització criminal de les màscares, però assenyalen que el comisionista Víctor de Aldama era qui imposava les decisions perquè era qui pagava.

El València Basket s’agarra al seu fortí davant el Panathinaikos en l’Eurolliga

El València Basket inicia els quarts de final de l'Eurolliga davant el Panathinaikos amb un balanç molt favorable a casa: cinc victòries en set visites del conjunt grec.

Hugo González assaborix el seu debut en LaLiga amb el Celta malgrat la derrota a Vila-real

Hugo González celebra la seua estrena en LaLiga amb el Celta i admet sensacions agredolces després de la derrota davant el Vila-real, encara que confia a reaccionar en la lluita per Europa.

Elx firma tres victòries seguides en Primera per primera vegada des de 2013

L'Elx encadena tres triomfs consecutius en Primera per primera vegada des de 2013 i s'allunya del descens, impulsat per una plantilla en la qual ja han marcat 18 jugadors en Lliga.

El Vila-real suma cinc victòries seguides en La Ceràmica quasi una dècada després

El Vila-real va derrotar 2-1 al Cèltic i va firmar la seua quinta victòria consecutiva en La Ceràmica, una ratxa com a local que no aconseguia des de la temporada 2016-2017.

Elx es juga la permanència davant dos rivals directes i tres aspirants a Europa

L'Elx afronta un mes final de Lliga decisiu per la permanència, amb dols directes davant Alabés i Girona i partits davant Celta, Betis i Getafe, que barallen per Europa.

Detingudes dos dones per exercir com a metgesses sense titulació i falsificar receptes a Santa Pola

La Guàrdia Civil deté a Santa Pola a dos dones acusades d'exercir com a metgesses sense titulació homologada, realitzar tractaments invasius i falsificar receptes per a obtindre fàrmacs.