18.3 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

La Universitat de València investiga les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp

Imagen de un móvil con el símbolo de 'WhatsApp' sin derechos de autor

Un estudi analitza les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp | Pixabay

 

El grup d’investigació ScienceFlows de la Universitat de València (UV) ha posat en marxa un estudi sobre les característiques de les mentides i les ‘fake news‘ sobre la pandèmia del coronavirus que arriben a través de WhastApp.

 

Les notícies falses poden fer referència a teories de la conspiració sobre el Covid-19, persones que diuen saber què és el que es fa dins dels hospitals o notícies que no estan basades en l’evidència científica.

 

Alguns exemples són la difusió de què l’ibuprofeno era perjudicial per a la infecció per coronavirus o que els metges italians estan practicant l’eutanàsia als pacients infectats. També seran objecte d’estudi notícies sobre multes, bàndols municipals o decrets autonòmics falsos.

 

La gent pot participar enviant les mentides que els han arribat

Amb l’anàlisi d’este material, ScienceFlows vol conéixer quins patrons discursius hi ha en vídeos (estudi del llenguatge verbal i del no verbal), àudios (identificació de l’emissor, to del missatge i ús de lèxic) i cadenes de text (anàlisi terminològica i elements de ficció), detalla la Universitat en un comunicat.

 

L‘estudi se centra en les cadenes de text, els vídeos i els àudios sobre el coronavirus. «No estudiarem ‘memes’, ni fotos, ni vídeos, ni muntatges humorístics, perquè l’objectiu és arribar a aquelles falses notícies que es reben com si foren veraces», ha destacat Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme de la UV i investigadora principal.

 

Dins del projecte europeu ‘No rumour health’, dirigit al fet que la ciutadania puga diferenciar si les notícies que rep via xarxes socials són vertaderes o falses, en el treball participen l’Agència SINC, Maleïda Ciència, Salut Sense Faules i l’Associació per a protegir al malalt de Teràpies Pseudocientíficas (APETP).

 

Des que el Govern anunciara el 14 de març l’estat d’alarma s’han difós i propagat a través de la ‘app’ de missatgeria instantània diferents notícies falses sobre el Covid-19. Per a estudiar-los, el grup d’investigadors en comprensió pública, percepció social i divulgació de la ciència ha habilitat un compte de correu electrònic (coronavirus.scienceflows@gmail.com) i un número de telèfon (623037376) als que es poden enviar notícies falses o mentides rebudes. El període d’anàlisi està obert fins que acabe la quarantena.

Últimes notícies

València i la Generalitat acceleren 188 vivendes públiques amb 75 pisos assequibles en Tarongers

Ajuntament i Generalitat impulsen 188 vivendes públiques a la ciutat i ultimen 75 pisos de lloguer assequible en l'avinguda dels Tarongers, amb lliurament previst este estiu.

Unai Núñez confia a canviar la dinàmica del València: queda molt per jugar

El central es va presentar com a nou jugador del València convençut que encara hi ha marge per a revertir la dinàmica. Arriba cedit pel Celta, es veu llest i espera la inscripció.

Sanitat ha posat en marxa un seguiment de tres anys per a mesurar l’impacte mental de la dana

El Ministeri de Sanitat, la Conselleria i el ISCIII han iniciat un estudi pilot de cohort per a avaluar durant tres anys l'impacte de la dana en la salut mental. La investigació mesurarà depressió, ansietat i estrés posttraumàtic segons el nivell d'exposició i servirà per a planificar recursos.

Guido Rodríguez: hauria firmat més de sis mesos, però hi ha temps per a tot

El migcampista argentí, presentat com a nou jugador del València, va explicar que l'acord per sis mesos va respondre a la falta de temps en el mercat i va deixar oberta la seua continuïtat. Va assegurar ambició per a ajudar a mirar cap amunt en la classificació.

Compromís denuncia abandó i degradació del Jardí del Túria de València

Compromís ha denunciat la deterioració del Jardí del Túria i acusa el govern municipal d'ajornar el manteniment a 2027 i de privatitzar-lo amb un contracte de 35 milions.

L’oposició enlletgix 15 mesos sense víctimes de la dana en Les Corts i el PP promet accelerar les compareixences

PSOE i Compromís critiquen que les víctimes de la dana no hagen sigut escoltades en Les Corts després de 15 mesos. El PP assegura que no han sigut vetades i que podrien acudir al febrer; Vox carrega contra el PSOE i exigix responsabilitats.

La jutgessa rebutja ampliar la investigació sobre els missatges de l’excap de gabinet de Mazón

La magistrada ha denegat ampliar l'anàlisi del mòbil de José Manuel Cuenca sol·licitat per l'acusació popular Mai Més València. La perquisició es delimita a xats amb càrrecs i a missatges del 29 d'octubre de 2024 relacionats amb l'emergència.

El TSJCV ha confirmat l’absolució de la cuidadora acusada de saquejar els comptes d’una major

L'alt tribunal valencià ha desestimat el recurs de l'acusació particular, al qual es va adherir la Fiscalia, i ha ratificat l'absolució per falta de prova de càrrec.