La Universitat de València investiga les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp

Imagen de un móvil con el símbolo de 'WhatsApp' sin derechos de autor

Un estudi analitza les mentides sobre el coronavirus que circulen per WhatsApp | Pixabay

 

El grup d’investigació ScienceFlows de la Universitat de València (UV) ha posat en marxa un estudi sobre les característiques de les mentides i les ‘fake news‘ sobre la pandèmia del coronavirus que arriben a través de WhastApp.

 

Les notícies falses poden fer referència a teories de la conspiració sobre el Covid-19, persones que diuen saber què és el que es fa dins dels hospitals o notícies que no estan basades en l’evidència científica.

 

Alguns exemples són la difusió de què l’ibuprofeno era perjudicial per a la infecció per coronavirus o que els metges italians estan practicant l’eutanàsia als pacients infectats. També seran objecte d’estudi notícies sobre multes, bàndols municipals o decrets autonòmics falsos.

 

La gent pot participar enviant les mentides que els han arribat

Amb l’anàlisi d’este material, ScienceFlows vol conéixer quins patrons discursius hi ha en vídeos (estudi del llenguatge verbal i del no verbal), àudios (identificació de l’emissor, to del missatge i ús de lèxic) i cadenes de text (anàlisi terminològica i elements de ficció), detalla la Universitat en un comunicat.

 

L‘estudi se centra en les cadenes de text, els vídeos i els àudios sobre el coronavirus. «No estudiarem ‘memes’, ni fotos, ni vídeos, ni muntatges humorístics, perquè l’objectiu és arribar a aquelles falses notícies que es reben com si foren veraces», ha destacat Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme de la UV i investigadora principal.

 

Dins del projecte europeu ‘No rumour health’, dirigit al fet que la ciutadania puga diferenciar si les notícies que rep via xarxes socials són vertaderes o falses, en el treball participen l’Agència SINC, Maleïda Ciència, Salut Sense Faules i l’Associació per a protegir al malalt de Teràpies Pseudocientíficas (APETP).

 

Des que el Govern anunciara el 14 de març l’estat d’alarma s’han difós i propagat a través de la ‘app’ de missatgeria instantània diferents notícies falses sobre el Covid-19. Per a estudiar-los, el grup d’investigadors en comprensió pública, percepció social i divulgació de la ciència ha habilitat un compte de correu electrònic (coronavirus.scienceflows@gmail.com) i un número de telèfon (623037376) als que es poden enviar notícies falses o mentides rebudes. El període d’anàlisi està obert fins que acabe la quarantena.

Últimes notícies

Mónica Oltra trenca el seu silenci i anuncia que es presenta a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra posa fi a quasi quatre anys de silenci polític i anuncia que serà candidata a l'Alcaldia de València per Iniciativa-Compromís després del seu processament judicial encara pendent de juí.

Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la política per a optar a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra anuncia el seu retorn a la primera línia política i confirma que es presentarà a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, després de quatre anys quasi en silenci i amb un juí oral pendent.

Papi Robles recolza el retorn de Mónica Oltra i confia a recuperar l’alcaldia de València en 2027

La portaveu de Compromís a l'Ajuntament de València, Papi Robles, celebra el retorn de Mónica Oltra a la primera línia política i la veu com la millor opció per a recuperar l'alcaldia en 2027.

Diana Morant insistix en el rebuig a la guerra i acusa el PP d’alinear-se amb Trump i Netanyahu

Diana Morant defén el rebuig a la guerra i el respecte al dret internacional, vincula el conflicte a l'Iran amb un greu cost humà i critica al PP per la seua postura exterior i la seua gestió de les crisis.

Ruga i Wilhelm dominen la Pujada Vertical al Gran Hotel Bali en la seua vintena edició

Fábio Ruga revalida triomf i Annemarie Wilhelm s'estrena com a campiona de la Pujada Vertical al Gran Hotel Bali, en una edició amb 550 participants i domini estranger en l'elit.

Rovira reclama a Arcadi España un fons d’anivellament transitori per a la Comunitat Valenciana

Rovira exigix al nou ministre d'Hisenda, Arcadi España, un fons d'anivellament transitori i major sensibilitat amb l'infrafinançament de la Comunitat Valenciana.

Cristhian Mosquera entra en la història del futbol alacantí amb el seu debut amb Espanya

El central de l'Arsenal Cristhian Mosquera s'estrena amb la selecció espanyola absoluta davant Sèrbia i es convertix en el quinzé futbolista nascut a la província d'Alacant que vist la samarreta nacional.

El Vila-real s’acosta a la seua tercera temporada amb més de vint triomfs en Lliga

El Vila-real afronta el tram final de la temporada amb 18 triomfs després de 29 jornades i té a tir superar les vint victòries en Lliga per tercera vegada en la seua història.