20.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Un 6% dels adults no tenen pensat vacunar-se

Una enquesta realitzada a finals de novembre per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i altres associacions europees de consumidors de Bèlgica, Itàlia i Portugal sobre una mostra representativa de prop de 4.000 persones entre 18 i 74 anys, revela els persistents dubtes d’un apreciable percentatge de la població per vacunar-se contra la Covid-19.

Segons l’enquesta, a Espanya hi ha un 8% d’adults que asseguren que no s’han vacunat, un percentatge que quadra amb les xifres del Ministeri de Sanitat. D’aquests, tres de cada quatre, el 6% de la població adulta, no semblen decidits a fer-ho.

Les principals raons són la manca de confiança en el procés d’elaboració i aprovació de la vacuna (41%), que aquest procés amaga interessos polítics/econòmics (32%), així com la possibilitat que algunes de les vacunes no siguin tan segures com s’anuncia (30%). Altres raons són la desconfiança en la seua efectivitat real (22%), la no pertinença a un grup de risc (16%) o que, senzillament, no creuen a les vacunes (12%).

A més, davant de la probable vacunació dels menors de 12 anys, el 9% dels pares espanyols enquestats es declaren en contra; i un altre 19% té dubtes.

A nivell europeu, l’enquesta revela també que dos de cada tres persones (64%) són favorables a la vacunació obligatòria, més si és possible quan es tracta de sanitaris (74%) i funcionaris de cara al públic (68%). Tot i que el consens baixa per a menors entre 12 i 17 anys (48%) i nens més petits (38%).

Pel que fa als tests de detecció del coronavirus, a Espanya es confirma la manca de recursos públics per realitzar-los en els dotze últims mesos. En concret, un 5% denuncia que no ho van fer malgrat tenir un contacte estret amb una persona infectada, igual que un altre 4%, malgrat presentar símptomes compatibles amb la Covid-19. De fet, des del novembre passat, un 11% dels enquestats es van fer un test en un centre privat perquè o bé no els ho feien o ho feien amb retard.

D’altra banda, són majoria (74%) els europeus que defensen la liberalització de patents de les actuals vacunes als països en vies de desenvolupament. Una opinió que comparteix OCU: l’aparició de la variant Ómicron torna a demostrar que el control de la malaltia passa necessàriament per ampliar la ràtio de vacunació a la resta dels països, especialment en els que disposen de menys recursos.

A més, l’Organització, al si del grup Euroconsumers, fa temps que defensa el desenvolupament d’un certificat digital Covid a nivell europeu més senzill i efectiu. Actualment cada país té normes diferents i, sorprenentment, un 18% dels enquestats apunta que no els ho van demanar als controls fronterers interns de la Unió Europea.

Últimes notícies

El vent causa corts i retards en Rodalia i Metrovalencia

Les ratxes de vent en la Comunitat Valenciana han provocat incidències en el transport: interrupció entre Silla i Cullera en la C1 i retards en Metrovalencia ja resolts.

El PSPV porta a la Fiscalia l’adjudicació de vivendes públiques a Alacant i demana una comissió en Les Corts

El PSPV-PSOE ha presentat una denúncia per l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant i sol·licitarà una comissió d'investigació en Les Corts. El partit assenyala assignacions a càrrecs, familiars i tècnics, revendes per damunt de 400.000 euros i canvis normatius que van ampliar el concepte de família vulnerable.

Morant, davant accions legals de Gómez per injúries: continuaré defenent als valencians

Diana Morant ha respost a l'anunci d'accions legals per injúries de Marciano Gómez assegurant que continuarà defenent els drets dels valencians. La líder del PSPV-PSOE exigix investigar les presumptes irregularitats vinculades a Ribera Salut i critica la falta de reacció del Consell.

La consellera d’Educació tendirà la mà als sindicats per a pactar el màxim de millores

Carmen Ortí es compromet a escoltar les organitzacions i activa una taula de negociació que arranca el 10 de febrer, amb focus en millores per al professorat.

El Govern recorrerà la Llei d’Acompanyament valenciana per retallades en drets LGTBI

El Govern ha anunciat que presentarà abans que acabe febrer un recurs contra la Llei d'Acompanyament del Consell per restringir drets LGTBI. Entitats i Diana Morant han recolzat el pas i l'han descrit com un escut per al col·lectiu

Redó alerta que el negacionismo de l’extrema dreta està alimentant la violència

La ministra d'Igualtat ha vinculat l'auge del negacionismo i del discurs d'odi amb un increment de la violència i ha assenyalat repunts a Andalusia i la Comunitat Valenciana.

CCOO denuncia impagaments: professors sense cobrar des de novembre i nòmines incompletes

CCOO ha denunciat impagaments i nòmines incompletes en l'educació pública valenciana des de novembre. Educació replica que només hi ha 15 incidències tècniques a Alacant.

MClan, La Fúmiga i El Diluvi lideren el Maror Festival a la Vila Joiosa al juny

La tercera edició del Maror Festival se celebrarà el 26 i 27 de juny a la platja de la Antoneta, a la Vila Joiosa, amb MClan, La Fúmiga i El Diluvi al capdavant. El cartell suma bandes de pop i rock, DJs i una zona gastronòmica; les entrades ja estan disponibles en marorfest.com.