Científics diuen que hi ha una gran evidència de la transmissió del coronavirus per l’aire

 

La polèmica sobre si el Covid19 es transmet per aerosols continua ara amb una carta que publica hui Science, en la que els científics diuen «hi ha una evidència aclaparadora» a favor que la inhalació del SARS-Cov-2 «representa una via principal» de transmissió de la malaltia.

 

La missiva està signada per científics de diferents universitats estatunidenques, com les de Sant Diego, Maryland, Virgínia Tech i encapçalats per Kimberly Prather, de la Universitat de la Jolla. Encara que hi ha acord en què el Covid-19 es transmet a través de gotetes grans de saliva que expulsem en tossir o esternudar, encara no hi ha unanimitat si el contagi es produïx també per aerosols, és a dir, gotes molt més xicotetes que poden viatjar més lluny i romandre més temps suspeses en l’aire.

 

Els virus en aerosol «poden estar suspesos en l’aire durant molts segons o hores, com el fum, i ser inhalats». A demés estan «altament concentrats prop d’una persona infectada, pel que poden infectar més fàcilment a les persones que estan a prop», indiquen. Però, a demés, els aerosols que contenen virus infecciosos «també poden viatjar més de (dos metres) i acumular-se en l’aire interior mal ventilat, el que porta a esdeveniments de gran difusió».

 

La importància de les mascaretes

Per això, a banda de l’ús de mascaretes, la distància de seguretat i els esforços d’higiene, els investigadors insten als responsables de salut pública a «articular la importància de traslladar les activitats a l’exterior, millorar l’aire interior usant la ventilació i la filtració, i millorar la protecció dels treballadors d’alt risc».

 

És important que les persones porten mascaretes «en tot moment en els edificis públics i espais confinats», no només quan no es pot mantindre la distància de seguretat. «No és només una qüestió acadèmica, sinó un punt que ajudarà a reduir la transmissió si els funcionaris de la salut pública ofereixen una orientació clara i contundent sobre això», indica Linsegy Arr, una altra de les signants.

 

L’objectiu d’esta carta, assenyala Prather, «és deixar clar que el virus del SARS-Cov-2 viatja per l’aire i que les persones poden infectar-se per inhalació». Per això, considera que «és important reconéixer» esta via de transmissió «perquè els esforços se centren en la neteja de l’aire i a proporcionar orientació sobre com evitar els ambients interiors de risc».

Últimes notícies

224 vivendes públiques per a famílies vulnerables en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha adjudicat en l’últim any 224 vivendes del parc públic a famílies vulnerables, la majoria a la província de València, amb un servici d’acompanyament social per a garantir una integració estable.

Castelló ultima els preparatius per a viure l’eclipsi solar com un esdeveniment històric

Castelló ha posat en marxa dos grans escenaris a les platges del Gurugú i del Pinar per a seguir l’eclipsi total de sol del 12 d’agost, amb divulgadors científics de primer nivell. L’Ajuntament ha treballat més de dos anys per convertir la cita en un esdeveniment històric.

La belga Skywings obrirà un nou centre de formació al aeroport de Castelló

L’escola de pilotatge belga Skywings ha acordat amb l’aeroport de Castelló obrir un nou centre de formació que reforçarà l’activitat operativa i generarà ocupació al territori. La companyia ja té quatre aeronaus basades a Castelló i uns 60 alumnes belgues hi fan pràctiques cada any.

Els bombers forestals alerten d’una situació crítica en Sgise en plena campanya d’incendis

La Secció Sindical SPPLB Bombers Forestals GVA ha denunciat una situació operativa crítica en Sgise en plena campanya estival d’incendis, amb unitats sota mínims i negociacions laborals bloquejades. El sindicat adverteix de conseqüències greus si la Conselleria no aplica millores i no reforça el dispositiu.

Trobeu mort un home de 45 anys en una hamaca a la platja de La Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha localitzat este diumenge el cos sense vida d’un home de 45 anys en una hamaca d’una platja de La Vila Joiosa, sense signes de violència aparent. La causa de la mort es determinarà amb l’autòpsia a l’Institut Anatòmic Forense.

El PSPV porta a Fiscalia Massó per dir que Sánchez és ‘capo de la màfia corrupta’

El PSPV-PSOE ha presentat una denúncia davant la Fiscalia Provincial de València contra la presidenta de Les Corts, Llanos Massó (Vox), per un presumpte delicte d’injúries amb publicitat després d’haver qualificat Pedro Sánchez de ‘capo de la màfia corrupta’ en la xarxa social X.

Més de 2.700 jóvens ja tenen aval de la Generalitat per a comprar la seua primera vivenda

La Generalitat ha avalat 2.718 jóvens de la Comunitat Valenciana en set mesos de 2026 per a comprar 1.812 vivendes, amb més de 39 milions en garanties i finançament de fins al 100 % del preu.

Un cuidador investiga per estafar un matrimoni destapa un laboratori de drogues a Elx

La investigació a un cuidador acusat d’estafar més de 50.000 euros a un matrimoni major estranger en una pedania d’Elx ha permés descobrir un laboratori clandestí de drogues sintètiques en un garatge. Tres hòmens han sigut detinguts i el complex ha quedat desmantellat abans d’entrar en funcionament.