El confinament va augmentar els casos d’ansietat i d’esquizofrènia en la població

Les restriccions a la mobilitat que va suposar el confinament per la pandèmia de Covid-19 van afectar a tota la població, però especialment als grups més vulnerables, com les persones amb esquizofrènia.

Investigadors de la Universitat CEU Cardenal Herrera (CEU UCH), del Centre de Referència Estatal d’Atenció Psicosocial a Persones amb Trastorn Mental Greu (CREAP) de l’Imserso, a València, i del Consorci Hospitalari Provincial de Castelló (CHPC) acaben de publicar els resultats d’un estudi sobre els efectes del confinament en aquestes persones, en la revista científica internacional Healthcare.

La seua investigació ha avaluat diferents dimensions, com els nivells de medicació, ansietat i depressió, el consum de tabac o l’adhesió a l’exercici físic i a la dieta mediterrània.

A través del disseny d’un qüestionari en línia, els investigadors han avaluat els efectes que va tindre el confinament a l’inici de la pandèmia de Covid-19 en els nivells d’ansietat i depressió de 102 persones amb esquizofrènia del CREAP i del CHPC, així com en altres variables relacionades amb els hàbits de vida, com l’adhesió a la dieta mediterrània, la freqüència d’exercici físic i el consum de tabac.

El qüestionari dissenyat, compost per 43 ítems, s’ha elaborat a partir de diferents escales validades internacionalment per a cada dimensió avaluada.

Segons explica la professora de la CEU UCH Gemma Biviá, membre del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia de la Facultat de Ciències de la Salut i investigadora principal de l’estudi, “els pacients participants van completar el qüestionari dissenyat per l’equip investigador al costat del seu metge, identificant els seus hàbits tant abans com durant els períodes d’aïllament i restricció de moviments a la població que va suposar l’inici de la pandèmia el març de 2020”.

Més medicació, en 1 de cada 5 casos

Els resultats mostren que 20 dels 102 pacients participants en l’estudi, un 19% del total, van haver d’augmentar la seua medicació a causa del confinament.

“Aquest resultat està en relació amb altres dos que també mostren importants increments: els relatius als nivells d’ansietat i depressió -explica la professora Biviá-. Més d’un 16% va patir ansietat severa i quasi un 10% depressió severa, quan abans del confinament només la patien l’1% i el 2% respectivament”.

Altres hàbits avaluats en aquest estudi, ara publicat en Healthcare, també van reflectir canvis importants, com és el cas del consum de tabac: “El número de les persones amb esquizofrènia que fumava més d’un paquet de tabac al dia va passar del 5 a l’11% durant el confinament”.

No obstant això, l’adhesió a la dieta mediterrània no va registrar canvis significatius, mentre que va augmentar, lògicament, el nombre d’hores de sedentarisme a causa de la restricció a la mobilitat.

En aquest sentit, en les seues conclusions els investigadors de la CEU UCH i el CREAP autors de l’estudi destaquen la importància d’utilitzar internet per a fomentar l’adhesió a hàbits de vida saludables entre les persones amb esquizofrènia, davant possibles situacions de confinament o aïllament de la població en general, per a millorar el benestar dels més vulnerables en un context de falta limitació de la mobilitat i aïllament semblant al viscut per la pandèmia.

Equip investigador

Per part de la CEU UCH són autors d’aquest estudi les professores del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia Gemma Biviá, Loreto Peyró, Laura García Garcés i Inmaculada Sánchez; el professor Juan Francisco Lisón, membre del Departament de Ciències Biomèdiques i investigador del CIBERobn; i els investigadors del Grup TXP de la CEU UCH Gonzalo Haro i Francisco Arnau. Per part del CREAP, han format part de l’equip els investigadors Pau Soldevila i Víctor González Ayuso.

L’estudi “The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Lifestyles and Levels of Anxiety and Depression of Patients with Schizophrenia: A Retrospective Observational Study” ha sigut publicat per la revista científica internacional Healthcare: https://www.mdpi.com/2227-9032/10/1/128

Últimes notícies

Guitarricadelafuente acomiada el seu any triomfal a Madrid amb un crit a favor de la protesta en Sol

Guitarricadelafuente ha tancat al Movistar Arena de Madrid la gira del disc 'Spanish Leather' davant 15.800 persones i amb un missatge explícit de suport a la protesta per l’habitatge a la Puerta del Sol.

Una tromba d’aigua descarrega 97 l/m² en només una hora a Alzira

Una tempesta torrencial ha deixat fins a 143 l/m² en quatre hores a Alzira, amb quasi 97 litres caiguts en només una hora, segons Avamet. No s’han registrat incidències, però es manté l’alerta taronja per pluges intenses a la província de València.

Les fortes pluges deixen fins a 33 l/m² a Elx sense danys destacables

L’episodi de pluges d’esta vesprada ha deixat fins a 33 l/m² a Elx i acumulats destacats en altres punts del terme, però sense danys personals ni incidències greus. Bombers i Policia Local han fet intervencions puntuals i seguixen vigilant zones inundables.

Emergències atén 115 incidents per les pluges a la Comunitat Valenciana, 53 a Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 115 incidències per les pluges i tempestats a la Comunitat Valenciana, amb especial afectació a la província de Castelló. València ha concentrat 51 avisos i Alacant, 11.

Fortes pluges a la Vega Baixa i un llamp calfa una palmera a Torrevella

Una tempesta amb intensa activitat elèctrica ha deixat fins a 33 l/m2 a la Vega Baixa i ha calfat una palmera a les salines de Torrevella. Les precipitacions han sigut moderades però generalitzades en municipis com Oriola i San Miguel de Salinas.

El festival Love to Rock suspén la jornada de divendres per l’alerta taronja a València

Love to Rock ha suspés la jornada de divendres per l’alerta taronja per pluges a València, però manté la programació de dissabte i oferix devolucions i canvis d’entrada.

Asaja alerta que els preus del llima a Alacant cauen malgrat la forta demanda

Asaja Alacant denuncia que la indústria del llima està oferint només 10 cèntims per quilo malgrat la gran demanda de suc, i insten els agricultors a no vendre per davall dels costos de producció.

La tarta de xocolata de Rubén Alan Díaz triomfa com a millor del món a Elx

La tarta de xocolata del pastisser mexicà Rubén Alan Díaz, del grup Puratos México, ha sigut guardonada com la millor del món en el Premi Internacional de Alta Pastelería Paco Torreblanca, celebrat dins del certamen Alicante Gastronómica a Elx.