El Japó declara un nou estat d’emergència, a tres mesos dels Jocs Olímpics de Tokio.

 

Japó va declarar este divendres un tercer estat d’emergència a Tokio, i altres tres prefectures, per a contenir la quarta ona de COVID-19 que afecta el país quan queden exactament tres mesos per a la inauguració dels Jocs Olímpics.

La nova alerta, que afecta l’àrea de la capital, Osaka, Kyoto i Hyogo, entrarà en vigor este diumenge, 25 d’abril, i estarà vigent fins a l’11 de maig, va anunciar el primer ministre japonès, Yoshihide Suga, que va destacar la importància de reduir el moviment de gent de cara al període vacacional que començarà la setmana vinent.

«Si no fem res, el ritme ascendent de les infeccions s’estendrà a tot el país, per això hem decidit declarar l’emergència una altra vegada», va dir el cap de l’Executiu durant una roda de premsa en la qual va demanar la col·laboració ciutadana.

En el marc de la nova alerta, les autoritats han demanat a bars i restaurants que mantinguen l’avançament del tancament a les 8 p. m. i que no servesquen alcohol, «perquè la gent tendeix a parlar alt i passar més temps en estos locals, segons els experts», va explicar Suga.

 

Es demana l’abstenció de beure als carrers o els parcs

El primer ministre nipó va sol·licitar a la població que també s’abstinga de beure als carrers o els parcs, una pràctica que s’ha estés al país des de l’entrada en vigor de restriccions per la pandèmia.

«Per a reduir el nombre de casos hem de restringir les possibilitats que la gent entre en contacte», va assenyalar el primer ministre, que va demanar a centres comercials, parcs temàtics i altres instal·lacions recreatives com els cinemes que tanquen temporalment, i als esdeveniments esportius que se celebren sense públic.

A més va instar les empreses a promocionar el teletreball i a la ciutadania al fet que s’abstinga de eixir de casa o viatjar pel país, amb l’objectiu de reduir els desplaçaments en un 70%. També va prometre posar en marxa nous subsidis per a «protegir l’ocupació».

Suga va destacar la importància d’adoptar «mesures efectives per a atallar l’augment de casos en un curt període de temps», davant la pressió cada vegada major que suporten els centres mèdics pel COVID-19 i per a abordar una alarmant propagació de ceps més contagiosos.

El Ministeri de Salut nipó estima que estes variants, especialment la britànica, representen al voltant del 80% de tots els casos de Hyogo i Osaka, i una proporció creixent a Tòquio, que Suga es va aventurar a situar al voltant el 30%.

 

L’estat d’emergència podria estendre’s

L’estat d’emergència podria estendre’s si la situació no millora prou, segons va advertir el doctor Shigeru Omi, un dels principals assessors de l’Executiu nipó sobre la pandèmia.

Este tercer estat d’emergència en una àrea que aglutina una quarta part de la població del país i representa un terç de la seua economia, es produeix a penes un mes després que s’aixequés l’anterior alerta pel virus i quan queden tres mesos perquè s’inauguren els Jocs Olímpics de Tòquio 2020 el pròxim 23 de juliol.

Sobre els Jocs, Suga va assegurar que els organitzadors continuen ferms en la seua comesa de celebrar-los «de manera segura».

L’estat d’emergència al Japó no comporta un confinament de la població, sinó que està enfocat a l’activitat comercial.

La declaració de l’alerta es produeix just abans de l’arrencada a la fi de la setmana vinent del període vacacional més important al país, la denominada Golden Week (Setmana Daurada).

Van ser les mateixes àrees afectades les que van demanar al Govern central que declarés novament l’alerta davant l’aparentment efecte limitat que està tenint el quasi estat d’emergència baix el qual es troben deu de les 47 prefectures de l’arxipèlag i baix el que s’ha avançat a les 8 p. m. el tancament comercial de l’hostaleria i limitat l’assistència a esdeveniments multitudinaris.

Els experts sanitaris del país han advertit de la propagació de variants altament contagioses del COVID-19 i en la vespra es van confirmar les primeres infeccions en territori nipó de la coneguda com a «doble mutant», identificada a l’Índia.

Japó ha registrat fins al moment uns 552,600 casos de coronavirus i 9,813 morts. El nombre de nous casos diaris en l’arxipèlag porta tres dies superant els 5,000, xifres no registrades des de principis d’any, quan va declarar la seua segona alerta sanitària.

El país va començar la seua campanya de vacunació a mitjan febrer i fins al moment entorn de l’1% de la població ha rebut almenys una dosi de la injecció de Pfizer, l’única actualment aprovada en el territori.

Últimes notícies

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.